Ralli Pohjois-Amerikassa

  • Viestiketjun aloittaja L4z!
  • Aloituspäivämäärä

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Mietin että rallihan ei ole suuressa suosiossa pohjois-amerikassa, mutta sielläkin sitä ajetaan ja jopa supertähtikin on, Travis Pastrana.

Onko kukaan seurannut pohjois-amerikan rallia ja ois jotain infoo siitä ja vertailukohtia wrc:hen?

Johtuuko rallin epäsuosio siitä, ettei jenkkiraudoilla rallissa pärjätä, vai miksei hurja laji ole jenkkien mieleen? TV-seuranta hankalaa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3522
L4z! sanoi:
Johtuuko rallin epäsuosio siitä, ettei jenkkiraudoilla rallissa pärjätä, vai miksei hurja laji ole jenkkien mieleen? TV-seuranta hankalaa?
No tuskin. Koska lajin televisio (ja live) katsottavuus on niin tärkeää rapakon takana, kuten NASCAR todistaa, niin eiköhän syy ole siinä. Toisaalta, motorcross ja muu extreme, baja yms. on melko suosittua...

Ja ajettiinhan Olympus Rally USA:ssa 1985-1988. En ole muuten ikinä nähnyt matskua noilta vuosilta... onko kukaan muu? Ilmeisesti nuo ainakin MM-pisteisiin laskettiin.

(Aika suomalaisen näköistä maisemaa muuten: http://youtube.com/results?search_query=olympus rally)

Eikä kannata unohtaa, että Sergio Cresto oli amerikkalainen (tai ainakin kansalainen, mutta toki italialaista alkuperää?).

.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2776
Subaru tuntuu olevan ralliauton synonyymi tuollapäin.

Näissä X-Treme tapahtumissahan yleensä ajellaan joku pieni pyöritys ralliautoilla, eli yleisön ehdoilla joku pieni stadion-juttu + ehkä piipahdetaan stadionin ulkopuolella. Siis näitä joissa CilinColin kaateli autoaan.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11142
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kyllähän USAssa rallia ajetaan mutta se on pientä touhua, ei yleensä kovinkaan ammattimaista. Suuret massat taas autourheilupuolella harrastavat enempi kiihdytyskisoja, dirt trackia tai oikeastaan mitä vaan rata-ajon versioita.

Joitakin rallin ongelmia amerikkalaisittain:
-teiden sulkemiseen on yleensä vaikea saada lupia
-jokamiehen oikeudet eivät tunne maastossa kulkemista joten ei kovin katsojaystävällistä
-rengasvapauksia ei tunneta, täytyy olla DOT-hyväksytyt
-omat autot eivät ennen olleet kovinkaan ralliinsopivia

Onhan jenkeillä ollut esim John Buffum (Audi quattrolla ja BF Goodrichin katurenkailla viiden sakissa RAC:ssa yms) ja muutama muukin potentiaalinen kuski vuosien saatossa mutta toisaalta Taisto Heinonen tai Ari Montonen olivat heti siellä aloitettuaan kärkimiehiä vaikkei Suomessa ihan moisesta kannattanut haaveilla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8126
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ja ajettiinhan Olympus Rally USA:ssa 1985-1988. En ole muuten ikinä nähnyt matskua noilta vuosilta... onko kukaan muu? Ilmeisesti nuo ainakin MM-pisteisiin laskettiin.
On noista vuosikoosteista tullut nähtyä lyhyitä katsauksia kyseisistä kisoista ja vaikka kisa ja tiestö sinällään oli ihan ok näköistä niin laihaakin laihempi lähtöluettelo varmaan oli yksi syy miksi kisa ei lyönyt itseään läpi. 1-2 kovaa nimeä ajoi kisan voitosta ja kolmantena ajelikin sitten yleensä John Buffum.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11142
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
No joo, pikaisesti löytyi 1986 Olympuksen rapo. Siellähän Kankkunen (205) ja Alen (Delta) luulivat ajavansa MM-ratkaisun; Alen voitti mutta Kankkusesta tuli mestari kun San Remo poistettiin taulukosta.

Tehdastiimien kakkoskuskit oli mielenkiintoiset: Pösöllä Jon Woodner, joka ekalla puisto-EK:lla oli kolmas ja kakkosella silpas pihalle, sekä Lancialla Paolo Alessandrini joka tehotykillä kokonaiskisan kuudes ja hävisi selvästi takavetoisten Celicoiden hurriduolle Torph-Waldegård. Buffum omalla stumppi-quattrolla oli selvästi kisan kolmas. Millen (NZL/USA) A-ryhmän (tulevaisuutta) 323:lla seitsemäs. Sen ajan taulukon mukaisille MM-pisteille vielä Possum Bourne (NZL) Subaru RX:llä, Clive Smith 1600-Corollalla ja yhä edelleen ajeleva Paul Choiniere N-ryhmän 80-Audilla!!

Kisaan lähti 51 autoa. Silloinhan piti olla 50 starttaajaa joten mukana varmasti muutama paikallinen 'taksikuski' erittäin N-ryhmän laitteilla...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
981
Sijainti
South Park
Markkuhan sanoi Flying Finns dokkarissa että jos Suurajoissa 86 mentiin kovaa niin 86 Olympuksessa mentiin mieletöntä vauhtia ja kauheilla riskeillä. Mutta mitä sitä nyt ei maailmanmestaruuden eteen tekis :)
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
L4z! sanoi:
Johtuuko rallin epäsuosio siitä, ettei jenkkiraudoilla rallissa pärjätä, vai miksei hurja laji ole jenkkien mieleen? TV-seuranta hankalaa?
Ford on amerikkalainen merkki. Mutta kumma etteivät jenkit ole tajunneet ottaa kunniaa brittien kehittämästä ralliohjuksesta :D

Ja TV-seuranta on jenkeille liian vaativaa, eivät kykene tajuamaan väliaikoja :alppu:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Metanolman sanoi:
Ford on amerikkalainen merkki. Mutta kumma etteivät jenkit ole tajunneet ottaa kunniaa brittien kehittämästä ralliohjuksesta :D

Ja TV-seuranta on jenkeille liian vaativaa, eivät kykene tajuamaan väliaikoja :alppu:
Ralli taitaa olla vähän kuin murtomaa hiihto.

Eikös se Ford Focus ole Saksalaisten kehittämä.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Bobakki sanoi:
Päävastuussa taitaa olla belgi (vai mistä pirusta se Loriaux on kotoisin?).
On kyllä nimi ainakin sieltä jostain beneluxmaista.
Ja sitten miten paljon yhteistä on WRC Focuksella ja amerikan Fordeiulla niin ei juuri mitään. Ehkäpä silti merkki vois olla kova juttu. Kai se amerikan yläluokka osaa eurooppalaista arvostaa.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Jenkeissä taitaa olla Hillclimbing kovempi juttu, eli mäkiajot. Pikes Peak on tietysti klassikko. Youtubessa löytyy hyviä pätkiä. Mäkiajoja järjestetään Keski-Euroopassa vuoristoteillä. Osallistujalistassa mm. F3000-autoja. Kaiteita tms. ei ole pehmustettu. Suomessa vastaava homma taitaa olla rallisprintti :p

Baja-sarjahan on vähän kuin rallia, mutta aavikolla. Autoissa on varmaan metriset iskarit. Sääntöjä ei sen kummemmin ole, eli kanssakilpailijan saa klikata pois kuin neppauksessa.

En usko, että Jenkeissä mikään sarja lyö itseään läpi, jos moottoreina ovat vain kaksilitraiset myllyt. Koriluokiltaanhan kaikki ralli-ja WTCC-autot ovat enempi vähempi pikkuautoja. Volkkari on todella rohkea ja se perusti tälle kaudelle Jetta TDI-Cupin USAhan!!!
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3166
Sijainti
Lohja
Vuoden 1986 Olympus Rallista on olemassa tämä tunnin mittainen ohjelma. Vaikka laji Yhdysvalloissa oli tuolloin ja on edelleen suht tuntematon, tavallaan olivat aikaansa edellä, kun lähtölava ja huoltoalue olivat tuolloin sisähallissa.

 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4246
Sijainti
Helsinki
Yhdysvalloissa ajettiin vuosina 2005-2018 kansallisesta mestaruudesta Rally America-nimellä. Luokkia oli neljä, joista korkeimmassa Open-luokassa ajettiin tuotantoautoihin perustuvilla autoilla. Myös nelivetoisia R5-autoja nähtiin. Autonvalmistajina mukana olivat Subaru, Mitsubishi, Ford, Volkswagen ja Scion. Englantilainen David Higgins voitti mestaruuden kuudesti. Autonvalmistajista menestynein oli Subaru, jonka Imprezalla voitettiin 67 kilpailua.


Nykyään rallimestaruudesta ajetaan American Rally Association (ARA)-sarjassa. 80-luvulla MM-sarjassa mukana ollut Olympus Rally ajettiin kaudella 2019, jonka voittajaksi ajoli Oliver Solberg. Barry McKenna voitti kauden 2020 mestaruuden.

 
Viimeksi muokattu:

Sendaaja

Member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
11
Ameriikan nouseva WRC3 ukko Sean Johnston kertoi jossain podcastissa, että Jenkkien rallitouhuissa omasta mielestään yksi isoimmista jarruista on monenkirjava kalusto ja se, ettei nykyluokituksen vehkeitä juuri noissa kapinoissa näy. Eli yleiskisan TOP15:ssa voi olla joku vanha WRC Focus, vanha s2000 ja vaikkapa joku oma v8 kyhäelmä höystettynä yhdellä R5:lla ja muutamalla Subarulla. Taitaa ARA:n kärkijoukoissa olla muutenkin ainakin yksi irlantilainen ja puolalainen kuski.

Johnston on sinänsä hoitanut ihan fiksusti tuon ralliuran luomisen hyppäämällä suoraan Eurooppaan R2:sten kautta R5:seen. Nykyään ajelee pääsponssinsa Driscolssin tuella Sainteloc C3 R5:ta, pitäisi olla taas Montessa viivalla.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
234
Sijainti
Vantaa
Ameriikan nouseva WRC3 ukko Sean Johnston kertoi jossain podcastissa, että Jenkkien rallitouhuissa omasta mielestään yksi isoimmista jarruista on monenkirjava kalusto ja se, ettei nykyluokituksen vehkeitä juuri noissa kapinoissa näy. Eli yleiskisan TOP15:ssa voi olla joku vanha WRC Focus, vanha s2000 ja vaikkapa joku oma v8 kyhäelmä höystettynä yhdellä R5:lla ja muutamalla Subarulla.
Suurin ongelma tuossa nykyluokituksen mukaisten autojen käyttöön on omasta mielestä tämä jenkkien 25 vuoden raja auton maahantuonnille, jos sitä ei ole siellä ennestään myyty (Uudemman auton saa tuoda esim. kilpailukäyttöön, mutta siinä on omat aikarajansa jonka jälkeen se pitää viedä ulos maasta). Nyky-R5:sta ainoastaan Fiestan perusmallia on myyty uutena USAssa, joten sellaisen saa tuoda. Sama pätee tuohon Fiestan S2000-versioon, joiden lisäksi vain noita Etelä-Afrikan ja Australian Toyota-S2000:sia saa tuoda. Esimerkiksi tuon Olympus Rallyn voitti Barry McKenna Fabia R5:lla (tosin ainakin siipi näytti olevan WRC-Fabiasta?), mutta se auto näyttää olevan Unkariin rekisteröity, kun taas McKennan toinen R5, Fiesta, on jenkkien rekisterissä.

Yksi asia mikä vaikutti (tai vaikuttaa yhä, en ole tarkemmin tutkinut) on se, että ainakin Rally American aikoihin koneen piti perustua ns. katulohkoon, ja esim. Ken Blockin Fiesta WRC:ssä käytettiin ilmeisesti vanhaa Focuksen WRC-konetta, koska se Fiestan WRC-lohko ei kelvannut.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4181
Sijainti
Event horizon
Suurin ongelma tuossa nykyluokituksen mukaisten autojen käyttöön on omasta mielestä tämä jenkkien 25 vuoden raja auton maahantuonnille, jos sitä ei ole siellä ennestään myyty (Uudemman auton saa tuoda esim. kilpailukäyttöön, mutta siinä on omat aikarajansa jonka jälkeen se pitää viedä ulos maasta). Nyky-R5:sta ainoastaan Fiestan perusmallia on myyty uutena USAssa, joten sellaisen saa tuoda. Sama pätee tuohon Fiestan S2000-versioon, joiden lisäksi vain noita Etelä-Afrikan ja Australian Toyota-S2000:sia saa tuoda. Esimerkiksi tuon Olympus Rallyn voitti Barry McKenna Fabia R5:lla (tosin ainakin siipi näytti olevan WRC-Fabiasta?), mutta se auto näyttää olevan Unkariin rekisteröity, kun taas McKennan toinen R5, Fiesta, on jenkkien rekisterissä.

Yksi asia mikä vaikutti (tai vaikuttaa yhä, en ole tarkemmin tutkinut) on se, että ainakin Rally American aikoihin koneen piti perustua ns. katulohkoon, ja esim. Ken Blockin Fiesta WRC:ssä käytettiin ilmeisesti vanhaa Focuksen WRC-konetta, koska se Fiestan WRC-lohko ei kelvannut.
Vieläkös jenkeissä on käytössä (vaatimuksena) nämä ns. sealed beam valot? Käytännössä kaikkiin jenkeistä uitettaviin autoihin on Euroopassa vaihdettava valoumpiot ja tehtävä vähän muitakin sähkötöitä ennen kuin voi yrittääkään saada rekisteriin. Ja samasta syystä mm. 123-sarjan Mersuihin ja 200-sarjan Volvoihin (ainakin) laitettiin jenkeissä neljän umpion valojärjestelmä (jostain Chevy Vanista tms.)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
7897
Vieläkös jenkeissä on käytössä (vaatimuksena) nämä ns. sealed beam valot? Käytännössä kaikkiin jenkeistä uitettaviin autoihin on Euroopassa vaihdettava valoumpiot ja tehtävä vähän muitakin sähkötöitä ennen kuin voi yrittääkään saada rekisteriin. Ja samasta syystä mm. 123-sarjan Mersuihin ja 200-sarjan Volvoihin (ainakin) laitettiin jenkeissä neljän umpion valojärjestelmä (jostain Chevy Vanista tms.)

Kohta: "International headlamp styling, 1983–present"

Toivottavasti tästä oli apua.
 
Ylös