Senna vai Schumi, kumpi häikäilemättömämpi

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Ayrton Senna ja Michael Schumacher. F1 historian kaksi parasta, nopeinta ja taitavinta kuljettajaa. Mutta myös röyhkeintä ja häikäilemättömintä.
Loistavien ja maagisten suoritustensa lisäksi molemmat tekivät radalla temppuja, joista voisi sanoa: 'eivät kestä päivänvaloa.' Kumpikaan ei epäröinyt työntää vastustajaa radalta / kohti varikkomuuria, jos se sopi heidän omiin tarkoituksiinsa.
Uusimmassa Vauhdin Maailmassa on mielenkiintoinen 6 sivun juttu Sennasta. Siinä sanotaan, että hän oli enkeli ja demoni samassa persoonassa. Häikäilemätön paholainen vailla minkäänlaista omaatuntoa ja että Michael Schumacher oli häneen verrattuna viaton koulupoika.
Kaikki muistavat miten Senna jyräsi Prostin hiekalle Suzukassa 1990 ja varmisti toisen mestaruutensa. Tai miten hän vuoden 1993 Suzukan kilpailun jälkeen marssi Jordan tallin varikkopilttuuseen ja veti Eddie Irvineä daijuun.
Myös Schumilla oli pimeät hetkensä. Adelaidessa ´94 suora kääntö Damon Hillin kylkeen ja ensimmäisen mm:n varmistuminen. Jerezissä ´97 yritys tuhota Jacques Villeneuven kilpailu ja mm haaveet. Varikkoriehuminen ´98 Belgian gp:ssä.
Myös neuvottelupöydissä / radan ulkopuolella molemmat osasivat pelata kovaa ja häikäilemätöntä peliä. Vuonna ´84 Senna teki sopimuksen Lotuksen kanssa, salaa Tolemanilta, jonka autoa hän tuolloin ajoi. 1985 hän savusti Elio De Angeliksen ulos Lotukselta ja seuraavana esti Derek Warwickin palkkaamisen talliin, koska piti tätä liian nopeana.
Michael Schumacher oli, vuonna 1995, saada Damon Hillin hermoromahduksen partaalle heittelemällä läpi kauden erinäisiä piikkejä julkisesti tämän suuntaan.
Siis, kumpi näistä kahdesta mestarista oli häikäilemättömämpi, kovempi, julmempi, röyhkeämpi?
Itse sanoisin, että Ayrton.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Samanlaisia nuljaskoja molemmat mutta molemmat ymmärsivät lajin tärkeimmän totuuden: Vain mestarit muistetaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8252
Sijainti
Helsinki
No joo, hankala sanoa. Ehkä Senna oli törkeämpi vielä noissa tallikaveri valinnoissa mutta toisaalta Schumi ajeli aika pitkään "ykköskuski" sopimuksella.

Tietty tuollanen asema pitää ensin ansaita myös hyvillä suorituksilla.

Loppujen lopuks Schumin takana taisi kuitenkin olla sen verran parempi tiimi kokonaisuudessaan, että ehkä Senna joutui olemaan enemmän kus*pää?
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
kumpi näistä kahdesta mestarista oli häikäilemättömämpi, kovempi, julmempi, röyhkeämpi?
Itse sanoisin, että Ayrton.
En näe syytä vastata yhtä nimeä tai tehdä tarkaa analyysia kuskien välistä analyysia. Kyseessä on kaksi eri kuskia joilla molemmilla on puolensa. Ainakin Sennalla oli pahan puolen lisäksi hyväkin puoli jota Scumilta ollaan vähemmän nähty.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kerran luin artikkelin näistä kahdesta F1 Racingissä, siinä haastateltiin mm. Byrneä, Jordania ja Stepneytä, ja monen mielikuva oli että ei noita kahta voi verrata, se 10v. heidän välillään on liian iso väli, Senna kerkesi kokemaan Turbot ja niiden oikullisuuden kun taas Michaelin oli välillä vaikea löytää kunnon kilpakumppania ollenkaan toisin kuin Sennan...

Oma valinta kysymykseen on Senna, mun mielestä ne ajat jolloin Senna ajoi itsensä huipulle vaati vaan enemmän, oli turboja joita piti vahtia, legendaariset tarinat polttoaineen seuraamisesta älyttömällä tarkkuudella, puhumattakaan niistä kierros kierrokselta kisaraportoinneista saavat edelleen ion kananlihalle...
Lisäksi Sennan puolesta puhuu se että miehellä oli jatkuvasti kovia kilpakumppaneita, mm. Piquet, Mansell, Prost.... Schumilla taisi loppupeileissä olla vain 2-4 kovaa kisakuppania 16v. aikana: Häkkinen, Alonso, varauksella Räikkönen ja Villeneuve...
Lisäksi vielä pakko mainita että mun silmissä Schummelin sädekehää on syöneet lukuisat eri asiat, päälimmäisinä -97 Jerezin kolari ja sen selittely ja surullisen kuuluisa Itävalta (-02?) jossa jo reilussa pistejohdossa ollut mies tungettiin väkisin kärkeen...

On totta että Shumin ja hänen kisakumppaneittensa välillä on isompi ero kuin Sennan ero omiinsa, mutta mun mielestä ajat oli erilaiset, kuskit erilaisia ja monet 80- & 90-lukujen huippukuskeista lienee ihan omaa luokkaansa vrt 90-luvun tuotoksiin...

Mutta, tää lienee mielipidekysymys, liian vähän faktoja ja yhteisiä vertailukohtia noiden kahden välillä on että voisi oikeasti sanoa kumpi oli parempi...
(92...93 Senna oli selkeästi parempi kuin Schumi, 94 alussa taas Schumi taas oli Sennan edellä ne muutamat kisat....)
Millanen kausi olisikaan -94 ollut ilman tuota kohtalokasta Tamburelloa...:dunno:

tjaah, tässä kysyttiin törkeyttä :D
Noh, siihen taas vastataan että Schumi, pääosin juurikin noista edm. syistä, ja lisäksi tuon "ykköskuskistatuksen" takia...
 
Viimeksi muokattu:

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Niin no, yhtä hyvin voisi sellaisen väittää olevan Schumillakin viitaten hänen tekemäänsä hyväntekeväisyystyöhön.
Joskus lueskelin että Schumi tosiaan on tehnyt todella isoilla summilla hyväntekeväisyyttä. Iso käsi siitä hänelle, esim. Häkkisen en ole ikinä kuullut tekevän sillä saralla yhtään mitään. Räikkösenkin hyväntekeväisyydet taitaa olla karting ajoa joidenkin syöpälasten kanssa?

Minusta se olisi suorastaan näiden velvollisuus. Ilman minkäänlaista vaivannäköä olisi helppoa kerätä huikeita summia vaikka minne. Huutokauppaisivat vaikka vanhoja kypäriään tms. jos ei muuta jaksa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Senna.

Senna teki monta sellaista liikettä radalla ja sen ulkopuolella mitä kukaan muu kuski ei tekisi. Kuinka monella nykykuskilla olisi pokkaa ajaa suoraan lähdöstä toisen auton kylkeen suunnitellusti ja vielä sanoa se rehellisesti julkisuudessa tapahtuneen jälkeen ja kertoa sen olleen vakaumus. Nostan virtuaalista hattua tälle miehelle. Mielestäni Sennalla oli oma oikeudenmukaisuuden taju joka oli järkkymätön. Se mikä hänestä oli oikein tehdä, oli myös oikein eikä sitä häpeillyt.
Ei minulle jäänyt Sennasta mulkun persoonan kuvaa, mutta äärimmäisen kilpailijan joka teki kaikkensa voittaakseen... ja jos sai rangaistuksen niin sitten sai. Ehkä siinä mielessä erittäin itsekäs henkilö että olisi tempuillaan voinut loukata / tappaa jonkun toisen.


Scumissa on vähän samaa äärimmäistä kilpailijaa. Hänkin vei tempauksensa pitkälle rajan yli ja kärsi osasta tempuistaan ihan aiheesta. Hänellä ei ollut kuitenkaan sellaista pokkaa sanoa rehellisesti kaikkien temppujen totuutta joten arvostus ei ole samaa luokkaa kuin Sennan tapauksessa. Ei ollut radalla yhtä "tyhmänrohkea", mutta silti äärimmäisen taitava ja ehkä ajattelevampi kuin Senna. Vähemmän hulluja ohituksia mutta enemmän järjenkäyttöä. Teki hyviä kierroksia juuri silloin kun tarvittiin. Ei minulle Schumistakaan ole jäänyt pahaa sanottavaa (paitsi silloin kun kilpaili suomalaisia vastaan :mad_old:).

Molemmat hepuista oli vahvoja persoonia joilla oli auktoriteettia sanoa tallissa miten asiat tehdään. Tämä puuttuu nykyään monelta kuljettajalta mikä on sääli. :frown: Ja kyllä, vaikka tämä katkeralta tuntuukin suomalaisena sanoa niin Hamiltonin ajamisessa on sitä samaa kuin Sennalla. En voi kieltää etteikö kaverin ajamista olisi hieno katsoa. Harmi vaan itse persoona on sitten Denniksen olkapäähän nyyhkyttäjä ja ärsyttävä muuten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Niin no, yhtä hyvin voisi sellaisen väittää olevan Schumillakin viitaten hänen tekemäänsä hyväntekeväisyystyöhön.
Noh, medialahjominen taisi kyllä ollakin ainoa kärkevä vaihtoehto, jotta ei tyyppiä täysin sikana oltaisi muistettu.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Senna on itse Saatana ja Schumi vain palvelija :frank:
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Senna törmäsi Prostiin koska paalupaikka sijaitsi idioottimaisesti radan likaisella puolella. Tuota ei voi verrata törkeydessä Leukaperän tuuppimisiin ja radalle pysähtymisiin. Vastaus on siis Schumacher.
 
Viimeksi muokattu:

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Oma valinta kysymykseen on Senna, mun mielestä ne ajat jolloin Senna ajoi itsensä huipulle vaati vaan enemmän, oli turboja joita piti vahtia, legendaariset tarinat polttoaineen seuraamisesta älyttömällä tarkkuudella, puhumattakaan niistä kierros kierrokselta kisaraportoinneista saavat edelleen ion kananlihalle...
Lisäksi Sennan puolesta puhuu se että miehellä oli jatkuvasti kovia kilpakumppaneita, mm. Piquet, Mansell, Prost.... Schumilla taisi loppupeileissä olla vain 2-4 kovaa kisakuppania 16v. aikana: Häkkinen, Alonso, varauksella Räikkönen ja Villeneuve...
Lisäksi vielä pakko mainita että mun silmissä Schummelin sädekehää on syöneet lukuisat eri asiat, päälimmäisinä -97 Jerezin kolari ja sen selittely ja surullisen kuuluisa Itävalta (-02?) jossa jo reilussa pistejohdossa ollut mies tungettiin väkisin kärkeen...
Eikö Sennan sädekehää ole syönyt sitten eri tempaukset joita on aikaisemmin topicissa lueteltu? Vai pyyhkiytykö nämä pois, kun Senna kuoli?

Mitä tulee mieleen noista kovista kilpakumppaneista, niin kyllä Schuminkin aikana oli äärettömän kovia kuljettajia. Ne ei samalla tavalla erotu kuin nuo Sennan kilpakumppanit, sillä Schumin aikana eri maailmanmestareita oli vähemmän ajamassa.

En uskalla vastata mitään, sillä enpä oikein formuloita vielä seurannut Sennan aikoihin. Mutta eiköhän Senna ja Schumi ole osoitus siitä, että ne kovimmat kuljettajat eivät ole mitään enkeleitä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikö Sennan sädekehää ole syönyt sitten eri tempaukset joita on aikaisemmin topicissa lueteltu? Vai pyyhkiytykö nämä pois, kun Senna kuoli?

Mitä tulee mieleen noista kovista kilpakumppaneista, niin kyllä Schuminkin aikana oli äärettömän kovia kuljettajia. Ne ei samalla tavalla erotu kuin nuo Sennan kilpakumppanit, sillä Schumin aikana eri maailmanmestareita oli vähemmän ajamassa.

En uskalla vastata mitään, sillä enpä oikein formuloita vielä seurannut Sennan aikoihin. Mutta eiköhän Senna ja Schumi ole osoitus siitä, että ne kovimmat kuljettajat eivät ole mitään enkeleitä.
No jaa, itse aloitin seuraamaan -88 paikkeilta satunnaisesti, ja kyllä mulle on jäänyt pelkästään positiivinen kuva Sennan ajoista,
esim. Bergerin ja Sennan kaverisuhde osoittaa sitä kunnioitusta joita Sennalla oli tiimikavereidensa kanssa (mm. Andrettikin kehui McLarenilta vain ja ainoastaan Sennan tukea -93)
Tietty Prostin kanssa sukset oli ristissä, aiempien vuosien kohtaloa en muista sen paremmin...
(Lotuksellakin kuulemma oli selkee ykköskuskin asema aikanaan, mutta jopa tiiminvetäjät on sanonu jälkikäteen että sen hetkisen Lotuksen
voimavarat ei olis millään riittäneet kahdelle kuskille kuitenkaan, lieneekö sitten lieventävä asianhaara vai ei, jokainen päättäkööt itse)

Lisäksi kun on lukenut kirjoja miehen elämänvaiheista, muiden ihmisten kertomana niin kyllä on jäänyt aikalailla sädekehä paikalleen, sen verran ylistäviä lausuntoja tullut luettua...

Tosin, tästäkin voidaan vetää johtopäätöksiä oman mielen mukaan, mulle Senna on aina ollut nr. 1 sen radalla tekemien asioiden ansiosta,
ja jotenkin vain ei ole Summelin tempaukset mun mielessä nousseet niin korkealle...
Erityisesti -93 tais mulla nostaa Sennan arvostuksen ihan eri sfääreihin, ei juurikaan testannut ja silti suorituksia kuten Doningtonissa joka on edelleen muistissa,
aivan fantastinen kisa (ei edes Häkän eka MM noussut mulla niin korkealle arvostuksen suhteen), alitehoisella Fordilla kamppailut Silverstonessa ehokkaampia vastaan,
Monacon hallinta, Brasilian sadekisa, Adelaiden & Suzukan voitot...
Ne on vaan asioita joihin sillä autolla & moottorilla ei pitänyt yltää, kenenkään...

Ehkäpä asiat olis toisin ellei Schumi olis niin räikeesti pitänyt tiimikavereitaan "kakkoskuskeina", mulle on aina merkannut se paljon että Sennan
tiimikaverit on antaneet positiivisia lausuntoja, toisin kuin esmes. Irvine, Lehto ja Barrichello...

edit. ok, onhan Summelikin tehnyt mahtavia vetoja vuosiensa aikana, mutta mun mielestä sen sädekehän himmeimmät
kohdat tulee tiimikaverien kohtelusta koko uran ajan
(ehkä sen nopeudella olis pesty noi kaverit muutenkin kuin kyykyttämällä jo sopparin teossa?)
Jerezin törmäily -97, Itävallan episodi jossa mies vielä kehtasi ihmetellä miksi ihmiset buuasivat...
Toinen ehkä noiden välillä vaikuttava tekijä on se että Senna oli aina Balestren hampaissa tekemisistään,
kun taas Schumacher tuntui saavan anteeksi kaikki
(-98 stop&go hässäkkä Silverstonessa, Hillin kiilaus Adelaidessa yms...)

Sori nyt vaan, mä en vaan osaa arvostaa Schumia niin paljon kuin muita suuria kuten Sennaa, Fangiota, Clarkia... :)
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä tulee mieleen noista kovista kilpakumppaneista, niin kyllä Schuminkin aikana oli äärettömän kovia kuljettajia. Ne ei samalla tavalla erotu kuin nuo Sennan kilpakumppanit, sillä Schumin aikana eri maailmanmestareita oli vähemmän ajamassa.
Njoo, osittain oikeassa olet kyllä.
- Häkkisellä oli liian pitkään huono auto (prkl kun olis päässyt Williamsille aiemmin)
- Villeneuve oli loistava slicksien aikakaudella, sen jälkeen tuli romahdus
- Hill väläytteli pariin kertaan myös silloin 93-98 välissä...
Muita ei mulle tule 94-2002 välillä mieleen, Barrichello/Irvine/DC/Trulli/Fisichella yms eivät koskaan ole oikein vakuuttaneet.
Ralf pärjäs jollain lailla muttei koskaan ollut järjettömän hyvä, Montoyalla sama juttu, Button oli ekoina vuosinaan herkkä virheisiin...
2002-2006 taas sitten kulminoitui oikeastaan vasta sinne loppupuolelle kun Alonso ja Kimi alkoivat kehittymään ja pari viim. vuotta alkoi tulla haastetta enempi...

En tiedä kultaako aika muistot sitten... :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Monacossa ei olisi hallinnut vuonna 1993 ellei Schumilla olisi auto hajonnut. Kuten ei olisi edellisenäkään vuonna voittanut ilman Mansellin rengasongelmia. Eli pari Monacon voittoa tuli muiden ongelmien avustuksella.
Jos Jos ja Jos, jossittelua voi aina harrastaa, tosiasia vaan on se että -92 McLaren ei ollut lähellekään Williamsin veroinen,
ja muistaakseni alkukaudesta -93 (mm. Monacossa) McLaren joutui käyttämään ihan eri versiota Fordin V8:sta kuin Schumacher...
Ja teknisillä murheilla on turha spekuloida, jos sille tielle lähtee tässä lajissa niin saa jossitella todella pitkän aikaa...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Siinä mielessä itse arvostan kuskeista enemmän Schumacheria, sillä mies voitti mestaruutensa pitkien projektien päätteeksi. Sennahan pääsi istumaan Alain Prostin valmiiksi kattamaan pöytään McLarenilla ja Williamsilla. Michaelin aikana Benettonilla voitettiin maailmanmestaruuksia ja mies nosti Ferrarin ylemmästä keskikastista lajia hallinneeksi suuruudeksi. Olisiko Senna pystynyt tosissaan samaan Maranellossa? Epäilempä.

Röyhkeydestä kun puhutaan niin Sennan syntilista jatkuu vielä muutaman sivun Schumin kertomuksen päätyttyä. Brassihan kolaroi aivan uskomattoman paljon verrattuna Michaeliin, vaikkakin Schumin kohutuimmat mällit sattuivatkin niissä panokseltaan suurimmissa kisoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös