Sääntömuutokset 2010

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tällaista otsikkoa ei taida vielä olla ensi kaudesta. Aloitan lainaamalla Turun Sanomia:
Tankkauskielto mullistaa aika-ajot ja taktiikat

Turun Sanomat 8.7 2009 22:53:59

Formula 1 -autoilu hakee edelleen lopullista sääntösilausta ensi kaudeksi. Yhä pahempi viivästyminen merkitsee, että ensi talvena jokaisen kilpatallin uusi auto ehtii valmiiksi testiradalle myöhemmin, mitä on ollut tavoitteena.

Sinänsä kukaan ei pääse hyötymään samalla tavalla kuin mitä tapahtui vuosi sitten, kun periaatteessa jatketaan pitkälti tämän kauden säännöillä. Esimerkiksi MM-sarjoja johtava Brawn on työskennellyt ensi kauden autonsa parissa normaalisti jo keväästä lähtien.

Varma sääntömuutos toistaiseksi on välitankkauksen poistuminen. Lisäksi talliyhdistys FOTA on keskenään sopinut kineettisen energian kierrätyssysteemin (KERS) hautaamisesta tämän kauden päätöskisan jälkeen marraskuussa Abu Dhabissa.

FIA:n puheenjohtaja Max Mosley esitti KERS-tehojen tuplaamista, mutta näillä näkymin 15-20 prosenttia tallien resursseista kuluttanut systeemi hylätään, jolloin myös tarve autojen minimipainon nostamisesta poistuu.

Tällä kaudella KERS-systeemiä käyttää enää Ferrari, koska sen F60-auto on suunniteltu nimenomaan tämän painavan laitteen ympärille.
Varikkokäynneillä
vaihdetaan renkaat

Bridgestone rakentaa ensi kaudeksi myös 2,5 senttiä nykyistä kapeammat, 245-milliset eturenkaat. Se merkitsee, että pitoa on vähemmän ja autojen ajettavuus sekä säätäminen muuttuu merkittävästi. Painojakautuma täytyy myös saada selvästi etuvoittoisammaksi, jotta renkaat saadaan toimimaan kunnolla.

Vaikka tankkaaminen loppuu, varikkopysähdykset jatkuvat, kun renkaita vaihdetaan edelleen 2-3 kertaa kisan aikana. Tankin koko kasvaa ja näin autojen muotokin muuttuu osaltaan. Käytännössä tarvitaan 150-160 kilon eli 210-215 litran bensiinitankit.

Tankkausten poistaminen rajoittaa oleellisesti taktista liikkumavaraa. Ajassa palataan tavallaan kauteen 1993, jolloin viimeksi koko kisa piti ajaa alusta loppuun ilman polttoainetäydennystä.
Aika-ajoon
superfinaali

Aika-ajoformaatti luultavasti säilyy ennallaan, vaikka kaikki kolme jaksoa ajetaan tyhjillä tankeilla. Kahdesta ensimmäisestä vaiheesta pudotetaan kahdeksan autoa ja loput kymmenen ajavat sitten ns. superpaalusta.

Kun nyt kaikkein nopeimmat ajat ovat syntyneet aika-ajoon Q2-vaiheessa, ensi vuonna kuljettajien odotetaan venyvän vielä hieman hurjempaan kyytiin finaalikierroksillaan.

Tankkauskielto merkitsee, että ensi kaudella autoilla on aivan omat säädöt sekä aika-ajossa että kisassa. Kisassa startti tapahtuu täydellä tankilla, jolloin painoa on paljon (150 kg) auton keskiosassa, kun lopussa bensiinin vähennyttyä sitä ei ole juuri lainkaan.

Näin painojakautuma muuttuu radikaalisti kisan kuluessa.

Kuljettajista arvoon nousevat ne, jotka ovat kaikkein pehmeimpiä rengaskulutuksessa – kuten vaikkapa Jenson Button ja Kimi Räikkönen. Kauteen 1993 uransa lopettanut Alain Prost oli loistava rengastaktikko, joka saattoi kisan alussa menettää asemiaan, mutta napsi sitten loppua kohti vastustajat yksi toisensa jälkeen.
Faktat
Vuoden 2010 valmisteltavat sääntömuutokset:

1. Välitankkaus pois – aika-ajo muuttuu.

2. Kapeammat eturenkaat – autoista vaikeammin ajettavia.

3. KERS pois – autojen painopiste 2-3 prosenttia edemmäs.

4. Kalliit materiaalit kielletään – kustannukset laskevat.

Turun Sanomat, Nürburgring

HEIKKI KULTA.
Puuttuisin tässä alkuun tuohon kapeampien eturenkaiden perusteluun. Käsittääkseni niitä oltiin kaventamassa nimenomaan siksi, että KERSin myötä autot ovat muuttuneet takapainoisiksi. Miten sitten nyt kun vaikuttaa että KERSistä ollaan vähän luopumassa, tehonlisäyksen sijaan? Isompien tankkien myötä autot saattavat tosin myös muuttua takapainoisemmaksi.

Itse näkisin rengasmuutokset ja isommat tankit merkittävinä ensi kauden voimasuhteita heiluttavina tekijöinä. Toki varmaan voimasuhteet muuttuvat myös luonnollisen kehityksen myötä, kun useiden autojen sopeuttaminen tämän vuoden radikaaliimpiin sääntömuutoksiinkaan ei vielä hio täydellisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tähän vielä oletuksena, että F1 sarja ajetaan vuonna 2010.
Vähintäänkin FOTA tallien puuttuminen muuttaisi koko sarjaa radikaalisti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lainaus maikkarin uutisesta myös:
Mosley määräsi ensi kauden F1-sääntöjen laadinnan FOTA:n ulkopuolella olevien viiden tallin
(Williams, Force India, Campos, USF1 ja Manor) tehtäväksi.
Manor-tallin teknisen johtajan Nick Wirthin mukaan säännöt laaditaan FOTA:n toiveiden mukaisiksi.
- Säännöt ovat kaikilta kohdiltaan FOTA:n haluamat. Ne perustuvat vuoden 2009 sääntöihin,
joihin on lisätty välitankkauskielto, uusi 620 kilogramman minimipaino autolle sekä kapeammat eturenkaat.
Samat säännöt koskevat kaikkia, eivätkä uudet tallit saa mitään erikoisetuja. Cosworthin moottorin
kierrosluvuilla on muiden tapaan rajoitus 18 000 rpm, Wirth sanoi.
Eli kaikki uudet tiimit joutui ottamaan Cosworthin, ja Cossussa on myös kierrosluvun rajoitin.
Eli mahdollisuudet tehdä kilpailukykyinen auto = ???
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toivottavasti nyt sentään laittavat säännöt siihen malliin kuntoon että tupladiffuusorit eivät ole mahdollisia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toivottavasti nyt sentään laittavat säännöt siihen malliin kuntoon että tupladiffuusorit eivät ole mahdollisia.
Niimpä. Kauden alussa vielä ohittaminen vaikutti helpommalta, en väitä että se oli vain diffuusorin ansiota, mutta aivan varmasti sekin vaikuttaa.

Eikös rengaslämmittimien hyllyttäminen ole vielä ohjelmalistalla? Mitä eilisen GP2 kisaa katselin niin sen vaikutus vaikutti ihan jännältä tekijältä ainakin tuossa kohtaa kun Grassi tuli ulos varikolta. Se on tavallaan harmillista että pari kierrosta varikolta ulos tullessa on hitaita, eikä menemällä ensin varikolle pystynyt ohittamaan tulppaa varikon kautta, niinkuin joku yritti Grassista ohi. Mutta ohi tultiinkin sitten radalla kun Grassi vuorostaan liukasteli.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Moottorisäännöistä väännetään kättä, sillä Cosworth vastustaa 5 moottorin sääntöä, jota muut moottorinvalmistajat ajavat. Cosworth olisi valmis 8 moottorin sääntöön. Cosworthilla saattaa olla isompiakin ongelmia ensi kaudella, kun FIA:n alunperin lupaama kierrosrajoitukseton moottori ja vaihto-oikeus jokaisen kilpailun jälkeen vaihtuu samoihin sääntöihin kuin muilla valmistajilla.

http://www.ts.fi/f1/uutiset/60600.html

Tänään pitäisi ilmeisesti tulla selvyys myös moottorikysymykseen Concorde-sopimuksen vahvistamisen myötä. Lopputulos saattaa olla se, että Cosworth on ensi kaudella heikon moottori, jolloin uusien tallien täytyy vain toivoa, että heillä on mahdollisuus vaihtaa valmistajaa kaudelle 2011.

Rengaslämmittimistä luopumisesta ollaan ilmeisesti luovuttu turvallisuusnäkökohtien takia.
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
Itseäni arveluttaa tuo tankkauskielto, auto ladataan täyteen bensaa ja parin kierroksen jälkeen se mällätään betoniin, hups keikkaa auto pelkkää tankkia, ja eikun tuleen. No kai ne tämänkin näkökohdan on ajatelleet
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itseäni arveluttaa tuo tankkauskielto, auto ladataan täyteen bensaa ja parin kierroksen jälkeen se mällätään betoniin, hups keikkaa auto pelkkää tankkia, ja eikun tuleen. No kai ne tämänkin näkökohdan on ajatelleet
Mitäs arveluttavaa tässä on?
Hyvinhän tuo toimi jo aiemminkin, mm. -93 jolloin esim Zanardi pamautti Eau Rougessa seinään ilman tulen häiväystäkään...
Ja sillä määrällähän ei ole niin hirveesti väliä kuitenkaan vaan sillä syttyykö se ylipäätään...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kapeammat renkaat => vähemmän mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen => vaikeampi ajaa imussa mutkassa => ohituksien vähentyminen?
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
Mitäs arveluttavaa tässä on?
Hyvinhän tuo toimi jo aiemminkin, mm. -93 jolloin esim Zanardi pamautti Eau Rougessa seinään ilman tulen häiväystäkään...
Ja sillä määrällähän ei ole niin hirveesti väliä kuitenkaan vaan sillä syttyykö se ylipäätään...
Sillä kuitenkin on merkitystä kun tuota tankkia kasvatetaan huomattavasti, riski kasvaa kuitenkin. mihin suuntaan tankkia jatketaan jne, missä kohtaa on heikko kohta. Palaa se bensa kuitenki ärhäkästi kun tulta saa, vai onko keksitty sellainen bensa joka palaa vain moottorissa?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kapeammat renkaat => vähemmän mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen => vaikeampi ajaa imussa mutkassa => ohituksien vähentyminen?
Osui ja upposi. Yhtälailla en vieläkään usko, että tällä kaudella käyttöön otetut isommat etusiivet voisivat mitenkään helpottaa ohituksia.

Toki kohta ollaan siinä tilanteessa, että mikään sääntömuutos ei voi enää vähentää ohittamista enempää, kun ohitusten määrä on tasan 0.
 

Tomppa

Well-known member
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
241
Niimpä. Kauden alussa vielä ohittaminen vaikutti helpommalta, en väitä että se oli vain diffuusorin ansiota, mutta aivan varmasti sekin vaikuttaa.
Aivan kauden ekat kisat olivat vaan muuten erikoisempia, ja tapahtumia sekä ohituksia oli keskimääräistä enemmän. Diffuusorien vaikutus tähän oli todennäköisesti hyvin hyvin pieni.

1) Melbournessa tapahtuu aina; radan luonne ja avauskisa.
2) Malesia sään vuoksi kasinoa.
3) Kiinassa taas sateista.
4) Bahrain: Normaalit olosuhteet; perustylsä kisa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sillä kuitenkin on merkitystä kun tuota tankkia kasvatetaan huomattavasti, riski kasvaa kuitenkin. mihin suuntaan tankkia jatketaan jne, missä kohtaa on heikko kohta. Palaa se bensa kuitenki ärhäkästi kun tulta saa, vai onko keksitty sellainen bensa joka palaa vain moottorissa?
Edelleenkin, mitä radikaalia muutosta on tapahtunut sitten vuoden -93?
Turvallisuus on parantunut ja kulutuskin on varmasti pienempi (vrt. esim. Ferrarin 3.5L V12)
Eli, jos se tankin & bensamäärän turvallisuus saatiin toimimaan silloinkin, niin miksei nytten?
ja jos katsot esim -93 McLarenia jossa oli 3.5L V8 ja koko kisan kestävä tankillinen bensaa,
niin ei tuota nyt voi miksikään isoksi autoksi edes sanoa.
(eli tuskin se tankin koon muuttaminen kovinkaan iso ongelma on, alla kuva)

Huomionarvoista tuohon lienee että:
- moottorit ovat kolmanneksen pienempiä tilavuudeltaan
- moottorien kokoa & painoa on vähennetty muutenkin
- kulutus on pienempi kuin tuohon aikaan

Eli siis kerran vielä, miksi tuo muutos aiheuttaisi suurta päänvaivaa nyt kun
tekniikka, turvallisuus ja materiaalit ovat kehittyneet entisestään vrt. vuoteen -93?
 

Putukka

Member
Liittynyt
23.2.2006
Viestit
21
Miten liikkuvat osat tankin sisällä, onko kielletty? jos halutaan painojakaumaa muuttaa. olisko tuo mahdollista?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Paljonko auton kokonaispaino kasvaa? Voisi kuvitella että kun lähdetään täysillä tankeilla niin jarrutkin ovat alussa kovemmilla.
 
Ylös