Scuderia Ferrari 2016: #5 Vettel ja #7 Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Myöhässä ollaan Maranellossa. Ensimmäiset testit kuitenkin jo kertovat vähän miltä tasolta lähdetään kuromaan aikaa kiinni.

Räikkösen pomon ilmoitus sai asiantuntijan suun mutruun: "Se on vaikeaa"

Ferrarin ilmoitus puhuttaa F1-piireissä.

Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne myönsi Autosportin haastattelussa, että kauden 2016 auton kehitystyö on aikataulua jäljessä.

Marchionnen mukaan talli päätti kesken viime kauden panostaa kaiken silloisen auton kehittämiseen haastaakseen Mercedeksen loppukauden aikana. Päätös tarkoitti, että työ ensi kauden autoa varten laahasi myöhässä.

- Toivottavasti Maurizio (Arrivabene) ei rähjää minulle tästä. Lykkäsimme tiettyjä töitä vuoden 2016 auton rungon osalta tuonnemmaksi, Marchionne sanoi.

Marchionne toki vakuutteli, että tallilla on "riittävästi aikaa ja taloudellisia resursseja" rakentaa auto, jolla voi haastaa Mercedeksen.

Ferrarin ilmoitus on saanut aikaan ristiriitaisia reaktioita. James Allenin F1-sivusto kävi läpi viivästyksen vaikutuksia Ferrarin kilpailukykyyn.

- Vaikutukset näkyvät tietysti siinä, missä kehitysvaiheessa auto on ensimmäisissä ja toisissa testeissä sekä ensimmäisessä kisassa. Tallit haluavat, että ensimmäinen kisa olisi aerodynaamisen kehityksen kulminaatiopiste, joten kaiken pitäisi ideaalitilanteessa olla silloin valmiina, sivuston tekninen neuvonantaja Dominic Harlow toteaa.

Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen Ferrari voi kokea normaalia suurempia muutoksia, kun F1-sirkus siirtyy keväällä Eurooppaan. Ennen sitä ehditään ajaa Australiassa, Bahrainissa, Kiinassa ja Venäjällä.

- Myöhästyminen (tässä vaiheessa) voi tarkoittaa, että ensimmäisissä kisoissa nähdään hieman vähemmän kehittynyt auto ja vasta Barcelonaan saadaan isompi päivityspaketti, Harlow arvioi.

Ei oikopolkuja

Ferrari-pomo Marchionne vakuutteli, että aikaa ja resursseja auton kehittämiseen riittää, mutta asiantuntijan suu menee moisista kommenteista hieman mutruun. Harlow'n mukaan kehitystyössä ei voi kulkea oikopolkuja. Tuulitunneli- ja testirajoitusten myötä menetettyä aikaa on vaikea saada takaisin.

- Se on vaikeaa, koska aerodynaaminen kehitystyö on hyvin rajattua. Se ei mene niin, että voisi vain vetää aerotestaamisen överiksi siinä toivossa, että saisi lyhyemmässä ajassa enemmän aikaiseksi ja eroa kurottua, Harlow sanoo.

Harlow'n mukaan Ferrari voi yrittää minimoida myöhästymisen mahdollisesti tuomia vahinkoja. Esimerkiksi Australian ja Bahrainin osakilpailujen välissä heti kauden alussa on kahden viikon tauko, jolloin erityisesti Bahrainissa autolta kaivattavia ominaisuuksia voitaisiin hioa vasta kisojen välissä.

- Bahrain vaatii enemmän jäähdytykseltä ja erityisesti jarrujen jäähdytykseltä kuin Australia, Harlow havainnollistaa.

James Allen huomauttaa kuitenkin, ettei Ferrari-faneilla ole vielä syytä valtavaan huoleen. Tämä jo siitä syystä, että kaudelle 2016 F1-autot eivät tule näkemään järin suurta aerodynaamista mullistusta.

- Vielä on liian aikaista paniikkiin Ferrari-leirissä, Allen tiivistää.

LAURI MARKKANEN
http://www.iltalehti.fi/formulat/2016010920933929_fo.shtml
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vähän tulee mieleen viime vuoden vastaava. Silloin oli tosin kirves kaivossa jo offsesongin alkupuolella. Erotuksena se että lähteenä Turrini. En muista huudeltiinko suoraan Ferrarilta vastaavia.
Ferrarin ensi vuoden F1-kilpurista on tulossa floppi.

Italialainen Autosprint kertoi jo lokakuun lopussa, että ensimmäisten pienoismallin tuulitunnelitestien ja simulaatioiden perusteella Ferrarin ensi vuoden F1-kilpurista on tulossa floppi. Lehti kertoi, että tallin - silloisia ja nykyisiä - kuljettajia olisi jo varoitettu tulevan auton heikosta suorituskyvystä.

Ei savua ilman tulta, sanotaan.

Nyt samoja tietoja Ferrarin uutukaisen ongelmista on myös F1-toimittaja Leo Turrinilla.

- Valitettavasti uutiset vuoden 2015 auton suorituskyvystä ovat huonoja. (Sebastian) Vettelille on kerrottu asiasta, (Kimi) Räikkönen tiesi jo aiemmin, kokenut formulajournalisti kirjoittaa blogissaan.

Turrinin mielestä pääsuunnittelija Nikolas Tombazis on jo antanut näyttönsä - eivätkä ne riitä.

- Tombazis on hieno persoona ja ammattilainen, mutta liian monena vuonna hänen suunnittelemansa auto ei ole toiminut, Turrini tylyttää.
http://www.iltalehti.fi/formulat/2014112618868929_fo.shtml
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Pelkkää psyykkausta. Testeissä vielä peittelevät vauhtia ajamalla puolet pytyistä pimeänä ja ilman Kerssejä sun muita. Kauden alussa Ferrarilla on sellainen vauhti, että Kimi ja Vettel voi lähteä kisaan kymmenen kierrosta muiden jälkeen, ja silti voittaa kisan viiden kierroksen kaulalla. Ja Kimi vie mestaruuden.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Uskoisin myös, että psyykkausta on mukana noissa väitteissä. En millään usko, että Williams ottaa Ferrarin kiinni eli edelleen ollaan vähintään toisia. Toivotaan, että lähempänä Mersuja. Viime kaudella Ferrari pysty vaan muutamassa kisas haastamaan vauhdissa Mersua. Ehkä nyt useemmin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Uskoisin myös, että psyykkausta on mukana noissa väitteissä. En millään usko, että Williams ottaa Ferrarin kiinni eli edelleen ollaan vähintään toisia. Toivotaan, että lähempänä Mersuja. Viime kaudella Ferrari pysty vaan muutamassa kisas haastamaan vauhdissa Mersua. Ehkä nyt useemmin.
Eikös se Marcchione jossain mouhunnut, että Ausseissa ollaan jo edellä?
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Ferrarin tämänvuotisen F1-auton väritys on jo päätetty.
Kyllä innolla jännitän, minkä värinen Ferrari sieltä tänä vuonna tulee! On niin monta kertaa tullut suurena yllätyksenä!
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Mitäs, eikös tänä vuonna F1-debyyttinsä tekevän Haasin autoa olleet tekemässä nimenomaan Ferrarin työntekijät?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Tämän takia kehitystyö myöhässä?
Ei vaan koska Ferrari kehitti kauden 2015 autoaan, kuten tuossa artikkelissa sanottiin.

Vähän tulee mieleen viime vuoden vastaava. Silloin oli tosin kirves kaivossa jo offsesongin alkupuolella. Erotuksena se että lähteenä Turrini. En muista huudeltiinko suoraan Ferrarilta vastaavia.

http://www.iltalehti.fi/formulat/2014112618868929_fo.shtml
No jos mietitään tämän vuoden puolella annettuja lausuntoja Ferrarin taholta, niin Mauri ja Martsuhan kertoivat, että kehitysmallit laitettiin uusiksi ja autoon tehtiin todella suuria muutoksia joulukuun ja maaliskuun välillä. Lisäksi Tombazis – Ferrarin pääsuunnittelija – sai tallista kenkää juuri joulukuussa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Omnicorsen juttua Haas-yhteistyöstä.

Ferrarin ja tulevalla kaudella formula ykkösissä aloittavan Haas-tallin yhteiselo on sujunut erittäin mallikkaasti.

Italialaissivuston mukaan Ferrarin insinöörit sekä Dallaran tehtaalla työskentelevät Haas-tallilaiset ovat jo saaneet konkreettista etua yhteistyöstään. Testausresursseja ja -kiintiöitä on käytetty molempien tarpeisiin.

- Kaksi työryhmää voivat nyt vertailla saamaansa dataa keskenään.

Ferrarin ja Haasin yhteistyön syvyydestä on kohistu F1-piireissä jo viime vuonna. Tallien avioliittoa luonnehdittiin sääntöjen "porsaanreiäksi", sillä Ferrari sai yhteistyön myötä täysin erilaiset edellytykset oman autonsa kehittämiseen - esimerkiksi mahdollisuuden kiertää tuulitunnelin käyttörajoituksia.

- Yksi asia on varma: kilpailijat ovat raivostuneita Ferrarin vedosta, F1-toimittaja Ralf Bach kirjoitti blogissaan syksyllä.

Tuoreiden italialaistietojen valossa näyttää siltä, että Ferrarin suunnitelma on toiminut erinomaisesti.

- Tämä voi johtaa ainoastaan hyötyihin molemmille talleille. Tallien ongelmanratkaisu on vähemmän rajoittunutta. Haasin tuulitunnelitestien tavoitteena oli määritellä molempien tallien ensi vuoden autojen linjoja. Kaksi erillistä kehitysryhmää on sen jälkeen jatkanut omien ideoidensa kanssa. Tiedonvaihto hyödyttää molempia.


Haaskin kehittää

Hyvä uutinen Ferrarin kannalta on sekin, ettei se ole yhteistyössä ainoastaan antajan roolissa. Omnicorsen mukaan myös Haasin insinöörimiehistö on jo tehnyt molempia tiimejä hyödyttävää kehitystyötä.

- Näyttää siltä, että jenkkien tekemät ratkaisut jäähdytyksessä toimivat paremmin Lorenzo Sassin suunnitteleman moottorin kanssa, sivusto kertoo.

Tämä työ taas ei ole aivan toisarvoista, sillä tulevalla kaudella 21 kisaviikonlopun rumba pitäisi selvittää neljällä voimayksiköllä.

- Ratkaisuja ei kopioida suoraan, mutta joitain (Haasin suunnittelija) Rob Taylorin suunnittelemia konsepteja voidaan siirtää myös punaiseen autoon, jotta moottorista saadaan kaikki potentiaali irti.

- Jokainen aste, joka uuden moottorin lämmöistä saadaan pois, on arvokas suorituskyvyn ja kestävyyden kehittämisessä.

Työtä toki riittää vielä.

- Ei voimayksikkö vielä viittä kisaa kestäisi, mutta sen Australian debyyttiin on vielä yli kaksi kuukautta, sivusto huomauttaa.


Paineita

Sivusto antaa myös omia ensitietojaan Ferrarin vuoden 2016 luomuksesta.

- Voi sanoa, että uudella autolla ei ole mitään yhteistä SF15-T-auton kanssa, jolla Ferrari nappasi toisen sijan valmistajien MM-sarjassa. Pääsuunnittelija Simone Resta aloitti tyhjästä paperista.

Auton näkyvimmät muutokset ovat jousituksessa sekä nokassa, joka on viimevuotista lyhyempi.

Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne kommentoi viime viikolla Autosportin haastattelussa, että Ferrarin tämän vuoden auton kehitystyö oli aikataulua jäljessä. Omnicorsen mukaan pääpamppu on lyönyt jo painetta tallipäällikkö Maurizio Arrivabenen niskaan.

- Pääjohtaja on selvin sanoin vaatinut, että Ferrari on kilpailukykyinen jo kauden avauskisassa Australiassa. Ferrari haluaa haastaa Mersun heti alussa.
Ferrari vissiin halusi jo viime kaudella lyhentää nokkaa kesken kauden, mutta kuskit pisti hanttiin. Jokohan löytyy työntötankojousitus?

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016011020938866_fo.shtml
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Omnicorsen juttua Haas-yhteistyöstä.



Ferrari vissiin halusi jo viime kaudella lyhentää nokkaa kesken kauden, mutta kuskit pisti hanttiin. Jokohan löytyy työntötankojousitus?

http://www.iltalehti.fi/formulat/2016011020938866_fo.shtml
Työntötanko-jousitukseen siirtymisestä oli muistaakseni juttua viime vuonna?
En löydä linkkiä nyt tähän hätään.
Mutta tämän Haas -yhteistyön - ainakin teoriassa - pitäisi kyllä antaa hyvät resurssi-vetoavut Ferrarin kirille.

Koitan pitää nyt odotukset mahdollisimman matalalla Scuderian suhteen. Mutta kutina on se, että Mersua otetaan tänä talvena kiinni.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Uutisesta saa sen kuvan, että juuri tuo kypärän yläpuolella oleva rakenne on ollut probleemana.

Ferrarin uusi auto hylättiin useaan kertaan törmäystestissä

Ferrari tarvitsi useita yrityksiä Kansainvälisen autoliiton FIA:n törmäystestin läpäisemiseksi, kertoo italialaissivusto F1analisitecnina.com.

Testissä kuskin takana pään yläpuolelle nousevan rakenteen täytyy kestää sivuttaissuunnassa 50 kilonewtonin, pitkittäissuunnassa 60 kN:n ja pystysuunnassa 90 kN:n voiman.

Sivuston tietojen mukaan Mercedes-talli on ratkaissut uudistuneiden turvallisuusmääräysten vaatimukset vahvistamalla runkoa sivuttaissuunnassa 20 millimetrillä. Tällä saattaa kuitenkin olla heikentävä vaikutus auton aerodynamiikkaan.

Viime viikolla italialaislehti La Gazzetta dello Sport kertoi, että lyhyen nokan lisäksi Ferrarin rungossa on kaudella 2016 työntötankojousitus sekä uudelleen järjestelty voimayksikkö, joka mahdollistaa auton perän tiiviimmän paketoinnin.
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrarin-uusi-auto-hylattiin-useaan-kertaan-tormaystestissa/5704850
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Uutisesta saa sen kuvan, että juuri tuo kypärän yläpuolella oleva rakenne on ollut probleemana.



http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrarin-uusi-auto-hylattiin-useaan-kertaan-tormaystestissa/5704850
Perusmeininkiä kun koetellaan sääntöjen rajoja. Mielenkiintosin seikka tuossa jutussa on työntötankojousitus joka tulee ilmeisesti vaan eteen.

E. Olishan se vänkää jos heittäisivät työntötangot vaan taakse ja edessä pitäisi vanhat palikat. Pientä keskaria kritisoijille.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Vettel auton suunnittelija :D

Vettel auton suunnittelija :D

Eiköhän tuo ole Vettelmäiseen tyyliin läppä. Alonsoa lukuunottamatta kukaan kuljettajista ei virallisesti ole ilmoittautunut auton suunnittelijaksi.:p
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Lisää kenties tulevia muutoksia.
Muutos kohtaan B-B voi sanoa vain että toivottavasti tuo pitää paikkaansa. :)

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös