jos se ei merkitse kuka palkan maksaa niin jopa kartanlukemisestakin jotkut tekevät tiliä.jos taloudellinen tukija maksaa tallille jossa on heidän toivoma kuljettaja,ja talli maksaa sitten näin kertyneistä rahoista palkkaa,niin kuski saa siis tallilta rahaa.En nyt haluaisi saivarrella, mutta sama kai se on, saako palkkaa itse tallilta tai sponsoreilta. Palkka on palkka. Autotehtaita palkanmaksajina ei voi olla tietenkään montaakaan. Siinä mielessä jos palaamme alkuperäiseen kysymykseen, rallinajamisesta voi tosiaan saada palkkaa, jos vain osaa lahjakkaasti juonia asiansa ja ymmärtää, että siihen palkan saamiseen voi joutua tekemään monia muitakin asioita kuin vain ruovitella soralla.
Rautenbach?Aika häilyviähän nämä rajat ja määritelmät ovat.
Näkisin, että tilanteissa missä tallilla ei ole varsinaisia pääsponsseja, kuten esim. Mitsubishi ja Subaru toisinaan, voi toteutua pitkälti tallin/tehtaan näkemys siitä keitä he haluavat palkata/valita (näissäkin on varmaan ristiriitoja kuten case Hirvonen/McRae Subaru/Prodrive). Joten voisi sanoa, että tapauksissa joissa talli näkee kuljettajan niin hyväksi, että haluaa tehdä sen kanssa sopimuksen (ilman sponsseja), niin tämä lienee kaikkein arvostetuin vaihtoehto kuljettajien statusta arvioitaessa? Harvalla tallilla/tehtaalla tietty nykyään enää halutaan näin paljoa panostaa, vaan sponssit ja niiden vaikutus on väkisinkin kehissä. Toki, esim. Sainz olisi varmasti saanut tallipaikkoja ilman, että Repsol tai MoviStar olisivat olleet häntä tukemassa.
En ainakaan muista, että ennen olisi ollut näin selkeitä "maksukuski" tapauksia kuin Räikkönen ja Al-Qassimi, joiden tuomat tulot varmasti edes auttavat myös koko tallin rahoittamista oman ajamisensa ohessa.
Juu, käsittääkseni Loix ajeli hyvin pitkälti Marlboron sponssaamana.Fast Freddyä pidettiin aikanaan maksukuskina Mitsubishille?
Miika Wuorela ei näköjään ymmärrä mitä manageri tekee.Miltä mahtaa WRC kuljettajien palkkatutka näyttää vuodelle 2019? Alla jotain laatulähde poimintoja menneiltä ajoilta. F1ssa Hämiltonin taidettiin raportoida tienaavan ensi vuodesta 45 miljoonaa. Aikoinaan sanottiin että McRaen diili Fordille oli WRC kuskien joukossa ensimmäinen isompi diili joka sitten vaikutti laajemminkin palkkatasoon. Samalla kun viime vuosina yksityiskuskien määrä on mennyt melko nollaan, on tehdastallien potentiaalinen valintajoukko pienentynyt ja sitä myötä alkaa palkkaakin ehkä saada WRC paikasta helpommin.
https://www.iltalehti.fi/ralli/201804292200910722_ri.shtml IS 2018