Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Piti oikein selvitellä että mitä ihmettä kun ei tuolla nyt luntakaan ole satanut, mutta tällaista löytyi Ranskalaisesta Wikipedia-artikkelista käännettynä

  • Italian legislation then in force prohibiting timed special stages, the organizers circumvented the law by imposing on these sections time limits theoretically impossible to respect. The reference times being based on an average of 60 km/h, the official distances indicated on the 'trip-master' have been overestimated (sometimes by 50%!) for all the fast sections 5 . As a result, the official distance for all the special stages is 520 km instead of the real 378.7.

Oikea keskinopeus voisi olla siis 64.79 km/h, mikä on linjassa Akropoliksen ja Portugalin keskinopeuksien kanssa, 69 km/h paikkeilla.

Kisa on myös ajettu sekakisana niin että samalla pätkällä on voinut olla vaikka kolmannes soraa ja loput assua, ja sitten on pitänyt tehdä taktisia rengasvalintoja.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
490
Sijainti
Full send
Piti oikein selvitellä että mitä ihmettä kun ei tuolla nyt luntakaan ole satanut, mutta tällaista löytyi Ranskalaisesta Wikipedia-artikkelista käännettynä

  • Italian legislation then in force prohibiting timed special stages, the organizers circumvented the law by imposing on these sections time limits theoretically impossible to respect. The reference times being based on an average of 60 km/h, the official distances indicated on the 'trip-master' have been overestimated (sometimes by 50%!) for all the fast sections 5 . As a result, the official distance for all the special stages is 520 km instead of the real 378.7.

Oikea keskinopeus voisi olla siis 64.79 km/h, mikä on linjassa Akropoliksen ja Portugalin keskinopeuksien kanssa, 69 km/h paikkeilla.

Kisa on myös ajettu sekakisana niin että samalla pätkällä on voinut olla vaikka kolmannes soraa ja loput assua, ja sitten on pitänyt tehdä taktisia rengasvalintoja.
okei - hieno selvitys! Tuo kyllä selittäisi tuon ihmeen hitaan ajan, joka todennäköisesti ei pidä paikkaansa olosuhteet huomioiden! Menisikö sitten tuo titteli Ruotsin ralliin 1977, koska San Remo 1974 näyttää myös samalla tapaa epäilyttävän hitaalta!

1977: Blomqvist, Stig Saab 99EMS
58.72 km/h​

njaahas tuossakin on ilmeisesti virhe. Ainakin eWRC mukaan keskinopeus ollut korkeampi. Menipä hankalaksi!

Rally Cyprus näkyy olevan lähtöjään hidas ralli kun keskinopeudet 'modernillakin' kalustolla alle 70km/h.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Tuon Ruotsi 1977 selvitin aikoinaan kun kirjoitin blogiin MM-sarjan reittien historiaa, ja tosiaan pituus oli merkattu juwraan väärin ja sen myötä myös keskinopeus. Sanremo 1974 voisi tosiaan mennä samalla selityksellä kuin 1973.

Kypros on tosiaan aidosti hitaimpia MM-ralleja, tosi syheröistä tietä alusta loppuun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Näköjään ilmoitetuissa pituuksissa on eroja tosiaan. Acropolis 1975 näkyi myös olevan hidas mutta tuossakin kilometreissä heittoa, onko sitten vain siirtymät..
Tuollahan nuo listattu hitaimmat ja nopeimmat jo valmiiksi..
ainakin 1975 Akropoliksessa Röhrl on ollut vasta kolmanneksi nopein kuski, mutta edestä Warmbold ja Waldegård on pudonneet pois ongelmien takia.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
490
Sijainti
Full send
Hauska tilasto, en tiedä onko kovin suoritus, mutta kuitenkin aika kova.
Pavlos Moschoutis ajoi ensimmäisessä kilpailussaan (eWRC:n mukaan) Lada 2103:lla WRC:ssä kymmenen parhaan joukkoon vuonna 1975, josta myös valmistaja sai rallin mm-sarjaan yhden ja sinä vuonna ainoan pisteen.

Kilpailussa maaliin pääsi 17 autokuntaa, ja 70 keskeytti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4347
Sijainti
Askew Road
Vuoden 1990 Ruotsin ralli jouduttiin tunnetusti perumaan onnettomien keliolosuhteiden takia. Olisi hauska nähdä kisan lähtöluettelo, sillä kisahan peruttiin lopulta melko viime tingassa, vain noin viikko ennen starttia. Koska Ruotsilla oli myös 1990 ainoastaan kuljettajien MM-arvo, olisi viivalla todennäköisesti ollut yhtä laiha kattaus kuin vuotta aiemminkin, eli Mazda olisi ollut ainoa tehdastalli ja heidän lisäkseen kärjessä olisi nähty Suomen ja Ruotsin kansallista parhaimmistoa. Olisiko Mikael Ericsson saanut kotikisaansa Toyotan ajettavaksi? Entä millä autolla Stig Blomqvist olisi ollut mukana, jos ylipäänsä olisi ollut mukana?
1670446796995.png
HS 3.2.1990

Olisihan se Ericssonkin siellä näemmä ollut mukana. Mutta kuten oletettua, muuten aika laimea kattaus MM-ralliksi.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
105
Sijainti
Joensuu
Näytä liitetiedosto 3050
HS 3.2.1990

Olisihan se Ericssonkin siellä näemmä ollut mukana. Mutta kuten oletettua, muuten aika laimea kattaus MM-ralliksi.
Kyllä siellä ihan hyvä kattaus oli. Lähtijöitä 163, josta 38 ajoi isossa luokassa (A8). Tai siis olisi ollut, jos kisa olisi ajettu. Seitsemäntoista suomalaista paria, tai kuusitoista ja puoli kun Minna Sillankorvalla oli kartturina italialainen Michela Marangoni. Autona Minnalla N-ryhmän Mazda 323.

Ykkösenä piti lähteä Ingvar Carlsson Mazda 323 4WD, sitten Mikael Eriksson Toyota Celica GT-Four, Timo Salonen Mazda 323 4WD, Per Eklund Lancia Delta Integrale, Gustavo Trelles Lancia Delta Integrale, Mikael Sundström Mazda jne. Lasse Lampi Mitsubishi Galant VR-4:llä numerolla 15, Marcus Grönholm Toyota Celica GT-Four numerolla 34.

Kisan peruuttaminen tehtiin ihan viime tingassa. Ehdittiin hakea kisapaperit, mutta silloin jo sanottiin että varmaan perutaan. Ilmoitus tuli sitten seuraavana aamuna. Keli Karlstadissa oli aika keväinen, lämmintä +8 ja ruoho vihersi talojen seinustalla. Kaikki kisapaperit, tiekirjat, kartat, lähtöluettelo ym. on edelleen arkistossani. Niin, myös kilpailunumerot ja järjestäjän mainokset.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
490
Sijainti
Full send
menee vähän ohi aiheen mutta löytyisikö jostain hyviä kuvia vuoden 1957 suurajojen voittajasta Erik Carlssonista tositoimissa Saab 93 ratissa?
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
163
menee vähän ohi aiheen mutta löytyisikö jostain hyviä kuvia vuoden 1957 suurajojen voittajasta Erik Carlssonista tositoimissa Saab 93 ratissa?
Ehkä vähän. Sanomalehti Keskisuomalaisen sivuilta?: https://www.ksml.fi/urheilu/2483572 Kun jutun pääkuvaa (Auto nro 1, Siro Toivela - Kai Nuortila, Peugeot 403) klikkaa, avautuu kuvasarjaikkuna, jossa on mukana myös Carlssonin Saab nro 16 Harjulla (1440 x 950 px). Pöperöiset tiet silloin.
 
Ylös