Suomen MM-rallin 2022 reittispekuloinnit

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
No niin, eihän tässä pitäisi olla enää kuin muutama kuukausi reitin helmi-maaliskuiseen julkistamiseen jos kisa ajetaan taas tuttuun tapaan loppukesästä!

Ralliradion ralli-illassa Tarkiainen sanoi, ettei uutta reittiä ole voinut vielä täysin tehdä, koska ei tiedetä esim. uusien autojen kantamaa, kun muuttuu bensa, tankin koko ja mukaan tulee hybridivoimanlähde. Reittiä pitää suunnitella nimittäin myös välitankkauksia ajatellen.

Veikkaisin, että samoin kuin 2018-2019, ajetaan nyt 2021-2022 samoilla eväillä, mutta tietysti täysimittaisena. Spekuloida toki voi, miten se täydennetään.

Jos lauantai ja sunnuntai pysyvät ennallaan, niin perjantaihin tarvittaisiin neljäs pätkä täydentämään kolmikkoa Ässämäki-Moksi-Oittila. Periaatteessa neljäs pätkä voi olla lenkin alussa tai lopussa tai missä välissä tahansa. Ennen Ässämäkeä on vaikea keksiä pätkää sopivalta etäisyydeltä, mutta Ässämäen jälkeen voidaan käydä vaikka ajamassa Urria, Moksin jälkeen Leustu, Oittilan jälkeen Vartiamäki tai Soimaharju tai miksei Ruuhimäki, jos koko paketti pistetään uusiksi. Toisaalta voidaan ajaa perjantaina vaikka Oittila, Ruuhimäki, Laukaa ja Lankamaa, ja sitten sunnuntaina rakentaa power stage Moksiin.

Tämän vuoden pätkiä voi myös varioida monella tavalla. Esim Kakariston pätkää olisi hieno jatkaa vielä Konivuoreen, tai sitten Arvajan pikkutie voitaisiin yhdistää Liisanmutkan kautta Kakariston reitille (jos tällä alueelle ei ajettaisi kahta pätkää). Okskulmantiekin lienee taas ensi vuonna käytössä ralliin, kun se tänä vuonna oli kunnostuksessa. Moksin pätkällä olisi hieno käyttää pitkästä aikaa Hirvimäen metsäautoteitä eli Moksi-Leustun starttia.

Ensi vuoden autojenhan pitäisi olla hieman hitaampia, mikä taas voisi vähän vapauttaa paineita pikkuteiden käytöstä, mutta valitettavasti uusista autoista ei ehditä saamaan mitään suorituskykylukemia ennen kuin reitti pitää olla tehtynä. Kauden ekatkin rallit Monte ja Ruotsi ajetaan kokonaan tai lähes kokonaan uusilla pätkillä, eikä suorituskyky siellä muutenkaan antaisi viitteitä nopeaan sorakisaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2057
Sijainti
JKL
Lauantaille ehkä kannattaa miettiä uudelleen tuo Kakaristo-Arvaja akseli. Täälläkin joku mainitsi siitä että se oli aika tukossa jo näilläkin katsojamäärillä niin mitähän se on sitten kesällä parhaaseen loma-aikaan ja suuremmilla yleisömäärillä? Eli jotain hajotusta siihenkin kasaan varmaankin tulossa...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3454
Mahdollistaakohan hitaammat Rally1-autot täyden Ouninpohjan paluun ralliin, vai meneekö se vuoteen 2023 täyden Ouninpohjan mahdollinen paluu?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Mahdollistaakohan hitaammat Rally1-autot täyden Ouninpohjan paluun ralliin, vai meneekö se vuoteen 2023 täyden Ouninpohjan mahdollinen paluu?
Ensi vuoden autojenhan pitäisi olla hieman hitaampia, mikä taas voisi vähän vapauttaa paineita pikkuteiden käytöstä, mutta valitettavasti uusista autoista ei ehditä saamaan mitään suorituskykylukemia ennen kuin reitti pitää olla tehtynä. Kauden ekatkin rallit Monte ja Ruotsi ajetaan kokonaan tai lähes kokonaan uusilla pätkillä, eikä suorituskyky siellä muutenkaan antaisi viitteitä nopeaan sorakisaan.
Vähän veikkaan kyllä itse, ettei nämä autot ole ainakaan vuoden 2016 WRC-autoja hitaampia, joten sen suhteen tuskin Ouninpohjaa ajetaan tulevina vuosina ainakaan normaalissa muodossaan.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Lauantaille ehkä kannattaa miettiä uudelleen tuo Kakaristo-Arvaja akseli. Täälläkin joku mainitsi siitä että se oli aika tukossa jo näilläkin katsojamäärillä niin mitähän se on sitten kesällä parhaaseen loma-aikaan ja suuremmilla yleisömäärillä? Eli jotain hajotusta siihenkin kasaan varmaankin tulossa...
Oliskohan järkevää ajaa vaikka Leustu etelään mennessä, sit Päijälä, Kakaristo ja Patajoki? Kahden pätkän väliä voisi juosta Jämsän pohjoispuolella, eteläpuolella taas varmaan porukkaa riittäisi ilman tätä porkkanaakin
 

Ojarumpu

Well-known member
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
179
Päijälä kannattaisi mielestäni pitää mukana jo pelkän hakkuun takia edellisvuosilta tuttuun ajosuuntaan järjestettynä, ja mielellään päivän ekana pätkänä + iltapäivällä uusiksi. Sinne hukkuisi teiden varsilta ne muutama tuhat ihmistä ja olisi helppo päiväretkikohde myös etelän ihmisille. Jos ison tien vieressä ajetaan molemmilla puolilla, tyyliin Moksi-Leustu, Saakoski, Ouni jne., niin ruuhkat on miltei mahdotonta välttää.

Joko muuten Pieksämäen ja Tampereen lenkkiä on ehdotettu? Taidan lähteä parturoimaan Savon miljoonan markan kiven taustaa heti kun herään.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
Tuo lauantainen Jämsän lenkki alkaa jo hieman tympiä. Ei sillä, että se varsinaisesti haittaa, mutta 2013 oli edellinen kerta, kun tuota lenkkiä ei ajettu. Ja onhan ne hienoja pätkiä ja ilmeisimmin hyvin järjestettyjäkin, etenkin Päijälän järjestelyjä on kehuttu paljon, jos muistan oikein. Mutta juuri Päijälä on tuon lenking "ongelma", jos niin kehtaa sanoa. Se kun on niin kaukana, että sen ollessa mukana, täytyy melkeinpä muut lenkin pätkät olla ysitien varrella, josta taas aiheutuu ruuhkia. Mutta toisaalta, kuten @Ojarumpu sanoi, sinne on helppo tehdä päiväretki etelästä n. 2,5h Pk-seudulta (tosin ekan vedon pitäisi olla vasta aamupäivällä, sillä aika harva lähtisi kovinkaan aikaisin aamulla liikeelle).

Jos Päijälä jätettäisiin pois lenkiltä, voisi sitä lenkkiä kääntää Mäntän (Väärinmaja taitaa olla hieman liian kaukana kuitenkin?) tai Keuruun/Petäjäveden (paljon hyviä pätkiä) suuntaan. Lenkki voisi olla vaikkapa Leustu-Kakaristo-Urria-Surkee. Tässä kohtaa iskee hieman huono pätkätietämys nilkoille, niin en voi oikein kunnollista analyysiä tehdä.

Ja tuossa kun ruuhkaisuudesta puhuttiin, niin sitä voisi lähteä ratkomaan ihan lenkkien ajopäiviä muuttamalla. (Toki vaikutus on lähinnä illalla majoitukseen siirtyessä, liian lähekkäiset pätkät=ruuhkaa joka tapauksessa) Esim. Jämsän lenkki perjantaina ja lauantaina pätkät Keuruu-Petäjävesi-akselilla mahdollistaisi useamman reitin (esim. Hallin kautta Kt 58:lle) käytön. Rallin päättäminen Ruuhimäkeen näyttäisi olevan se, mitä halutaan, mutta sopisiko siihen kaveriksi muita pätkiä kuin Laukaa? Oittila olisi sinänsä hyvä (Ruuhimäelle menijät JKL:n kautta ja Oittilaan Kärkisten sillan yli, ja hieno pätkä, joka varmasti vetäisi porukkaa paikalle), mutta taitaa olla liian kaukana, kun pisin matka Ruuhimäestä Laukaalle on puolet siitä, mitä lyhin on Oittilaan. Lankamaalle huonot yhteydet, mutta jos ajaisi vain kerran? Valkola?

Sitäkin voisi kokeilla, että kirjoitetaan kaikki FIAlle menevät reittiin liittyvät paperit erittäin vahvalla ranskalaisella aksentilla ja etähuolto Jämsän lenkille vaikkapa Halliin?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Tuo lauantainen Jämsän lenkki alkaa jo hieman tympiä. Ei sillä, että se varsinaisesti haittaa, mutta 2013 oli edellinen kerta, kun tuota lenkkiä ei ajettu. Ja onhan ne hienoja pätkiä ja ilmeisimmin hyvin järjestettyjäkin, etenkin Päijälän järjestelyjä on kehuttu paljon, jos muistan oikein. Mutta juuri Päijälä on tuon lenking "ongelma", jos niin kehtaa sanoa. Se kun on niin kaukana, että sen ollessa mukana, täytyy melkeinpä muut lenkin pätkät olla ysitien varrella, josta taas aiheutuu ruuhkia. Mutta toisaalta, kuten @Ojarumpu sanoi, sinne on helppo tehdä päiväretki etelästä n. 2,5h Pk-seudulta (tosin ekan vedon pitäisi olla vasta aamupäivällä, sillä aika harva lähtisi kovinkaan aikaisin aamulla liikeelle).

Jos Päijälä jätettäisiin pois lenkiltä, voisi sitä lenkkiä kääntää Mäntän (Väärinmaja taitaa olla hieman liian kaukana kuitenkin?) tai Keuruun/Petäjäveden (paljon hyviä pätkiä) suuntaan. Lenkki voisi olla vaikkapa Leustu-Kakaristo-Urria-Surkee. Tässä kohtaa iskee hieman huono pätkätietämys nilkoille, niin en voi oikein kunnollista analyysiä tehdä.

Ja tuossa kun ruuhkaisuudesta puhuttiin, niin sitä voisi lähteä ratkomaan ihan lenkkien ajopäiviä muuttamalla. (Toki vaikutus on lähinnä illalla majoitukseen siirtyessä, liian lähekkäiset pätkät=ruuhkaa joka tapauksessa) Esim. Jämsän lenkki perjantaina ja lauantaina pätkät Keuruu-Petäjävesi-akselilla mahdollistaisi useamman reitin (esim. Hallin kautta Kt 58:lle) käytön. Rallin päättäminen Ruuhimäkeen näyttäisi olevan se, mitä halutaan, mutta sopisiko siihen kaveriksi muita pätkiä kuin Laukaa? Oittila olisi sinänsä hyvä (Ruuhimäelle menijät JKL:n kautta ja Oittilaan Kärkisten sillan yli, ja hieno pätkä, joka varmasti vetäisi porukkaa paikalle), mutta taitaa olla liian kaukana, kun pisin matka Ruuhimäestä Laukaalle on puolet siitä, mitä lyhin on Oittilaan. Lankamaalle huonot yhteydet, mutta jos ajaisi vain kerran? Valkola?

Sitäkin voisi kokeilla, että kirjoitetaan kaikki FIAlle menevät reittiin liittyvät paperit erittäin vahvalla ranskalaisella aksentilla ja etähuolto Jämsän lenkille vaikkapa Halliin?
Kai tässä on takana se, että lauantai on paras myyntipäivä pääsylipuille ja VIP-paketeille, joten pätkät viedään alueelle, jossa on tekijöitä ja ostajia. 2011-2013 muuten kun ajettiin Koukunmaalle asti, niin lipunmyynti oli aivan ennätyksellistä.

En oikein ymmärrä miten Päijälän poistaminen lauantailta purkaa ruuhkia, koska sitten ne ruuhkat vaan siirtyy sinne missä lauantaina ajetaan, sikäli kun ralli pysyy suosittuna. Ja jos ei pysy, niin kohta ei ajeta ollenkaan...

Mänttän suuntaan ajaessa olisi pätkiä Juupajoki, Väärinmaja ja Kolonkulma, ettei tarvitsisi käydä Ysitien eteläpuolella. Ja näihin voisi yhdistää juurikin Leustua ja Urriaa sitten lähempää Jyväskylää.

Etähuolto olisi sitten pelkkä renkaidenvaihto. En oikein näe, että sillä ratkaistaan mitään, kun pätkiä on riittämiin lähistölläkin. Oikeastaan juurikin joku Lahden lenkki olisi ainoa järkevä peruste, koska sieltä saataisiin reilummin lipputuloja.

Ruuhimäen kaveriksi tosiaan on vaikea keksiä teknisesti Laukaata parempaa vaihtoehtoa, etenkin kun Laukaan kaupunki on ilmeisesti edelleen rallin yhteistyökumppani (Ruuhimäki on myös Laukaan alueella, ja kaupungin markkinointimatskua on megahyppyareenalla). Lankamaan ja Oittilan ehtisi ajaa kertaalleen, mutta yleisöä palvelee paremmin ajaa Laukaa kahdesti. Lähistöllä olisi joku Soimaharju, mutta ei ole oikein hyvä yleisön kannalta. Valkola on väärässä suunnassa ja kuulemma pikkutie huonokuntoinen. Hannula ja Toikkalakin taitaa olla juuri ikävästi liian kaukana.

Ehkä oikea ratkaisu olisikin miettiä voisiko power stage olla vaihteeksi taas jokin muu kuin Ruuhimäki, mutta se on jo toisen postauksen aihe sitten.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2057
Sijainti
JKL
Kai tässä on takana se, että lauantai on paras myyntipäivä pääsylipuille ja VIP-paketeille, joten pätkät viedään alueelle, jossa on tekijöitä ja ostajia. 2011-2013 muuten kun ajettiin Koukunmaalle asti, niin lipunmyynti oli aivan ennätyksellistä.
VIP pakettien paras myyntiaika ainakin muutaman vuoden ajan on ollut perjantain päivä-ajat. Syynä yritysten työajat ja suositukset. Isoimmilla yrityksillä ohjeistukset ovat olleet sellaisia että tapahtuman pitää osua ns virka-aikaan tai muuten osallistuminen menee ainakin hankalaksi. Tämä vuosi voi olla siinä suhteessa erilainen vuoden tauon ja korona-ajan takia ja kuulin lauantain VIPpien olleen suosittuja. Tuo Koukunmaan lenkki olisi varmaankin vieläkin mukana jos siellä olisi ollut yleisöä. Kävin niillä nurkilla katsomassa tuolloin ja kovin oli hiljaista. Ehkä sitten osuin sellaisille alueille että ketään ei ollut mutta muistelen kuulleeni myös järjestäjän puolelta kommentteja että Lahden lenkkien yleisömäärät panostuksiin nähden oli pettymys.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Tarkiainen muistaakseni sanoi joskus ralli-illassa että lipunmyyntiennätys on 2011 Lahden lenkin päivältä…pitää tarkistaa. Toki tuolla 2011 Lahden lenkillä oli paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä, joten henkilökuntaa on tarvittu reilusti. Toki silloin ajettiin yhdessä Lahti Historicin kanssa.

Jos VIPpejä myydään eniten perjantaina, miksi Kakaristo on jo vuosia ajettu lauantaina?
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2057
Sijainti
JKL
Jos VIPpejä myydään eniten perjantaina, miksi Kakaristo on jo vuosia ajettu lauantaina?
Mun näkemys perustuu parin eri henkilön kertomuksiin joista toinen on ollut järjestämässä noita VIPpejä ja toinen taas vienyt asiakkaita niihin. Kumpikin puhuu samaa. Ero on huomattava jo perjantai päivän ja illan välillä. Henkilömäärällisesti suurimmat VIPit ovat olleen mm. Äänekosken/Valtran pätkällä ja Lankamaalla perjantaisin. Harju sitten oma lukunsa koska se on sitten ihan keskustassa, mistä pääsee kätevästi kaupunkiin jatkamaan nappaskengissä. Ja tämä toki näin keskisuomalaisesta näkökulmasta. Helsinkiläinen/eteläsuomalainen VIP yleisö voi käyttäytyä toisin. Kakaristo/Ouninpohja vetää toki ja myös ihan normaalilipun ostavaa joten luulen sen olevan suurin syy miksi se järjestetään lauantaina. Eniten myyvä ek kannattaa laittaa sellaiseen kohtaan milloin eniten maksavaa yleisöä pääsee paikalle.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
281
Sijainti
Vantaa
En oikein ymmärrä miten Päijälän poistaminen lauantailta purkaa ruuhkia, koska sitten ne ruuhkat vaan siirtyy sinne missä lauantaina ajetaan, sikäli kun ralli pysyy suosittuna. Ja jos ei pysy, niin kohta ei ajeta ollenkaan...
Nuo ruuhkan purkuideat koskivat lähinnä sitä illan ruuhkaa, kun silloin on liikkeellä ns. kaikki. Eikä se tietenkään sitä yleistä ruuhkaisuutta poista, mutta saattaisi auttaa hieman.

Idea on siis se, että jos Jämsän lenkin jälkeisenä päivänä ajetaan Päijänteen itäpuolella, on sinne siirtyminen "pakotettu" ysitielle riippumatta pätkästä, sillä se on lyhin reitti. Ja se, että Päijälän mukana olo etäisyyden vuoksi tavallaan pakottaa loppulenkin siihen ysitien läheisyyteen.

Jos taas Päijälän sijaan ajettaisiin enemmän sinne Mäntän ja/tai Keuruun suuntaan (Jämsästä katsoen siis), saadaan ainakin osa liikenteestä siirrettyä Vt23:lle, koska sen kautta kulku olisi tällöin luontevampaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
921
Tarkiainen muistaakseni sanoi joskus ralli-illassa että lipunmyyntiennätys on 2011 Lahden lenkin päivältä…pitää tarkistaa. Toki tuolla 2011 Lahden lenkillä oli paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä, joten henkilökuntaa on tarvittu reilusti. Toki silloin ajettiin yhdessä Lahti Historicin kanssa.
2011 vuoden perjantailta omat muistikuvat ovat, että Hassissa linjoilla oli väkeä todella paljon ja siitä kun lähti etelään, niin ei siellä ollut oikein ketään katsomassa. Voi tietenkin olla, että isot katsojajoukot olivat jossain muualla. Teoriassa toki etelän pätkien perjantaina luulisi kiinnostavan pistokeikkoja tekeviä eteläsuomalaisia.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
200
2011 vuoden perjantailta omat muistikuvat ovat, että Hassissa linjoilla oli väkeä todella paljon ja siitä kun lähti etelään, niin ei siellä ollut oikein ketään katsomassa. Voi tietenkin olla, että isot katsojajoukot olivat jossain muualla. Teoriassa toki etelän pätkien perjantaina luulisi kiinnostavan pistokeikkoja tekeviä eteläsuomalaisia.
Joo itse olin Evolla eikä siellä muistaakseni päät yhteen kolisseet ja Lahden ravirata pyörityshän taisi olla aika iso floppi järjestäjille, tätähän markkionoitiin etelän ensikertalaisille.
2017 vuosi oli muistaakseni tuloksellisesti paras vuosi myynnin kannalta, tähän tietysti vaikutti moni asia, uudet autot, paljon Suomalaisia pääluokassa, mutta myös järkevästi toteutetut pätkät, esim Perjantaina ajettiin samat pätkät lyhyellä syklillä kahteen kertaan, sitten mentiin päivähuoltoon ja illalla ajettiin vielä uusi kierros pätkiä joille katsojat kerkesivät hyvin katsomaan.
 

paali

Member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
9
Hyvää päivää Foorumille. Pitkään seuranneena (palstaa ja rallia) päädyin osallistumaan teidän asiantunteviin keskusteluihin muutenkin kuin lukemalla ja itse pähkäilemällä. Joten muutamia mietteitä Suomen MM-rallin reitistä näin alkuun.
Vuosien saatossa olen muistellut kuulleeni reitin suunnittelusta ihan julkisilla kanavilla esimerkiksi, että lauantaina ajetaan yleisön hyvän saavutettavuuden vuoksi perinteisesti Jämsän suunnilla myös siksi, ettei ralliliikenne sotkisi niin pahasti muuta liikennettä kesäperjantaisin. Puhutaanko sitä jossain suunnalla menoliikenteeksi. Myös rekkaliikenne pahemmin saattaa häiriintyä arkipäivinä. Samoin Oittilasta puhuttiin pari vuotta sitten, että sen ajankohtaan vaikuttavat esimerkiksi meijeriauton kuljetukset ja koulukuljetukset. Siksi tuo oli perjantaina aikaisin aamulla ja vain kerran. Nyt ajankohta oli myöhäisilta.
Kun muistellaan vanhoja, eli reilun vuoden takaisen peruuntuneen rallin reittiä, voisiko tuosta löytyä pohjaa ensi vuodelle? Mikäli silloin ei tarvitse varautua rajoituksiin. Eikös tuolloin perjantai olisi alkanut kombinaatiolla Laukaa x2 ja Ruuhimäki x2. Sunnuntain suunnitelmissa olivat Oittila x2 ja Laajavuori, Tuo Laajavuori kahtena kierroksena tuskin Power Stagena olisi ihan rallia kuvaava ja hyväksyttävä. Humalamäki myös jäi pois tämän vuoden reitistä.
Laukaa - Ruuhimäki perjantaina olisi oikein hyvä "metsäaloitus". Laukaata puoltaa rallireitillä mielestäni erittäin mukavat peltoalueet yöparkissa ja katselualueina, ainakin sunnuntaisin Ruuhimäestä löytyy myös aina hyvin palvelut (ystävälliset), katselupaikat ja pysäköintitilat. Muita hyviä laajoja yöpymisalueita on löytynyt yleensä ainakin Moksista, Leustusta, Jukojärveltä ja Mökkiperältä.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Moikka ja tervetuloa!

Vuoden 2020 reittiä ei voitu käyttää sellaisenaan, koska FIA muutti sääntöjä niin, ettei huoltojen välisellä lenkillä saa olla kuin neljä metsäpätkää, eikä ne saa alkaa niin lähellä toisiaan, että tehdaskuskien osalta molemmat pätkät olisi päällekkäin käynnissä. 2020 reitillä oli perjantaina kahteen kertaan ajettuna Humalamäki-Ässämäki-Moksi-kolmikko, ja lauantaina Kakaristo ja Arvaja liian lähellä toisiaan. Nämä uudet rajoitteet myös vähän hankaloittavat lyhyiden metsäpätkien ajamista, koska käytännössä niiden vastinparina pitäisi olla todella pitkä pätkä.

Laajavuoren olisin hyväksynyt pitkin hampain power stageksi 70-vuotisjuhlaralliin sen varjolla, että siinä "ympyrä sulkeutuu" (pun intended), mutta muuten kyllä liputtaisin kunnon pätkän puolesta. Virossa nähtiin miten käy kun mennään festivaalitunnelma edellä ja unohdetaan pätkän laatu. Toki Laajavuorikin olisi ollut monta kertaa Viron pätkää parempi.

Oittila muuten ajettiin 2018 keskipäivällä, 2019 aamulla ja 2021 illalla, joten tuskin siinä ihan mahdottomia aikataulurajoitteita on.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Mikä voisi olla power stage vuonna 2022 jos ei Ruuhimäki?

Moksi? Vaikka tämän vuoden pätkä niin että maaliintulo sinne peltoristeykseen? Tai sitten Surkee 2011 ja maali sinne Tikkalan maisemiin? Ässämäki käy sellaisenaan toiseksi pätkäksi, ja vaihtoehtoja riittää. Perjantain voisi ajaa sitten itäpuolella.

Kakaristo? Lähtö 2018 suunnalta tai sitten Hassista ja maali Kakaristoon. Taas löytyy paljon vaihtoehtoja kaveriksi. Mutta onko liian radikaali muutos lauantaille? Lauantaina voitaisiin suunnata Hartolan suuntaan?

Vartiamäki? Maalihommat Josemoraan?

Himos? Maaliintulo Himokseen ja lähtö vaikka Tyryntieltä?
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1279
Keltaisen talon hyppy olis ikoninen huipennus powerin maaliintuloon, mutta lähistöllä ei ole minkäänlaista aukeaa paikkaa podiumille. Kakariston risteysalue ja Himos olisi myös hyviä. Taitaa kyllä Ruuhimäen maalialueeseen olla niin paljon panostettu, että sitä ei varmaan ihan helpolla vaihdeta vielä mihinkään.
Jos powerin sijasta puhutaan koko rallin reitistä, niin toivoisin että Patajokea ei ajettaisi tässä 2021 muodossa. Ei ole mikään erityisen mielenkiintoinen eikä yleisöystävällinen pätkä. Samalta seudulta löytyisi parempiakin variaatioita. Estääkö mikään, ettei Ouninpohjantietä voitaisi ajaa? Tarkoitan alkuosuutta Hämepohjasta Mutaseen päin. Eikös keskinopeusongelmat koske lähinnä Okskulmantietä, jossa mennään vähän liian isoa kovaa. Esim. lähtö Hämepohjasta ja maali jossain Hassin 4-tien peltoristeyksessä tai sitten Konivuorentiellä.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9360
Sijainti
Lake City
Ouninpohjantie olisi nopeuden puolesta sopivaa nykyautoillekin, paitsi ilmeisesti se keltaisen talon jälkeinen nopea osa on vähän ongelmallinen (vaikken ymmärrä miksi Moksin 3,6 kilsan täysiä ajaminen ei ole ongelmallinen). Vielä jos ajettaisiin maali Konivuoreen, se olisi aika mainio kokonaisuus. Ongelmana ehkä enemmän on yleisön pääsyn hankaluus, kun ainoa välitie on kärrypolku keltaiselle talolle. Startti voisi myös olla Kankijärventiellä, niin tulisi siitä yksi välitie Ouninpohjantiehen liittyessä ja toinen Hämepohjan risteykseen.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
72
Tästä oma toive ensi vuoteen:

To
Harju

Pe
Ruuhimäki
Lankamaa
Ruuhimäki
Lankamaa

Jukojärvi
Mökkiperä
Jukojärvi
Mökkiperä
Oittila (lisävaloilla)
Harju

La
MegaHassi (kakaristo & Arvaja yhdistelmä)
Pihlajakoski
Päijälä
Kaipolanvuori

Megahassi
Pihlajakoski
Päijälä
Kaipolanvuori
Laajavuori (lisävaloilla)

Su
Ehikki
Moksi-Leustu
Himos

Ehikki
Himos

PS. Mökkiperän voi korvata paremmalla. myös Juupajoki lauantaille vaikka Pihlajakosken tilalle, jos sopii Moutonille
 
Ylös