Rata SM formulat

  • Viestiketjun aloittaja nese
  • Aloituspäivämäärä

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Kiinnostaisi tietää muiden mielipiteitä Rata SM:stä ja nimen omaan formula puolelta. Nykyään sm ratoja hallitsevat legendsit ja V1600. Eihän niissä mitään vikaa ole, mutta missä ovat formulat? Sm ratoja kiertää vain fordit joista ei ole noussut ketään rata autoilun huipulle. Omasta mielestäni suomeen tarvittaisiin uusi rata luokka, mutta myös Renaultin herättäminen henkiin olisi hyvä ratkaisu. Mielestäni luokka voisi olla jopa sellainen, jota ei ole missään muussa maassa vaan se perustuisi vain suomalaisten lupausten tarpeisiin. Venäjällä on tämä oma onko se formula russia vai 1600 vai mikä lie onkaan, mutta sieltä on ponnistanut kuskeja kuten Petrov ja Aleshin ja Uudessa-Seelannissa formula Toyota josta ovat nousseet mm. Brendon Hartley ja Mitch Evans. Toki tämä venäjän formula luokka taitaa perustua lähes täydellisesti f3, mutta moottori vain eri, mutta myös tällainen konsepti olisi toimiva Suomessa. Otetaan vanha formula 3 laitetaan siihen jokin halpa ja tehokas moottori, joka on kaikille sama, muutama uudistus ulkonäköön ja autot ajamaan rata SM:ään. kertokaa mielipiteenne!
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
tarkoitin että viime aikoina onhan sieltä tietty mm. häkkinen salo ja lehto nousseet. sori jäin muutama sana välistä!
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Esittämäsi luokka on hyvin lähellä mitä F4 on/oli. Nythän se on ponkaistu uudestaan HRF:n kisoihin.
Muistaakseni viimeisin sieltä maailmalle lähtenyt on Nevalaisen Marko, joka jonkun vuoden auroopan ratoja ajeli.
Fakta vaan on se, että nykyään maailmalle mennään yhä nuorempana. Nyt ei ole enää aikaa edes yhtä vuotta harjoitella Suomessa. parhaimmat kaapataan suoraan karting:sta Euroopan radoille, Bottas, Vainio, Laine, Mäki. Jaa, ajoikos Mäki jonkun kisan Suomessa ensin, no mutta ei joka tapauksessa ajele enää kai missään?

Mielstäni koko ajatus "Suomeen luokka, josa voidaan harjoitella ja menestyä ennen kuin mennään maailmalle" on perseestä. Kuten edellä totesin, ennen se ehkä toimikin, mutta nykyään ei ole enää aikaa siihen. Muuten on jo liian vanha mennessään Euroopan radoille.
Suomalainen Show pitää kehittää täällä oleville/ajaville, jotka ei välttämättä muualle ole menossakaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika on muuttunut Keken ja Mikojen päivistä.

Ongelmahan tuollaisessa kotimaisessa harjoittelusarjassa olisi, että siihen ei missään tapauksessa saisi jäädä homehtumaan vuotta pidemmäksi ajaksi jos uralla aikoo edetä. Ja koska niitä lupaavia nuorukaisia ei vuosittain nouse kokonaisen luokallisen verran, niin samat naamathan siellä loppujen lopuksi ajaisi sen yhden vuosittaisen lupauksen lisäksi. Lahjakkaimmat ja rahakkaimmat nuoret taas menisivät suoraan Eurooppaan käymättä Ahveniston kautta. Ja se yksi kotimaahan jäänyt jolla ei rahat tai taidot riittäneet on suuressa vaarassa jäädä tänne lopullisesti.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Aika on muuttunut Keken ja Mikojen päivistä.

rahakkaimmat nuoret taas menisivät suoraan Eurooppaan käymättä Ahveniston kautta. Ja se yksi kotimaahan jäänyt jolla ei rahat tai taidot riittäneet on suuressa vaarassa jäädä tänne lopullisesti.
Ikävän kuulosta tekstiä mutta totta. Näinhän se menee että jo kartingissa formula A:n jälkeen viimeistään pitää hakeutua euroopan radoille, jos sponsseja ei löydy niin yleensä homma jää siihen. Moni lahjakas kuljettaja jää nuolemaan näppejään. Ei saksassa eikä italiassa ole sen lahjakkaampia kuskeja, siellä vaan käytetään enemmän rahaa asian eteenpäin viemiseksi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Mielestäni koko ajatusmaailma on sieltä syvältä, että kotomaamme sarja olisi jotenkin ponnahduslauta maailmalle. Se itse asiassa juuri halventaa koko Suomen rata-autoilua, ja tulokset näemme Huttusen show:ssa.
Ajatusmalli pitää olla, että Suomen sarjat on se juttu johon tähdätään. Ok, on ehkä "hieman" matalampi kuin F1, mutta entä sitten? Voi sita kilpa-autoilua harrastaa matalammallakin tasolla.
Itseäni veetuttaa jatkuvasti F1 tai ei mitään asenne koko skenessä.
Oikeastaan onhan se ymmärrettävää, kun miettii lähihistoriaa: vääntämällä rattia, voi tienata melkoisen omaisuuden. Ja, jos miettii harrastajien määrää (karting), on onnistumisprosentti ollut oikeastaan melko korkea.
Mutta harvalta se silti onnistuu.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Ilmeisesti 2011 ajettiin siis vain FF SM kisoissa, FR ei ollenkaan ja F4 HRF kisoissa?

Mikä on kotimaisten formulaluokkien tilanne kaudelle 2012 ja eteenpäin? Ilmeisesti FR ei tulla enää ajamaan? Ja FF siten jatkuu ainoana formulasarjana SM kisoissa?

Kuten tässä topicissa todettua, niin kotimainen formulahan on nykyisin pelkästään harrastajille, tulevaisuuden tähdet ajavat muualla. Harrastajille tärkeää on varmasti se, että saa ajaa kalustolla mitä on. Sillä tosin ei välttämättä saada isoja lähtöjä, mutta toisaalta jos olisi joku todella edullinen formula luokka, niin sehän saattaisi kasata enemmänkin harrastajia yhteen, kuten Legends. FF halvemmaksi tuskin formuloita silti helpolla saa, ja osa ei taida haluta ajaa siivettömällä autolla. Kotimainen formula on siis jatkossa lähinnä historic kisoissa, vai mitä mieltä olette?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Jesse Anttila
Luokkana Formula Ford, tukijana "Aurinkokuningas"
Toivottavasti eivät ole asenteella liikkeellä" joko F1 tai kuolema..."

Mielestäni erittäin hyvä esimerkki on Liimataisen Kimmo, joka oli/on siis erittäin kova kuski. Seinä tuli vastaan (kuvainnollisesti), kun loppui rahat. Silti ei masentunut vaan on nykyäään Tema Rosberg:lla tiimipäällikkö. Varmaan tienaa huomattavasti enemmän kuin moni F1 kuski. Siis ne, jotka menevät sponssien kanssa ajamaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ottamatta mitään kantaa tähteyteen tai tulevaisuuteen, täytyy Jesselle taustajoukkoineen nostaa hattua. Tiedotus on ollut erittäin onnistunutta, sillä medianäkyvyys on loistava (varsinkin tuloksiin nähden).
 

Sumsion

New member
Liittynyt
16.2.2012
Viestit
1
Olen juuri liittynyt foorumi, niitä ei ymmärretä. Ei lausuntoa käyttöä varten. Anteeksi! !:wall:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
Viikonloppuna ajettiin Formula Ford-luokan kilpailut Ahvenistolla, lauantain kisan Voittoon ajoi Jesse Anttila, toiseksi sijoittui Ville Kivinen ja kolmanneksi Miikka Mäkelä. Lauantaina Anttilan moottori kärsi vaurioita kisan aikana ja Ray-autoon jouduttiin asentamaan varakone yömyöhällä. Remonttia tehtiin myös vaihteiston kanssa.

Sunnuntain kisan nopein mies oli jälleen kerran Jesse Anttila, mutta lopputarkastuksen jälkeen Anttilan ajo kuitenkin hylättiin. Auton vaahtosammuttajan turvasokka oli jäänyt paikalleen epähuomiossa ja näin kilpailun voitti Ville Kivinen, toiseksi sijoittui Ilari Hakanen ja kolmanneksi Milla Mäkelä.
Kiinnostaisi tietää muiden mielipiteitä Rata SM:stä ja nimen omaan formula puolelta. Sm ratoja kiertää vain fordit joista ei ole noussut ketään rata autoilun huipulle. Omasta mielestäni suomeen tarvittaisiin uusi rata luokka, mutta myös Renaultin herättäminen henkiin olisi hyvä ratkaisu.
Eipä toi Formula Ford kovin hääppöseltä näytä, mukana vain kuusi auto ja minunkin mielestä suomeen tarvittaisiin toinen formula sarja, ei olisi hullumpi ajatus jos Formula Renault 2.0 palaisi joskus tulevaisuudessa suomen kamaroille.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eipä toi Formula Ford kovin hääppöseltä näytä, mukana vain kuusi auto ja minunkin mielestä suomeen tarvittaisiin toinen formula sarja, ei olisi hullumpi ajatus jos Formula Renault 2.0 palaisi joskus tulevaisuudessa suomen kamaroille.
No ei todellakaan! Sitten siellä olis ne samat 6 kuskia kahessa eri luokassa. Ajatteishan sitä Rellua varmaan vieläkin, mutta kun ei oo saatu yhtään kuskia. Kyllä se on nähty että ne suomalaiset jotka nykyisin formuloihin tähtää, suuntaa suoraan maailmalle ja Rata SM on ihan harrastetouhua.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
No ei todellakaan! Sitten siellä olis ne samat 6 kuskia kahessa eri luokassa. Ajatteishan sitä Rellua varmaan vieläkin, mutta kun ei oo saatu yhtään kuskia. Kyllä se on nähty että ne suomalaiset jotka nykyisin formuloihin tähtää, suuntaa suoraan maailmalle ja Rata SM on ihan harrastetouhua.
Jämpti on näin! Yhtä juttua pitäisi tosin funtsia hieman. Nimittäin tuon "harrastetouhu"-sanan käyttöä. Siihen tuntuu turhan usein liittyvän jotenkin kielteinen tai vähättelevä sävy. Siellä ne "harrastelijat" pörrää:yuck: kun taas tosireiskoilla on tähtäin tukevasti täysammattilaisuudessa ja mahtisarjoissa maailmalla. Totuushan on kuitenkin se, että ylivoimainen enemmistö on ja tulee pysymään "harrastelijoina". Ei mikään uutinen:eek:

Kilpa-ajajia ne ovat kaikki tyynni. Tuli vain mieleeni. :cool:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Rata SM on ihan harrastetouhua.
Niin on, mutta ei siinä ole mitään pahaa. Kotimaisen rata-autoilun harrasteluluonne pitää tiedostaa ja käyttää hyväksi.

Mielestäni AKK-on tehnyt virheen linjaamalla, että Formula Ford on junioriluokka, jossa ajetaan jostain kummallisesta juniorimestaruudesta (SJM). Ei Suomessa ole tällä hetkellä mahdollisuuksia jaotella luokkia harraste-, juniori- ja ammattilaisluokkiin.

Englannissa erilaiset FFord-sarjat (enimmäkseen tosin muinaisella Kent-koneella) ovat suosittuja klubisarjoja. Ruotsissakin, jossa FF käynnistyi tällä kaudella parin vuoden tauon jälkeen uudestaan, on mukana mm. tiimi, jossa kuljettajina ovat isä ja poika.

Luokka sopisi meilläkin juniorien lisäksi kokeneemmillekin harrastajille. Kun kyseessä on vielä ns. avoin formula, eikä yksityyppiluokka, se tarjoaa autotallivirittelijöillekin mahdollisuuksia. Ja näitä oman elämänsä colinchapmaneitahan Suomi on pullollaan.

Fordien lisäksi tänne mahtuisi varmaan myös toinen, nopeampi formulaluokka. FR2.0 ei kuitenkaan ole optimaalinen vaihtoehto, sillä siinä missä tasapuolinen kalusto on hieno juttu Euroopan isoissa juniorisarjoissa, ei alkuperäisosilla pelaaminen tuo Suomen kaltaisessa maassa kuin lisää kustannuksia.

En ole ihan varma mitkä olisivat parhaat säännöt kotimaiselle siipiformulalle, mutta F3:n paluu ei olisi välttämättä huono. Englannissa F3 Cup on lisännyt tänä vuonna huomattavasti suosiota. Mukaan kelpaa kaikki kolmoset 80-luvulta vuoteen 2007. Pisteitä jaetaan "ikäkauden" mukaan, mutta kaikki kisaavat samasta tittelistä. Moottoriksi sallitaan aidon F3-koneen lisäksi edullisemmat (kestävämmät) Euro F3 Openin Toyota-Piedrafita ja entinen Saksan Cupin OPC-Challenge (Spiess).

F3-luokka on kuitenkin maailmalla murroksessa ja tulevaisuus on vähän hämärän peitossa.

Ehkä luokan pitäisi olla lähempänä nykyisin Historic-kisoissa ajettavaa F4:sta tai englantilaista Monoposto Clubin Mono2000-luokkaa... sääntöihin tulisi osua mahdollisimman moni markkinoilla oleva käytetty (ja miksei uusikin) hiilikuitiauto; FR2.0, FS2000 (Master), F3 jne - ja miksei vaikka putkirunkoiset FF2000 yms myös. Moottoriksi sitten joko kaikille sama, jota saa virittää sääntöjen puitteissa (F4) tai (lähes) vakio henkilöauton kone merkistä riippumatta (Mono2000)...

Oli miten oli, siipiformulankin pitäisi olla jossain määrin vapaa (meillä itse rakentelu ei lisää, vaan vähentää kustannuksia) ja autoja olla helposti saatavilla. Sellaisena luokka sopisi harrastelijoillekin, eikä mikään estäisi F1-unelmaa elättelevää junioriakaan harjoittelemasta seassa... Tarkkaan rajattu yksityyppiluokka (esim. FR2.0) taas olisi käytännössä vain junioriluokka. Toiselle sellaiselle ei varmasti ole markkinoita, kun ei Fordeihinkaan tunnuta saavan tarpeeksi kuljettajia.
 
Ylös