Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Eli haluat nähdä kuskeja kuin Martin Prokop joilla ei ole mitään tsäänssiä ajaa podiumille ja sen sijaan ajavat suurimman osan ajasta sijoilla ynnä muut kun rahaa ei vaan ole yhtä paljon kuin isoilla tiimeillä?
Haluan M-sportin ja Suttonin kaltaiset yksitystiimit mm-sarjaan joissa esim Huttuset ja Suniset pystyis ajamaan edes muutaman kisan vaikka suomalaisilla sponsseilla. M-sport pystynyt ajattamaan lahjakkaita kuskeja vaikka olikin pitkään yksityistiimi. Dtm:ssä myös yksityistiimeillä lahjakkaita kuskeja eikä pelkkiä gentlemaneja. Säännöillä pystytään esim kulukatolla tms tekemään lajista niin halpa, että lahjakkailla yksityiskuskeilla mahdollista kilpailla.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3710
Sijainti
Salo
Kyllä, f1 vois palata myös takaisin kultaiselle 80-luvulle, nii alkais katsojaluvut nousta. Manuaali loota vaihdekeppeineen takas, nii nähdään kuka osaa oikeasti ajaa ja tietokoneille täy banni.
Vähän kyllä luulen, ettei kuljettajatkaan halua mitään H-kaaviolaatikoita. Ja kun kyse on FIA:sta, FIA tykkää autojäteistä ja heidän rahoistaan, ei varmastikaan tule paineita ajattaa mitään asiakas Dallara-Gibsoneita F1:sissä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6279
Sijainti
Helsinki
Kyllä, f1 vois palata myös takaisin kultaiselle 80-luvulle, nii alkais katsojaluvut nousta. Manuaali loota vaihdekeppeineen takas, nii nähdään kuka osaa oikeasti ajaa ja tietokoneille täy banni.
B-ryhmälle on jo oma toikkinsa, mee sinne nostalgisoimaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2237
Sijainti
JKL
M-sport saa "ylimääräistä" sponssirahaa tasan niin kauan kun Toyota ja Hyundai ovat tehdasteameina mukana. Kun isot on mukana on näkyvyys taattu ja siinä saa sivussa ilmaista mainosta kun kaksi suurta laittaa markkinointikoneiston laulamaan. Sitten kun ne häviää M-sportista tulee Printsportin tapainen pikkutekijä. Kukaan ei niille laita rahaa vain huvikseen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6279
Sijainti
Helsinki

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249

BMW CSL

Active member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
29
Mikähän on se perusteltu syy miksi tuota hybridibuustin kontrollia ei voida antaa kuskin hallintaan? Nappi rattiin josta kuski vois annostella sitä buustia mielensä mukaan. Myös tuo keppivaiheisiin siirtyminen kaipaisi perusteluja. Miksei sit samalla menty H-kaava askiin
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
933
Mikähän on se perusteltu syy miksi tuota hybridibuustin kontrollia ei voida antaa kuskin hallintaan? Nappi rattiin josta kuski vois annostella sitä buustia mielensä mukaan. Myös tuo keppivaiheisiin siirtyminen kaipaisi perusteluja. Miksei sit samalla menty H-kaava askiin
Ehkä ne haluaa harjoittaa auton etäohjausta RC:tä. ;)Voi muutekin soralla ja lumella olla aika turha juttu..EN tosin tiedä kun en aja autoilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4507
Sijainti
Event horizon
Ja mitä tulee mainittuun 90-luvun DTM:n kaatumiseen, se ei ollut pelkkä kaluston hintalappu siihen syynä. Markkinoinnin näkökulmasta itsemurha oli viedä kisoja Brasiliaan ja Japaniin, missä Opelilla ei ollut myyntiverkostoa (toki historia tuntee Brasiliassa valmistettuja Opeleita).
ITC sarjassa GM ajatti Opel Calibraa, jota markkinoitiin Ausseissa Holden Calibrana ja Etelä-Amerikassa Chevrolet Calibrana. Jenkkimarkkinoille sitä ei taidettu viedä ollenkaan. Eli kyllä Brasilia oli ihan potentiaalista maaperää GM-Opelille. Alfa Romeon tilanne oli sit toinen. Se merkki ei liiemmin ole Euroopan ulkopuolelle levinnyt.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2699
Mikähän on se perusteltu syy miksi tuota hybridibuustin kontrollia ei voida antaa kuskin hallintaan? Nappi rattiin josta kuski vois annostella sitä buustia mielensä mukaan. Myös tuo keppivaiheisiin siirtyminen kaipaisi perusteluja. Miksei sit samalla menty H-kaava askiin
Eikait tossa muuta, ku että ei liikaa muutosta kerralla? Opetellaa ymmärtään eka? Jos pitää vielä siirtymillekkin jäädä akkua. Keppivaihteista samaa mieltä, outo säästökohde(?). Tai Rovanperäki sanoa, että huonontaa vain turvallisuutta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
457
Itsekään en ymmärtänyt keppivaihteen takaisin tuloa. Alkaa olla entistä tekniikkaa ja kuskien välillä ei tule kyllä yhtään mitään aikaeroja sen suhteen kuka osaa huonommin tai paremmin sitä keppiä riuhtoa edestakaisin, kaikkia vain vituttaa yhtä tasaisesti.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
261
Sijainti
Espoo
Ei päästä hydrauliikasta kuitenkaan kokonaan eroon. Jos kässärisysteemi toimii samalla tavalla kuin Rally2/R5 autoissa, takaperän yhteydessä on kytkin joka ohjataan hydraulisesti kun kässäriä vedetään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4507
Sijainti
Event horizon
Keppivaihteissa (ja keskilukottomuudessa) säästetään kallis hydraulijärjestelmä
Jos siellä kuitenkin on sequ-vaihteet niin ymmärtääkseni hydrauliikan suhteen ei synny mitään säästöjä keppi vs. paddlet. Eriasia jos olis H-kaavalaatikko ja vain mekaaninen yhteys kepistä salkkuun.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1184
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos siellä kuitenkin on sequ-vaihteet niin ymmärtääkseni hydrauliikan suhteen ei synny mitään säästöjä keppi vs. paddlet. Eriasia jos olis H-kaavalaatikko ja vain mekaaninen yhteys kepistä salkkuun.
Tässä kohtaa suosittelen tutustumaan sekventiaalilaatikon toimintaperiaatteeseen. Ei siihen hydrauliikkaa tarvita.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
238
Jos siellä kuitenkin on sequ-vaihteet niin ymmärtääkseni hydrauliikan suhteen ei synny mitään säästöjä keppi vs. paddlet. Eriasia jos olis H-kaavalaatikko ja vain mekaaninen yhteys kepistä salkkuun.
Mutta siellä on mekaaninen sequ. Eihän siitä aikuisten oikeasti säästöjä tule, varsinkin kun ne läpät oli tiimeillä olemassa eikä miljoonana autossa parin tonnin lisä tunnu enää missään.
 
Ylös