Rengasvallit ryskyy - keskustelua F1-onnettomuuksista

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Pitipä niistä tai ei, kolarit, ulosajot ja onnettomuudet ovat monille kiistaton osa F1-sarjan viehätystä. Loukkaantumisia tai vakavampaa ei toivottavasti kukaan toivo, mutta sarjalla (ja ylipäätään autourheilulla) on paljon faneja, joiden mielestä ulosajot tuovat tervetullutta maustetta, viihdettä ja vaaran tuntua muuten usein hyvinkin yksitoikkoisiin kisoihin. Tällaiseksi seuraajaksi tunnustaudun myös itse. Varsinkin kisoissa joissa suomalaiset eivät pärjää tulee usein toivottua jotain pientä hässäkkää, mahdollisesti turva-autoa jne. Paradoksaalisesti silloin kun suosikeilla menee hyvin, tulee toivottua että kisa ajettaisiin loppuun mahdollisimman jouhevasti ja vailla häiriötekijöitä. Tällainen kisa oli esimerkiksi tänään, mutta toive ei kyllä todellakaan toteutunut…

Mielenkiintoinen huomio on myös se, että jostain syystä juuri autourheilussa onnettomuudet ovat aika suuri tabu. Jos verrataan vaikkapa jääkiekon puolelta taklauksiin, niin suhtautuminen voisi mielestäni ihan hyvin olla samanlainen: osa lajia, monien mielestä viihdyttäviä, toivottavasti ei tapahdu törkeyksiä & loukkaantumisia. Uskoisin, että asenne on jäänne ajoilta, jolloin kuskeja oikeasti menehtyi harva se vuosi. Tällöin oli luonnollista, että aihe on hyvin arka. Asenteet eivät ole muuttuneet, vaikka lajin luonne on muuttunut paljon. Bianchin karmea tapaus on totta kai kaikilla tuoreena muistissa, mutta muuten kisaviikonloput ovat olleet tällä vuosituhannella hyvin turvallisia. Aivotärähdyksiä, mustelmia ja nyrjähdyksiä (joita sattuu pitkälti kaikissa lajeissa) lukuunottamatta vuosituhannen ainoat pahemmat loukkaantumiset taitavat ulkomuistista olla osuneet Luciano Burtille (Spa 01), Ralf Schumacherille (Indy 04) ja Felipe Massalle (Hungaroring 09). Näistäkin tapauksista selvittiin onneksi siinä määrin kuivin jaloin, ettei asianosaisille jäänyt lopulta mitään arkielämää haittaavia vammoja. Tosin Burtin tapaus varauksella, hänestä liikkui Bianchin onnettomuuden jälkeen jotain aika vakavankin kuuloisia juttuja, joiden mukaan erilaiset aivovamman oireet olisivat jatkuneet aika pitkään. Ilmeisesti kuitenkin nykyään mies on kunnossa.

No, ylläoleva on lähinnä yleistä ja päämäärätöntä pohdiskelua kolareiden roolista F1:ssä. Varsinainen topicin aihe tuli mieleeni, kun erästä Häkkis-kirjaa selaillessani törmäsin ikivanhaan F1-myyttiin/folkloreen, jonka mukaan “F1-kuski ei ole oikea F1-kuski ennen kuin on uhmannut kuolemaa selviämällä vakavasta onnettomuudesta”. Tuo machoilu nyt lienee niin ikään jäänne niiltä ajoilta, kun kuolema oli yleisemminkin läsnä lajissamme, eikä ole sinällään onneksi kovin ajankohtainen nykyään. Kuitenkin, ryhdyin pohtimaan kullekin nykyiselle kisakuskille osuneita onnettomuuksia, ja heitänpä listaa ajankuluksi tännekin.

F1-sarjan kivikautisen mediaoikeuksien hallinnan myötä ohitusten, onnettomuuksien ja kaikenlaisten kisaklippien saatavuus on jopa huonontunut vuosituhannen alusta (uskomaton kehityskulku…), joten videot ovat aika tiukassa. Olen kuitenkin liittänyt mukaan asiaankuuluvan pätkän, mikäli sellainen on ‘tubesta löytynyt.

Lewis Hamilton: Pahin taitaa olla heti debyyttikaudelta 2007, Nürburgringin osakilpailun aika-ajoista. Erittäin kovavauhtinen osuma josta sairaalakeikan kautta osallistui kuitenkin jo seuraavan päivän kisaan. Muuten ei tule oikeastaan mitään kummempaa mieleen, joka on kyllä hämmästyttävää ottaen huomioon Lewisin jo lähes kymmenvuotisen uran.

Nico Rosberg: Nico on ajanut jopa vielä pidemmän uran ilman noinkaan pahaa onnettomuutta. Mieleen tulee lähinnä Brasilian GP:n 2006 avauskierroksen ulosajo, joka ei kai aiheuttanut mitään kummempaa. Sen lisäksi Youtubessa tuli vastaan kolarit Monacossa 08 ja Abu Dhabissa 12, noista ei ole mitään muistikuvaa, eivätkä ne kovin vakavilta vaikuttaneetkaan.

Daniel Ricciardo: Ei ainakaan tule mieleen mitään, eikä ‘tubestakaan löydy.

Daniil Kvyat: Suzukassa '15 näyttävä kaato, josta selvisi mustelmitta.

Felipe Massa: Felipe on yksi pisimpään palvelleista kuskeista, ja tämän hetken karavaanista varmasti se eniten isoa osumaa ottanut. Vakavan ja epäonnisen loukkaantumisen ovat varmasti kaikki nähneet, mutta muista tulee mieleen mm. Montreal 14, Monaco 13, Monaco 02 ja Montreal 04. Erityisesti tuosta viimeisestä liikkui aikanaan uutisia, joiden mukaan kolarin G-voimat olisivat olleet lähes ennätysluokkaa. Erittäin paljon kovia onnettomuuksia, ja valitettavasti yksi todella vakava siellä joukossa.

Valtteri Bottas: Ei tule mieleen kyllä mitään ja tube on samaa mieltä. Hyvää ajoa Valelta ja onnekasta tekniikan suhteen.

Sebastian Vettel: Nelinkertainen maailmanmestari on toistaiseksi päässyt nauttimaan lähinnä lajin makeimmista hedelmistä, sillä jo mittavasta urasta huolimatta ei ole tainnut kertaakaan kolaroida pahasti. Youtubekin tarjoaa lähinnä noita Webber-kolareita, jotka eivät olivat dramaattisia lähinnä muussa mielessä.

Kimi Räikkönen: Jäämies on jo ehtinyt siihen ikään, että miestä voidaan kutsua sirkuksen kokeneimmaksi kuskiksi. Pahimmilta loukkaantumisilta suosikkini on välttynyt, joskin uran alkuaikoina oli joku testionnettomuus josta jäi joku selkävaiva kai pidemmäksikin aikaa? Kisaviikonlopuilta tulee Massan tapaan mieleen kuitenkin useampia erittäin rajuja ulosajoja. Näyttävin lienee debyyttikauden päättänyt Suzuka 01, mutta suurimmat riskit olivat ehkä Monza 07 ja Silvestone 14. Tuota Suzukan kolaria en ole koskaan ymmärtänyt, miksi Alesi ajaa Kimin perässä ulos ja aiheuttaa törmäyksen? Ehkei ehtinyt väistää, mutta on näyttänyt aina erikoiselta. Näiden lisäksi Kimiltä voi mainita Hockenheimin onnettomuudet 03&04, sekä toki tänä vuonna Itävallassa oli erittäin vaarallinen tilanne, vaikkei kolari itsessään ollutkaan kovin raju.

Fernando Alonso: Alonso niin ikään lähes 15 vuoden kokemus takana, mutta hän on selvinnyt varsinkin viime vuosina huomattavasti vähemmällä kuin vaikkapa Kimi tai Massa. Toki Barcelonan testeissä tänä keväänä oli tuo loukkaantuminen, mutta siitä on vaikea sanoa mitään. Pahin kolari oli ihan omaa tyhmyyttä, ja se löytyy vuoden 2003 Brasilian GP:n romurallista. Pieni loukkaantuminen tuosta tuli, olisiko ollut joku jalkavamma? Ajoi kuitenkin seuraavassa kisassa. Lisäksi Monaco 04, Spa 01 ja Fuji 07 ehkäpä mainitsemisen arvoisia. Aika vähän Fernandolle on mitään isompaa sattunut vuosien määrään verrattuna.

Jenson Button: Napilta löytyy helposti se vakavin, sillä kyseessä on samalla yksi nykykuskien kovimmista ulosajoista, eli Monaco 03. Perinteinen aivotärähdys+ruhjeita kombinaatio tuloksena, ja sunnuntain kisa jäi tuolloin väliin, ei pidempää saikkua kuitenkaan. Tuon lisäksi oikeastaan mitään edes puolivakavaa ei muistu mieleen, mikä on kyllä Jensoninkin kohdalla hämmästyttävää uran pituuteen nähden.

Sergio Perez: Monacossa 11 lähes identtinen ulosajo kuin Buttonilla kahdeksan vuotta aiemmin. Seurauksetkin olivat samat, paitsi että myös seuraava Kanadan GP jäi väliin. Lisäksi tuo aiemmin linkitetty Massaan törmääminen viime vuonna Kanadassa on mainitsemisen arvoinen. Tänä viikonloppuna nähtiin kaato, mutta ei se lopulta onneksi ollut vaarallisimmasta päästä.

Niko Hülkenberg: En tiedä olisiko jopa eilisen kisan etusiipi-ulosajo rajuin tähän asti. Joka tapauksessa säästynyt pahemmilta.

Max Verstappen: Nuori poika ja lyhyt ura, mutta Monacossa tänä vuonna oli kyllä vauhtia sen verran, että huonomminkin olisi voinut käydä. Ei juuri ehtinyt jarruttamaan.

Carlos Sainz: Ei ole tainnut tapahtua mitään.

Romain Grosjean: No, Romain nyt on kolaroinut Maldonadon ohella varmaankin eniten, mutta mitään kovin isoja osumia ei ole tainnut sattua. Span 2012 avausmutkan hässäkkä oli vaarallinen lähinnä muille, kun auto lähti lentoon.

Pastor Maldonado: Eilen Unkarissa kolme rankkua...Sama homma kuin Grosjeanilla, eli paljon tapahtumaa, mutta ei mitään äärimmäisen vakavaa. Monaco 13 oli kuitenkin melko raju.

Marcus Ericsson: Viime vuonna Unkarissa suht kova tössähdys, mutta ei mitään suurempaa ole tainnut olla.

Felipe Nasr: Ei käsittääkseni mitään.

Will Stevens: Sama kuin yllä.

Roberto Merhi: Ja sama kuin yllä.

Nämä tuli kaikki aikalailla ulkomuistista tai pienellä Youtuben selailulla, joten muut saavat mieluusti täydentää listaa gladiaattoriemme koettelemuksista. Esim. testipuolen hommia en lähtenyt edes muistelemaan, eivät jää itselleni mieleen kun ei ole videoita saatavilla. Yhteenvetona voisi todeta, että loogisesti niille on tapahtunut paljon, jotka ovat olleet pitkään mukana. Toisaalta tuoreemmista kuskeista kukaan ei ole rymistellyt mitenkään erityisen paljon, mikä kertoo joko siitä, että he ovat erittäin hyviä kuskeja, tai sitten autot ovat tällä hetkellä melko helppoja ajaa ja nykyiset turva-alueet antavat virheitä enemmän anteeksi. Itse kallistun jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Sana on vapaa, tänne voi heitellä oikeastaan mitä tahansa kolareihin liittyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tämä triidi on selvä jatkumo aloittamalleni F1 ja loukkaantumiset -aiheelle.
Monet kuljettajat ajavat rajuimmat mällinsä junioriluokissa, kun intoa on liikaa ja varmuutta liian vähän. Esim. Grosjean Monacossa 2009 GP2:sissa tai Ricciardo Silverstonessa 2010 WSBR:ssa. Yleisesti ottaen hyvät F1 kuskiksi päätyneet eivät kuitenkaan ole kolariherkimpiä myöskään pikkuluokissa.

Toisaalta on nähty selkeää kehitystä siinä, missä määrin onnettomuuksia sattuu. Nykypäivänä, kun turva-alueilta voi ajovirheen seurauksena himmailla turvallisesti tarkaisin radalla, rengasvalliin suistumisia nähdään entistä vähemmän. Samoin auton kaataminen on harvinaisempaa hiekan puuttumisen takia. Enimmäkseen onnettomuuksia aiheuttaa tekniikan pettäminen, kuten Force Indian autoille kävi Unkarissa, tai yhteentörmäykset, kuten Verstappenille kävi Monacossa.

Kolarit tai oikeastaan niiden riski ovat osa moottoriurheilua ja taattu sydämen sykkeen nostattaja. Sen vuoksi itse kannatan hiekka-alueita ja liberaalimpaa tuomarilinjaa rengas-rengasta-vastaan -taisteluissa. Jos lajista yritetään eliminoida epäonnistumisen ja kolaroinnin riski, poistetaan samalla suuri osa kilpa-autoilun jännitysmomenttia.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Pari maininnan arvoista tilannetta nykykuskeilta:

Alonso Belgian lämmittelysessiossa 2001


Kimi satutti peukalonsa testionnettomuudessa Barcelonassa 2005


Vettel on säästynyt suuremmilta jytkyiltä, mutta keskikokoisia törmäyksiä on tullut, esim. Turkki 2011 FP1


Vakavin Vettelin tilanne lienee 2006 Renault 3.5 Span kisassa, jossa hän menetti auton hallinnan Raidillonissa ja jäi melkein Alx Danielsson alle. Vettelin oikea etusormi leikkautui ohjaamoon lentäneestä osasta, mutta lääkärit onnistuivat pelastamaan sormen. Danielsson itse osui Vettelin autosta irroneeseen pyörään, mutta vaurioita tuli vain nokkaan.

 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Hakkikselta hyvä poiminta tuo Alonson Span 2001 ulosajo, se osui tosiaan ihan kisaviikonloppuun, ja on siten tämän topicin kamaa. Avausviestiin päivityksenä myös aamun Kvyatin voltit, taisi olla tämän kauden näyttävin ulosajo. Tosin vähän samaan tapaan kuin Perez Unkarissa, varsinainen osuma itse seinään ei lopulta ollut älyttömän kova, ja taisi olla enemmänkin hiekkapohjaisen turva-alueen "ansiota", että auto lähti kippaamaan.

Tulipahan vaan tuosta Alonsosta mieleen, että vuosi 2001 oli kyllä jälkikäteen katsottuna aivan uskomattoman onnettomuusaltis vuosi F1:ssä. Jos vedetään modernin F1-ajan raja vaikkapa vuoteen 1994, kuten onnettomuus- ja turvallisuusasioissa usein tapana on, niin kausi 2001 nousee kiistatta ylitse muiden ulosajojen ja kolareiden määrässä. En osaa sanoa tarkemmin mikä sitä voisi selittää, ehkäpä silloiset säännöt tekivät autoista vaikeammin ajettavia? En muista tarkalleen tuon kauden sääntöjä. Radoista selitystä on vaikea löytää, pääosin samoja tuttuja ratoja, pienemmillä turva-alueilla toki. Mielestäni kuskikatraskaan ei ollut mitenkään poikkeuksellisen täynnä tunareita, pikemminkin 90-luvun pahimmat amatöörit alkoivat pikkuhiljaa tippua pois. Ehkäpä selityksenä on mahdollisten sääntötekijöiden ohella vain silkka sattuma?

Joka tapauksessa tuolla kaudella nähtiin valtava määrä isoja onnettomuuksia, pahimpina avausviestissäkin mainittu Luciano Burtin vakava loukkaantuminen Spassa ja ratavirkailija Graham Beveridgen traagiseen menehtymiseen johtanut J. Villeneuven ja R. Schumacherin kolari Melbournessa. Näiden valitettavien tapahtumien lisäksi nähtiin iso nippu vähemmän traagisia, mutta erittäin isoja onnettomuuksia. Laitetaan listaan vaikkapa Burtin onnettomuudet Hockenheimissa, Monacossa ja Melbournessa, M. Schumacherin kaato Melbournessa, Tomas Engen, Kimi Räikkösen ja Nick Heidfeldin ulosajot peräkkäisinä päivinä Suzukassa, Häkkisen aivotärähdys Australiassa ja viimeisenä Hakkiksen mainitsema Alonso Belgiassa. Lisäksi Mikalla oli Monzassa ulosajo, josta ei löytynyt näin äkkiseltään mitään materiaalia. Tuossa on jo kymmenkunta ulosajoa, joista suurin osa on rajumpia kuin yksikään esim. tällä kaudella.

Toki kun tuota listaa katsoo, niin ehkä se selittävä tekijä olikin Luciano Burti. Jos hänen tekemisensä poistetaan, niin ei lista varmaankaan kovin paljon eroaisi vuosituhannen vaihteen muista vuosista. Nuo 1998-2002 kaudet noin suurinpiirtein olivat sellaisia, että varsinkin Spassa, Suzukassa ja Melbournessa rytisi joka vuosi enemmän kuin kertaalleen.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
2001 oli tosiaan raju vuosi, vaikka en muista, että sitä oltaisiin silloin ihmetelty. Noiden onnettomuuksien lisäksi Badoerin ilmalento testeissä yli rengasvallin, Räikkösen testikolari (josta miehen selkävaivat saivat alkunsa) ja Frentzenin aivotärähdys Kanadassa osoittaa, että jokin teki autoista hyvin herkkiä lähtemään lapasesta . Kuten epeli totesi, Suzukassakin rytisi koko viikonlopun. Tämä oli suuri kontrasti edellisvuoteen 2000, jolloin ei nähty lainkaan seinään osumisia viikonlopun aikana.

Tämä vuosi on ollut tavanomaisen puhdasta ajoa Verstappenin, Perezin, Kvyatin ja pakollisia maldonadoja lukuun ottamatta.

Jos jokin on huomattavasti tullut harvinaiseksi, niin lähtökolarit. Spa 2012 on viimeisin isompi usean auton kolari. Vuosi 2000 oli tässä suhteessa tapahtumarikas, kun niin Monacossa, Itävallassa, Saksassa, Italiassa kuin Malesiassa kolisteltiin startissa (tai ensimmäisellä kierroksella).
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Jos jokin on huomattavasti tullut harvinaiseksi, niin lähtökolarit. Spa 2012 on viimeisin isompi usean auton kolari. Vuosi 2000 oli tässä suhteessa tapahtumarikas, kun niin Monacossa, Itävallassa, Saksassa, Italiassa kuin Malesiassa kolisteltiin startissa (tai ensimmäisellä kierroksella).
Tähän piti ottaa itsekin jossain vaiheessa kantaa. Todella jyrkkä ja melko hämmästyttävä muutos, kun kuitenkin esim. autojen määrä on pysynyt melkolailla ennallaan viimeiset 20 vuotta. Omat tarkimmat muistot on jotakuinkin vuosilta 1999-2007, joten en mene tästä takuuseen, mutta uskoisin että kolmen tai useamman auton lähtökolarit 2010-luvulta on varmaan yhden käden sormilla laskettavissa. Muistelisin, että juuri Suzukassa oli tässä joku vuosi sitten kaksi eri lähtökolari, ensimmäinen jo suoralla ja toinen avausmutkassa. Tuon lisäksi sitten juuri Grosjeanin Span hölmöilyt ovat ainoat kunnon lähtörytinät joita viiden vuoden sisältä tulee mieleen.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Jos jokin on huomattavasti tullut harvinaiseksi, niin lähtökolarit. Spa 2012 on viimeisin isompi usean auton kolari. Vuosi 2000 oli tässä suhteessa tapahtumarikas, kun niin Monacossa, Itävallassa, Saksassa, Italiassa kuin Malesiassa kolisteltiin startissa (tai ensimmäisellä kierroksella).
Voi selittyä ainakin osittain sillä, että enää ei voi uusintalähtöön vaihtaa autoa vara-autoon kilpurin hajotessa ja kisan keskeytyessä ekalla kierroksella.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Jos jokin on huomattavasti tullut harvinaiseksi, niin lähtökolarit. Spa 2012 on viimeisin isompi usean auton kolari. Vuosi 2000 oli tässä suhteessa tapahtumarikas, kun niin Monacossa, Itävallassa, Saksassa, Italiassa kuin Malesiassa kolisteltiin startissa (tai ensimmäisellä kierroksella).
Nykyisin ei tarvi lähdössä ottaa riskejä koska paria kierrosta myöhemmin pääsee paremmalla autolla taikanapilla helposti ohi.
 
Ylös