Ralli-gallupit

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ajattelin avata uuden otsikon, jonne voisi kerätä erilaisia ralliaiheisia gallupeita. Pääsee kukin sanomaan mielipiteensä. Jos vaikka aina viikon kuluttua gallupin aloittamisesta laskisi äänet yhteen. Tänne voi sitten kaikki keksiä uusia aiheita, mutta jos laittaisi selkeyden vuoksi järjestysnumeron aina aiheen perään, esim. Gallup 1, Gallup 2, Gallup 3 jne. Pysyy selkeys, mitä aihetta on äänestetty. Laitetaan tähän alkuun tällainen aihe äänestettäväksi:

GALLUP 1

Ketkä 8 suomalaiskuljettajaa olisi mielestäsi ehdottomasti ansainneet urallaan tehdastallipaikan täydeksi kaudeksi MM-sarjaan? (Eli 8 suomalaiskuljettajaa, jotka syystä tai toisesta eivät urallaan päässeet ajamaan täysipainoisesti tehdastalliin MM-sarjaa tai ajoivat vain muutaman kisan keikkakuskina).

Oma listani voisi olla (ei paremmuusjärjestyksessä):

1 Juuso Pykälistö
2 Jouko Puhakka
3 Sebastian Lindholm
4 Tapio Rainio
5 Mikael Sundström
6 Jarmo Kytölehto
7 Antero Laine
8 Lasse Lampi
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Jouko Puhakka ykköseks tälle listalle
kärkikolmikon täydentää seuraavat herrat:
Juuso Pykälistö ja Tapio Laukkanen.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Kylmästi tuloksia katsomalla kolme herraa ovat ylitse muiden:
Mikael Sundström, Kyösti Hämäläinen ja Pentti Airikkala.

Kukin todisti pystyvänsä kilpailemaan oman aikansa huippuja vastaan tasaväkisesti.

Esim. Tapio Laukkasta on aivan turha änkeä tälle listalle. Hän oli hyvä F2-Renaultilla ja VW:lla, mutta ei WRC:n puikoissa saanut oikein mitään aikaan. Muutama mahdollisuushan siihen oli.

Samoin Pykälistö ja Puhakka tulevat kaukana, kaukana tuon mainitsemani kolmikon perässä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
vielä..

Käsittääkseni Airikkala, Rainio ja Jokke Puhakka taisivat kaikki olla kuljettajia, joilla ammattilaisuus ei ollut mikään päätavoite. Airikkalahan taisi jo 70-luvulla keskittyä enemmänkin johonkin tallipäällikkö-/testaus-ja kehitystyöhön?? Tapio Rainio ja Jokke Puhakka ei käsittääkseni erityisemmin halunnutkaan ammattilaiseksi, vaan pitivät rallia lähinnä harrastuksena ja keskittyivät enemmän työ-ja perhe-elämäänsä. Ainakin itse näin muistelisin, varma en ole?? Yksi nimi tuli vielä mieleen, jossa olisi mielestäni ollut ainesta huipulle: Jani Pirttinen. Hän ajeli 90-2000-luvun vaihteessa aika vakuuttavia tuloksia etuveto-golfilla, mutta ei saanut koskaan näytön paikkaa wrc:llä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Puhakka

Ja vielä täytyy mainita että kyllä Jouko Puhakka on mielestäni tämän listan ykkönen. Oli ne aika uskomattomia suorituksia, kun mies kiilasi N-ryhmän Mitsulla säännöllisesti A-ryhmäläisten ja WRC-autojen väliin. SM-ralleissa veti ihan kärkiaikoja mitsulla monia A-ryhmäläisiä vastaan. Taisi olla usein Jyskälässäkin kympin sakissa ännäläisellä. Ei montaa kisaa päässyt ajamaan A-ryhmäläisellä, mutta todella hyvin pärjäsi SM-sarjassa vanhalla A-ryhmän celicalla Hagströmin wrc-corollaa vastaan.

Pykälistö vastaavasti ajoi Neste Rallissa WRC-Citroenilla ja Peugeotilla alkupätkillä kärkiaikoja ja taisi keikkua ihan kärkinelikossa kisan alussa. Ei siihen kyllä mikään keskinkertainen kuljettaja riskiajollakaan pysty, täytyy olla aika kova kuski.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Ja vielä täytyy mainita että kyllä Jouko Puhakka on mielestäni tämän listan ykkönen. Oli ne aika uskomattomia suorituksia, kun mies kiilasi N-ryhmän Mitsulla säännöllisesti A-ryhmäläisten ja WRC-autojen väliin. SM-ralleissa veti ihan kärkiaikoja mitsulla monia A-ryhmäläisiä vastaan. Taisi olla usein Jyskälässäkin kympin sakissa ännäläisellä. Ei montaa kisaa päässyt ajamaan A-ryhmäläisellä, mutta todella hyvin pärjäsi SM-sarjassa vanhalla A-ryhmän celicalla Hagströmin wrc-corollaa vastaan.

Pykälistö vastaavasti ajoi Neste Rallissa WRC-Citroenilla ja Peugeotilla alkupätkillä kärkiaikoja ja taisi keikkua ihan kärkinelikossa kisan alussa. Ei siihen kyllä mikään keskinkertainen kuljettaja riskiajollakaan pysty, täytyy olla aika kova kuski.
Eivät Pykälistö ja Puhakka suinkaan keskinkertaisuuksia olleetkaan. Heidän näyttönsä ovat vain niin hurjan kaukana Airikkalan, Hämäläisen ja Sundströmin vastaavista.

Olihan Hagströmin Pasikin 1999 Jyskälässä kolmen pätkän jälkeen korkealla.

Mainitsemani kolmikko kykeni toistuvasti haastamaan maailman huiput.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Esim. Tapio Laukkasta on aivan turha änkeä tälle listalle. Hän oli hyvä F2-Renaultilla ja VW:lla, mutta ei WRC:n puikoissa saanut oikein mitään aikaan. Muutama mahdollisuushan siihen oli.

Samoin Pykälistö ja Puhakka tulevat kaukana, kaukana tuon mainitsemani kolmikon perässä.

No eipä Laukkasella nyt kauheesti WRC kokemusta ole (onko jopa huimat 4 kisaa?). N-ryhmäläisillä nelareilla onkin sitten sitä enemmän brittisarjasta.

En mitenkään vähättele tuota kolmikkoa minkä laitoit itse, Suntta olis myös sen yhden tehdas-vuoden aikana varmasti jopa voittanut MM-rallin (tai no jos se vuosi olis tapahtunut Mazdalla niin....)

Puhakka nyt vaan on sen luokan vetomies että mun mielestä olis ehdottomasti ansainnut yhden vuoden Mitsun A-ryhmäläisen ratissa Tommin tallikaverina. Piste.

Tää on vähän niinku mielipidekysymys mistä ei pysty tappelemaan :D toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä :)
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Käsittääkseni Airikkala, Rainio ja Jokke Puhakka taisivat kaikki olla kuljettajia, joilla ammattilaisuus ei ollut mikään päätavoite. Airikkalahan taisi jo 70-luvulla keskittyä enemmänkin johonkin tallipäällikkö-/testaus-ja kehitystyöhön??
Eikös Airikkala ollut Vauxhallin tehdaskuskina jonkinkin aikaa mutta niissä puitteissa ei päässyt koskaan kokonaista MM-sarjaa ajamaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Airikkala

Oli se Airikkalan RAC-voitto v.1989 kieltämättä aika kova temppu. Luulen, että Pena oli kyllä harjoitellut reitin todella perusteellisesti ja muisti tiet varmaan erittäin hyvin, ja autokin oli ihan voittaja-auto. Mutta joka tapauksessa aika huima suoritus, kun ihan kylmiltään ilman säännöllistä kilpailu-uraa, oudolla autolla, yli nelikymppisenä tulee ja pesee koko porukan. Eikä tainnut olla edes mikään yllätysvoitto tuurilla, vaan puhui jo ennen starttia itsevarmasti että aikoo voittaa. Ja niin tekikin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
uutta aihetta..

Ketkä kuskit MM-sarjan historiassa, myös ulkomaalaiskuskit, ovat mielestänne sellaisia jotka todella ymmärtävät autojen tekniikan päälle? On varmaan paljon kuskeja, jotka osaa vain ajaa, mutta ovat tekniikan osalta aika hukassa. Ja sitten on niitä kuskeja, jotka osaa kehittää autoa ja korjata vian kun vian pätkällä. Käsittääkseni ainakin Mikkola ja Kankkunen ovat aina ymmärtäneet myös tekniikasta jotain, Mikkolallahan taitaa olla ihan autoinsinöörin koulutuskin.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Ketkä kuskit MM-sarjan historiassa, myös ulkomaalaiskuskit, ovat mielestänne sellaisia jotka todella ymmärtävät autojen tekniikan päälle? On varmaan paljon kuskeja, jotka osaa vain ajaa, mutta ovat tekniikan osalta aika hukassa. Ja sitten on niitä kuskeja, jotka osaa kehittää autoa ja korjata vian kun vian pätkällä. Käsittääkseni ainakin Mikkola ja Kankkunen ovat aina ymmärtäneet myös tekniikasta jotain, Mikkolallahan taitaa olla ihan autoinsinöörin koulutuskin.
Mikkola, Aaltonen, molemmat Mäkiset ja Kankkunen ovat kai suomalaisista tuossa tekniikan päälle ymmärtämisessä ihan kärkipäätä.

Ulkomaan elävistä ainakin Armin Schwarz hallitsee/hallitsi saman osaston mainiosti.
 

HV

Well-known member
Liittynyt
21.7.2009
Viestit
55
Sijainti
Riihimäki
airikkala

Oli se Airikkalan RAC-voitto v.1989 kieltämättä aika kova temppu. Luulen, että Pena oli kyllä harjoitellut reitin todella perusteellisesti ja muisti tiet varmaan erittäin hyvin, ja autokin oli ihan voittaja-auto. Mutta joka tapauksessa aika huima suoritus, kun ihan kylmiltään ilman säännöllistä kilpailu-uraa, oudolla autolla, yli nelikymppisenä tulee ja pesee koko porukan. Eikä tainnut olla edes mikään yllätysvoitto tuurilla, vaan puhui jo ennen starttia itsevarmasti että aikoo voittaa. Ja niin tekikin.
1989 RAC oli viimeinen pimeä ralli,joten se nostaa voiton arvoa melkoisesti ja myöskin se että penan mitsun kone vaurioitu rallin alkupuolella huonon bensan takia ja kulutti öljyä melkoisesti.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kylmästi tuloksia katsomalla kolme herraa ovat ylitse muiden: Mikael Sundström, Kyösti Hämäläinen ja Pentti Airikkala.

Kukin todisti pystyvänsä kilpailemaan oman aikansa huippuja vastaan tasaväkisesti.

Esim. Tapio Laukkasta on aivan turha änkeä tälle listalle. Hän oli hyvä F2-Renaultilla ja VW:lla, mutta ei WRC:n puikoissa saanut oikein mitään aikaan. Muutama mahdollisuushan siihen oli.

Samoin Pykälistö ja Puhakka tulevat kaukana, kaukana tuon mainitsemani kolmikon perässä.
Mielestäni näiden kahden kolmikon välillä myös huipputason rallin muuttumisella on ollut oma merkityksensä. Vielä 80-luvun alussa yksityiskuskit ja puoliammattilaiset pärjäsivät useammin. 90-luvun lopussa ja 2000-luvulla sitä ei ole enää juurikaan tapahtunut. Ja tämä tuskin on siitä ollut kiinni, että "yksityis"kuljettajien laatu olisi heikentynyt.

Laukkanen muistaakseni otti joitain WRC voittoja myöhemmin brittien ja irkkujen ralleissa, joten kyseinen autotyyppi lienee myös pysynyt hanskassa samalla tavalla kuin F2.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Eikös Brittisarja muuttunut jossain välissä pelkästään N-ryhmäläisillä ajettavaks ja mun muistikuvan mukaan Laukkanen ei olis kyllä WRC:llä hirveen montaa kisaa siellä ajanut. N-ryhmän Subaruilla kyllä on voittoja kyseisistä karkeloista. Noh eipä tästä tällä hataralla muistilla kyllä nyt kannata alkaa vääntämään sen enempää :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Nyt kun aikojen saatossa täällä foorumilla on kyselty kaikkien aikojen ralliautoa ja -kuljettajaa, niin nyt voisi heittää, että mikä on mielestänne MM-sarjan kaikkien aikojen yksittäinen osakilpailu?

Itse vastaan Monte Carlo -86. Siinä kisassa oli kaikkea; huima lähtölista B-ryhmän pelejä, keliä laidasta laitaan, dramaattisia sattumuksia, neljä suomalaista viiden parhaan joukossa.... Henkan häikäisevä loppukiri ja voitto.

Oli kylläkin vaikea valita yhtä ylitse muiden, kun noita kisoja on jo jokunen ajeltu vuodesta 1973.. Ehkä osittain juuri siksi tämä onkin mielenkiintoista.
 
Viimeksi muokattu:

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Nyt kun aikojen saatossa täällä foorumilla on kyselty kaikkien aikojen ralliautoa ja -kuljettajaa, niin nyt voisi heittää, että mikä on mielestänne MM-sarjan kaikkien aikojen yksittäinen osakilpailu?

Itse vastaan Monte Carlo -86. Siinä kisassa oli kaikkea; huima lähtölista B-ryhmän pelejä, keliä laidasta laitaan, dramaattisia sattumuksia, neljä suomalaista viiden parhaan joukossa.... Henkan häikäisevä loppukiri ja voitto.

Oli kylläkin vaikea valita yhtä ylitse muiden, kun noita kisoja on jo jokunen ajeltu vuodesta 1973.. Ehkä osittain juuri siksi tämä onkin mielenkiintoista.
Oma suosikkini on ehdottomasti Monte 1986. Käsittämätön lähtölista ja huikea kilpailu. Saman vuoden Portugalin ralli pistää lähtölistallaan vielä hiukan paremmaksi, todella sääli ettei sitä kilpailua nähty.

Listalla kakkosena olisi RAC 1985 tai 1986. Ensiksi mainittu epäinhimillisen rankka kilpailu ja täynnä tapahtumia, kun taas jälkimmäinen huikean jännittävä sekuntitaistelu.

Seikkailuna Lontoo-Meksiko lienee omaa luokkaansa...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Nuo mainitut 1985-1986 kisat tuli itsellekin ekana mieleen, mutta jottei mene ihan peesailuksi niin vedetään kotiinpäin ja sanotaan niistä kisoista joita itse on päässyt seuraamaan semmoinen kuin Jyväskylän Suurajot 1991 - todellinen battle royal kahden suuren välillä, kautta siihen asti hallinneen matadorin ja ensimmäistä kotikisansa voittoa edelleen hakeneen laukaalaisen totinen välienselvittely. Ja siihen vielä päälle muikean tasokas lähtöluettelo täynnä menneitä ja tulevia maailmanmestareita sekä mahdottoman hieno sää, siinä perusteluita ihan tarpeeksi.

http://juwra.com/finland_1991_entries.html
http://www.youtube.com/watch?v=qkyikxXXiNo
 
Ylös