Rallipäiväkirja

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
851
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
O.K. Auto-Ralli 18.5.2024

Kesäkausi myös itselläni käyntiin! Imatran F-Cup jäi välistä töiden takia, ja sepäs pistikin vähän harmittamaan, kun olisi ollut suhteellisen lähellä jopa rallit. Noh, viikkoa myöhemmin samojen seutujen ohitse, ja matka aina niin aurinkoiseen Kouvolaan Historic-sarjan kesäkauden avaukseen. Myös itselläni oli hieman auton kanssa ongelmia ennen reissua, Volvo sammuili pari kertaa itsekseen kesken ajon. Vika lopulta paikallistettiin kaasuläppään, ja ainakin nyt auto pelitti melkein 950 kilometriä oikein mallikkaasti.

Lähdin liikenteeseen jo perjantaina, ja ajelinkin auringonpaisteessa koko reitin lävitse. Reitti oli hyvässä kunnossa, ei juuri reikiä tai monttuja, pölyn määrä oli hirmuinen ja myös betoneita ja paaleja oli ripoteltu reitin varrelle ihan riittävästi. Omat suosikit reitiltä olivat erikoiskokeella 2 Viuhkolan tutun huomion jälkeinen oikea, jossa olin lähdössä vasemmalle pistoon (Pappa-Latvala ajoi tässä ulos ja Volvo lisäksi nurin), ja erikoiskokeella 3 ns. Laurosen tolppapaikan jälkeinen alamäessä kiristyvä vasen pellolle + oikea (jälkipään Polo sisähönönä peltoon). Illalla käytiin vielä kaverin kanssa heittämässä Valkealassa Harjunmäen frisbeegolfrata. Ihan mukava rata, hieman liian pienelle alueelle oltiin ehkä tehty niin paikoitellen oli vähän sekavaa että mikä kori kuului millekin väylälle mutta varovainen 3,5/5 arvio. Yöpaikka löytyi edellisen Kouvolan reissun tapaan Kuusankoskelta Hotelli Sommelosta, joka hönki oikein ehtaa 80-luvun ummehtunutta ilmaa sisällään. Ihan hyvät löylyt saunassa toki sai, ja aamupalakin oli varsin riittävä pitkään rallipäivään.

Aamulla pienessä kiireessä ajaminen ykköspätkän lähtöön, jonne ehdinkin 5 minuuttia ennen sulkuajan alkamista. Näin vältin kierron välitien kautta, joka olisi kestänyt noin 10 minuuttia kauemmin kuin pätkää pitkin ajaminen. Kuvauspaikaksi valikoitui reilun neljän kilometrin kohdalta haastavahko nyppyvasen + oikea, jossa kaiteet-kombo, missä sähkölinjat olivat vielä hämäämässä silmää ja sekoittamassa pakkaa. Välitieltä kävelyä tuli reilut kaksi kilometriä, ja paikassa ei muita ollutkaan kuin pari kaveria, ja toisesta suunnasta saapuneet kaksi vanhempaa herrasmiestä. Nuotin kärki tuli komeasti (Uutela, Hapulahti, Rikkinen), ja näytti jopa että hieman kiire olisi tullut vasurin jälkeen kohti oikeaa. Yrkkä kuitenkin laski, ja jossain kohti 200 metrin päästä tulosuunnasta kuuluikin tumps-tumps ääni. Hetken päästä autoja ei tullut enää, ja piipaa-autojen ääni alkoi kuulumaan, joten tallustelin paikalle. Historic-luokan BMW 2002 oli osunut kylki edellä kiveen, ja pyörinyt 25 metrin matkan tietä pitkin pyörillään. Auton kartturinpuoleinen kylki olikin lommolla, ja kartturi valitteli pääkipua, joten lanssit tulivat paikalle. Reilun puolen tunnin tauon jälkeen pätkä taas jatkui, loppupäästä oikeasti kovaa tulivat V1600-autot ja Roope Suomalainen (kolmanneksi nopein yleiskisassa avauspätkällä, voi moro!).

Alkuperäisen suunnitelman mukaan oli tarkoitus mennä erikoiskokeelle 4 pudottavaan oikeaan, mutta reitin ollessa melko kehnosti suunniteltu jälkilenkin osalta, sinne olisi pitänyt kiertää yli puoli tuntia, jotta olisi päässyt pätkän varteen. Kun näin gepsistä, että Uutela lähti jo huollosta ennen kun itse edes ohitin Kouvolaa, niin tein lennossa suunnitelmaan muutoksen ja päätinkin suunnata erikoiskokeelle 5 pikkutien paikkaan, josta oli jo rallituttujen keskuudessa ollut puhetta (pellon laidasta tie kääntyikin salakavalasti toiseen laitaan peltoa, niin että sitä ei nähnyt kuin vasta lähellä). Ainut vaan, että tuonne paikkaan oli sulkuaikojen puitteissa vähimmillään kävelyä 5 kilometriä 🥵 No eihän siinä, laskin aikaa että ehtisin alkuun/alkupäähän paikalle, joten maaliin auto parkkiin ja siitä hitaasti tallustelemaan vastakarvaan. Tasureita tuli vastaan kävellessä, ja jossain pari kilometriä ennen paikkaa tajusin, että pätkä alkaakin 20 minuuttia omaa muistikuvaani aiemmin. Ensimmäisenä autona reitillä ollut Uutela tulikin 800 metriä ennen paikkaa vastaan, ja pölyn seassa kävelin sitten loput matkasta peltoaukealle, jossa olikin parisenkymmentä henkeä jo paikalla. Loppujen lopuksi vajaa kolmisenkymmentä henkeä paikassa oli. Alkuun siistejä ajolinjoja, yhden Escortin peltolenkki ja jotain muita lukkojarrutuksia, loppupäästä vakioauton kaato (puolirinkinen kellahdus), saatiin nopsaan pois, yksi auto välissä tietä myöten ja bemari nokka edellä helevetin mutaiseen ja kohtuu syvään ojaan. Reilu 5-6 minuuttia siinä sitä aherrettiin kahden liinan kanssa ja meikäläisenkin liina sai korkkauksen. 1+1 oli ihan mukava saldo ja hyvä päätös reissulle. Takaisin tullessa ei tarvinnut kävellä viittä kilometriä, kun ystävällinen kanssakatsoja tarjosi kyydin, jolloin matka väheni 2,5 kilometriin. Kouvolassa tuli käytyä Nipan Grillillä vetäisemässä isot makkaraperunat ennen kotimatkalle lähtöä, oli hyvää jälleen kerran! Kotona 23:10.

Seuraavasta kisasta ei ookkaan sitten oikein tietoa, Länsirannikon SM-ralliin tuskin jaksan lähteä, ehkä Rantaralli, todennäköisimmin kuitenkin Kiskon harrasteralli heinäkuussa, sit Hyacenter ja Secto.

Ja videota:
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
76
Ikaalisten hamussa tuli vietettyä koko päivän kestänyt ja yöhön asti venynyt reissu. Pölyä oli riittävästi, mutta keli oli hieno kuten myös kisakin. Muista poiketen ek 1 rysä ei meidän autokunnan mielestä ollut entisensä, joten joku muu paikka tuli keksiä alkupätkiltä. Myöskään valtava väenpaljous kyseissä paikassa ei meitä houkutellut, joten löysimme itsemme Ek 2 maalista. Väliteiden sulkemisten takia paikkaan sai kävellä 3km suuntaansa, mutta kun kerta aikaa oli niin mikäs siinä kävellessä. Peltoaukeama mahdollista pitkän näkemän, josta näki pätkän viisi viimeistä mutkaa lukuunottamatta aivan viimeistä nypyn yli vasenta. Aikamme katsellessa alkuperäisessä paikassa huomasimme, että kyseinen nypyn yli vasen "oireilee" joten siirryimme sitten sitä päivystämään vaikka näin tekemällä joutuikin luopumaan muiden alueella olevien mutkien seuraamisesta. Taisimme keretä katsomaan "uudessa" paikassamme viisi autoa, kunnes kuudentena saapunut bemari suorittikin sitten näyttävän kolme rinkisen kaadon. Paikassa ei ollut kuin me kolme sekä viereisen talon porukka. Muita tapahtumia ei paikassa ollut muutamaa tarkkaa tienkäyttöä ja epäonnistuneita linjavalintoja lukuunottamatta. Katsoimme paikassa vielä toista ajokertaa n. nro 50 asti jonka jälkeen poistuimme paikalta. Nuottiukkojen osalta erittäin viihdyttävä ja huima paikka.

Alunperin tarkoitus oli mennä vitosen maalipäähän, jossa sitten olikin jonkin verran ohjelmaa, mutta koska viihdyimme aioittua kauemmin ek 2/4 päätimme mennä ek 7 alun sumppu vasuriin. Paikassa vietimme yhteensä melkein viisi tuntia ja useiden tiukkojen tilanteiden ja roikkumisten jälkeen paikkakunnan oma mies vetikin sitten melkoisen ylilyönnin Starletilla ja karuselli oli valmis. Koska kaataneen nro oli 221 ei tuon jälkeen enää montaa autoa tullutkaan, joten pääsimme aloittamaan kotimatkan.

Parkanossa pysähdyimme syömään, jonne sattui samaan aikaan myös neljä bussilastillista ruotsalaisia nuoria jostakin urheiluseurasta. Meteli ja härdelli oli sitten myös sen mukaista, mutta koska kyseinen paikka oli ainut reitin varrella ollut ruokapaikka, joka oli vielä auki niin vaihtoehtoja ei oikein ollut ellemme olisi halunneet kuolla nälkään. Kotona oltiin sitten joskus puolen yön jälkeen. Väsyttävä, mutta kaikin puolin hieno reissu. Itselle jatkoa ajatellen vinkkinä voi sanoa, että mikäli ei halua eilisen kaltaisilla keleillä nääntyä täysin, niin jatkossa ei kannata kaataa puolia vesipullon sisällöstä repppuun. Tuli todettua, että se ei oikein sammuta janoa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jyskälästä asti ollut pelkkää synkkää päästä rallia livenä seuraamaan, mutta nyt Kouvolassa sentään. Reitti jokseenkin tuntematonta eikä aikaa ollut käydä edes ajamassa läpi, joten ihan karusti vaan kakkospätkän itäiseen risteykseen.
Ihan viihtyisä näkymä, mutta ei mitään runkia. Yksi tekniikkakeskeytys.
Vielä olisi ehtinyt vitoselle, mutta edellispäivän ostosmatka Tallinnaan ja lyhyeksi jäänyt yöuni pistivät palaamaan jo kotiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15283
Sijainti
Tampereen lenkki
25.5. Länsirannikon Ralli

perjantaina ei ehtinyt vielä penkalle mutta lauantaille oli suunnitelmissa EK3+5+7.

Kolmoselle Onzan vinkkaamaan 2,8 km nyppyvasuriin. Yön aikana paikkaan oli ilmestynyt jälkihuomio, mutta jäätiin siihen silti. Korhosen runki muutaman sadan metrin päästä kuultiin, sitten heti ekana paikkaan tullut Korhola kaatoi, Rytkönen varoituksella, sitten Eskelinen kaatoi rajummin. Parinkymmenen auton jälkeen pätkä poikki tulipalon takia joten lähdettiin käveleen kohti välitietä ja edelleen suoraan kohti vitosta ruokatauon kautta.

Vitosella pikkutielenkin keskellä peltoaukea jossa näki autot kahden minuutin ajan, joskaan ei ihan läheltä. Vitonenkin meni poikki metsäpalon takia Rally4-kärjen jälkeen. Mietittiin että jos seiska ajetaan, se on myöhässä mutta mahdollisesti perutaan joten nieltiin tappio ja lähdettiin aiemmin kotiin koska kasille meno ei olisi enää mahtunut päivän aikatauluun. Ehdittiin ajaa vartti pätkältä kun tulikin tieto että seiskakin peruttu.

Laatu oli hyvää mutta määrä jäi vähäiseksi.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
371
Sijainti
Vantaa
25.5.2024 Länsirannikon ralli

Suunnitelma oli pitkälti kuin @AnttiL :llä tuossa yllä, eli perjantai meni livelähetyksen parissa ja lauantaina penkalle. Tosin aamun pätkät olivat omasta lähestymissuunnasta Turun väärällä puolella, niin suunnitelmaksi muodostui tosiaan EK5+7. No, sehän meni niinkin hyvin, että kahdesta pätkästä jäi käteen (ja muistikortille) vajaa puolikas...

Viimeksi olen tuolla päin ollut rallia katsomassa vajaat 10 vuotta sitten ja sekin oli Saukonojalla, niin tuli ajettua Pöylä läpi pariin kertaan ja sieltä löytyikin pari itseä kiinnostavaa paikkaa, ensimmäinen oli mutkat ennen sitä huomiolla ollutta vasuria ja toinen sitten siellä Korpelankylän pelloilla. Siinä puolenpäivän kohdalla oltiinkin tuolla ensimmäisellä paikalla ja samalla alkoi myös taivaalta kuulua jyrinää. No, siinä pätkä sitten liikkeelle n. 15-20 minuuttia myöhässä, ja eipä tuo paikka mitään ihmeellistä tarjonnut, enkä toisaalta kyllä mitään oikein odottanutkaan. Paitsi pölyä, jota kyllä riitti. Autoissa päästiin Rally4:sten loppupuolelle, jonka jälkeen tulikin sitten taukoa johtuen aiempien pätkien tapahtumista. Sitten tulee nolla-auto ja kohta jatkuu taas. Paitsi sitten se sama nolla-auto ajaa pätkää väärään suuntaan kohti lähtöä ja GPS-seurannasta näkee, että siellä käännytetään lähdössä autot takaisin. No, ei siinä sitten kuin kävelyä kohti tuota toiseksi valikoitunutta paikkaa. Sinne kun pääsee, niin ehdin siinä katsoa ihan ok paikan ja seiskan alkuun on enää puolisen tuntia niin järkkäriltä tulee tieto, että seiska on peruttu. No ei auttanut kuin kävellä takaisin autolle ja miettiä, mitä tekisi. No, juuri kun pääsi takaisin autolle, niin alkoi satamaan ja päätös oli tehty: kotia kohti siis.

Kovin heikosti löytyi tietoa esim. tuosta vitosen perumisesta, tosin saattoi olla, että etsin väärästä paikasta. Mutta esim. rallin facebook-sivulla ei mitään, kuten ei myöskään Ralli-SM:n vastaavilla, virallisilta nettisivuiltakaan ei löytynyt. Itse sain tuon vitosen perumissyyn yhdeltä kuvaajalta. Kehitysehdotusta siis järjestäjille: ilmoittakaa näistä siellä somessa, ja siis kaikkialla missä on virallista sivustoa. Ei ole vaikeeta, hei.

Videota tässä
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1461
Sijainti
Porvoo
Länsirannikon ralli 2024

Aamulla lähtö kohti Turkua. Ajatuksena oli että ajan Saukonojan läpi ja jos ehdin, menen kolmoselle alkupäähän (peltovasuri). Eskelisen paikkaan tiesin että tulee kiire oli tilanne mikä tahansa. Kun sitten tuli rauhakseen ajeltua Saukonoja, huomasinkin että on parempi olla hosumatta ja mennä neloselle, Karppasen paikkaan. Eipä ollut kummoista menoa ja kun 50 kohdalla pukkasi taukoa, koin että tässä on merkki ja niinpä lähdin Saukonojalle.

Itsellä eniten yllätti läpiajaessa pikkutien ojarumpu rytkyoikea. Myös se että pelto ja reunusheinä ei ollut kasvanut houkutti lisää. Paikalle tultaessa huomasin olevani aikalailla ajatukseni kanssa yksin. 😅 Paikalla oli talojen asukkaat ja yksi katsojaporukka. Rytkönen heti suoraksi, tosin itsellä jäi vähän pimentoon pölyn takia. Päätin sitten katsoa kaikki ja pieniä tötöilyjä paikassa sitten nähtiin. Sade yltyi jossain vaiheessa niin että kasteli kengät ja muutenkin viilensi sään niin sitten mielenkiintoa ei ollut vaihtaa enää kasille kun tuota paikkaa ei ajettu enää kisavauhtia toisella rundilla. Tuskin olisin siihen muutenkaan jäänyt. Edeltävässä kirraavassa isomman tien vasurissa ainakin Burger teki kuvioita.

Mielenkiintoiset oli taas säät. Nelosella pirun kuuma ja sitten kutosella sateet ja vähän jopa kylmä.

Tässä pientä pätkää kutoselta:
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
452
Länsirannikon SM Ralli

Pitkästä aikaa takaisin studion äärelle, eli tällä kertaa ei tullut tehtyä maalihaastatteluita. Viron sarjan osallistuminen kisaan näkyi myös liven osalta, kun studiokokoonpanoon liittyi Kaspar Sepp tuoden näkemyksiä erityisesti virolaisista kuskeista sekä sisältöä ihan viron kielellä.

Vaikka parhaimmillaan livessä äänessä oli neljä henkilöä niin ensimmäiseksi kerraksi tämä meni lopulta hyvin. Tietenkin lauantain 2min lähtövälit helpottivat tätä.

Hauskaa oli jälleen kerran, ja on harmi että tämä jäi tältä vuodelta ainoaksi studiovierailuksi. Pohjanmaalla ja Kiteellä ollaan taas maalihaastatteluiden äärellä.

Ja kenties kohta tehdään jotain muutakin...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1835
1000085450.jpg

Turun SM-rallin reissu vahvisti sitä, että minä välttelen runkia. Mutta aloitetaan kuitenkin alusta.

Päätös reissusta tuli tehtyä jo kuukausia sitten. Majoitus löytyi Ruskosta. Tilava, sympaattinen omakotitalo, mistä seurueemme neljälle hengelle löytyi jokaiselle oma huone tursottaa. Kaverit olivatkin jo vapaapäivän turvin kolvanneet reittiä aamusta alkaen, itse junailin iltapäiväjunalla Tampereelta Turkuun. Aina unohtaa, että Turun junassa on risteilylle lähtijöitä ja etenkin perjantai-iltapäivällä sitä tunsi, että joillain vauhti kiihtyy: "Tää on hyvä thää Turu juna, ku tää on koko juna annishkelualuetta".

Kaupan kautta kämpille, pidettiin eturunkimerkintöjen vertailut ja syötiin perinteiset makkaraperunat. Kämpiltä oli noin vartin ajomatka ykköselle, minne tähdättiin soraosuudelle, sellainen oikea, missä maakivi sisällä. Pian sen jälkeen oli yleisöä enemmän kerännyt vasuri ja risteys asvaltille. Meidän paikassa jätön puolella oli noin tusinan verran katsojia. Mukava siinä oli aurinkoista iltaa viettää. Porukasta neljä oli nimekkäitä kuskeja, joten aika kului siinä tarinointeja kuunnellessa.

Lauantaina lähdettiin rauhallisen aamun jälkeen aamun ekalle eli kolmoselle. Matkalla tuli lisämääräys jälkihuomioista, myös siihen mihin olimme menossa. Pienen tilannepalaverin jälkeen päätimme jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan. Auto parkkiin umpiperätien loppuun, hipsimme ohi helvetin vihaisten hirvikoirien ja kuljimme traktorin uraa poikki metsän. Puolen tunnin kävelyn jälkeen ei ollut vielä mitään merkkiä rallista, sitten vain pämähdimme pätkälle. Sattumoisin penkalla oli käyttäjät AnttiL ja DC. Mukava oli DC:n kanssa ekaa kertaa paiskata kättä.

Nyt pääsemme Turun tarinaan ja siihen runginvälttelyyn. Pätkä alkoi ja kuulimme kolmipyttyisen Yariksen lähestyvän. Sitten kuulimme myös, että thump thump thump. Korhonen kaatoi hieman ennen meitä! Lähdimme kaverini kanssa juoksemaan paikalle. Matkaa kertyi lopulta 700 metriä ennen kuin Yaris löytyi mutkan takaa. Ukot olivat kunnossa, mutta auto ei. Auton perä oli vielä puoliksi tiellä ja varotuksesta huolimatta esim. yksi Rally3-kuski tuli liki nostamatta ja alle metri jäi, ettei osunut Korhosen autoon. Liina kiinni ja Yaris saatiin edes tienmyötäisesti ojaan.

Antti oli laittanut viestin: "Täällä on kaatunut kaksi." Ajattelin, että tämäpä on uusi puoli Antista, kun tuollain vitsailee ja vastasin jollain sarkastisella hymiöllä. "Korhola ja Eskelinen" oli vastaus. Eissaatana, legendaarista. Kun pääsimme takaisin omalle paikallemme, oli lähetys seis ja ensimmäinen tauko alkoi. Siinä oli tapahtunut intensiivinen rallivartti. Ei järisti edes harmittanut runkien missaaminen, kun sai tämän tarinan.

Pätkä oli poikki melko pitkään, mutta jatkui kuitenkin. Ei enää elehtinyt. Kun pätkä meni toisen kerran poikki, päätimme lähteä - kohti kutosta, kun vitoselle ei enää olisi ehditty. Autolle päästyämme veeautojen lähetys oli alkanut ja otimme kuulohavainnon vielä kaadosta.

Kutoselle välitie muuttui pienemmäksi ja pienemmäksi, mutta lopulta siimalle päästiin. Oli aivan törkeän kuuma hiekkakankaalla. Jotkut pojat ajoivat mopolla soramontun tietä. Montussa oli pieni lampikin, ja näöltään ja lämpötilaltaan kaikki oli kuin Pohjanmaa-elokuvan kohtauksessa Lummukan montulla.

Kutosella paikaksi hieman putoava oikea. Se oli nyt paalilla ohjattu, eikä muutamaa liippiä lukuunottamatta oikein viuhdyttänyt. Päähuomion vein yläpuolelle tullut ukkonen ja pieni, kaivattu sade. Käyttäjä Ojarummun kanssa siinä pitkät tovit tarinoitiin.

Tässä kohtaa osan seurueestamme tuli jo siirtyä sivistyksen pariin. Minut pudotettiin Saukonojan koulun välitielle, missä toinen kaverini oli ja mistä lähdettäisiin kotimatkalle. Keräsin viikonlopun kamani ja kävelin koululle, missä en aiemmin ole vielä ollutkaan katsomassa. Sieltäkin löytyi juttuseuraa. Sade jatkui ja 10 astetta pudonnut lämpötila + tuuli + turnausväsymys alkoivat pakottamaan ja noin 40 auton jälkeen lähdettiinkin sitten kotia kohti. Ilta oli komea Volvolla ajella kohti Tamperetta, yksi hyvä reissu taas takana. Muutama viikko ja pääsee Pohjanmaalle lätkimään hyttysiä.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2713
Sijainti
Penkalla
Näköjään ollut kolmosen vasuri täynnä foorumilaisia...

Perjantai:
Ajelin Halisojan läpi ja ajatus oli mennä Lupatarkastajan mainitsemaan yleisövasuriin. Autoa parkkiin laittaessani kävi ilmi että meitin toinen kuvailija oli jo eellä, ja tehnyt saman paikkavalinnan. Mietin myös sitä edeltävää kallio-oikeaa, mutta totesin että on vähän hankalahko paikka kuvattavaksi. Joten otin suunnaksi Ohensaaren pätkän, paikaksi valikoitui (pääosin lyhyen kävelymatkan vuoksi) alkupään nyppyvasuri. Paikassa ei mitään kummempia, Korhola kävi peltokierroksella seuraavan suoran päässä.

Siitä sitten kohti Sunia. Pätkää pääsin ajamaan valoilla noin puoliltaöin, about joka kolmannen mutkan jälkeen havainto peurasta (ei ihme et kisassakin vissiin oli peurakolari). Mietinnässä etukäteen joko alkupään vasen tai sitten ison tien pitkä vasen. Tarkastuskierros kertoi että jälkimmäisessä risteysmerkkiä, paalia ja sensellasta, joten valinta oli helppo. Auto noin 150m ekasta paikasta eteenpäin olevan metsäpolun pistoon parkkiin, vähän evästä, olutta ja tupakkia, ja noin kahdelta unta palloon.

Lauantai:
6:38 herätys, tai ei herätys vaan ennemminkin herääminen siihen että aurinko paistaa Volvon laseista sisään ja auton sisällä about 40 astetta lämpöä. Viis hyttysistä, ikkunoita auki ja pää takaisin tyynyyn. Ysiltä sitten se oikea herätys ja pikkuhiljaa pätkän varteen. Oli jo muitakin, ja kuuma. Autojen alkaessa tulla meno muuttui hetkeksi vielä hektisemmäksi, mutta ei siitä sen enempää kertausta. Kolmosen tauot=venyminen teki jo aikalailla selväksi sen että suunta sieltä olisi kotiin. Kakkoskierros Saukonojalla olis ollut periaatteessa mahdollinen, mutta ei tarpeeksi kiinnostava. Kakkoskuvailija oli myös kolmosella, ja tehnyt saman päätöksen. Autolle mennessäni manasin kun Eskelisen raato oli tietysti nyppästy siihen pistoon jonka takana autoni oli, mutta lähempi tarkastelu osoitti että mahtuu siitä ohitse.

Seuraavaksi sitten varmaan Rantaralliin sadatta kertaa Seijaisten ladolle tai jotain...

Jaa nii, laitetaas video vielä tänne oikeaankin toikkiin:
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
699
Vähän jotenkin tuntui talven intensiivinen penkkaturismi vievän mehuja, mutta niin vain sitä on löytänyt itsensä kisoista menneenä parina viikkona.

Toissa viikonloppuna aloiteltiin kesäkautta Ikaalisista. Reittiä ei ollut ehtinyt ajaa itse läpi, joten tuttujen nuoteilla ja kuulopuheilla mentiin. Latovasuri ei rysänä kiinnostellut, ja kun kuultiin että kakkosen maaliin ei ole ilman pitkähköä jalkamarssia asiaa, päädyttiin aloittamaan rallipäivä 1,5km ykkösen maalilipusta vastaiseen nopealta peltoaukealta. Pari komeaa liippiä tallentui verkkokalvoille. Tei-tuvalla budjetoidun jäätelötauon jälkeen siirryttiinkin sitten vitoselle upeista maalaismaisemista ja viime vuosien Ikaalisten reittien pätkistä nyt siirtyminä nauttien. Paikaksi valikoitui monen muun katsojan tavoin talonpihan putoava vasen, josta runkia vältellen siirryimme tyylikkäästi EK seiskalle n. 10 autoa ennen, kuin paikka tarjoilemaan kolinaa ja nokkispekkiksiä. Seiskalla osuttiin sitten Starlet-paikkaan, jossa kuljettajapari tarjoili tännekin dokumentoidut, erittäin ilmavat nelirinkiset.

Kuluneen viikonlopun lauantai meni sitten myös penkalla, tällä kertaa Turussa. Reitistä kuului lähinnä, että ihmeellisyyksiä ei ole tarjolla. Incarista nähtynä kolmosen ns. Karsikko näytti kyllä hyvältä, mutta päädyttiin lopulta Sorjasaareen päivystämään. Kun autojen tulo lakkasi toisen kerran, siirryimme monen muun (foorumistinkin) tavoin kutoselle.

Jotenkin tuntuu, että kun ikää tulee, niin rallitapahtumat on itselle aikaisempaa merkityksellisempiä nimenomaan penkalla käytyjen dialogien ja soiaalisten kontaktien vuoksi. Tuolta on saanut ihan vaan parin viimeisenkin vuoden aikana sellasia kaverisuhteita ja juttukavereita, joita arvostaa ja joista nauttii täysin siemauksin, vaikka tulisi vettä, tai olisi aivan vitun kuuma tai kylmä, tai vaikka vain tapaisi rallipenkalla eikä niinkään muuten vapaa-ajalla. Joten kiitos siitä kaikille, teitä on myös täällä forumilla, ja tiedätte keitä olette 👍🏼
 

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
8
Kolme viikonloppua tuli putkeen painettua metässä.

Ensin Imatra-Ralli, jossa lähdin reitille jo pe iltapäivällä. Illalla nukkumaan vuoksen rannalle takakonttimajotukseen. Aamulla sitten paikallisen prisman aukiolon mukaisesti liikkeelle aamun sarastaessa ja pätkien tuplaus.

Ek3n viestipiste kirraava vasen hieman houkutteli, mutta päätin kuitenkin nähdä mahdollisimman paljon autoja, joten paikoiksi valikoitui ek1 huomiolla oleva linjavikanen nyppyoikea. Siitä puolessavälissä ek5 piilosta kirraava oikea, jossa muutama roikko ja pieni ojakyntö, sekä Barckin harttarit. Sitten vielä päätin mennä kahden pysähtyneen gps pallon houkuttelemana semmoiselle vanhalle hakkuuoikealle ek8lle.

Paikalle tultuani ihmettelin pitkään että missä ne autot nyt ovat ja lopulta huomasin bemarin perseen notkossa. Autojen jälkeen menin katsomaan lähemmin, ja kyllä, siellä oli vielä Ruohion civicci syvemmällä notkossa. Päätin jäädä katsomaan, että miten ne nostetaan sieltä poikkeen. Pitkähkön odottelun jälkeen paikallinen isäntä tuli kaivurilla tasottamaan penkat ja nostamaan autot pois notkosta. Siitä sitten kotiin, jossa olin yhden aikoihin. Kilometrejä tuli hieman vajaa tuhat ja saldo 0+1.


Seuraavana Ikaalisten hamu, jonne lähettiin kavereiden kanssa lauantai-aamuna. Pätkät läpitte ja päädyttiin vanhaan jämi-rallin y-rysä lato vasuriin ja ylhäällä mainittuun nyppyoikeaan.

Ek1 ja 3 tarjoili viihdettä ruotsalaisten volvojen muodossa. Oudointa mielestäni oli se, että paikka toimi nuotista ja vielä seuraavallakin ajokerralla. Pimeen kuskit oli taas suuri pettymys muutamaa liippiä lukuunottamatta. Lie sitten tunnettu paikka, sekä pätkille ajettu sepelistä muodostunut linja ns pilanneet paikan.

Ek5 saavuttiin joskus puolivälin paikkeilla. Aluksi mentiin katsomaan talon pihaan, mutta sitten meinattiin jo lähteä kotiin pellon kautta. Pellolla olikin tuttuja katsomassa ja näin ollen tuli hieman jäätyä ns suustaan kiinni. Juuri lähdön hetkellä tulikin bemari ylikovaa ja kaatui. Myöhemmin vielä focus veti näyttävät nokkaperät ja aivan viimeisistä autoista starletti jäi hennosti jumiin. Myös joku citroen ajoi paikan muikkuna peltoon. Siitä sitten kotiin. Kilometrejä tuli n. 500 ja saldona 2+7 riippuen laskutavasta.


Viimeisenä vielä Länsirannikon SM, johon lähteminen oli aika spontaania, kun vasta perjantaina lounaalla iski innostus että nyt on lähdettävä.

Perjantaina kiiruhdin ajamaan ek2 ja ek1 läpitte. Paikaksi valikoitui ek1 pienentien lopun tiukka y-rysä vasen. Muuten ei paikassa mitään ihmeellistä, mutta Koski-lammi tarjoili yleisölle viihdettä ojakynnön muodossa.

Lauantai-aamuna taas aikaisin klo5 takakonttimajoituksesta liikenteeseen ajaen loput pätkät läpitte. Ensimmäiseksi paikaksi valikoitui ek3 keskustelua herättänyt kirraava nyppyvasen, jossa vasta välitiellä istuttua tuli viesti, että siinä onkin jälkihuomio. Päätin mennä silti siihen kun muualle ei oikein olisi ehtinyt.

Ensimmäisenä reitille lähteneen Korhosen poistumisen äänet kuuluivat ja mietin olisiko sittenkin pitänyt mennä aiemmin olleisiin mutkiin. Kuitenkin jo seuraavana tullut Korhola kaatoi uudemman kerran, jonka sain jopa sattumalta kameralle. Ilman Korhosen rajua kaatoa, en sitä välttämättä edes olisi nauhalle saanut. Sain myös kuvattua hieman rajummin menneen Eskelisen kaadon. Välihuomiona voisin sanoa, että en ole ikinä saanut kaatoa nauhalle, sillä mieluummin katson itse kaadot omilla silmilläni kuin kuvaisin ne. Myöskään en ikinä ollut nähnyt R5 ulosajoa saatika kaatoa, joita tulikin kaksi muutamaan minuuttiin. Olisi melkein pitänyt laittaa lottoa vetämään. Video Korholan kaadosta näkyi myös Ylen kisakoosteessa ja Korholan omassa somessa, mikä oli itselle aika hieno asia.

Tauoista huolimatta katsoin paikassa kaikki autot ja siitä lähdin katsomaan ek6 pienentien alun rytky-oikeaa, jossa Rytkösellä oli ollut jtn ohjelmaa. Tätä en kuitenkaan nähnyt. Vesisateen ja ukkosen yllättäessä hain suojaa ladon nurkalta ja vesisateen hetkeksi tauottua lähdin huoltoparkkiin morottamaan tuttuja, ja siitä kotiin. Kilometrejä tuli vajaa 800 ja saldoksi jäi 2+0.

Tässä alla vielä videot kaadoista:


Kolmen viikonlopun rupeamasta tuli saldoksi kaksi yötä autossa, n.2300 kilometriä ja 4+8. Yhteissaldo on siis täysin sama kuin koko viime kesäkaudelta. Vuoden yhteissaldo on nytten mainitut kaksi yötä autossa, n.3000 kilometriä, ja 5+9.

Loppusanana voin sanoa, että olen tämän vuoden aikana saanut lukuisia penkkatuttuja, mikä on hieno asia. On oikein mukava jutustella etukäteen paikoista yms. sekä jakaa tapahtumia ralleista, ja myöskin pakalla jutustella. Pelastihan yhden päivän se, että jäikin hieman pidemmäksi aikaa paikkaan jutustelemaan. Myöskään Imatran hakkuuvasurin missaaminen ei haitannut kun ek5 oli tutun tuttu, josta olin juuri ennen kisaa kuullut, että lähtee Imatralle pakalle. Maailma voi joskus olla melkoisen pieni.

Tulipas pitkä viesti. Seuraavana mahdollisesti Mynämäen F-Cup.

Morotetaan jos tavataan!
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5011
Sijainti
Parc Fermé
Ei muutakuin teretulemast palstalle, hyvät reportaasit kisoista mahtuu aina tänne.

Välihuomiona voisin sanoa, että en ole ikinä saanut kaatoa nauhalle, sillä mieluummin katson itse kaadot omilla silmilläni kuin kuvaisin ne.
Tähän vahva sama. Myös se on todettava et yleensä ne kaadot ja likitilanteet tulee juuri siinä kohtaa, kun keskityt ihan johonkin muuhun kuin katsomiseen tai kuvaamiseen.

T. Yhden tilanteen näkemisen missannut joskus kun kaivoin samaan aikaan eväsleipiä repun perukoilta, sen jälkeen onkin tullut tarkkaan katsottua et missä kohtaa kannattaa pitää evästaukonsa.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
699
Eväsleipien syöminen, puheluun keskittyminen ja vaikkapa kusella käynti ovat ihan kivoja tapoja saada paikka toimimaan. Kokemusta omaavana ammattilaisena käytän itse paikan toimivaksi saattamiseen seuraavalle pätkälle tai kotiin lähtöä! 😎
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1835
Eväsleipien syöminen, puheluun keskittyminen ja vaikkapa kusella käynti ovat ihan kivoja tapoja saada paikka toimimaan. Kokemusta omaavana ammattilaisena käytän itse paikan toimivaksi saattamiseen seuraavalle pätkälle tai kotiin lähtöä! 😎
Kusikaato huudettu!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15283
Sijainti
Tampereen lenkki
Mulla toimi toi kotiinlähtö Lahden SM:ssä spinnauksen verran. Mutta useampia muistan sellaisia että kaato on tapahtunut omasta paikasta seuraavassa mutkassa juuri näköetäisyyden takana, näistä nimekkäimpänä Kankkusen kaato Hyundailla Juupajoella 2002.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1162
Eväsleipien syöminen, puheluun keskittyminen ja vaikkapa kusella käynti ovat ihan kivoja tapoja saada paikka toimimaan. Kokemusta omaavana ammattilaisena käytän itse paikan toimivaksi saattamiseen seuraavalle pätkälle tai kotiin lähtöä! 😎
Mitä sitä ei tekisikään penkkatovereiden vuoksi. Valuvat kyyneleet ovat vain ilon kyyneleitä tovereiden puolesta, kun puhelimeen kilkattaa viestejä toinen toisensa perään.
 
Ylös