Suomalaiset F1-kuskit hyväntekijöinä

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Astraali sanoi:
JJ:n Keke nosti Englannin Formula Kolmosissa vietetyn kauden jälkeen Formula 3000-luokan kautta Ykkösiin Ferrarin testikuljettajaksi vuodeksi 1989. Myös kilpailusopimus muutamaan kilpailuun järjestyi Moneytron-tallissa. Muutaman hiljaisen vuoden jälkeen Keke neuvotteli JJ:n Benettonille Michael Schumacherin aisapariksi. Langat olivat nyt JJ:n käsissä.
Tämä nyt on ihan toissijaista, mutta tallia ei taidettu missään vaiheessa tuolla nimellä tuntea. 1989 se oli Onyx ja 1990 Monteverdi.

Ruuspäristä vielä, eikö jotain kuvioita ollut myös Kari Mäenpään kanssa ainakin? Vai muistanko ihan omiani, että Kekellä olisi ollut joku rooli Mäenpään saamisessa tähän Elfin formulakouluun. Ja Liimataisen ja Wiinikaisen tavoin Mäenpää ajoi toki myös Team Rosbergin väreissä myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan mukava katsaus. Varsinkin Salon osuus oli minulle käytännössä kokonaan uutta. Muutamia kommentteja kuitenkin:

- Otsikosta päätellen odotin juttua hyväntekeväisyydestä.
- "tarkalleen ottaen" Keken maailmanmestaruudesta on 25, ei 15 vuotta :D.
- Eikös Mäenpää ole sittemminkin toiminut Team Rosbergin hommissa?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hienoa tekstiä!

Hiukan pisti silmiin Häkän osuus - mies kun kilpailee vielä ihan aktiivisesti, niin ehkäpä sen toisten auttamisen aika vielä tulee myöhemmin.

Kimin puolesta voisi sanoa, että on mieskin antanut pienen panoksensa myös kartingin puolelle. Siitä muistutuksena on Kimi Circuit Lappeenrannassa, jonka Kimi siis kävi avaamassa. Kerhon miehiä kun on :wink:

Tulevaisuuden toivoista olen itse hiukan epävarma. Nykyiset F1-kuskit kun ovat lähteneet vähillä rahoilla ja kovalla ajotaidolla, niin nyt Suomesta lähtee Atte Mustoset ja Vuoksenturjat rahalla eikä ensisijaisesti ajotaidolla.

Nykyisin jo karting vakavasti ICA-luokassa vaatii enemmän budjettia kuin mitä normaalilta perheeltä irtoaa. Joten sponsoreita ja rahaa pitäisi olla jo kotimaassa...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1254
Kivaa lukea välillä jotain muutakin kun F1 puolen juupas-eipäs väittelyitä :thumbup: Muutamia kommenteja ja kysymyksiä:

Mikan ja Keken yhteisen tarinan alku oli muistissa mutta vastaavasti en muista kuinka JJ:n ja Keken yhteinen taival alkoi, osaako joku kertoa?

Tuo Mikan Benetton F1 testi oli muistaakseni palkinto jostain F3 voitosta, eikä siis (tavallaan) Keken ansiota.

En tiedä olenko oikeassa, mutta olettaisin JJ:n manageroivan ennemmin kummipoikansa Aleksi Mustosen ajoja, kuin Atte Mustosen.

Moottoriurheilu on kyllä todella raakaa, monet kaverit pääsee pitkälle vaikka ei ammatilaisiksi(kuskina). Onneksi harvat näistä on silti katkeria, vaan ennemmin tyytyväisiä upeista muistoista ja mahdollisesti aktiivisesti muuten toiminnassa mukana ja jakamassa neuvoja uusille yrittäjille, jotta he onnistuisivat paremmin!
 

jupoh

Huuhaa
Liittynyt
21.4.2005
Viestit
60
Sijainti
West Coast Custom
Astraali sanoi:
Aivan aivan, 25 vuotta hyvinkin, sen siitä saa kun kirjoittaa väsyneenä. :alppu:
Tuon unohdin mainitakin, että nuo Keken junnut pääsivät sitten Keken talliin muihin töihin.
Oma mielikuva taas olisi se, että ainoastaan Kimmo Liimatainen jatkoi tallin listoilla muutenkin kuin ajohanskat käsissä johtamalla FBMW-tiimiä, jossa ajoivat mm. Markus Niemelä ja Henri Karjalainen. Voisinpa melkein väittää että Kimmo oli hyvänä vauhdittajana näissä sopimusneuvotteluissa.

Viinikainen kävi koittamassa jenkeissä jotain pikkuformulaa ennen ralliin siirtymistä ja Mäenpää taisi työllistää itseään Paimion keskustan kioskilla (vanhemmat omisti).

Nykyisistä aktiivikuljettajista ainakin Vilander on ollut edesauttamassa nuorten testien järjestelemisissä Italian sarjoihin sekä ollut taustatukena mm. kartingin puolella. Saarisen Pekan uskoisin antavan tukensaja neuvonsa uusille suomalaisille, jotka suuntaavaat kohti itää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jupoh sanoi:
Oma mielikuva taas olisi se, että ainoastaan Kimmo Liimatainen jatkoi tallin listoilla
Jep, minulla taisi mennä Mäenpää ja Liimatainen sekaisin.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Astraali sanoi:
Eli onko väliä missä näistä sarjoista aloittaa? Ja miksi pikkuformuloissa usein käy kuten kauden 1999 Britannian F3-sarjassa. Marc Hynes voitti mestaruuden, mutta hänen taakseen jääneet Luciano Burti ja Jenson Button kiinnitettiin Ykkösiin, Burti tosin testaamaan. Ratkaiseeko kaiken vain oikea ajoitus, ei luokka? Kumpi on arvokkaampi, Englannin sarjan vai Eurocupin voitto? Entä voiko kuljettajan tasoa päätellä jos kuljettaja voittaa Ranskan sarjan?
Homma taitaa olla niin että taitavat kaverit etsivät lahjakkaita kuskeja jo pikkuluokista lähtien ja lupaavimmat napataan joko jonkinlaiseen nuorten kuskien ohjelmaan(esim. Kovalainen ja Piquet Renaultilla sekä Red Bullin kaverit) tai suoraan F1:een saakka(Useimmiten kolmosista, poikkeuksena Räikkönen). Lopusta massasta on vaikeampi edetä ykkösiin asti pelkän ajotaidon perusteella, ja siihen tarvitaan hyvät taustajoukot, tuuria ja usein iso kasa dollareita.
 
Ylös