Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9132
Sijainti
Lake City
Sprinteissä nyt on toki ajettu vaikka millä, ihan pitkällä quattrollakin, mutta minulle ainakin oli yllätys että Metrot oli noin yleisiä brittein saarten rallikentällä vielä pitkälle 90-lukuun. Kaikki luokitukseen vaadittua 200 Metroahan tehtiin kilpuriksi, joko ihan kunnon rallipeliksi tai sitten clubman-vireiseksi, ja kun B-ryhmä kiellettiin niin niitä kaiketi myytiin aika halvalla. Monista muista B-ryhmän autoista tehtiin kuitenkin suurin osa "katumalleja", joilla oli markkinaa vielä B-ryhmän kieltämisen jälkeen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4403
Sijainti
Event horizon
MAT:lla oli jossain vaiheessa tuollainen Metro Clubsport ja ainakin Nicke Wiik ulkoilutti sitä joissain rallisprintti-kisoissa. Mr. Downhill ajoi ainakin yhden Porin puolessa järjestetyn rallisprintin 205:lla. Se ei päättynyt hyvin. Tarina myös kertoo, että auto oli vuokralla Peugeot Sportilta Crossin EM-sarjaa varten ja Ranskassa ei todellakaan tykätty siitä, että autolla ajettiin muissakin kisoissa ja vielä kaiken päälle kolhittiin sitä. Rantanen ajoi aika paljonkin sprinttejä RS200:llaan. Samoin Jokinen ja Salonen Metroillaan.
 

Ojarumpu

Well-known member
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
176
Eikös sittemmin vähän erilaisilla ajohommilla itseään elättänyt A. Viskarikin ajellut Metrolla satunnaisia sprinttejä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3448
Sprinteistä puheen ollen, itselläni on yksi lähtöluettelo 90-luvun puolivälistä tallessa, jossa Raimo Skog on ilmoittautunut mukaan S1:llä. Juuri tuossa kisassa autoa ei viivalla nähty, mutta muistan tuolloin lukeneeni projektista MU, Hanaa tms. lehdestä. Esiintyiköhän tämä auto kisoissa lopulta koskaan?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4403
Sijainti
Event horizon
Sprinteistä puheen ollen, itselläni on yksi lähtöluettelo 90-luvun puolivälistä tallessa, jossa Raimo Skog on ilmoittautunut mukaan S1:llä. Juuri tuossa kisassa autoa ei viivalla nähty, mutta muistan tuolloin lukeneeni projektista MU, Hanaa tms. lehdestä. Esiintyiköhän tämä auto kisoissa lopulta koskaan?
Skogin kyseessä ollessa en yhtään ihmettele. Joskus vuosituhannen vaihteessa oli juttua et olisi tullut SS-kapinoihin S40 Volvolla, jolla piti pistää tiukasti hanttiin Lempisen ajamalle LMS:n A4 Quattrolle. No kertaakaan ei autoa kisoissa näkynyt.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
183
Sijainti
Tallissa

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9132
Sijainti
Lake City
Kuva ei näy, mutta varmaan sama kuva kuin tässä artikkelissa

 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
631
Sijainti
Turku
Siinä muutama kuvaamani videopätkä Dirt Rally 2.0:sta havainnollistamaan B-ryhmäläisten monsterien ja nykypäivän pölynimurien eroja:
Lancia Delta S4 Australiassa: Dirt Rally 2.0 Lancia Delta S4 in Australia - YouTube
Peugeot 205 T16 Kreikassa: Dirt Rally 2.0 - Group B Peugeot 205 T16 in Greece - YouTube
Ja R5-luokan Skoda Fabia Espanjassa: Dirt Rally 2.0 R5 Skoda Fabia in Spain - YouTube

Siihen en ota kantaa, kuinka hyvin ajoin. Varmasti löytyy parantamisen varaa niin kuskista kuin pelivehkeistäkin. Pyrin videoilla pysymään lähinnä tiellä ja ajolinjalla, ilman mitään noloja kolhuja tai rengasrikkoja.

B-ryhmäläisillä mennään silti koko ajan ihan veitsen terällä, ja monesti ajan ihan suosiolla hieman isolla vaihteella ja pintakaasulla, jolloin tiukan paikan tullen tai hitaissa mutkissa voi kepittää alaspäin, ja hyödyntää auton valtavaa tehoreserviä. Varsinkin toi 205 oli Kreikassa aika kankeissa säädöissä, eli pysyi jotenkuten hyppysissä nopeilla osuuksilla, mutta neulansilmissä oli jokseenkin kömpelö kääntymään sen aikaisen nelivetotekniikan ja toki joidenkin säätöjenkin vuoksi. Australiassa Lancia taisi mennä suoralla yli 200km/h, mutta jarrutusta ei todellakaan voi jättää ihan viime hetkeen, eikä päästellä kaikkia nopeita tai keskinopeita mutkia kaasu pohjassa optimaalisella teho- ja vääntöalueella, vaan pitää pumppailla kaasua ja jarrua sopivassa suhteessa.

Tuolla naapurin Audiakin tehottomammalla Skodalla meno on hyvinkin kliiniä, kiitos läpyskävaihteiden, nelivedon aktiivisten lukkojen, nykyaikaisten iskarien yms. Toki sekin vaikuttaa, että Espanjassa ajetaan nimenomaan asfaltilla, mutta ei sielläkään jollain Delta S4:llä samalla tavalla pysty vetämään mutkia vitosvaihteella kaasu pohjassa, vaan enemmän tai vähemmän pumppaamista ja vaihteiden kepittämistä se on asfaltillakin. Helpolla pääsee nykykuskit duunissaan, kun tietokoneet hoitaa puolet ajamisesta ja taitaa monen WRC-kuskin omassa käyttöautossakin olla enemmän heppoja kuin työautoissaan. Ennen oli miehet rautaa ja autot kevlaria.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
566
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Siinä muutama kuvaamani videopätkä Dirt Rally 2.0:sta havainnollistamaan B-ryhmäläisten monsterien ja nykypäivän pölynimurien eroja:
Lancia Delta S4 Australiassa: Dirt Rally 2.0 Lancia Delta S4 in Australia - YouTube
Peugeot 205 T16 Kreikassa: Dirt Rally 2.0 - Group B Peugeot 205 T16 in Greece - YouTube
Ja R5-luokan Skoda Fabia Espanjassa: Dirt Rally 2.0 R5 Skoda Fabia in Spain - YouTube

Siihen en ota kantaa, kuinka hyvin ajoin. Varmasti löytyy parantamisen varaa niin kuskista kuin pelivehkeistäkin. Pyrin videoilla pysymään lähinnä tiellä ja ajolinjalla, ilman mitään noloja kolhuja tai rengasrikkoja.

B-ryhmäläisillä mennään silti koko ajan ihan veitsen terällä, ja monesti ajan ihan suosiolla hieman isolla vaihteella ja pintakaasulla, jolloin tiukan paikan tullen tai hitaissa mutkissa voi kepittää alaspäin, ja hyödyntää auton valtavaa tehoreserviä. Varsinkin toi 205 oli Kreikassa aika kankeissa säädöissä, eli pysyi jotenkuten hyppysissä nopeilla osuuksilla, mutta neulansilmissä oli jokseenkin kömpelö kääntymään sen aikaisen nelivetotekniikan ja toki joidenkin säätöjenkin vuoksi. Australiassa Lancia taisi mennä suoralla yli 200km/h, mutta jarrutusta ei todellakaan voi jättää ihan viime hetkeen, eikä päästellä kaikkia nopeita tai keskinopeita mutkia kaasu pohjassa optimaalisella teho- ja vääntöalueella, vaan pitää pumppailla kaasua ja jarrua sopivassa suhteessa.

Tuolla naapurin Audiakin tehottomammalla Skodalla meno on hyvinkin kliiniä, kiitos läpyskävaihteiden, nelivedon aktiivisten lukkojen, nykyaikaisten iskarien yms. Toki sekin vaikuttaa, että Espanjassa ajetaan nimenomaan asfaltilla, mutta ei sielläkään jollain Delta S4:llä samalla tavalla pysty vetämään mutkia vitosvaihteella kaasu pohjassa, vaan enemmän tai vähemmän pumppaamista ja vaihteiden kepittämistä se on asfaltillakin. Helpolla pääsee nykykuskit duunissaan, kun tietokoneet hoitaa puolet ajamisesta ja taitaa monen WRC-kuskin omassa käyttöautossakin olla enemmän heppoja kuin työautoissaan. Ennen oli miehet rautaa ja autot kevlaria.
No nyt on melko sakeaa settiä, tuota peliä ei kannata käyttää verrokkina kyllä mihinkään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4403
Sijainti
Event horizon
Vatanen totes joskus ettei B-ryhmän Pösöllä tarvinnut edes ajatella mitään asvalttiajamisen niksejä kun tehoreserviä oli sen verran että sitä pystyi ajamaan asvaltilla soralla tai lumella ihan samalla tyylillä - eli törkeissä power sladeissa. Tänä päivänä etenkin Rally2 laitteilla on ajettava soralla ja lumellakin mahdollisimman jouheaa linjaa ja nimenomaan vältettävä sitä paiskomista.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
631
Sijainti
Turku
No nyt on melko sakeaa settiä, tuota peliä ei kannata käyttää verrokkina kyllä mihinkään.
Noh, kuvasin noi pelivideot joka tapauksessa välittääkseni tuntuman edes jotenkuten sellaisille tutuille ketkä tietävät harrastuksestani, mutta heillä ei ole omakohtaista kokemusta simuista, saati oikeista ralliautoista. Kokonaan toinen juttu on, kannattaako kaikkea varsinkaan tässä ketjussa ottaa niin tosissaan. Sanotaan näin, että jo nollari-vuosikymmenellä tähän ketjuun luvattiin "vedenpitävä todistepaketti" B-ryhmäläisten absoluuttisesta paremmuudesta, mutta kun sitä ei ole kuulunut, niin ainakin yritin kasata sellaisen itse. Loppupäätelmän kukin voi toki tehdä itse 😉

Vatanen totes joskus ettei B-ryhmän Pösöllä tarvinnut edes ajatella mitään asvalttiajamisen niksejä kun tehoreserviä oli sen verran että sitä pystyi ajamaan asvaltilla soralla tai lumella ihan samalla tyylillä - eli törkeissä power sladeissa. Tänä päivänä etenkin Rally2 laitteilla on ajettava soralla ja lumellakin mahdollisimman jouheaa linjaa ja nimenomaan vältettävä sitä paiskomista.
Jep antaahan noi B-ryhmäläiset paljon enemmän anteeksi huonoa ajolinjaa, ja tehoreservillä voi onnistua pelastamaan tiukkoja tilanteita. Kunhan se teho pysyy näpeissä. Uudemmat ralliautot taas lähtökohtaisesti paljon helpompia ajettavia, mutta pienetkin omat ajovirheet tai sellasen hyvän rytmin hukkaaminen voi näkyä kellossa yllättävän selkeästi.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9132
Sijainti
Lake City
Tuolla naapurin Audiakin tehottomammalla Skodalla meno on hyvinkin kliiniä, kiitos läpyskävaihteiden, nelivedon aktiivisten lukkojen, nykyaikaisten iskarien yms.
R5:ssä ei oo läpyskävaihteita eikä aktiivilukkoja. Mun naapurustossa ei oo kellään yli 290 hevosvoiman Audia pihassa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
972
Sijainti
EP
Jep antaahan noi B-ryhmäläiset paljon enemmän anteeksi huonoa ajolinjaa, ja tehoreservillä voi onnistua pelastamaan tiukkoja tilanteita. Kunhan se teho pysyy näpeissä. Uudemmat ralliautot taas lähtökohtaisesti paljon helpompia ajettavia, mutta pienetkin omat ajovirheet tai sellasen hyvän rytmin hukkaaminen voi näkyä kellossa yllättävän selkeästi.
Tässä maailmassa on se kiva juttu, että fysiikan lait eivät juuri kumartele B-ryhmäläisiä eivätkä muitakaan ryhmäläisiä autoja. Kyllä se Vatanenkin olis ollut mielettömän paljon nopeampi asfaltilla, jos olisi lopettanut roiskimisen ja ajanut kunnolla. Auto nimittäin kiihtyy parhaiten, kun sen pyöristä tuleva voima saadaan osoittamaan eteenpäin eikä sivulle. Jos pyörä luistaa sivusuunnassa, niin sillä on hyvin vähän tai ei ollenkaan mahdollisuuksia välittää voimaa eteenpäin.

Tämä roiskiminen oli suomalaisten ongelma sileällä pinnalla vielä monia vuosia b-ryhmän lopettamisen jälkeen. Siksi sitä menestystäkään ei oikein tullut, kun tehoreservillä ei voinut paikata huonoa ajolinjaa. Autot olivat tasaväkisempiä ja paremmin homman osaavat menivät karkuun.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
631
Sijainti
Turku
R5:ssä ei oo läpyskävaihteita eikä aktiivilukkoja. Mun naapurustossa ei oo kellään yli 290 hevosvoiman Audia pihassa.
Joo, mutta se taitaa liittyä tuon pelin luokkien nimeämiseen jotenkin, kun pelillä ei ole virallista WRC-lisenssiä. Saman R5-kategorian alla on mm. Polo WRC (vaikkakaan ei sillä nimellä), edellisen korimallin Fiesta yms.
Eikä tarkemmin ajatellen taida olla munkaan naapureilla ihan noin ärjyä Audia kenelläkään.

Tässä maailmassa on se kiva juttu, että fysiikan lait eivät juuri kumartele B-ryhmäläisiä eivätkä muitakaan ryhmäläisiä autoja. Kyllä se Vatanenkin olis ollut mielettömän paljon nopeampi asfaltilla, jos olisi lopettanut roiskimisen ja ajanut kunnolla. Auto nimittäin kiihtyy parhaiten, kun sen pyöristä tuleva voima saadaan osoittamaan eteenpäin eikä sivulle. Jos pyörä luistaa sivusuunnassa, niin sillä on hyvin vähän tai ei ollenkaan mahdollisuuksia välittää voimaa eteenpäin.

Tämä roiskiminen oli suomalaisten ongelma sileällä pinnalla vielä monia vuosia b-ryhmän lopettamisen jälkeen. Siksi sitä menestystäkään ei oikein tullut, kun tehoreservillä ei voinut paikata huonoa ajolinjaa. Autot olivat tasaväkisempiä ja paremmin homman osaavat menivät karkuun.
Näinhän se on 👍


--------
Otan vain takkini, ja jätän asian tähän. Taisi koko postaukseni punainen lanka mennä hieman ohi, mutta olkoon 😃
Eli eipä tuo videoissa näkyvä rymistely b-ryhmäläisellä ole automaattisesti nopein tapa ajaa, vaan saattaa tuo naapurin Audiakin tehottomampi pirkkavolkkari olla ajo-ominaisuuksiltaan niin paljon parempi, että noilla samoilla pätkillä olisin todennäköisesti ajanut paremman ajan kuin b-ryhmäläisillä. Voisi itse asiassa joskus kokeilla ihan uteliaisuuttaan verrata, mutta noi videot kuvasin ihan vain havainnollistaakseni esim. naispuolisille tutuille tai suurten ikäluokkien miehille, että rallin pelaaminen on tänä päivänä vähän erilaista kuin 90-luvulla Colin McRae Rallyn pelaaminen peliohjaimella 🤣 Vasta sen jälkeen tuli mieleen herättää keskustelu tässä ketjussa. Eikä tosiaan ole omakohtaista kokemusta rallista muuta kuin ruudun takaa, niin ei ole sen enempää kompetenssia ottaa kantaa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9132
Sijainti
Lake City
Menee ihan offtopiciksi, mutta tosiaan Dirt Rallyissa ei ole WRC-autoja lisenssisyistä, vaan Polo ja Fiesta on nimenomaan R5-versioita
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
1966
Ai juku. Nyt en enää tiedä mitä sanoa. Pitäiskö pyytää itse Vatanen dirt rallyllä kokeilemaan kaikki autot läpi niin tiedetään missä se b-ryhmäläinen majailee nykypäivänä!
 
Ylös