Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City

Reittihistoriassa perehdytään vuosiin 2009-2010, jolloin käytössä oli rotaatiosysteemi ja vain muutama kisa jatkoi sarjassa ilman taukovuosia. Uusia kisoja oli Alsace ja Bulgaria kun taas Puola palasi sarjaan vuoden 1973 jälkeen täysin eri alueella. Kyproksella ja Kataloniassa ajettiin mixed surface -kisat ekaa kertaa sitten Sanremon 1996.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
67
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3529
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
Nyt en pysty klippiä kaivamaan (jos se edes löytyy), mutta kyllä Salonen totesi juuri tähän tyyliin, muistaakseni vuoden 1982 Suurajojen viimeisen pätkän maalissa. "Tämmösellä turbolla en tähän kisaan enää lähde" tai sinne päin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
703
Täällä kun tietäjiä on paikalla, niin onko jollain muulla muistissa Timo Salosen kommentteja ekan Turbo autolla ajetun Jyväskylän jälkeen?
Muistissa olisi, että rallin jälkeen haastattelussa olisi sanonut jotakuinkin näin: "Ei tälläsellä turbo koneella voi ajaa, kunnon kaasarikone se pitää olla"
Muistaisin tällaisen pätkän joskus youtubessa nähneeni, mutta nyt en ole sellaista löytänyt.
Onkohan valemuisto, vai muistaako joku tällaisen, tai jopa löytää kyseisen pätkän?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Yksi aikakausi MM-sarjan historiassa tuli tänään päätökseen, kun viimeinen soraralli ajettiin näillä 2017-mallin autoilla. Keskinopeuksista puhuttaessa kymmenen nopeimman rallin joukossa ei pitäisi tapahtua enää muutoksia. Tämän vuoden Jyväskylä menee sijalle kolme tällä 2017-2021 välisellä ajanjaksolla. Aika Toyota painotteisesti nämä nopeimmat kisat lopulta menivät, viiden vauhdikkaimman kisan päätytyyä Toyota-kuskin voittoon. Ott Tänak oli kovaa valuuttaa nopeimmissa kilpailuissa, 4 voittoa, 3 kakkossijaa. Puolassa tuli keskeytys aivan rallin lopulla ulosajoon ja Suomessa 2017 tuli rengasrikko kärkipaikalla. Sijalla 11 olisi vielä Tänakin voittama Ruotsi 2019 ja kahdentenatoista Australia 2017, jossa virolainen oli toinen.

KM/H​
1.​
2.​
3.​
Fin 17​
126.1​
Lappi​
Evans​
Hänninen​
Toyota​
Ford​
Toyota​
Swe 20​
124.3​
Evans​
Tänak​
Rovanperä​
Toyota​
Hyundai​
Toyota​
Jyv 21​
123.7​
Evans​
Tänak​
Breen​
Toyota​
Hyundai​
Hyundai​
Fin 18​
122.6​
Tänak​
Östberg​
Latvala​
Toyota​
Citroen​
Toyota​
Fin 19​
122.5​
Tänak​
Lappi​
Latvala​
Toyota​
Citroen​
Toyota​
Rov 21​
121.7​
Tänak​
Rovanperä​
Neuville​
Hyundai​
Toyota​
Hyundai​
Est 20​
116.8​
Tänak​
Breen​
Ogier​
Hyundai​
Hyundai​
Toyota​
Pol 17​
116.5​
Neuville​
Paddon​
Ogier​
Hyundai​
Hyundai​
Ford​
Swed 17​
115.4​
Latvala​
Tänak​
Ogier​
Toyota​
Ford​
Ford​
Bel 21​
114.2​
Neuville​
Breen​
Rovanperä​
Hyundai​
Hyundai​
Toyota​

Sebastien Ogierille tuli viides peräkkäinen Jyväskylä ilman palkintopallisijoitusta. Jyväskylä jäänee ranskalaisen ainoaksi ralliksi, jossa mies oli lopulta noin monta kertaa perätysten palkintopallin ulkopuolella. Walesissa oli alkuvuosien 2008-2011 aikana neljän kisan putki WRC-autolla ja luonnollisesti sitten Fabialla 2012.

Edelliselle sivulle kirjoittamani listan jatkoksi Evansista tuli yhdeksäs kuljettaja, joka on pystynyt nappaamaan sekä rallin että Power Stagen voiton samassa kilpailussa. Jyväskylässä saman on tehnyt vain Ott Tänak, joka pystyi vastaavaan tekoon molemmissa voitoissaan.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
86
B-ryhmäläisiä muistellaan kovin nostalgisesti. Itse kunkin kokemus on subjektiivinen, mutta itse olen kovin vaikuttunut nykyisten WRC-autojen nopeudesta, ulkonäöstä, äänestä ja toki autojen kuljettajapareista. Ovat tekijöitä.

Haikein fiiliksin olin eilen penkalla ja tänään vastaanottimen äärellä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Kataloniasta tuli tällä erää Ogierin uran kolmas paikka, jossa hän ei päässyt palkintopallille vähintään joka toisessa startissaan pääluokan autolla. 5 podiumia 11 starttia. Jyväskylä ja Ruotsi ovat muut. Ensi kaudella Ogierilla toki saattaa olla mahdollisuus muuttaa rekordiaan Katalonian osalta.

Ogier 1-2-3​
Startit​
%​
Monte 7-2-0​
9​
100%​
Mexico 6-2-1​
10​
90%​
Portugali 5-1-3​
11​
81,8%​
Wales 5-0-2​
11​
63,6%​
Sardinia 4-1-2​
11​
63,6%​
Saksa 3-0-2​
9​
55,6%​
Ruotsi 3-0-1​
10​
40%​
Australia 3-1-0​
8​
50%​
Katalonia 3-2-0​
11​
45,5%​
Alsace 2-0-0​
4​
50%​
Puola 2-0-1​
5​
60%​
Korsika 2-2-0​
6​
66,7%​
Japani 1-0-0​
1​
100%​
Jordania 1-0-0​
2​
50%​
Kreikka 1-1-1​
4​
75%​
Jyväskylä 1-3-1​
11​
45,5%​
Turkki 1-0-0​
4​
25%​
Monza 1-0-0​
1​
50%​
Kroatia 1-0-0​
1​
100%​
Safari 1-0-0​
1​
100%​
Arg 0-3-2​
9​
55,6%​
NZL 0-1-0​
2​
50%​
Chile 0-1-0​
1​
100%​
Viro 0-0-1​
2​
50%​

- Neuvillesta ja Sordosta tuli kuljettajat numero 11 ja 12, jotka ovat onnistuneet 50 kertaa pääsemään podiumille.

- Evansin pisteputki venyi 20. kisan mittaiseksi. Ainoastaan Loeb, Ogier (2 eri kertaa), Östberg, Bosse, Hirvonen ja Latvala ovat yltäneet vähintään yhtä pitkään jaksoon

- Jyväskylän jälkeen pitikin jo mainita, että Lindholmeista tuli kolmas suomalainen isä ja poika, jotka ovat ajaneet MM-pisteille. Muut ovat tietenkin Grönholmit ja Rovanperä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Muutama seuraamisen aihe Monzaan:

- Tänak teki eniten pohja-aikoja kaudella 2021. Edellisen ja käsittääkseni ainoan kerran MM-sarjassa eniten pohjia tehnyt kuski on jäänyt MM-nelikon ulkopuolelle 2003, jolloin Märtin tehtaili eniten pohjia.

- Kauden yhdeksännellä voitolla Toyota nousee yksittäisen kauden voittoprosentissa melko kovassa seurassa voitettuaan 9/12 kisaa. Tuota paremmalla prosentilla voittoja on napannut vain VW 2014 ja 2015 (92,31%). Citroen vuosina 2011-2012, Volkswagen 2013 ja Lancia 1988. Kaikilla noilla kausilla prosentti oli 76,92.

- Palkintopallille nousseiden kuskien määrä jäi kaudella 2021 kahdeksaan. Kaudella 2018 podiumilla oli 14 kuskia, mikä on vuoden 2001 kanssa korkein määrä tällä vuosituhannella. Vuonna 2019 oli vielä 11 ja kaudella 2020 9 kuljettajaa. Pienin määrä kuljettajien MM-sarjan aikaan on ollut vuonna 2010, jolloin 6 kuskia ylsi palkintopallille.

- Laitoin tätä 2017-2021 välistä aikaa eräänlaiseen yhtäjaksoiseen maratontaulukkoon. 2017-2021 välisenä aikana Neuville onnistui keräämään niukasti enemmän pisteitä kuin Tänak. Neuville 882 (Ennen Monzaa, jolloin molemmilla oli sama määrä startteja) Tänak 868. Hyvä muistutus siitä, miten pieniä nämä marginaalit ovat tällä ajanjaksolla olleet. Toinen jää ikuisesti mieleen maailmanmestarina vähän vähemmänkin rallia seuraaville, kun taas toisen suoritukset muistavat etupäässä diehard nörtit. Ogierilla pisteitä on 994. Hänellä rallivoittoja on 16 (Monzan jälkeen), Tänakilla 14 ja Neuvillella 13. Podiumeita Ogierilla on 35 (Monzan jälkeen), Neuvillella 31 ja Tänakilla 30. EK-voittoja Tänakilla 234, Neuville 210 ja Ogier 153.

Isoin ero on tullut siinä, että Ogierilla retired-merkintöjä on ainoastaan 3 kappaletta. Tänakilla noita merkintöjä on 6 ja Neuvillella 7. Kokonaiskilpailujen lopputuloksista jaettavissa pisteissä Ogier on jäänyt kymmenen parhaan ulkopuolelle niin ikään vain 3 kertaa noiden retired-merkintöjen lisäksi. Tänakille noin kävi 8 kertaa ja Neuvillelle 6. Ogier on ennen Monzaa onnistunut ajamaan siis 89%:n varmuudella kympin sakkiin. Vertailuna Volkkarilla ajamassaan kisassa prosentti oli 86,53 (52 kisaa). Volkkari-ajan jälkeen kalusto ei ole ollut enää niin ylivoimaista, nopeutta on varmaan hieman hävinnyt iän myötä, kilpailun kokonaistaso on koventunut ja laajentunut vuosiin 2013-2016 verrattuna, mutta suoritusvarmuus on ollut kerrassaan ylivertaista luokkaa, käy Monzassa sitten mitä tahansa. Tänäkin prosentti 2017-2021 on 75 ja Neuvillella 77. Elfyn Evansin prosentti ajanjaksolla tulee olemaan joko 80 tai 81. Evans on jäänyt ainoastaan 7 kertaa kymmenen parhaan ulkopuolelle ja noista kisoista peräti 5 tapahtui vuonna 2018. Toyotalla ajaessaan Evans on jäänyt vain kertaalleen top10:n ulkopuolelle. Tuo tapahtui vuonna 2020 Monzassa. Ogierille näin on käynyt kävi Rovaniemellä ja Turkissa.

- MM-mitalisteista (tai pokalistejahan ne kaiketi on): Ogier yltää joka tapauksessa kolmantena kuljettajana kymmeneen MM-pokaaliin Sainzin ja Loebin jälkeen. Sainz onnistui tässä 11 kertaa saldolla 2-4-5, Loebin recordi on 9-1-0. Ogierilla se tulee olemaan joko 8-0-2 tai 7-1-2. Evansista tulee joko kolmas brittiläinen maailmanmestari, tai sitten viides kuljettaja Neuvillen, Hirvosen, Latvalan ja Alenin jälkeen, joka on ollut vähintään kahdesti kakkonen ilman maailmanmestaruutta. Jos Neuville nappaa paikan kärkikolmikosta tulisi hänestä 9. kuljettaja, joka on päässyt kuusi kertaa kolmen joukkoon. Neuvillen saldo olisi tässä tapauksessa joko 0-6-0 tai 0-5-1. Kuusi kertaa kolmen joukkoon ovat yltäneet:

Sainz 2-4-5
Loeb 9-1-0
Ogier 8-0-2
Kankkunen 4-1-3
Mikkola 1-3-2
Auriol 1-1-4
Hirvonen 0-4-2
Alen 0-2-4
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Kaiken puolin upea aikakausi tuli sitten päätökseen. Kaikki hyvä päättyy aikanaan. Nopeasti funtsittuna mistä itse tulen muistamaan tämän ajanjakson: Jännitys, intohimo ja kiihkeä kilpailu kärjessä palasivat MM-sarjaan. Autojen näyttävyydestä ja niiden aiheuttamista fiiliksistä Keski-Suomen metsissä puhumattakaan. Aikaisemmassa viestissä tuli sivuttua jo tuota "maratontaulukkoa" vuosilta 2017-2021. Tässä lista kokonaisuudessaan pisteille päässeistä kuljettajista näillä tämän aikakauden tykeillä. Mukaan ei ole siis laskettu R5-autoilla otettuja pisteitä tai esim. Breenin tapauksessa Monte Carlon vitossijaa, joka tuli vanhanaikaisella Citikalla.
Kuski​
Kisat​
Pisteet​
Piste ka​
Voitot​
Podium​
EK-voitot​
EI top10​
Retirement​
Ogier​
58​
1020​
17,59​
16​
35​
153​
3​
3​
Neuville​
58​
899​
15,5​
13​
31​
210​
6​
7​
Tänak​
57​
868​
15,23​
14​
30​
234​
8​
6​
Evans​
55​
631​
11,47​
5​
17​
96​
7​
4​
Sordo​
37​
378​
10,22​
2​
11​
60​
6​
3​
Latvala​
40​
358​
8,95​
2​
10​
73​
6​
6​
Lappi​
42​
338​
8,05​
1​
7​
43​
4​
10​
Breen​
31​
232​
7,48​
0​
5​
21​
3​
4​
Mikkelsen​
29​
228​
7,86​
0​
5​
41​
6​
2​
Suninen​
38​
227​
5,97​
0​
3​
14​
6​
7​
Rovanperä​
19​
222​
11,68​
2​
5​
29​
3​
2​
Meeke​
31​
218​
7,03​
2​
4​
45​
3​
9​
Paddon​
19​
147​
7,74​
0​
4​
18​
0​
5​
Loeb​
11​
118​
10,73​
1​
3​
19​
1​
1​
Östberg​
16​
99​
6,19​
0​
2​
8​
3​
1​
Katsuta​
18​
92​
5,11​
0​
1​
4​
4​
4​
Greensmith​
21​
82​
3,90​
0​
0​
0​
5​
3​
Hänninen​
12​
71​
5,92​
0​
1​
7​
2​
2​
Fourmaux​
8​
40​
5,00​
0​
0​
1​
2​
1​
Lefebvre​
7​
26​
3,71​
0​
0​
1​
3​
1​
Solberg​
4​
22​
5,5​
0​
0​
0​
0​
1​
Tidemand​
4​
12​
3​
0​
0​
0​
1​
0​
Loubet​
11​
12​
1,09​
0​
0​
0​
4​
5​
Solans​
1​
4​
4,00​
Bouffier​
2​
4​
2​
Kremer​
1​
2​
2​
Tuohino​
2​
1​
0,5​
Serderidis​
2​
1​
0,5​

Otetaan toisessa viestissä vielä muistutus siitä millaisen mullistuksen sarja koki Volkswagenin dominoiman ajanjakson jälkeen...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
713
Yhtäläinen tekijä aikakausille 2013-2016 ja 2017-2021 on tietenkin se, että Ogier oli sarjan paras kuljettaja kummallakin ajanjaksolla. Ogier voitti vuosien 2017-2021 kilpailuista 28%, oli podiumilla 60'% kisoista, voitti erikoiskokeista 15% otti pisteistä 59% (Meksikon 2020 Power stagen puuttuminen huomioitu).

Jos verrataan Ogierin suoriutumista tuohon melko ikävystyttäneeseen Volkkari-aikaan 2013-2016, jolloin ajettiin 52 osakilpailua niin tuolloin Ogier voitti 60%, podium% oli 81, erikoiskokeista hän voitti 39% ja otti 75% kaikista mahdollisista pisteistä (Monte Carlon Powerin peruuntuminen 2014 huomioitu). Jari-Matti Latvala oli numeraalisesti tuon saman ajan toiseksi paras kuljettaja ja hänen lukemansa olivat seuraavanlaiset: Voittoja 9 (17%), Podiumeja 25 (48%), EK-voittoja 201 (21%), Pisteitä 675(keskiarvo 12,98) eli 46% mahdollisista pojoista. Yhtäkään mielenkiintoista mestaruustaistelua ei nähty. 2017-2021 jokaisen kauden mestaruustaisto oli huimaa seurattavaa, vaikka 2017 ja 2019 ratkesivatkin jo ennen viimeisiä kisoja.

kisat​
pisteet​
piste ka​
Voitot​
Podiums​
Ek-voit​
ei top10​
retir​
Ogier​
52​
1088​
20,92​
31​
42​
371​
5​
2​
Latvala​
52​
675​
12,98​
9​
25​
201​
9​
5​
Neuville​
52​
531​
10,21​
2​
19​
68​
7​
6​
Mikkelsen​
48​
525​
10,94​
3​
20​
72​
4​
7​
Östberg​
51​
428​
8,39​
0​
11​
42​
2​
4​
Sordo​
42​
382​
9,1​
1​
8​
31​
3​
6​
Meeke​
32​
268​
8,38​
3​
9​
47​
8​
7​
Hirvonen​
26​
252​
9,69​
0​
8​
17​
1​
4​
Paddon​
32​
245​
7,66​
1​
4​
20​
4​
3​
Evans​
27​
178​
6,59​
0​
2​
3​
6​
2​
Tänak​
29​
167​
5,76​
0​
3​
42​
7​
4​

(tuosta jäi vielä Breenin Jyväskylän 2016 podiumi ja Bouffierin 2014 Monten kakkossija ulos, mutta en nyt jaksa niitä lisätä tuohon litaniaan. Tuohon väliin mahtui kuitenkin kaiken maailman Prokoppeja ja Novikoveja niin en nyt jaksa näitä kaikkia pistää tuohon.

Jos vielä palataan 2017-2021 väliseen aikaan, niin kahdelle tiimille saatiin kuskien mestaruus ja kolmelle merkkimestaruus. Kisavoitoista Toyota nappasi 26. Voitot jakaantui kuudelle eri Toyota-kuskille. Mestareista Tänak otti 10 voittoa ja Ogier 6. Vastaavasti Hyundai voitti 17 rallia, joista Neuville otti peräti 13. Sordo 2 ja Tänak 2. Iso kontrasti näiden kahden ison tiimin välillä. Luotettavuusongelmien lisäksi iso kysymys on se, että saadaanko auto istumaan tasaisemmin eri kuskien näppeihin kuten Toyota ja M-Sport onnistuivat tekemään. Nopeissa kisoissa Tänak oli edelleen vahva, vaikkei samalla tavalla dominoiva kuin Toyotalla. Assulla tuli aikamoinen romahdus. Hitaammissa sorakisoissa jommalla kummalla tuppasi usein olemaan erinäistä häslinkiä, eikä kunnon keskinäistä kamppailua jäsenten välillä päästy kovinkaan paljon todistamaan. Kokonaisuudessaan se oli yleensä jompi kumpi joka oli taistelemassa kirkkaimmista sijoista. Lopuista voitoista Fordilla napattiin 9 voittoa, Citikalla 6.

Jos ajatellaan fraasia huipulla lopettaminen, tuskin parempaa tapaa on lähteä täysiaikaisesta ammattilaisuudesta kuin Ogier teki. Viimeisen kauden 230 pistettä 12 kilpailuun on keskiarvolla 19,17 mitattuna Ogier-Ingrassia -kaksikon paras noteeraus tällä 2017-2021 välisellä ajanjaksolla.

2017-2021 välisellä ajalla nähtiin monia hienoja voittotaisteluita. Sardinia 2020 menee historiaan kisana, jossa kärkikolmikko oli historian pienimmän eron sisällä, 6.1 sekunnin turvin. 2018 kauden viimeiset 3 kisaa oli kilpailun laajudessa ja jännittävyydessä ehkä sitä kaikista kirkkainta kulta-aikaa lajin historiassa. Kataloniassa ja Walesissa kahdeksan nopeinta kuskia lopputuloksissa mahtui 1:30 minuutiin sisään ja mitä kaikkea draamaa tuolla olikaan kaiken kaikkiaan: Oli Tänakin keskeytystä, Loebin satumaista voittoa Espanjassa, Neuvillen dramaaattista rengasrikkoa Kataloniassa ja kolmen kuskin välistä mestaruustaistoa kauden viimeisessä kisassa Australiassa. Ja tätä kaikkea pystyi seuraamaan livenä kotisohvalta, mikä on ehkä se suurin yksittäinen mullistus lopulta tällä aikakaudella. Kilpailun tasosta puhuttaessa ajattelen 2000-luvun alun WRC olle myös upeeta, mutta ei sitä yksinkertaisesti pystynyt seuraamaan samanlaisella intensiteetillä, koska tietoteknisistä syistä johtuen samanlaista mahdollisuutta ei luonnollisesti ollut. Paljon muutakin muisteltavaa löytyisi varmasti. Ehkä niihin tulee vielä palattua tälläkin palstalla tavalla tai toisella.
 
Ylös