Ratojen korkeuseroista

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Ratamoottoripyöräilyn puolella puhuttiin ratojen korkeuseroista. Siellä on muutama aika "mäkinen" rata. Pyörän etupää kevenee melkoisesti tultaessa alamäkeen. Onkohan kellä tarkempaa tietoa F1-ratojen korkeusprofiileista. Mkähän mahtaa olla "mäkien" vaikutus F1-autoon (etupään pitoon)? Taitaa olla kuitenkin vähäinen siipiratkaisujen takia.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
Mika Häkkinenhän kehui Ahveniston radan korkeuseroja, on kuskin rata ja pitää osata ottaa huomioon missä kohden auto on painavampi ja missä kevenee. Valitteli että nykyiset GP-radat eivät tällaisia ole.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
HÖYNÄ sanoi:
Pyörän etupää kevenee melkoisesti tultaessa alamäkeen.
Pilkunnussimista mutta eikös se ole just päinvastoin? Ylämäessä etupää kevenee ja alamäessä takapää. Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna.

Terveisin nimimerkki : lapsena fillarilla keulinu
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Se on kyllä todella sääli, ettei yhdessäkään uudessa radassa ole minkäänlaisa mäkiä. Span kaltaisia vuoristoratoja kaivattaisiin enemmän. A1 Ringillä oli myös pari kivaa nousua ja laskua, mutta senkin mentiin sitten tiputtamaan pois kisakalenterista. :(

Mäkiset radat lisäävät lajin näyttävyyttä todella paljon!
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Karpow sanoi:
Se on kyllä todella sääli, ettei yhdessäkään uudessa radassa ole minkäänlaisa mäkiä. Span kaltaisia vuoristoratoja kaivattaisiin enemmän. A1 Ringillä oli myös pari kivaa nousua ja laskua, mutta senkin mentiin sitten tiputtamaan pois kisakalenterista. :(

Mäkiset radat lisäävät lajin näyttävyyttä todella paljon!

Hmm, unohtu Interlagos. ;)

Ja kyllä suzukakin on hieman myös. :ahem:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Korkeuseroja radoittain

Melbourne: ei mitään
Sepang: alamäkeä alkuosalla, pientä ylämäkeä 9-11 mutkien välillä
Sakhir: ei mitään
Imola: jyrkkää ylämäkeä Tosan jälkeen, alamäkeä Piratellan jälkeen
Barcelona: ylämäkeä Würthistä Campsaan, alamäkeä lähinnä Repsolista Seatiin
Monte Carlo: Ylämäkeä Ste Devotesta Casinolle, siitä eteenpäin rantashikaaniin saakka alamäkeä
Montreal: ei mitään
Indianapolis: ei mitään
Nürburgring: alamäkeä areenalta Dunlop-neulansilmään, siitä eteenpäin ylämäkeä suurinpiirtein BIT-mutkan kohdille
Magny-Cours: pieniä korkeuseroja siellä täällä, Imola-mutkassa varmaan näkyvimmät
Silverstone: ei mitään
Hockenheim: ei mitään (tätä ei edes uusittu rata muuttanut)
Hungaroring: ylämäkeä alkuosa takaosan shikaaniin, siitä eteenpäin alamäkeä
Spa: Eau Rougen notko, korkein kohta Les Combesin paikkeilla, matalin kohta ehkä Stavelotissa
Monza: jonkun verran pieniä eroja, Ascarissa pieni notko
Shanghai: ei mitään?
Suzuka: Alkuosa pääosin alamäkeä aina alikulkuun saakka, lusikkamutkan jälkeen ylämäkeen
Interlagos: ensimmäiset mutkat alamäkeen, jyrkkä ylämäki pääsuoralla. Myös sisäosalla jonkunlaisia korkeuseroja
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Silverstonesta löytyy pari nyppylää. Hangar-suoran päässä oleva mutka ja paikassa hieman ennen kohtaa jossa Trulli ajoi seinään.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Toivoisin myös että olisi edes yksi kunnolla mäkinen kisa. Muutenkin nuo nykyradat ovat liian toistensa kaltaisia. Saataisiin varmaan vähän lisää jännitystä peliin kun jokin auto sopisi paremmin yhdelle radalle toinen jollekin toiselle radalle.

Ja vähintään yksi kunnon vesikeli pitäisi saada jokaiseen kauteen. Jos ei muuten niin laitetaan radan ympäri keinokastelulaitteet. :D
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Korkeuseroja on kieltämättä turhan vähän nykyradoilla. Lähinnä Spassa niitä on jonkun verran mutta niitä kaivattaisiin useammille radoille. Vanha Nürburgring olisi hyvä esimerkki uusille radoille korkeuserojen osalta.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Paljonko muuten Span Eau Rougen korkeus on, vaikka rotkon pohjalta noin 300-500 metriä eteenpäin? Joku 25-35 metriä?? Televisiokuva latistaa rutkasti...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Re: Ratojen korkeuseroista

Matxi sanoi:
Pilkunnussimista mutta eikös se ole just päinvastoin? Ylämäessä etupää kevenee ja alamäessä takapää. Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna.

Terveisin nimimerkki : lapsena fillarilla keulinu
Joo, mutta vielä tärkeämpää on kääntyykö tie ylös/alas (onko menosuunnan toinen derivaatta pos/neg sivusta katsottuna). Jos tie kääntyy ylös etupää kuormittuu enemmän ja auto yliohjaa. Jos kääntyy alas niin etupää on enempi ilmas ja auto puskee :alppu:
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Heldenview on asian ytimessä. Höynään kommentissa luki nimenomaan "tultaessa alamäkeen", joilloin se etupää kevenee.

Hieman tarkennusta näihin:

Imola: Jyrkkää ylämäkeä Tosan jälkeen, alamäkeä Piratellan jälkeen. Aqua Mineralesta jälleen jyrkkää ylämäkeä ja Variante Altan jälkeen alamäkeä Rivazzaan asti ja ohikin.

Barcelona: Alamäkeä Seatista Würthiin ja ylämäkeä Würthistä Campsaan. Campsasta loivaa alamäkeä La Caixaan, josta ylämäkeä Banc de Sabadelliin.

Monte Carlo: Ylämäkeä Ste Devotesta Casinolle, siitä eteenpäin rantashikaaniin saakka alamäkeä

-Alamäki loppuu jo mutkaan ennen tunnelin suuta.

Montreal: Ihan pienet mäennotkelmat takasuoralla neulansilmän jälkeen.

Nürburgring: alamäkeä areenalta Dunlop-neulansilmään, siitä eteenpäin ylämäkeä suurinpiirtein BIT-mutkan kohdille

-Siitä eteenpäin loivaa alamäkeä Veedol -shikaania edeltävälle suoralle.

Hungaroring: ylämäkeä alkuosa takaosan shikaaniin, siitä eteenpäin alamäkeä

-Maalisuoran pää ja ensimmäiset mutkat alamäkeä, siitä ylämäkeä sinne ensimmäiseen shikaaniin, loppu loivaa alamäkeä, toiseksi viimeisessä mutkassa ylämäkeä.

Spa: Eau Rougen notko, korkein kohta Les Combesin paikkeilla, matalin kohta ehkä Stavelotissa

-Bussipysäkiltä loivaa alamäkeä La Sourceen, siitä alamäkeen, Eau Rougen jyrkkä nousu ja jälkeen loivaa ylämäkeä Les Combesiin. Rivagesta alamäkeä Pouhoniin asti ja Stavelotista loivaa ylämäkeä ei ihan bussipysäkille asti.

Suzuka: Alkuosa pääosin alamäkeä aina alikulkuun saakka, lusikkamutkan jälkeen ylämäkeen

Koko maalisuora loivaa alamäkeä ekaan mutkaan asti. Essesissä pieniä nousuja/laskuja ja pitkä viimeinen vasen loivaa ylämäkeä. Neulansilmästä loivaan ylämäkeen, joka muuttuu seuraavassa oikeassa alamäeksi ja sitä seuraava lusikkamutka kanssa alamäkeä. Siitä avautuvan suoran alku vielä alamäkeä, joka muuttuu ylämäeksi ennen ylikulkua. Shikaanista alamäkeen lähtösuoralle.
 
Viimeksi muokattu:

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
TV-lähetyksiin tarvittaisiin enemmän erikoisia kuvakulmia, ne kilometrin päästä kuvatut zoomatut kuvakulmat ovat ikävän yleisiä ja hemmetin puuduttavia :(

Kamera kiinni paikoilleen radan viereen vaikka shikaanin suuntaan ja sitten ihastellaan auton nopeutta ja kaartokykyä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2365
Re: Korkeuseroja radoittain

Bleu sanoi:

Sakhir: ei mitään
Eikös siinä ainakin jonkinmoinen nyppylä näkynyt oikein tv-kuvissakin muistaakseni pääsuoraa edeltävällä suoralla..
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Re: Re: Re: Ratojen korkeuseroista

J.Heldenview sanoi:
Joo, mutta vielä tärkeämpää on kääntyykö tie ylös/alas (onko menosuunnan toinen derivaatta pos/neg sivusta katsottuna). Jos tie kääntyy ylös etupää kuormittuu enemmän ja auto yliohjaa. Jos kääntyy alas niin etupää on enempi ilmas ja auto puskee :alppu:
Juuri tätä ajoin takaa. Kun kovassa vauhdissa auton etupyörät ylittävät mäen lakipisteen, ne pyrkivät jatkamaan liike-energian vaikutuksesta, jolloin rata ikäänkuin "putoaa" alta pois, pito heikkenee. Tosin pyrkii siinä vauhdissa takapääkin ilmaan, ainakin vakioautoissa (tosin ei ihan niin kovissa vauhdeissa). Lähinnä hain sitä miten hyvin siivekeratkaisuilla näissä tapauksissa saadaan auton etupää pysymään radassa? Tosin nykyradoilla varsinaisia "nyppylöitä" ei varmastikaan juuri ole. TV-kuvasta kun ei korkeuseroista saa käytännössä minkäänlaista realistista kuvaa. Ajattelin vain että onko jollakin paikanpäällä käyneellä parempaa tietoa?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Ratojen korkeuseroista

Matxi sanoi:
Pilkunnussimista mutta eikös se ole just päinvastoin? Ylämäessä etupää kevenee ja alamäessä takapää. Ainakin mun maalaisjärjellä ajateltuna.

Terveisin nimimerkki : lapsena fillarilla keulinu
Prätkän etupäälle tulee kovempi paino ylämäessä kuin alamäessä. Prätkä tavallaan "törmää" siihen mäkeen kun tullaan tasaiselta siihen. Alamäessä keula taasen kevenee ja esim. tehottomalla pyörällä alamäessä keuliminen juuri tuosta syystä on paljon helpompaa kuin ylämäessä.
Kärjistetyimmillään tämän näkee siinä vaiheessa kun mäennyppylä on juuri ylitetty. Jos on vauhtia tarpeeksi, keula jää ilmaan pitkälle alamäkeen.

Homma muuttuu päinvastaiseksi helevetin pitkässä mäessä tai paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, mutta normaaliajossa ja normaalinopeuksilla voi sanoo, että ylämäessä keula liimaautuu tiukemmin mäkeen. Näin myös radalla.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
Nürburgringillä, siis tällä nykyisellä tynkälläkin, on olemassa jonkinlaiset korkeuserot.

Korkeuserojen lisäksi kaivattaisiin mm. kunnolla kallistettuja mutkia!
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ei nyt h****tti mitään ovaalia.. jenkit pitäköön rinkelinsä omanaan. :thumbdown
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
No eihän se formuloille ehkä sopisi mutta NASCAR autoja kun siellä ajatetaan niin nähdään yhdessä kisassa enemmän ohituksia ja muita rata-autoiluelementtejä enemmän kuin F1-kaudessa yhteensä. Harvemmin myöskään yksi kuski voittaa puolia kisoista, mikä osoittaa sen että kun ajetaan tasaväkisellä kalustolla nin tuloksena on sellasita viihdettä etä oksat pois, mutta tästä voitaisiin varmasti tapella vaikka mihin asti joten lopetan tähän.

Tosin voisi olla ihan kiva nähdä miten kovaa formulalla pääsisi tuolla :D

Kallistuksien lisääminen nykyisiin ratoihin olisi varmasti aika kallista, toivottavasti älyäisivät tehdä uusiin ratoihin niitä :dunno:
 
Ylös