Ranskan GP Paul Ricardilla takana. Tämän päivän kilpailu oli jälleen Lewis Hamiltonin hallintaa lähdöstä maaliin. Hamiltonille jo uran 79. GP-voitto ja nyt on enää 12 voittoa matkaa Michael Schumacherin huimaan 91 voiton ennätykseen. Valtteri Bottas yritti haastaa lähdössä Hamiltonia, mutta Valtterilla ei ollut juurikaan mahdollisuuksia. Lähtö sujui ilman osumia. Ainoa muutos kärkikuusikossa oli Carlos Sainzin ohitus 5. sijalla ajaneesta McLaren-tallikaveristaan Lando Norrisista. Kimi Räikkönen lähti kisaan rohkealla taktiikalla, kovaa rengasseosta käyttäen. Bottaksella ja kaikilla muilla kärkikahdeksikossa oli alla mediumit.
4. kierroksella Hamilton piti odotetusti parasta vauhtia kärjessä, ero Bottakseen oli 1,6 sekuntia. Startin suurin häviäjä oli Renaultin Daniel Ricciardo, hän putosi alussa kaksi sijaa kymmenenneksi. 5. kierroksella Ferrarin Sebastian Vettel ohitti Norrisin ja joutui heti perään puolustamaan paikkaansa nuorta brittiä vastaan, Vettel kuitenkin piti sijansa. 6. kierroksella Kimi Räikkönen ohitti tallikaverinsa Antonio Giovinazzin ja nousi kymmenenneksi. 7. kierroksella Vettel ohitti myös Sainzin ja nousi viidenneksi. Pehmeillä renkailla startannut Giovinazzi joutui tulemaan varikolle jo 8. kierroksella ja vaihtoi alle kova kumit. Italialainen putosi porukan viimeiseksi. Racing Pointin Sergio Pérez sai 5 sekunnin aikasakon 10. kierroksella. Hän seikkaili radan ulkopuolella startin jälkeen ja hyötyi oikaisusta.
14. kierroksella Hamilton valitti tiimiradioon, että hänellä oli ongelmia penkin kanssa. Penkki oli jotenkin hieman irti ja vaikeutti ajamista. Ricciardo tuli hieman yllättäen jo 17. kierroksella varikolle ja vaihtoi kovat renkaat alleen. Räikkönen nousi tässä vaiheessa yhdeksänneksi. Myös Red Bullin Pierre Gasly tuli varikolle 18. kierroksella ja otti alleen kovat renkaat. Ranskalainen meni niukasti Ricciardon edelle, mutta aussikuski ohitti Ricciardon välittömästi. Norris tuli varikolle niin ikään 18. kierroksella ja Räikkönen nousi tässä vaiheessa 7. sijalle. 20. kierroksella Räikkönen ajoi edelleen hyviä kierrosaikoja kovalla setillä, jolla hän starttasi kisaan. Hän nousi jo 6. sijalle, kun Sainz kävi vaihtamassa renkaat.
Red Bullin Max Verstappen kävi stopilla kierroksella 21. Hollantilainen palasi radalle viidentenä. Hamiltonin johto Bottakseen oli tässä kohtaa jo 6 sekuntia. Leclerc tuli 3. sijalta varikolle kierroksella 22 ja putosi yhden sijan Vettelin taakse. Bottas otettiin varikolle 24. kierroksella ja hänelle laitettiin kovat renkaat alle. Vettel nousi tässä vaiheessa hetkellisesti Bottaksen edelle. Samalla Hamilton teki kisan nopeimman kierroksen. Hamilton tuli heti Bottaksen jälkeen varikolle. Brittikuski säilytti stopin jälkeen paikkansa kisan kärjessä. Ero kolmantena olevaan Bottakseen oli reilut kymmenen sekuntia. Vettel tuli lukkojarrutuksen jälkeen varikolle kierroksella 25. Saksalaiselle vaihdettiin kovat renkaat alle. Hän palasi radalle viidentenä eli varikkokäynnit eivät muuttaneet kärjen tilannetta. Räikkönen jatkoi edelleen radalla, Hülkenberg jahtasi häntä alle sekunnin päässä. Kimi tuli varikolle kierroksella 32 ja hänen alleen laitettiin hieman käytetty medium-setti. Suomalainen palasi radalle 12. sijalle, juuri Gaslyn edelle.
Renaultin Nico Hülkenberg tuli varikolle kierroksella 35. Saksalainen putosi Räikkösen taakse, joten Kimin mahdollisuudet pistesijaan näyttivät valoisilta. Räikkösellä oli vahva kisa menossa. 38. kierroksella Sainz kiehui tallikaverinsa takana. Britin mielestä Sainz pidätteli hänen vauhtiaan. Racing Pointin Lance Stroll tuli vihdoin kierroksella 40 varikolle. Räikkönen nousi pysähdyksen myötä yhdeksännelle sijalle. Norrisille sanottiin, että hän ei voi käyttää DRS:ää. Talli ei selventänyt oliko DRS epäkunnossa. Haiskahti hieman siltä, että McLaren halusi vain rauhoittaa tilanteen tallikaverusten välillä sijoilla 6-7. Norris valitti kierroksella 43, että hänellä oli vaikeuksia vaihtaa vaihteita isommalle. Talli vastasi, että tämä oli osa isompaa ongelmaa, jolle se ei mahda mitään. Myöhemmin selvisi, että Norrisilla oli ongelmia auton hydrauliikkajärjestelmän kanssa.
Vettelille sanottiin 44. kierroksella, että otetaan suunnitelma F käyttöön, joka viittaa nopeimman kierroksen hakemiseen. Vettelillä oli 50 sekunnin kaula Sainziin, joten saksalainen saattoi turvallisesti hakea uudet renkaat ja yrittää huippuaikaa. Haasin Romain Grosjean pyydettiin varikolle kierroksella 47. Ranskalaisen kotikisa päättyi harmittavasti keskeytykseen ja se oli samalla päivän ainoa keskeytys. Hülkenberg painosti Räikköstä todella kovaa 48. kierroksella. Kaksikon välinen ero oli vain muutama sekunnin kymmenys. Hamiltonin ero Bottakseen oli kasvanut jo 16 sekuntiin kierroksella 50. Leclerc oli 3,5 sekunnin päässä Bottaksesta. Norrisilla ilmeni kierroksella 52 ongelmia myös ohjaustehostimen kanssa, ja Ricciardo oli jo puolen sekunnin päässä. Samalla Vettel tuli sisään ja otti uudet softit alle tavoitellakseen kilpailun nopeinta kierrosta kisan viimeisellä kierroksella. Leclerc oli noussut vain reilun sekunnin päähän Bottaksesta. Viimeisellä kierroksella Leclerc pääsi jo painostamaan Bottasta, mutta Valtteri piti kakkossijansa. Räikkönen nousi Ricciardon ja Hülkenbergin tavoin ongelmissa olleen Norrisin ohi, Kimi tuli kahdeksantena ruutulipulle. Nopein kierros meni Vettelin nimiin. Räikkönen oli viimeisellä kierroksella hurjassa taistelussa Ricciardon kanssa, ja aussikuskin ohitus Räikkösestä ja Norrisista meni tuomariston tutkintaan. Lopulta Ricciardo sai 3 tuntia ruutulipun heilumisen jälkeen yhteensä 10 sekunnin aikasakot turhan yltiöpäisistä ohituksista.
Tulokset 53/53 kierrosta (suluissa varikkostopit): 1. Hamilton (1), 2. Bottas (1), 3. Leclerc (1), 4. Verstappen (1), 5. Vettel (2), 6. Sainz (1), 7. Räikkönen (1), 8. Hülkenberg (1), 9. Norris (1), 10. Gasly (1)
Ranskan GP:n jälkeen MM-sarjaa johtaa Hamilton 187 pisteellä. Bottas on 2. sijalla 151 pisteellä ja Vettel 3. sijalla 111 pisteellä. Räikkönen on tällä hetkellä 8. sijalla 19 pisteellä. Sainz on Räikkösen edellä 7. sijalla 26 pisteellä, joten Kimin ja Carloksen välillä tulee vielä tiukkaa taistelua MM-sijoituksesta tulevissa kisoissa.
Mercedes on valmistajien MM-sarjan kärjessä 338 pisteellä. Ferrari on 2. sijalla 198 pisteellä, Red Bull Racing Honda 3. sijalla 137 pisteellä. McLaren Renault on 4. sijalla 40 pisteellä ja Renault 5. sijalla 32 pisteellä. Racing Point Bwt Mercedes ja Alfa Romeo Racing Ferrari ovat sijoilla 6 ja 7 19 pisteellä. Scuderia Toro Rosso Honda ja Haas Ferrari ovat keränneet 17 pistettä ja sijoittuvat sijoille 7, 8 ja 9. Williams Mercedes on 10. sijalla 0 pisteellä. Hurjat erot kahden kärkitallin välillä, mutta sitten taas kärjen takana on tiukkoja taistelupareja.
Ranskan GP-viikonlopun positiivisimmat yllättäjät olivat McLaren ja Alfa Romeo. Molemmat tiimit paransivat suorituksiaan aiemmista kisoista. McLarenin Lando Norris ja Carlos Sainz ottivat eilen aika-ajossa upeasti sijat 5 ja 6. Tänäänkin Sainz sijoittui 6. sijalle ja Norris 9. sijalle. Norrisilla olisi ilman teknisiä ongelmia ollut mahdollisuuksia paljon parempaankin. Tämä lupaa hyvää tuleviin kisoihin. Kimi sijoittui eilen aika-ajoissa 12. sijalle 2. osion lopussa epäonnistuneen aikakierroksen jälkeen. Tämä oli oikeastaan Kimin onni, koska karsiuduttuaan 3. osiosta Kimi sai valita tämän päivän kisan lähtöön hardit renkaat alle. Tallikaveri Giovinazzi lähti kisaan 10. ruudusta ja ainoana Gaslyn lisäksi softeilla kisaan. Tämä taktiikka ei aivan täydellisesti toiminut ja tuloksena kisan 16. sija. Kimiltä aivan upea ajo tänään ja huima taistelu kisan lopussa. Tästä on hyvä jatkaa kohti Itävaltaa ja Red Bull Ringiä.
Nyt vain viikon tauko ja sitten jatketaankin Red Bull Ringillä Itävallassa. Toivottavasti Kimin ja Alfa Romeon hyvät suoritukset jatkuvat. Bottaksen ja Hamiltonin välillä olisi myös upeaa nähdä entistä tiukempaa taistelua.