Sekalaisia rallikysymyksiä

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Pistetääs uusi topikki pöytään kun ei oikein luontevasti löytynyt vanhoista sopivaa....

Silmiini sattui kuva (huonohko sellainen) jostain rallista (ei kait MM/EM-osakilpailu) jossa Ari Vatanen olisi ajanut Mitsubishi Lancer Evo III:lla. Ovinumeron yläpuolella oli kisasponsorina 555 eli jäljet saattaisivat johtaa johonkin kauko-idän suuntaan? Onko kellään tarkempaa mielikuvaa asiasta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Kaudella 1980 Aleenin Markku ajeli Lancian lukuun myös muutakin kuin perinteisiä rallikilpailuita. Mm. Giovanni Brancatellin ja Piercarlo Ghinzanin kanssa LeMansen 24h kisan. Mutta enemmän kysymyksiä herättää Giro d'Italia kisan luonne. Kys skabaan Lancian (Beta Monte Carlo) numero 698 kuljettajiksi on merkitty Riccardo Patrese, Markku Alén ja Ilkka Kivimäki. Millainen skaba tuo Giro oikein oli ja noinko Kiikikin ihan oikeasti AJOI sitä autoa vaiko oli vain perinteisemmin kartturina Patreselle ja Markulle??
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Italian wikipediasta käännettyä:
It was one of the most complete motorsport then existing, since it included regular tests on roads open to traffic, speed tests on roads closed to traffic, testing rally and circuit speed.
Eli Markku ja Kiiki ajoivat nuo maantie ym. osuudet ja Patrese radalla.
Tour Auto (Tour de France) oli samantyyppinen mutta siinä ei käytetty erillisiä ratakuskeja.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Tuli mieleen tälläinen kysymys että mikäs kisa olikaat kyseessä kuin Gigi Galli löi kartturiaan kesken kisan? Muistelisin että ois ollut kaudelta 2005..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
B-ryhmän nelivetoisten primitiivisistä voimansiirtojärjestelmistä on ollut paljon puhetta - autoilla ei voinut käyttää käsijarrua jatkuvan nelipyörävedon vuoksi ja muutenkin auton sai kääntymään mutkissa lähinnä voiman avulla. Mites asia oli saman aikakauden A-ryhmäläisissä kuten Mazda 323 tai Audi Coupe Quattro? Joidenkin lähteiden mukaan Toyota Celica ST165:ssä oli ensimmäinen edistyksellisempi voimansiirto, jonka kanssa saattoi käyttää käsijarrua, joten oliko ensimmäisissä Lancioissakin jatkuva kiinteä neliveto?

EDIT: Wikipedia tietää seuraavaa:
In the Delta HF 4X4, Lancia opted for a four-wheel drive system with an in-built torque-splitting action to ensure that the available power was going to the wheels with the most traction at any given time, thus ensuring the most efficient use of the available power and torque.
Three differentials are at the heart of the system. Drive to the front wheels is linked through a free-floating differential; drive to the rear wheels is transmitted via a 56/44 front/rear torque-splitting Ferguson viscous-coupling-controlled epicyclic central differential. At the rear wheels is a Torsen (torque sensing) rear differential. The Torsen differential is a true 'intelligent' differential in the way it distributes torque. It divides the torque between the wheels according to the available grip, and does so without ever locking fully: maximum lockup is 70%.

The HF Integrale transmission systems incorporates permanent 4-wheel drive, a front transversely mounted engine and five-speed gearbox. An epicyclic centre differential normally splits the torque 56 per cent to the front axle, 44 per cent to the rear. However a noiseless, fully automatic Ferguson viscous coupling balances the torque split to give the optimal division between front and rear axles depending on road conditions and tyre grip. The Torsen rear differential further divides the torque delivered to each rear wheel according to grip available. By using the interaction between a worm screw and helical gear (movement is transmitted from screw to gear only) the Torsen system ensures that the wheel with less weight or grip receives less torque and therefore maintains traction. A free floating front differential completes the system to ensure maximum traction even at speed on adverse road surfaces.
mielenkiintoista muuten, että vasta 16v Integralessa vetosuhde vaihdettiin etupainotteisesta takapainotteiseksi:
The torque split was changed to 47% front and 53% rear, to give the car better handling characteristics.
Lisäksi kaiketi Audeissa Torsen tuli käyttöön vuodesta 1988 alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Pistänyt tässä silmään kun muutamassa uutisessa sanotaan että "Latvala johtaa mm-sarjaa ensimmäistä kertaa urallaan"..

Onko näin että Latvala ei ole ennemmin mm-sarjan kärjessä ollut? Jotenkin kuulostaa ihmeelliseltä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Koska *Loeb niin olisi voinut johtaa sarjaa korkeintaan alkukaudesta jonain vuonna. Parina vuotenahan sarja alkoi Ruotsista, mutta ei sattunut Latvala silloin niitä voittamaan (tuolta voi tarkistaa miten on kaudet lähteneet käyntiin: http://juwra.com/latvala_jarimatti_starts.html).
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
589
Sijainti
Kerros 107

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
966
2015: ewrc-results.com
99. Targa Florio - Rally Internazionale di Sicilia
83. Rallye Monte Carlo
73. Circuit of Ireland
72. Lotos Rally Poland
71. Wales Rally GB
67. Rallye Lyon-Charbonnières - Rhône
67. Rallye Mont-Blanc Morzine
65. Neste Oil Rally Finland

Puolan ralli on maailman toiseksi vanhin ralli ? – ainoastaan Monte Carlon ralli on vanhempi. Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Puolan ralli on maailman toiseksi vanhin ralli ? – ainoastaan Monte Carlon ralli on vanhempi. Wikipedia
Viikonloppuna ajettiin Belgian Spassa ralli ja samalla historiaosuudessa kehuttiin että autokilpailut alkoivat siellä jo vuonna 1896. No, tradition on katkeillut ja nyt oli vuorossa ensimmäinen Spa Rally. Boucles de Spa ajettiin vuosina 1953-2004 ja muuttui sitten historic-kisaksi, joka tänä vuonna siirtyi Bastogneen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Heitetään nyt postikortilla todella tyhmä kymysys ilmoille, kategoriana "jonninjoutavaa paskaa".

Eilen kun tuli rallikaupungissa seikkailtua, jouduin Kirrin seutuvilla Latvialaisen pakun+autotrailerin ohittamaksi, jossa oli rallimallin Fiesta (eli onko kyseessä R3/R5-luokka tms?), latvian kilvissä.

Ei tässä muuta ihmeellistä mutta tapaninpäivänä näin suomenmaalla tuo rallikausi ei oo niin aktiivisimmillaan. Joko kohta Artic Laplandiin saa testata, vai oliko tää jonkinsortin outo sattuma että moista kuskataan keskellä tapsantansseja 4-tien varrella?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Pohjois-Suomessa on jo ajettu lumella vaikka ja kuinka. Sinne kyseiset kaverit todennäköisesti olivat menossa.

Arctic Lapland Rallyssa, eli tutummin Tunskassa ei ole mitään rajoituksia testaamiselle. Niin paljon saa testata ja treenata kuin jaksaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Tuli tuossa joulupäivällisillä taas puheeksi rallattelu ja siinä yhteydessä keskustelukumppani heitti ilmaan spekulaation siitä että olisiko Timo Mäkinen (tai joku muu Finski) ajanut jossain keski-Euroopan kyläkisassa Porsche 914:lla ?? Mitään dokumentaatiota en moisesta ole löytänyt.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Tuli tuossa joulupäivällisillä taas puheeksi rallattelu ja siinä yhteydessä keskustelukumppani heitti ilmaan spekulaation siitä että olisiko Timo Mäkinen (tai joku muu Finski) ajanut jossain keski-Euroopan kyläkisassa Porsche 914:lla ?? Mitään dokumentaatiota en moisesta ole löytänyt.
Björn Waldegård on ainaskin ajellut 914:lla keski-Euroopassa, joskaan ei ole suomalainen kyseessä. Olisiko siihen sekoittanut?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuli tuossa joulupäivällisillä taas puheeksi rallattelu ja siinä yhteydessä keskustelukumppani heitti ilmaan spekulaation siitä että olisiko Timo Mäkinen (tai joku muu Finski) ajanut jossain keski-Euroopan kyläkisassa Porsche 914:lla ?? Mitään dokumentaatiota en moisesta ole löytänyt.
Olisiko tässä nyt mahdollisesti sekoitettu Porsche 914 ja 904?
Kyläkisoista en tiedä, mutta Toivosen Pauli ainakin ajeli vuoden 1965 Coupe des Alpes rallissa Porschen 904 autoa ja oli kai ilmoittautunut Monteenkin(?).

 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
966
Tour de Corse 2016 ketju ? OK
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Olen ollut siinä uskossa että B-ryhmän superautot olisi yksiselitteisesti kielletty rallitouhuista (kun Kankku ei voinut ajaa S1:lla edes jossain nolla-auto keikkaa). Mutta kun katsoo tätä 2010 San Marinon Rallylegend tapahtumaa, niin kyllä Rölli näyttää ajelevan kokolailla kisavauhtia eikä mitään mummoilu-näytös ajoa.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8pqPPzOMtw
 
Ylös