Rallin MM-kausi 1983

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Täällä on viime aikoina ollut niin mielenkiintoista tarinaa ja uutta tietoa B-ryhmän kisoista, että kokeillaas syntyisikö tästä keskustelunpoikasta. Eli MM-kausi 1983 käsittelyyn. Vähän ennakkoasetelmista, kilpailujen tapahtumista, tallipelistä ynnä muusta spekulointia. Tapahtumista on kuitenkin vasta 36 vuotta aikaa, eli ihan tuoreessa muistissa vielä. Itsellä ei kyllä ole kaudesta -83 mitään muistikuvia, enkä kyllä ymmärrä miksei. Olinhan sentään jo oppinut kävelemään ja ehkä puhumaankin jo muutaman sanan, joten kai nyt rallin mm-tapahtumiakin on tullut seurattua. No, onneksi lehdistä, videoista, juwrasta löytyy tietoa. Ja ainahan voi kysyä myös Suomi24;sta. Muitakin kausia voisi toki jatkossa käsitellä, mutta aloitetaan nyt -83;sta.

Vähän pohjustukseksi; MM-kausi-83 noudatti muuten samaa 12 osakilpailun kaavaa, kuin -82, mutta Brasilian kisa oli korvattu Argentiinalla. Perinteisesti kausi alkoi tammikuussa Monte Carlossa ja vanhalla kokoontumisajotraditiolla. Hallitseva maailmanmestari Walter Röhrl oli varmasti seuratuin kuljettaja tuolloin ja nyt Opel oli vaihtunut Lanciaan. Röhrl vastusti jyrkästi tupakointia, eikä olisi halunnut Opelilla ollessaan mainostaa Rothmansia. Ilmeisesti hän ei pitänyt ajohaalareissaankaan Rothmansin logoa, mutta ainakin kaikista PR-tilaisuuksista hän kieltäytyi ja sen myötä myös palkan päälle tulevat bonukset jäi saamatta. Montessa-83 ihmeteltiinkin, kun Röhrlillä olikin yllättäen Marlboron mainos haalareissaan. Ilmeisesti mieli oli muuttunut.
Lancian tiimin muodostivat Röhrl, Alen ja Monten konkari Jean-Claude Andruet. Kisasta oli tulossa täysin kuiva ja lumeton, joka lupasi hyvää kaksivetoiselle ja kevyelle 037:lle, raskaita neliveto-Audeja vastaan. Audit luottivat tuttuun kolmikkoon Mikkola, Blomqwist ja Mouton. Rothmans-Opelilla suomalaiskaksikko Toivonen ja Vatanen sekä Guy Frequelin. Renault 5 Turbolla ajoi tehtaan ilmoittamana Jean Ragnotti ja yksityistiimin vastaavilla Jean-Luc Therier sekä Bruno Saby. Nissanilla vielä yksinäisenä sutena Timo Salonen. Kilpailu alkoi su-iltana ja kesti pe-aamuun, erikoiskokeita yhteensä 31. Therier avasi pelin pohja-ajalla, kun heti seuraavalla Blomqwist otti johtopaikan haltuun. Mikkola pyörähti ja Moutonilla oli vaihdelaatikko-ongelmia. Myöhemmin Mouton teloi autonsa kiveen ja keskeytti. Röhrl otti johtopaikan pian Blomqwistilta ja vei lopulta koko kisan nimiinsä, tallikaveri Alenin tultua toiseksi.

https://www.youtube.com/watch?v=hwugd4G-zF8

Tässä videossa, kohdassa 2.25 näkyy tuo Moutonin ulosajo ja keskeytys.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
1983 Tehdaskuskit:
Lancia Martini
Alen
Röhl
Andruet/Bettega/Airikkala

Audi
Mikkola
Stigu
Mouton

Rothmans Opel
Toivonen
Vatanen
Frequelin/Jimmy McRae

Renault Elf
Jean Ragnotti

Nissan
Salonen
Terry Kaby
Mehta

Nissanin autojen ajattamisesta vastasi kauden aikana pääosin jokin paikallinen taho. Mm. Kreikassa Theocharakis, Suomessa Autokeskus, Afrikassa P.T.Dobie, Uudessa Seelannissa paikallinen Dealer Team jne. Motul BMW oli mielenkiintoinen projekti, mutta lopulta MM-tasolla Korsika jäi heidän ainoaksi esiintymisekseen. BMW palasi tuon jälkeen vasta 80-luvun lopussa M3:n muodossa.
San Remossa paikallinen Ormezzano sekä Waldegård ajoivat Pro Motorsportin Ferrari 308:lla mutta tekniikka petti molemmissa autoissa.
Samaisessa kisassa Lancialla oli virallinen Martini teamin ohella muutamakin satelliiitti talli. Jolly Club, Tre Gazelle ja Grifone Würth
Jolly Clubin kolmesta autosta kaksi oli Totipin väreissä ja kolmannen sponssina oli United Colors of Benetton.
Norsunluurannikon rallissa nähtiin myös Premoto Toyotan talli kuskeinaan Kankkunen, Waldegård ja Pärre. Audin toista autoa ajoi yllättäen Lasse Lampi Stigun tai Moutonin sijaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Täytyy yrittää myöhemmässä vaiheessa turinoida enemmänkin, mutta kuin tilauksesta VHSRallies-kanavalla julkaistiin muutama päivä sitten kooste juuri tuosta 1983 Montesta. Kyseessähän on Walterin mestarillinen debyytti Lancian ohjaimissa, ja herran Monte-voitto #3/4.

 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
406
https://aijaa.com/8Sod6t

Markun oma palsta VM 2/83. Ihan mielenkiintoista juttua. Markullakin on ollut näemmä virityksiä Fordin suuntaan RS 1700T-projektin ollessa kuumimmillaan.
Kertoo myös siitä kuinka paljon ajat ovat muuttuneet, kuski kertoo julkisesti lehdessä että sopimuksia oli jo valmiina Fordin kanssa vaikka samalle kaudelle on myös voimassaoleva sopimus ollut Lancia kanssa, ei nykyään oikein noi kahden tallin nimiin ajelut tuntuisi saman kauden aikana realistiselta.

Mielenkiintoista myös että sopparit oli tehty Fordin kanssa Korsikalle ja Uuteen-Seelantiin, jälkeenpäin kun katsoo Alenin ja 037 suorituksia Korsikalla niin olisi luullut että kyseinen kilpailu olisi kuulunut Lancian ohjelmaan alusta lähtien.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika paljon löytyy suomenkielistä matskua kaudesta 1983

Ruotsin ralli 1983 https://www.youtube.com/watch?v=xS0xEpUCnuo

Safari 1983 https://www.youtube.com/watch?v=VO2wPhZ9TRY

Suurajot 1983 (englanniksi) https://www.youtube.com/watch?v=T-7Eryiy7BE https://www.youtube.com/watch?v=UKDPhguJXiA&
Suurajot 1983 (suomeksi) https://www.youtube.com/watch?v=ohr2q8qKqAg

Norsunluurannikko 1983 ja Mikkolan mietteitä, myös Lasse Lammen kommelluksia chase carina ajamisesta https://www.youtube.com/watch?v=0BvmI4Kx40s https://www.youtube.com/watch?v=rcViVi0Se1k

RAC 1983 https://www.youtube.com/watch?v=lJDOiWBs5Eo https://www.youtube.com/watch?v=hBsD9y4pcas

Lisäksi katsomisen arvoinen on tämä Grand tour -juttu https://www.youtube.com/watch?v=ghUldLcBCYw
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
https://aijaa.com/DZgOp6

Markku summeeraa (melkein) päättyneen kauden ja avaa tulevaisuuden näkymiä palstallaan, VM 12/83.
Tässä Markku avaa vielä vähän lisää tuota Argentiina-keissiä:
http://www.youtube.com/watch?v=EwkP-dl2Pb0&t=1m46s

Paikoitellen täysi talviralli, 037 ilman nastoja, pätkien pituus parhaimmillaan yli 100 kilometriä ja keskinopeus yli 180 (Audilla)...Markun legendaarisia lausahduksia siteeraten, tuo jos mikä on ollut sitä kuuluisaa Grande Lottoa. :eek:

Vudafierihän taisi muuten olla yksi 80-luvun kuuluisimmista autonromuttajista, jolle nämä Argentiinan tapaiset mällit olivat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Siitä tulikin mieleeni mysteerinen 037-kaato, jonka olen nähnyt kauan aikaa sitten videolta. En tiedä sitten oliko se juuri "Vuda", mutta jäänyt hämäämään kuka se oli ja, että kävikö siinä kuinkaan. Maisema näytti hyvin paljon San Remo -rallin Toscanan sorateiltä ja 037 kieppui todella ruman näköisesti puun ympärille, joka oli ainoita puita muuten aukealla alueella. Taisi siinä olla katsojiakin todellisessa vaarassa jäädä alle, jotka Lancian pysäyttänyt puu pelasti. En mene vannomaan sitten, että oliko se juuri San Remo -rallista vai jostain Italian kansallisesta kisasta. Ja tosiaan sen verran paha onnettomuus, että ollut tuuria matkassa jos ilman loukkaantumisia siitä on selvitty.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Siitä tulikin mieleeni mysteerinen 037-kaato, jonka olen nähnyt kauan aikaa sitten videolta. En tiedä sitten oliko se juuri "Vuda", mutta jäänyt hämäämään kuka se oli ja, että kävikö siinä kuinkaan. Maisema näytti hyvin paljon San Remo -rallin Toscanan sorateiltä ja 037 kieppui todella ruman näköisesti puun ympärille, joka oli ainoita puita muuten aukealla alueella. Taisi siinä olla katsojiakin todellisessa vaarassa jäädä alle, jotka Lancian pysäyttänyt puu pelasti. En mene vannomaan sitten, että oliko se juuri San Remo -rallista vai jostain Italian kansallisesta kisasta. Ja tosiaan sen verran paha onnettomuus, että ollut tuuria matkassa jos ilman loukkaantumisia siitä on selvitty.
Andrea Zanussi-Sergio Cresto, San Remo 1983.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ruotsin rallissa osallistujaluettelo on jäänyt aika vaisuksi, onko syynä sitten ollut Audin ylivoima liukkailla talvikeleillä. Audi-kolmikon lisäksi vain Opel lähetti Vatasen taistelemaan takavetoisella Asconalla. Muut olivatkin sitten lähinnä pohjoismaisia yksityiskuskeja ja Saab Sportin 99 Turboilla Per Eklund ja Ola Strömberg. Audit pitivätkin aivan ylivoimaista vauhtia ja ottivat neloisvoiton selvällä erolla, tosin näistä kolmosijalla Lasse Lampi yksityiskuskina. Blomqwist oli poikkeuksellisesti liikkeellä Audi 80 Quattrolla. Hyvin kerkesi silläkin, kun jäi Hannun ykkössijasta vain 47 sekuntia. Oliko tuo sitten käytännössä Coupe Quattro A1:n tekniikalla ja vain kori oli Quattro 80:sen?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Oho! Kiitokset tästä selvitystyöstä ja kuvista, selvisi tämäkin mysteeri. :thumbup:

Tuo kilpailijapari on ewrc:n mukaan ajanut vielä yhdessä 2000-luvun puolellakin, eli korkeintaan hetkellisestä takaiskusta ollut onneksi kyse. Tuuria ollut mukana kyllä kun muistaa mitä kävi Bettegalle samalla autolla...ruman näköistä jälkeä.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
202
Vudafierihän taisi muuten olla yksi 80-luvun kuuluisimmista autonromuttajista, jolle nämä Argentiinan tapaiset mällit olivat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Vudafieria saattoi innostua yrittämään liikaa Argentiinassa aiemman menestyksensä takia. Hän ajoi Portugalin (5. tila) ja Argentiinan rallit Lancia Martinin väreissä ja siinä välissä Korsikan (kisan 3.) Jolly Clubin 037:lla.

Tulevina vuosina Jolly Clubin Lancioista tutuksi tullut Dario Cerrato puolestaan ylsi San Remossa kuudenneksi italialaisen Conreron pajan Manta 400:lla. Aikaisemmin mm. Miki Biasion oli ajanut Conreron Ascona 400:lla. Kaudella-83 Biasion kiersi Jolly Clubin 037:lla EM-sarjaa ja oli MM-ralleista vain San Remossa (kisan 5.).

Rauno Aaltonen starttasi Safariin Opel Ascona 400:lla Ari Vatasen tallitoverina, mutta kisa jäi kesken kolmospaikalta loppumatkalla. Öljypumppu hajosi. 1984 Aaltonen oli Manta 400:lla jälleen Safarin toinen, neljättä kertaa urallaan.

Automallien osalta Audi Quattro A2 luokiteltiin juuri ennen Korsikaa-83 ja Toyota Celica Twincam Turbo ensiesiintyi suurajoissa. Luokittelematon Peugeotin 205 t16 nähtiin raakileena verryttelemässä ranskalaiskuljettaja Piotin muistokilpailussa lokakuussa 1983, kuljettajana konkari J-P. Nicolas:
https://www.youtube.com/watch?v=s2Rbp0sbok0

Pienen B-ryhmän (B10/11) Citroen Visalla ajaneiden Wamberguen ja Chomatin pistesijat Akropolis-rallista 1983 varmasti innoittivat tallia ja pohjustivat myös tulevia BX-suunnitelmia. Montessa-83 debytoi myös Peugeot Talbot Sportin rakentama Talbot Samba Rallye, täysin yksityiskuskeille suunniteltu pienen B-ryhmän (B9) ralliauto. Finnairin myöhemmin sponsoroima Del Zoppo ajoi sellaisella San Remossa sijalle 12. Kuljettajien MM-pisteitä Samballa saavutettiin myöhemmin Korsikan 85-86-tynkäkisoista.
(OT: Samban 84-evo) https://www.youtube.com/watch?v=LRypYzjV-Ds
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
Raakaa matskua[/IMG]
Kieltämättä. Olin joskus nähnyt Thorpin ulosajosta tuon kohtauksen jossa juuri nousevat autosta ulos, mutta en tosiaan tiennyt että se kamera oli koko ajan päällä ja että nuo ruumit tuli kuviin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytyy todeta, että Toivonen ajoi melko ennakkoluulottomasti kaudella -83. Montessakin kolmannelta sijalta putosi ulosajon jälkeen.
Toisaalta kausi oli tylsähkö, kun jo aluksi tiedettiin sen olevan Audi vs. Lancia kahinaa.
 
Ylös