Pohdintaa kartanlukijoista

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Kartanlukijat/kakkosohjaajat, repsikan paikalla ralliautossa istuvat henkilöt jäävät usein (aina) kuljettajien varjoon. Aloin pohtia kartanlukijan ja nuottien luvun merkitystä menestykselle ja sitä millainen on hyvä kartanlukija? Mitä hyvältä kartanlukijalta vaaditaan, mitä ominaisuuksia tulee ehdottomasti olla ja toisaalta, onko jotain sellaisia asioita, luonteenpiirteitä, taipumuksia, jotka estävät henkilöä olemasta hyvä kartanlukija.
Kuten todettua, nämä henkilöt jäävät lähes poikkeuksetta sinne kuljettajien/ ykkösohjaajien varjoon. Tästä voisi päätellä, että ko. ammattiin ryhtyvä henkilö ei saa luonteeltaan olla mikään parrasvaloissa viihtyvä tyyppi. Ja jos oikein muistelen, niin ainakin entisaikojen karttureista Ilkka Kivimäki, Seppo Harjanne ja Juha Piironen sopivat hyvin tuohon attribuuttiin. Ja myös toiseen, nimittäin luonteen rauhallisuuteen. Okei, kolme henkilöä ei ole ehkä paras mahdollinen otanta, mutta itselle on tullut sellainen näkökanta, että juuri syvä rauhallisuus on yksi kartturin tärkeimmistä piirteistä. Alen-Kivimäki kaksikosta sanottiin, että levoton Markku ja rauhallinen Kiiki tasapainottivat toisiaan hyvin.
Voiko kuka tahansa kuljettaja menestyä kenen tahansa kartanlukijan kanssa? Ralliautoilussa menestymisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että kuski ja kartturi ovat "samalla sivulla", mikä ei tarkoita pelkästään samalla nuottivihon sivulla olemista pätkällä, vaan myös että henkilökemiat toimivat. Hyvä esimerkki tällaisesta parivaljakosta on juuri Alen-Kivimäki. Yhteistyö alkoi vuonna 1973 ja onko täysin lopullisesti päättynyt vieläkään....Muita hyviä esimerkkejä ovat ranskalaiset Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier, jotka ovat koko uransa yhden ja saman kartanlukijan, Loeb Daniel Elenan ja Ogier Julien Ingrassian kanssa. Ja varmasti on lisääkin. Paljon. Jatkuvuus lienee yksi menestymisen edellytyksistä.
Kuinka suuri merkitys kartanlukijalla loppupeleissä on menestymisessä? Voitot, mestaruudet. Kuski-Kartturi, meneekö prosenteilla mitattuna tasan 50-50, vai kallistuuko vaaka sittenkin enemmän sinne kuskin suuuntaan?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Nuottien lukemisen lisäksi kartturi toimii jonkinlaisena henkisenä valmentajana kuskille sekä hoitaa paljon paperityötä, tärkeimpänä aikakortin leimaamisen. Jälkimmäisessä kartturi ei saa tehdä virheitä (kuten ei nuoteissakaan), ensimmäinen taas on enemmän henkilökemiajuttu.

Suninen perusteli Salmiseen vaihtamista että Salminen on lähempänä Sunista urallaan ja motivaatio on kohdillaan, ehkä Markkulaa ei sitten liiemmin kiinnostanut panostaa kehittymiseen ja menestymiseen?
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Jussi Tiippanan blogissa http://pontti.fi/benzina on hyvää juttua nuotituksesta, ja siinä mainittiin seuraavasti:
Kyllä kartanlukija on kuljettajalle vaimo, terapeutti, post-it-lappu, Neiti Aika sekä kaikkea muuta. Käytännössä kartturi huolehtii nuotitusaamusta alkaen kaiken aikataulutuksen ja suunnistamisen oikeaan osoitteeseen, eli hän katsoo että aikataulut toteutuvat ja nuotituksen aikana kartanluku sujuu moitteettomasti. Kuskin osuus on siis pääasiassa sitä, että tekee kartturin elämän mahdollisimman vaikeaksi. :D että eiköhän se siitä kuskista ole sit kiinni, jos on huippukartturi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sittenhän on joukko kokeneita kartanlukijoita, jotka ovat istuneet useammankin kuskin vieressä ja joille aina on löytynyt töitä, vaikka varsinainen menestys on kiertänyt. Esimerkiksi Fred Gallagher, Dennis Giraudet, Ilka Minor.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kartanlukijat/kakkosohjaajat, repsikan paikalla ralliautossa istuvat henkilöt jäävät usein (aina) kuljettajien varjoon. Aloin pohtia kartanlukijan ja nuottien luvun merkitystä menestykselle ja sitä millainen on hyvä kartanlukija? Mitä hyvältä kartanlukijalta vaaditaan, mitä ominaisuuksia tulee ehdottomasti olla ja toisaalta, onko jotain sellaisia asioita, luonteenpiirteitä, taipumuksia, jotka estävät henkilöä olemasta hyvä kartanlukija.

Jatkuvuus lienee yksi menestymisen edellytyksistä.

Kuinka suuri merkitys kartanlukijalla loppupeleissä on menestymisessä? Voitot, mestaruudet. Kuski-Kartturi, meneekö prosenteilla mitattuna tasan 50-50, vai kallistuuko vaaka sittenkin enemmän sinne kuskin suuuntaan?
Kyllä tuo pitkä yhteistyö on varmasti merkittävä tekijä. Silloin kuski pystyy luottamaan sataprosenttisesti kartturiin ja tämän toimintatapoihin ja rauhallisuus on myös tärkeää. Eipä ihan äkkiä tule mieleen ketään kovin kuumaveristä kartturia. Paitsi ehkä Luis Moya. Sainz-Moya kaksikossa melkeinpä Sainz pysyi tyynempänä ja Moya nosti mekkalan, jos jotain poikkeavaa tilannetta oli. Esim. MM-taistelu-98 ja Rac:n keskeytys. Sainz oli rauhallinen, Moya paiskasi kypärän takalasista läpi.
Joskus 70-luvulla taisi olla niin, että Ari Vatanen uransa alkuvaiheissa käski kartturin olla hiljaa, silloin kun päätti hyökätä. Ei tainnut vielä silloin olla kartturilla niin suuri merkitys ainakaan Vatasen ajoon :)
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Muistaakseni Kyösti Hämäläinen käski aina kartturinsa olla hiljaa kisan aikana, ei siinä nuottia paljon luettu. Jonakin vuonna muistaakseni Vatasella oli englanninkielinen kartturi, ja ostetut nuotit, mutta en tiiä oliko kartturissa vika kun heitti ne pätkän jälkeen pois ja ajoi ulkomuistista :D aika nopeasti se kyl meni sit puuhunkin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Sittenhän on joukko kokeneita kartanlukijoita, jotka ovat istuneet useammankin kuskin vieressä ja joille aina on löytynyt töitä, vaikka varsinainen menestys on kiertänyt. Esimerkiksi Fred Gallagher, Dennis Giraudet, Ilka Minor.
Stephane Prevot. Oli mahtavat jutut siinä Absolute Rallyn haastattelussa :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Luis Moyan konekivääripuhe oli kyllä huikeaa kuultavaa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Sittenhän on joukko kokeneita kartanlukijoita, jotka ovat istuneet useammankin kuskin vieressä ja joille aina on löytynyt töitä, vaikka varsinainen menestys on kiertänyt. Esimerkiksi Fred Gallagher, Dennis Giraudet, Ilka Minor.
Denis Giraudet muistaa varmaan lopunikänsä erään elokuisen viikonlopun vuodelta 1993, kun pääsi Jyskälässä lukemaan nuottia Juha Kankkuselle. Ja samantien napsahti voitto. Eihän Giraudet toki Suurajojen ensikertalainen ollut. Edellisvuonna oli istunut Philippe Bugalskin Lanciassa, mutta oli varmaan eri maailmasta istua Suurajoissa Kankkusen vierellä kuin Bugalskin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Denis Giraudet muistaa varmaan lopunikänsä erään elokuisen viikonlopun vuodelta 1993, kun pääsi Jyskälässä lukemaan nuottia Juha Kankkuselle. Ja samantien napsahti voitto. Eihän Giraudet toki Suurajojen ensikertalainen ollut. Edellisvuonna oli istunut Philippe Bugalskin Lanciassa, mutta oli varmaan eri maailmasta istua Suurajoissa Kankkusen vierellä kuin Bugalskin.
Legendan mukaan Ouninpohjassa putosi nuotilta, mutta Kankkunen sanoi osaavansa pätkän kyllä ulkoa
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Legendan mukaan Ouninpohjassa putosi nuotilta, mutta Kankkunen sanoi osaavansa pätkän kyllä ulkoa
Jonkun jutun muistan, että Juha olisi käskenyt Dennisiä olemaan hiljaa ja nauttimaan...
Saipa Denniskin nauttia Novikovin kyydistä, kuten myös Minor ja edellä mainittu Prevot. Ei ainakaan kartturista jäänyt ura kiinni.

Piironen ja Kankkunen vaikutti toisilleen hyvin sopivalle parille. Minkähän tähden Piironen lopetti Toivosen rinnalla?
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Jonkun jutun muistan, että Juha olisi käskenyt Dennisiä olemaan hiljaa ja nauttimaan...
Saipa Denniskin nauttia Novikovin kyydistä, kuten myös Minor ja edellä mainittu Prevot. Ei ainakaan kartturista jäänyt ura kiinni.

Piironen ja Kankkunen vaikutti toisilleen hyvin sopivalle parille. Minkähän tähden Piironen lopetti Toivosen rinnalla?
Erään teorian / tarinan mukaan Piironen olisi saanut tarpeekseen Toivosen rajuista otteista ja ulosajoista 037:n aikana. Mahtoiko ajatus toiseen autoon siirtymisestä alkanut Costa Smeraldassa 85, jossa Henkka ajoi pahasti ulos. Piironenhan ei lopulta lukenut nuotteja Henkalle edes kauden 85 loppuun. Voittoisassa RAC:ssa Toivosen kartanlukijana oli Neil Wilson.
Kankkunen ja Piironen oli tosiaan hyvä kombo. Illman jälkimmäisen sairauskohtausta Argentiinassa 93 olisivat varmasti istunet samassa autossa Kankkusen uran loppuun asti.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
145
Muistaakseni Kyösti Hämäläinen käski aina kartturinsa olla hiljaa kisan aikana, ei siinä nuottia paljon luettu. Jonakin vuonna muistaakseni Vatasella oli englanninkielinen kartturi, ja ostetut nuotit, mutta en tiiä oliko kartturissa vika kun heitti ne pätkän jälkeen pois ja ajoi ulkomuistista :D aika nopeasti se kyl meni sit puuhunkin.
Mainittu Arin kartturi oli Geraint Philips vuonna 1975 Jyskälässä.Samana vuonnahan Jussi "Kynkkä" Kynsilehdolla oli kartturina Philipsin tavoin lehtimies,nimittäin itse Martin Holmes.Sen autokunnan valmistautuminen taisi olla laiskan sorttista.Tarina nimittäin kertoo heidän osallistuneen kisaan Timo Mäkisen tekemillä ja Timon kartturin Henry Liddonin kirjaamilla nuoteilla. No,ihan kohtalaisesti Escort kulki,kunnes EK 23 Raikuun pätkällä erääseen nyppylään tulivat yli kovaa ja virheellisellä ajolinjalla..Seurauksena hyppy,joka on jäänyt Suurajojen historiaan. Tuosta ensin mainitusta Philipsistä sanotaan,että juurikin hän olisi se henkilö,joka aikoinaan "lanseerasi" 1960-luvulla käyttöön nimen "The Flying Finns"..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Erään teorian / tarinan mukaan Piironen olisi saanut tarpeekseen Toivosen rajuista otteista ja ulosajoista 037:n aikana. Mahtoiko ajatus toiseen autoon siirtymisestä alkanut Costa Smeraldassa 85, jossa Henkka ajoi pahasti ulos. Piironenhan ei lopulta lukenut nuotteja Henkalle edes kauden 85 loppuun. Voittoisassa RAC:ssa Toivosen kartanlukijana oli Neil Wilson.
Kyllä, tämä tieto löytyy Miika Wuorelan Ralliteiden kapellimestarit -kirjasta. Henkkahan ajoi ulos aika rajusti vielä Kataloniassa kauden 85 lopulla. Sen sijaan RAC:ssa paikallisen kartturin käyttö saattoi olla taktikointia, Röhrlin vieressäkin istui Phil Short. RAC:han oli pimeä kisa, jossa paikallistuntemuksesta oli varmasti apua. Lisäksi Piirosen Kankkusen viereen siirtymiseen vaikutti, että Jean Todtilla oli aiemmin mennyt sukset ristiin Fred Gallagherin kanssa, joten ehtona Kankkusen Pösölle menossa oli, että kartturi vaihtuu.

Jonkun jutun muistan, että Juha olisi käskenyt Dennisiä olemaan hiljaa ja nauttimaan...
Saipa Denniskin nauttia Novikovin kyydistä, kuten myös Minor ja edellä mainittu Prevot. Ei ainakaan kartturista jäänyt ura kiinni.
Prevothan sanoi, ettei Novikov osannut kuunnella nuottia...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun puhutaan parhaista karttureista, arvostan Seppo Harjanteen korkealle. Mestaruudet kahden eri kuskin kanssa eri aikakausien autoilla ja vielä jatkona järjestötyötä ja rallin reittimestarointia. Lisäksi rauhallinen luonne ja hyviä onelinereita.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kun puhutaan parhaista karttureista, arvostan Seppo Harjanteen korkealle. Mestaruudet kahden eri kuskin kanssa eri aikakausien autoilla ja vielä jatkona järjestötyötä ja rallin reittimestarointia. Lisäksi rauhallinen luonne ja hyviä onelinereita.
Todella, naulankantaan.

AnttiL sanoi:
Henkkahan ajoi ulos aika rajusti vielä Kataloniassa kauden 85 lopulla. Sen sijaan RAC:ssa paikallisen kartturin käyttö saattoi olla taktikointia, Röhrlin vieressäkin istui Phil Short. RAC:han oli pimeä kisa, jossa paikallistuntemuksesta oli varmasti apua.
Se Katalonian mälli oli raju, ja HS jopa uutisoi Piirosen loukkaantuneen siinä, vaikka siitä on kuvia missä Juha seisoo rauhallisesti raadon vierellä.

RAC oli tosiaan varmaankin enemmän taktikointia kuin mitään muuta. Kuten tuossa jo sanotaankin, Röhrlin vieressä istui Phil Short, ja muutenkin siellä oli tapana käyttää "paikallisia" karttureita. Ajoihan Henkkakin ensimmäisen RAC-voittonsa Paul Whiten kanssa, vaikka oli koko muun kauden ajanut Antero Lindqvistin kanssa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Suomalaiskartturien nuotituksesta voisi mainita sen verran et 2000-luvulla olleet kartturit on kuulostaneet mm-tasolla joko suhtkoht rauhallisia nuotinlausumisissaan (Rautiainen, Anttila, Lindström) taikka sitten hivenen aggressiivisia (Lehtinen, Honkanen)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Suomalaiskartturien nuotituksesta voisi mainita sen verran et 2000-luvulla olleet kartturit on kuulostaneet mm-tasolla joko suhtkoht rauhallisia nuotinlausumisissaan (Rautiainen, Anttila, Lindström) taikka sitten hivenen aggressiivisia (Lehtinen, Honkanen)
Sehän on oikeastaan kuskin toiveen mukaan. Joku haluaa että painotetaan selkeämmin(JM) ja joillain pitää olla sellainen monotoninen ja rauhallinen(T. Mäkinen)... Mäkisestä tuli se mieleen että kerran kuulin hänen sanovat että Lindström oli paras hänen karttureistaan ja siksi että oli ainoo joka ei pelännyt...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suomalaiskartturien nuotituksesta voisi mainita sen verran et 2000-luvulla olleet kartturit on kuulostaneet mm-tasolla joko suhtkoht rauhallisia nuotinlausumisissaan (Rautiainen, Anttila, Lindström) taikka sitten hivenen aggressiivisia (Lehtinen, Honkanen)
Eikös Rautiainen kuitenkin käyttänyt paljon (oliko peräti ensimmäisenä?) äänenpainoja, korostuksia ja ihan volyymiakin, lukiessaan Bosselle nuotteja? Lindström ja Honkanen - erityisesti vielä jälkimmäinen - ovat monotoonisuudessaan oma lukunsa. Ja tällä en siis tarkoita mitään negatiivista; se on varmasti juuri niin kuin tässäkin ketjussa on jo todettu, että hyviä kartanlukutyylejä on yhtä monta kuin on kuljettajiakin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Eikös Rautiainen kuitenkin käyttänyt paljon (oliko peräti ensimmäisenä?) äänenpainoja, korostuksia ja ihan volyymiakin, lukiessaan Bosselle nuotteja? Lindström ja Honkanen - erityisesti vielä jälkimmäinen - ovat monotoonisuudessaan oma lukunsa. Ja tällä en siis tarkoita mitään negatiivista; se on varmasti juuri niin kuin tässäkin ketjussa on jo todettu, että hyviä kartanlukutyylejä on yhtä monta kuin on kuljettajiakin.
Se on muuten jännä, kuinka Lindströmin nuotinlukutyyli on muuttunut jossain vaiheessa täysin. Muistan vielä hyvin, kun TV:ssä näytettiin useaan otteeseen incar-kuvaa Tapsa Laukkasen kyydistä ja silloin Lindström luki nuotteja sellaisella soinnilla, että pisti väkisinkin hymyilyttämään. Se oli sellaista terävää ja tarkkaa lausuntaa ja äänenpainot meni ylhäältä alas ja alhaalta ylös tietyssä rytmissä.

Rautiaisella oli tosiaan noita korostuksia, jotka varmaan herätteli Bossea pahoissa paikoissa, mutta moni muu varmaan säikähtäisi noita äkkinäisiä huudahduksia ja vetäisi sen takia lepikkoon.

Phil Mills ja Derek Ringer tulee ekana mieleen ulkolaisista karttureista, joilla on miellyttävän selkeä ja rauhallinen tyyli lukea nuotteja.

Onkohan missään olemassa in-car-videota, jossa kuuluisi Piirosen nuotinlukua Kankkusen kyydissä. Ei tainnut vielä 80-luvulla eikä 90-luvun alussakaan juuri olla tuollaisia incar-videoita, joissa muut kuin auton äänet kuuluu.
 
Ylös