Rata - autoilun SM sarja 2014

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
16.-18.5. Botniaring, Jurva (järj. Team Botnia)
13.-15.6. Ahvenisto, Hämeenlinna (järj. Ahveniston AU)
27.-29.6. Pärnu, Viro (järj. Viron Rata Komitea)
12.-13.7. Alastaro, Virttaa (järj. Kyrön Seudun UA)
26.-27.7. Vauhtiajot, Seinäjoki (järj. Etelä-Pohjanmaan UA)
08.-10.8. Kemora, Veteli (järj. Vetelin UA)

Aloitetaan nyt tästäkin aihe. Muutoksia on tulossa ja mielestäni ihan hyvään suuntaan:

"Uuden lajistrategian mukaan päätapahtuma on lauantaina. Pääsääntöisesti lauantaille hyväksytään vain luokat, joissa on sarjaan ilmoittautunut 30.3. mennessä vähintään 14 autoa, kun luokan osallistujamäärä on 12 tai alle siirtyy luokka seuraavaksi vuodeksi sunnuntaille.
Jos uusi luokka tulee mukaan sarjaan, se kilpailee sunnuntaina kunnes siinä on vähintään 14 sarjaan ilmoittautunutta. "



Sit voikin spekuloida mitkä luokat ajaa lauantaina?


"Legends luokan edustajat esittelivät 2014 suunnitelmiaan.

Uusiluokka rata-ajon SM-sarjaan
Tutustuttiin mahdollisen uuden luokan materiaaliin, joka sijoittuu V-1600 ja Porche luokan väliin. Tämä tulisi aikaisintaan 2015 ja asiasta tullaan tiedottamaan viimeistään keväällä 2014. Mikäli kysyntää ko luokalle ilmenee, otetaan asia uudelleen käsittelyyn myöhemmin."



Mikähän tämä uusi luokka on?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Lauantaina ajanee Porschet, V1600 ja Legendat (pullosta tai tuopista maun mukaan).

Mutta ketä oikeastaan edes kiinnostaa? Pelkästään Possujen takia ei viitsi paikanpäälle vaivautua.

Jos voittais lotossa päävoiton niin vois muutamalla kymmenellä kilolla sponssata avoimen (lue: SS) luokan kuskeja raahautumaan kisoihin. Kalustoa kyllä on vielä ihan riittämiin tallien nurkissa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
En ymmärrä miksi V1600 ja Porschejen väliin pitää hakea uutta luokkaa. Kilpailijamäärät on aivan riittävän pienet nytkin, eikä pienet lähdöt ole varmaan miellyttäviä itse kilpailijoillekaan. Strategian pitäisi olla se, että pyritään kanavoimaan kuljettajien mielenkiinto olemassa oleviin elinvoimaisiin luokkiin, eikä se, että jokaiselle joka ilmestyy radalle haluammallaan kalustolla, luodaan oma kilpailuluokka. Sitä varten on mielestäni avoimet ratapäivät ja esim. merkkikerhojen omat sarjat, että saa pörrätä ympäri rataa haluamallaan kalustolla.

Lisäksi oli outoa, että piti erikseen mainita, että FF luokkaan ei tule yläikärajaa. Mikä järki olisi tehdä ainoasta jäljellä olevasta formulaluokasta, luokka vain nuorille ja missä ei niin nuoret sitten ajaisivat?
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Hyvä puoli tuossa tutustumisessa on se, että se tosiaan on vasta tutustumista. Jotain ehkä ovat oppineet turbo1400 sekoilusta.
Yleinen taloustilanne on ja jatkuu huonona useita vuosia, elle vuosikymmenen. Nyt ei todellakaan tarvita ainakaan mitään uutta luokkaa vaan kuten kirjoitettu, panostamalla olemassa oleviin. Avoimilla ratapäivillä voi ajaa SS ja GT-autoilla. Jos ajelut ei kiiinnosta, antaa olla. Ihan turha enää aloittaa sitä reilu vuosikymmen sitten vollattua "SS kuskit ei aja, kun ei ole SM luokka". Kunhan avimien kisojen lähtöruudukko on täynnä SS- ja GT-autoja, paikka Finracen viikonloppuihin aukeaa heti, olen aivan varma.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Oletteko huomanneet, että Camarot kulkevat V8 Thunder Carseina? Onko tälle vuodelle odotettavissa muita korimalleja kuin Camaro?

EDIT: Ja Camaro Cup Finland Ry:n FB-sivuilta löytyi tällainen kalenteri:

16.-18.5. Pärnu
13.-15.6. Ahvenisto
27.-29.6. Pärnu
12.-13.7. Alastaro
26.-27.7. Seinäjoen Vauhtiajot
16.-17.8. Hyvinkään Katurata

Tuo viimeinen on mielenkiintoinen...
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
6. Miksi et päässy lopulta ajamaan Formula ykkösiin ?

-Ainoa syy oli AKK. Minulla oli allekirjoitettu sopimus sekä Arrowsin, että seuraavana vuonna Colonin kanssa, mutta molemmilla kerroilla AKK hylkäsi superlisenssi mahdollisuuden. Minulla oli myös tarvittava rahoitus mitä nuo sopimukset edellyttivät. Arrows innostui näytöistäni testissä ja Coloni taas tunsi minut F3000 ajaltani sekä oli itse paikalla, kun Monzassa löin Capellin ja piti minua tästä syystä erittäin lahjakkaana kuljettajana. Capellia pidettiin silloin Italian ehdottomana ykköskuskina Formula puolella.
Eipä ole J.N. varmaan ainoa kuljettaja, jolla on/on ollut sukset solmussa AKK:n suuntaan..... :doubtful:
 

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Mikäs tuossa AKK:ssa on jos moisia superlisenssejä vastustaa?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Hyvinkään katurata kisa on peruttu. Mistähän johtuu? Kyllä se niin naurettavasti olikin sijoitettuna Historic Grand Racen kanssa samaan viikonlopuun että huh.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Kyllä on Rata-SM:n tila mennyt surkeaksi. Nyt on haalittu kaikki saatavilla olevat lisäluokat mukaan, jopa BMW Racing Club näyttää olevan mukana ainakin Jurvassa... :nope: Nyt on "kaapattu" myös tuo avoin-luokka, niin kuin tuossa jo pari vuotta sitten epäilin, että tulee käymään.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Kyllä on Rata-SM:n tila mennyt surkeaksi. Nyt on haalittu kaikki saatavilla olevat lisäluokat mukaan, jopa BMW Racing Club näyttää olevan mukana ainakin Jurvassa. Nyt on "kaapattu" myös tuo avoin-luokka, niin kuin tuossa jo pari vuotta sitten epäilin, että tulee käymään.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Eikös siellä ollut ohjelmaa jo muutenkin tarpeeksi? Miksi sinne pitää vielä ängetä vaikka mitä mukaan?
BRCF:n kisat ymmärrän. Ilmeisesti niillä alkaa olla rahat loppu ja noin kisojen järjestäminen tulee huomattavasti halvemmaksi.
 

Tonpe

Well-known member
Liittynyt
18.8.2008
Viestit
420
Rata-Sm:ssä on periaattessa siirrytty yksipäiväiseen tapahtumaan kaikki pääluokat ajavat Lauantaina molemmat lähtönsä ja lisäluokat jäävät vielä sunnuntaiksi kurvailemaan.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Rata-Sm:ssä on periaattessa siirrytty yksipäiväiseen tapahtumaan kaikki pääluokat ajavat Lauantaina molemmat lähtönsä ja lisäluokat jäävät vielä sunnuntaiksi kurvailemaan.
Ainoa oikea ratkaisu mielestäni. Vielä kun saatais tuo periaatteessa pois. Lauantaille Porschet, Camarot, Legends, V1600. Kaikille kaksi lähtöä. Mitään muuta ei tarvita.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ainoa oikea ratkaisu mielestäni. Vielä kun saatais tuo periaatteessa pois. Lauantaille Porschet, Camarot, Legends, V1600. Kaikille kaksi lähtöä. Mitään muuta ei tarvita.
Komppaan. Lisäluokat ja lisäluokkien väliluokat ovat kuitenkin yhdentekeviä jos ketään ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Pitäisi keskittyä olemassa olevien pääluokkien kehittämiseen, vaikka tavallan onkin vähän latteaa että "pääluokka" on merkkiluokka. Mutta onhan se tässä nähty ettei nopeille vakioautoille saada kunnollista sarjaa niin menköön.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Luokkia oli paljon, mikä oli sinänsä hauskaa että oli nähtävää ja erilaista kalustoa radalla ja varikolla. aikataulut ja järjestelyt oli vähän hakusessaan, onneksi kisavl saatiin kuitenkin ajettua.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Mikko Eskelinen nähdään jälleen kotimaisilla kilparadoilla, kun hän osallistuu ainakin Ahveniston FinRace-osakilpailuun 14. kesäkuuta.
En ymmärrä miksi V1600 ja Porschejen väliin pitää hakea uutta luokkaa.
Mikäköhän tää luokka vois olla edes, viime vuonna se AKK:n yks tyyppi puhui että FR 1.6 vois olla mahdollinen uusi joka heillä tarkaillussa, luokkaahan ajetaan ruotsissa ja oli mukana FinRace avauksessa, se 1.6 NEC.
 
Ylös