Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Niinhän se on WRC:ssäkin ollut jo vuodesta 1997 asti, ei ole ollut turboahdettuja nelivetoisia katumalleja mestaruuksia voittaneista autoista. Olennaista on kuitenkin tuoda auton "kasvoja" tunnetuksi ja muokata merkin/mallin imagoa. Mielikuvia.
No miksi se on aiemmin ollut rallissa okei, että vain korin ulkonäkö muistuttaa katumallia ja mikään muu ei ole samaa katuauton kanssa, mutta nyt yhtäkkiä tämä hybrid-elementti on muka aivan pakollinen juttu joka pitää olla samoin kun siviiliautossa. Mikä auto AnttiL:llä on siviilissä. Ei kai vain hybrid? Kuinka monella palstalaisella on hybrid auto, vai kehtaako kukaan myöntää. Itselleni ei tule hybridiä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Eli kustannusten ohella siivet ja kasvaneiden moottoritehojen tuomat vauhti ja äänet lisäsivät myös näyttävyyttä. Ja juuri näkyvyyttä kaikki haluavat, mutta yhtälö on hankala.
[/QUOTE]
Totta. Ja tämän kaiken saman olisi vain pystynyt tekemään halvemmallakin, murto-osalla nykyisestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10324
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
No miksi se on aiemmin ollut rallissa okei, että vain korin ulkonäkö muistuttaa katumallia ja mikään muu ei ole samaa katuauton kanssa, mutta nyt yhtäkkiä tämä hybrid-elementti on muka aivan pakollinen juttu joka pitää olla samoin kun siviiliautossa.
Käyttövoima on nykyään aika oleellinen juttu kun autoja markkinoidaan.

Itselläni ei ole hybridiä eikä sähköautoa, koska latausmahdollisuutta ei ole, mutta jos tilanne muuttuu, pitää harkita uudelleen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Käyttövoima on nykyään aika oleellinen juttu kun autoja markkinoidaan.

Itselläni ei ole hybridiä eikä sähköautoa, koska latausmahdollisuutta ei ole, mutta jos tilanne muuttuu, pitää harkita uudelleen.
No Nascar-markkinoinnissa ainakin Toyotalle käyttövoima aika yhdentekevä asia, Camrya ei saa v8 eikä rwd. Kuten ei Ford Mondeotakaan.

Mutta kumpi on todennäköisempi tulevaisuuden vaitoehtosi: sähkö vai hybrid? Itselläni seuraava auto bensa-auton jälkeen vety.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10324
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
No Nascar-markkinoinnissa ainakin Toyotalle käyttövoima aika yhdentekevä asia, Camrya ei saa v8 eikä rwd. Kuten ei Ford Mondeotakaan.
Molemmissa käyttövoimana bensa kuitenkin?
Mutta kumpi on todennäköisempi tulevaisuuden vaitoehtosi: sähkö vai hybrid? Itselläni seuraava auto bensa-auton jälkeen vety.
Eiköhän se ole täyssähkö, ja siinä vaiheessa rallissakin ajetaan niillä :)
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
976
Yritin siis vastata siihen väittämään, että "se tiimi joka otti parhaan kuskin (Ogi), voitti kaikki mestaruudet". Näinhän ei missään nimessä ollut. Kun VW palkkasi Ogierin 2011 lopussa, Loebin eläköityminen ei ollut edes vielä tiedossa, ja hopeamitalilla Loebin takana vuorottelivat Latvala ja Hirvonen.
Vaan 2013 ei Loeb halunnut enää ajaa täyttä kautta Ogieria ja Volkkaria vastaan. 2011 oli jo näköpiirissä, että kauden tai parin jälkeen Loeb eläköityy. Kun Ogierin Volkkari-diili alkoi hahmottua, niin kyllä siinä oli aivan alusta alkaen se pari, jota muut lähtivät voittamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10324
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Vaan 2013 ei Loeb halunnut enää ajaa täyttä kautta Ogieria ja Volkkaria vastaan. 2011 oli jo näköpiirissä, että kauden tai parin jälkeen Loeb eläköityy. Kun Ogierin Volkkari-diili alkoi hahmottua, niin kyllä siinä oli aivan alusta alkaen se pari, jota muut lähtivät voittamaan.
Mutta ootko siis sitä mieltä, että Volkkarin tiimi voitti mestaruutensa vain siksi, että valitsi parhaan kuskin eli Ogierin?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3779
Miten mää muistan, että Volkkarin dominointi ei yllättänyt ketään. Ogier oli näyttönsä antanut 2009-2011 ja se, että pääsi hieromaan itselleen autoa isolla budjetilla ei ollut haitaksi. Toki, eihän Volkkari ekaa ralliaan voittanut, toisen vasta. Citroen oli jotenkin hukassa heti Loebin lähdön jälkeen.
Eihän se mikään miracle on ice ollut, mutta toisaalta - ja kertoimet tavallaan tätä tukevat (vaikkei WRC toki vedonlyöntitoimistojen erityisosaamista olekaan) - että ennen kuin kaudesta 2013 oli ajettu metriäkään, Hirvonen oli kiistaton ykköskuski tiimissä, jonka kalustolla oli voitettu yhdeksän edellistä mestaruutta. Tiimi oli voittaja, auto oli voittaja, ja kuskillakin oli kaikki se kokemus ja nopeus jota mestaruuden voittamiseen vaaditaan. Summa summarum: ei Ogierin ja Volkkarin dominointi sanan varsinaisessa merkityksessä yllättänyt, mutta lähtökohtaisesti vaakakuppi oli helpompi kallistaa Hirvosen ja Citikan suuntaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
976
Eihän se mikään miracle on ice ollut, mutta toisaalta - ja kertoimet tavallaan tätä tukevat (vaikkei WRC toki vedonlyöntitoimistojen erityisosaamista olekaan) - että ennen kuin kaudesta 2013 oli ajettu metriäkään, Hirvonen oli kiistaton ykköskuski tiimissä, jonka kalustolla oli voitettu yhdeksän edellistä mestaruutta. Tiimi oli voittaja, auto oli voittaja, ja kuskillakin oli kaikki se kokemus ja nopeus jota mestaruuden voittamiseen vaaditaan. Summa summarum: ei Ogierin ja Volkkarin dominointi sanan varsinaisessa merkityksessä yllättänyt, mutta lähtökohtaisesti vaakakuppi oli helpompi kallistaa Hirvosen ja Citikan suuntaan.
Toistan itseäni, mutta ittelleni oli silloin selvää, että Volkkarista tulee ykköstalli samantein. Totta kai sitä toivoi, että Latvala olisi pystynyt lyömään kampoihin Ogierille, mutta se ei sitten ihan riittänyt. Hirvosella oli Urrian rungin jälkeen vain kolme voittoa, Ogierilla kausilta 2010-2011 uransa seitsemän ensimmäistä. Hänen tähtensä paloi jo kirkkaana ja lisää oli tulossa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3779
Toistan itseäni, mutta ittelleni oli silloin selvää, että Volkkarista tulee ykköstalli samantein. Totta kai sitä toivoi, että Latvala olisi pystynyt lyömään kampoihin Ogierille, mutta se ei sitten ihan riittänyt. Hirvosella oli Urrian rungin jälkeen vain kolme voittoa, Ogierilla kausilta 2010-2011 uransa seitsemän ensimmäistä. Hänen tähtensä paloi jo kirkkaana ja lisää oli tulossa.
Joo, ei tästä varmaan varsinaisesti eri mieltä olla. Pointtini oli, ettei ns. yleinen mielipide ollut ennen kauden alkua mitenkään Ogierin ja Volkkarin dominoinnin puolella. Valtavasta budjetista, huikeista testimääristä ja konsernin rallikytköksistä huolimatta kyseessä oli kuitenkin "uusi talli" vs. voittamisen jalon taidon todistetusti hyvin osannut Citroen. Ja jälkimmäisellä ykkösaseenaan kahden edelliskauden MM-kakkonen. Noh, onneksi kisoja ei ajeta paperilla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Joo, ei tästä varmaan varsinaisesti eri mieltä olla. Pointtini oli, ettei ns. yleinen mielipide ollut ennen kauden alkua mitenkään Ogierin ja Volkkarin dominoinnin puolella. Valtavasta budjetista, huikeista testimääristä ja konsernin rallikytköksistä huolimatta kyseessä oli kuitenkin "uusi talli" vs. voittamisen jalon taidon todistetusti hyvin osannut Citroen. Ja jälkimmäisellä ykkösaseenaan kahden edelliskauden MM-kakkonen. Noh, onneksi kisoja ei ajeta paperilla.
Nojoo yleinen mielipide, kenen? Mtv3 ehkä hehkutti Hirvosta, koska omisti tv-oikeudet. Mikko kuitenkin peesaili joka kisassa '12 Loebin jälkeen kakkoseksi eikä pystynyt antamaan kunnon vastusta. Ogier sentään pystyi välillä antamaan kuokkaan Loebille jo '11 joissakin kisoissa. Ei tollasen peesailun jälkeen kukaan tosissasn usko, että kukaan voi oikeesti ajaa mestaruudesta...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6255
Sijainti
Helsinki
Viherpiiperrys....se on kyllä jo niin vanhaa ja kulunutta sanastoa. Mitä se edes tarkoittaa?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
454
Nojoo yleinen mielipide, kenen? Mtv3 ehkä hehkutti Hirvosta, koska omisti tv-oikeudet. Mikko kuitenkin peesaili joka kisassa '12 Loebin jälkeen kakkoseksi eikä pystynyt antamaan kunnon vastusta. Ogier sentään pystyi välillä antamaan kuokkaan Loebille jo '11 joissakin kisoissa. Ei tollasen peesailun jälkeen kukaan tosissasn usko, että kukaan voi oikeesti ajaa mestaruudesta...
Joopa joo, vakavalla naamalla sanot, että olisit vuonna 2012 tiennyt mitä tulee tapahtumaan herran vuonna 2013 rallin mm-sarjassa? Muutenkin argumenttisi ovat pelkkää jälkiviisastelua ja täysin irrallisia heittoja mitä sattuu ehkö jostain asiasta muistamaan, niin valitettavasti en laittaisi vedonlyöntivinkkeihisi rahojani kiinni.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Eikä WRC:n hybrideissä ole kyse ympäristöystävällisyydestä vaan rahan tekemisestä. Autotehtailla on kysyntää hybrideille joten niitä halutaan markkinoida ja täts it.
Olet useasti sanonut, että hybridit tulee, koska autotehtaat niin halusivat. Voitko linkittää jutut jossa näitä vaatimuksia esitettiin. Citroenin vaatimukset hybrideistä oli muutamaan otteeseen esillä maikkarin ralliuutisissa, niitä uutisia ei tarvi linkittää. Mutta ne muut automerkit. Jos se pitää paikkansa, että kaikki 2,5 tallia tätä halusivat, niin sitten mun puolesta asia fine. Saavat sitä mitä haluavat.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3701
Sijainti
Salo
No yhtä lailla Toyota voisi markkinoida Yarista rallissa siitähuolimatta, että rallissa haistatettaisiin pitkät viherpiiperrykselle, jos se tekee sen Nascarissakin
NASCARin vetäminen tähän keskusteluun ei mielestäni ole järkevää, sitä tehdään niin eri kohderyhmälle kuin rallia.

Eikä NASCAR mitään pitkiä varsinaisesti haista. Muutokset tulevat hitaasti, mutta niitä on tullut. Esim. siirtyminen lyijyllisestä bensiinistä lyijyttömään ja nykyinen bensiiniseos taitaa sisältää etanolia lähemmäs 20 prosenttia.

Ja se Toyota, mikä siellä vaikuttaa on käytännössä eri Toyota kuin rallissa. TRD USA ei ole Kölnistä johdettu kuten Gazoo Racing vaikka molemmilla sama emoyhtiö onkin.

Toyotalla on jo pitkään ollut Yhdysvalloissa omat tehtaat siviiliautoille ja oma kilpailutoiminta. Esim. IMSA:n sarjoissa vaikuttaneilla Toyotan protoilla ei ole keskenään mitään tekemistä C-ryhmän kilpurien kanssa millä WSC:tä ajettiin ennen MM-sarjan kaatumista.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
401
Nojoo yleinen mielipide, kenen? Mtv3 ehkä hehkutti Hirvosta, koska omisti tv-oikeudet. Mikko kuitenkin peesaili joka kisassa '12 Loebin jälkeen kakkoseksi eikä pystynyt antamaan kunnon vastusta. Ogier sentään pystyi välillä antamaan kuokkaan Loebille jo '11 joissakin kisoissa. Ei tollasen peesailun jälkeen kukaan tosissasn usko, että kukaan voi oikeesti ajaa mestaruudesta...
Kun tiedät kaiken näin hyvin etukäteen, niin viitsisitkö kertoa alkuun vaikka tulevan Monten voittajan ja samalla kauden 2022 maailmanmestarin niin käyn kioskilla laittamassa omaisuuden kiinni?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Joopa joo, vakavalla naamalla sanot, että olisit vuonna 2012 tiennyt mitä tulee tapahtumaan herran vuonna 2013 rallin mm-sarjassa? Muutenkin argumenttisi ovat pelkkää jälkiviisastelua ja täysin irrallisia heittoja mitä sattuu ehkö jostain asiasta muistamaan, niin valitettavasti en laittaisi vedonlyöntivinkkeihisi rahojani kiinni.
Tällä asialla ei ole enään yhtään mitään väliä. Sanompa nyt kuitenkin, että tästä lyötiin veto 3 'asiantuntijan' kanssa ja nauroin paskaisesti kun muut aivan tosissaan olivat sitä mieltä, että nyt on Hirvosen vuoro. Ite olin lähellä veikata Ogieria, mutta aattelin olla muita näppärämpi ja veikkasin riskillä Loebiä, aattelin, että se voittaa kaikki ne kisat joihin osallistuu ja kauden lopussa huomaa, että on mahis mestaruuteen ja ajaa vielä pari extrakisaa. Äänen vielä sanoin, että laitan rahat Loebiiin, mut Ogi vie mestaruuden.

Kiitos palautteesta ja mielipiteestäsi. Saa olla erimieltä kanssani. En mene lauman mukana enkä ole samaa mieltä asioista vain sentakia, että rallitallien ja Fian markkinointiosastot lausuu latteita kehuja kädenlämpöisistä nahkapäätöksistä joita ovat komiteoissaan tehneet (hybrid)

Aion tehdä julkisen veikkauksen kaudesta 22 tänne, nii on sitten mustaa valkosella kun asiat menee kuten sanoin. Ilmoitan veikkauksen myös ensimmäisestä automerkistä joka tulee vetäytymään v.22 jälkeen Rally 1:stä. Laitan sen 'kausi 22 osioon'
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
242
Kun tiedät kaiken näin hyvin etukäteen, niin viitsisitkö kertoa alkuun vaikka tulevan Monten voittajan ja samalla kauden 2022 maailmanmestarin niin käyn kioskilla laittamassa omaisuuden kiinni?
Laitan veikkauksen tulevasta kaudesta 'kausi 22- osioon' En veikkaa Monacon voittajaa, koska sen kisan tulee voittamaan 70pros todennäköisyydellä R5 auto. Uudet hybridit hajoo kaikki.
 
Ylös