Rallin tulevaisuus ja vihreät arvot

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

Ripex

Active member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
27
Montako volttia? No ei vainskaan vaan kyseessähän taitaa olla ihan syntettinen bensiini mitä ainakin itse mielenkiinkolla seuraan
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3709
Sijainti
Salo
Tuossa vertailussa ei ole mitään järkeä. Jos lasketaan siirtohävikkejä sähköstä, niin kyllä silloin pitää laskea myös samat siirtohävikit polttoaineelle. Ei polttoaine sinne huoltoaseman säiliöön ilmesty itsestään, vaan se kuljetetaan sinne, ja se kuljettaminen kuluttaa polttoainetta (ja sitä rekkaa joka polttoaineen kuljettaa) paljon. Lisäksi se polttoaine pitää pumpata sieltä säiliöstä autoon, sekin kuluttaa virtaa. Jos sähköauton hyötysuhteeseen lasketaan kaikki alusta loppuun, niin polttomoottoriautossakin silloin pitää.

Sinänsä kannatan kyllä kaiken huomioonottamista kokonaiskulutusta laskettaessa, mutta kyllä silloin pitää ottaa kaikissa energiankäyttömuodoissa ne samat asiat huomioon, muuten homma on puhdasta propagandaa ja populismia jossa valitaan vain itselleen sopivia faktoja ja sivuutetaan kaikki oleellinen mikä ei tue omaa narratiivia.
Pitää muistaa, etteivät asiat ole koskaan nollasummapeliä. Kovin mielellään sähköautoilun vastustajat vetoavat esimerkiksi akkuihin tarvittavien metallien louhimiseen. Juu, se ei ole aina erityisen kestävällä pohjalla, muttei ole mainitsemasi polttoaineen kuljetuksen lisäksi itse raakaöljyn poraaminenkaan.

Eri forumeilla monet myös kovin mielellään kertovat erilaisia enemmän tai vähemmän todellisuudessa tapahtuneita anekdootteja sähköautojen rangesta, erityisesti talviolosuhteissa. Usein niin, etteivät olosuhteet juurikaan vastaa normaalia talvea Etelä-Suomessa. Ja tämä tulee nimenomaan sähköautoilun vastustajien puolelta. Hyvin harvoin vastapuoli vetoaa polttomoottoriauton ongelmiin -30 pakkasessa, ne ovat asioita mihin ihmiset ovat tottuneet, muttei se silti tarkoita ettei niitä olisi. Annan nyt esimerkkejä: huohottimen jäätymiset, käynnistysakun purkautuminen, termarin jumiutumiset. Samoin harvoin kukaan sähköautoilija vain omaa narratiivia tukeakseen vetoaa siihen että kulutus kasvaa kun suksiboksi on katolla, ilman lohkolämmitintä ekojen kilometrien kulutus on suurempi ym.

E: pahoittelen, että tämä meni jälleen siviiliautoiluun. Lopetan tähän
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
Kehitystä on vaikea hannata vastaan. Siinä on omat evoluution kaltaiset vastaanpanemattomat lakinsa. Motocrosspuolella porukat ovat saaneet jo eriasteisia paskahalvauksia kun tämä kulkupeli esiteltiin hetki sitten
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
Ensimmäiset sähköpelit olivat kohtuullisen ankeita, mutta silti yllättävän hauskoja. Tämä laite on jo tässä vaiheessa jysäyttävä tapaus. Porukat ennakkotilaavat sitä ihan rapsakkaan tahtiin. Toki crossipyörä on jotain muuta kuin Safari-rallissa möyryävä ralliauto, mutta suuntimat ovat vahvoja. Sopeutujat selviävät ilman, että mielensä pahoittavat. Oikeastaan se on aika jännää.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3709
Sijainti
Salo
Mitä tulee motocross-pyöriin, ainakin harrastajapuolella kaksitahtien ja nelitahtien välillä on edelleen jonkinlainen kuilu. MM-luokathan aikoja sitten siirtyivät nelitahteihin. Toiset hyväksyvät sen osana lajikehitystä, toiset uhriutuvat kun "hipit kiusaa". Mielestäni molemmille on montulla tilaa ja erilaisia ajettaviahan ne ovat. Toiset pitävät sitä jonkinlaisena haasteena, että kaksitahdeissa menee rutosti energiaa siihen, että saa pidettyä kierrokset korkealla, toisia se ärsyttää ja nelitahdin laakeampi vääntökäyrä miellyttää enemmän.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
Kaikille sopisi olla tilaa, ja onkin. Taitaa kuitenkin lopulta käydä niin kuin mun vanhalle äitimuorille pankissakäynnin suhteen. Hän piti pitkään kiinni siitä ajatuksesta, että sieltä se on tiskiltä rahat haettava. Jonotti muitten vanhuksien kanssa aikansa, kunnes lopuksi viimein suostui kokeilemaan rahan kiskomista seinäautomaatista. Ei ole sen koommin pankissa käynyt. Vaikka voisi! Samankaltainen juttu sähköisten ajopelien kanssa. Aikanaan, kun hommat saadaan rokkaamaan sujuvasti, kekään ei viitsi enää lutrata bensojen ja öljyjen kanssa. Nimimerkillä been there done that.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Samankaltainen juttu sähköisten ajopelien kanssa. Aikanaan, kun hommat saadaan rokkaamaan sujuvasti, kekään ei viitsi enää lutrata bensojen ja öljyjen kanssa. Nimimerkillä been there done that.
Laittaisin tuohon jos. Edelleen akut ovat kovin vaatimattomia kapasiteetiltaan, kun huomioidaan kovan tehon tarve. Silti ne kerryttävät paljon painoa.

Kuinka pitkän matkan formulakisa etenisi, jos siihen laittaisi kiinni Teslan suurimman akkupaketin?
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Laittaisin tuohon jos. Edelleen akut ovat kovin vaatimattomia kapasiteetiltaan, kun huomioidaan kovan tehon tarve. Silti ne kerryttävät paljon painoa.

Kuinka pitkän matkan formulakisa etenisi, jos siihen laittaisi kiinni Teslan suurimman akkupaketin?
Tämä. Siinä vaiheessa kun (jos) sähkö saadaan joskus toimivaksi, niin se on jo myöhäistä tekniikkaa. Parempi olisi jo alkaa ajoissa miettimään jotain vety tai polttokenno ratkaisua.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
Suattaa siinä niinkin käydä, vuan suattaapi olla käymättäki. Toivottavasti joku keksii jotakin vielä ihmeellisempää! Sinänsä kaikki teknologinen kehitys edistää ylipäätään kaikkea muutakin teknologista kehitystä, koska samojen luonnonlakien kanssa ne joutuu vety-polttokenno-sähkö-bensa-diesel-insinöörit ja kaltaisensa kaikki muutkin puljaamaan. Kyllä sieltä joukosta joku ylivertainen aikanaan kuoriutuu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Eri moottoriurheilulajien ympäristöystävällisyyttä on mitattu. Asteikolla 0-4 Formula E oli ainoa joka sai täydet 4 pistettä, F1 ja Moto GP 3 pistettä, Extreme E, WTCC, NASCAR ja Rallin EM-sarja 2 pistettä, loput vähemmän. Rallin MM-sarja sai 1 pisteen. Rallicross ja aavikkorallit 0 pistettä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Miksi mikään urheilu olisi ympäristönsuojelullisesti kestävää? Urheilu luo kulutustarpeita ja liikuttelee valtavia ihmismassoja. Aivan älytöntä nostaa autourheilu jotenkin erilliseksi muusta urheilusta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1028
Miksi mikään urheilu olisi ympäristönsuojelullisesti kestävää? Urheilu luo kulutustarpeita ja liikuttelee valtavia ihmismassoja. Aivan älytöntä nostaa autourheilu jotenkin erilliseksi muusta urheilusta.
Eihän tässä niin ole tehtykään, vaan vertailtu eri moottoriurheilulajeja toisiinsa.

Aina kun vertaillaan, on tehtävä joku rajaus, muuten vertailu on käytännössä mahdotonta. Nyt se rajaus oli moottoriurheilu, ja kun tuosta puhutaan niin pitää puhua vain moottoriurheilusta, ei muusta urheilusta. Mikäli olisi otettu mukaan kaikki urheilu, niin yhtä hyvin voisi kysyä että miksi on rajattu urheiluun, miksi ei kaikkeen vapaa-ajan viettoon?
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3709
Sijainti
Salo
Eihän tässä niin ole tehtykään, vaan vertailtu eri moottoriurheilulajeja toisiinsa.

Aina kun vertaillaan, on tehtävä joku rajaus, muuten vertailu on käytännössä mahdotonta. Nyt se rajaus oli moottoriurheilu, ja kun tuosta puhutaan niin pitää puhua vain moottoriurheilusta, ei muusta urheilusta. Mikäli olisi otettu mukaan kaikki urheilu, niin yhtä hyvin voisi kysyä että miksi on rajattu urheiluun, miksi ei kaikkeen vapaa-ajan viettoon?
Juuri näin. Olen joskus tästä ennenkin sanonut, että moottoriurheilun päästöt eivät loppujen lopuksi eroa vaikkapa ammattilaisgolfin päästöistä, vaikka kilpailupaikalla eri bensiinilaadut palavatkin. Lentomatkat ovat golfareille samat, samoin yleisö tulee omilla autoillaan katsomaan.

Mitä tulee kaikkeen vapaa-ajan viettoon. Otetaan nyt vaikkapa Länsimetro. Joo, vähentää autoilun päästöjä vähäsen, mutta ei paljoa koska Espoo on laaja ja hyvin desentraloitunut (Espoossa ei ole mitään oikeaa keskustaa) alue, jollain Lahnuksella ei ole mitään yhteistä niiden etelän lähiöiden kanssa. Ja se itse rakentaminen, louhintoihin ja muihin maatöihin palaa dieseliä ja sitten pitää myös muistaa että iso osa ilmakehän CO2-päästöistä tulee kuivavasta betonista. Ja sitähän menee kun infraa tehdään.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2856
Sijainti
Lahti
Vaikka tämä kaikki tieto ja tutkimukset vaikuttaisivatkin tässä vaiheessa ja vielä tulevaisuudessakin ihan toivottomalta sekasotkulta, niin lopputulema tulee kuitenkin olemaan mielenkiintoinen. Joka kivi käännetään ja joka näreen alle kurkistetaan. Lopulta saatamme yllättyä, toivottavasti myönteisesti.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3260
Aina kun vertaillaan, on tehtävä joku rajaus, muuten vertailu on käytännössä mahdotonta.
Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
125
Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.
Miten ne rajaukset sitten olisi pitänyt tehdä? Tässähän vertailtiin moottoriurheilulajeja keskenään, ei urheilulajeja.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3709
Sijainti
Salo
Moottoriurheilun seuraajan näkökulmasta rajaukset kannattaisi tehdä niin, ettei heikennä moottoriurheilun asemaa. Onhan se vähän kummallista, että valtavia ihmismassoja lennättävä jalkapallon MM-kilpailut eivät saa osakseen kritiikkiä ympäristösyistä, mutta sen sijaan ralli saa.
Ylipäänsä siinä ei ole mitään järkeä, että jalkapallon MM-kisoja viedään maahan, missä ei ole oikeaa jalkapallokulttuuria vaan stadionit jäävät tyhjilleen kisojen jälkeen. Saati sitten, että niitä ei ko. maassa pystytä kuumuuden takia pelaamaan normaalissa kesäkuun aikaikkunassa.

Tuossa kun kuuntelin erästä YLE:n urheilupodcastia, tuli vähän uutta näkökulmaa tähän. Aina ei tarvitse miettiä megaluokan arvokisoja, sillä ihan tavallisessa kuntourheilussa tai ruohonjuuritason junnuskaboissa on paljon tällaista piilosaastuttamista. Tällöin pelkän moottoriurheilun kritisoinnissa on tietty kaksinaismoralistinen sivujuoni.

Piilosaastuttamiseksi voidaan laskea mm. se kun kilometrin matka punttisalille kuljetaan autolla tai kiekkojunnuja viedään city-maastureilla treeneihin, yksi junnu jokaisessa. Ja kimppakyydit ovat lähinnä yksittäisten aktiivivanhempien juttu, tuskin koskaan seurat siihen kannustavat.
 
Ylös