Suomen MM-rallin 2022 reittispekuloinnit

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Tästä oma toive ensi vuoteen:

To
Harju

Pe
Ruuhimäki
Lankamaa
Ruuhimäki
Lankamaa

Jukojärvi
Mökkiperä
Jukojärvi
Mökkiperä
Oittila (lisävaloilla)
Harju

La
MegaHassi (kakaristo & Arvaja yhdistelmä)
Pihlajakoski
Päijälä
Kaipolanvuori

Megahassi
Pihlajakoski
Päijälä
Kaipolanvuori
Laajavuori (lisävaloilla)

Su
Ehikki
Moksi-Leustu
Himos

Ehikki
Himos

PS. Mökkiperän voi korvata paremmalla. myös Juupajoki lauantaille vaikka Pihlajakosken tilalle, jos sopii Moutonille
Sinänsä hauskaa kun joskus viitisen vuotta sitten valitettiin että "aina samat Mökkiperä, Jukojärvi ja Lankamaa", mutta eipä niitä sen koommin ole juuri ajettu. Hyviä pätkiä kaikki, etenkin Lankamaa yksi parhaista. Jukojärvi saattaa lipsahtaa hieman liian nopean puolelle, siinä on pari aika suoraa osuutta.

Tuosta reitistä täytyy huomauttaa, ettei säännöt salli enää kuinneljän metsäpätkän ajamisen lenkissä, eli Oittila pitäisi jättää pois. Lisäksi sunnuntaille ei kyllä mitenkään mahtuisi aikatauluun käyminen välissä huollossa kun power stage alkaa klo 13. Moksi-Leustu myös erikoisesti asemoitu kun Ehikki sijaitsee periaatteessa Moksi-Leustun maalipäässä, mutta pätkät ajetaan eri järjestyksessä. Kaipolanvuoresta kuulin joskus, ettei onnistuisi pohjavesialueen vuoksi enää MM-ralliin.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
72
Moksi-Leustu Kaipolanvuoren tilalle lauantaille, niin saadaan siihen ison tien varteen helposti saavutettava pätkä. Se on kyllä tosiaan jännä, miten Jukojärveä ja Lankamaatakin alkaa olla taas ikävä ihan parin vuoden jälkeen. Klassikkoteitä mielestäni molemmat ja siksi halusin nostaa mukaan. Mökkiperän voisi toki vaihtaa vielä kovempaan lähitienoon klassikkoon, eli Urriaan, mutta kyllähän nuo monet sellaisia ovat, jotka aika monella kuitenkin edelleen tuoreessa muistissa.

Moksin-Leustun alueelta ei kyllä varmasti tiet loppuisi, yhden päivän voisi ajella pelkästään niillä kulmilla varmasti, jos haluaisi.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Moksi-Leustu Kaipolanvuoren tilalle lauantaille, niin saadaan siihen ison tien varteen helposti saavutettava pätkä.
Kuinkas monta kilsaa tossa lauantailenkissä on sitten? :D
Moksin-Leustun alueelta ei kyllä varmasti tiet loppuisi, yhden päivän voisi ajella pelkästään niillä kulmilla varmasti, jos haluaisi.
Tai vaikka koko rallin!

 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
924
Mäkin haluan osallistua toivekonserttiin. Antti voi korjata, jos ei mene sääntöjen puitteissa etäisyydet, eikä viedä vielä Moutoninkaan tietoon.

Torstai
Shakedown Vesala

EK 1 Harju 1 (19.00)
EK 2 Myhinpää (20.30)

Perjantai
EK 3/7 Urria 1
EK 4/8 Ehikki
EK 5/9 Surkee
EK 6/10 Puolakka
EK 11 Harju 2

Lauantai
EK 12/16 Patajoki
EK 13/17 Ouninpohja (länteen)
EK 14/18 Päijälä
EK 15/19 Arvaja

Sunnuntai
EK 20 Lankamaa
EK 21/23 Hoho
EK 22/24 Ruuhimäki (Power stage)
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
72
Ajoin tuota Puolakan reittiä (pl. Saalahden pätkä) kesällä sattumoisin ja pistin huomiolle, että on tosi hienoa tietä. Kannatetaan! Myös tuo sunnuntainen Lankamaa Laukaata korvaamassa oli semmoinen oma harras toive ensi vuoteen. Itse käänsin nämä pätkät perjantaille, jotta sunnuntaina pääsee etelämmästä nopeammin kohti kotia :D
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
924
Ajoin tuota Puolakan reittiä (pl. Saalahden pätkä) kesällä sattumoisin ja pistin huomiolle, että on tosi hienoa tietä. Kannatetaan! Myös tuo sunnuntainen Lankamaa Laukaata korvaamassa oli semmoinen oma harras toive ensi vuoteen. Itse käänsin nämä pätkät perjantaille, jotta sunnuntaina pääsee etelämmästä nopeammin kohti kotia :D
Totta muuten, että sujahti ihan huomaamatta tuollaiseen masokistimoodiin ja sunnuntaille noita kaukaisia pätkiä. Toki fakta taitaa olla, että Ruuhimäen maalihyppy tulee olemaan se maalihyppy vielä jonkin vuotta. Tykkäsin viitisen vuotta sitten siitä Oittilä-Lempaa -akselista sunnuntaille ja miksei Hauhanpohjantietä siihen vielä kylkeen.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Mäkin haluan osallistua toivekonserttiin. Antti voi korjata, jos ei mene sääntöjen puitteissa etäisyydet, eikä viedä vielä Moutoninkaan tietoon.

Torstai
Shakedown Vesala

EK 1 Harju 1 (19.00)
EK 2 Myhinpää (20.30)

Perjantai
EK 3/7 Urria 1
EK 4/8 Ehikki
EK 5/9 Surkee
EK 6/10 Puolakka
EK 11 Harju 2

Lauantai
EK 12/16 Patajoki
EK 13/17 Ouninpohja (länteen)
EK 14/18 Päijälä
EK 15/19 Arvaja

Sunnuntai
EK 20 Lankamaa
EK 21/23 Hoho
EK 22/24 Ruuhimäki (Power stage)
No säännöt ei tietenkään salli torstaina metsäerikoiskokeen ajamista ellei ratamestari puhu äidinkielenään ranskaa. Perjantaina kannattaisi ehkä ajaa Surkee ekana pätkänä ettei siirtymät mene hassusti. Puolakka/Ahvenus on hienoa tiestöä, mutta ei kovin yleisöystävällinen kun ysitieltä menee tasan kaksi liittymää ja ralliautojen pitäisi käyttää niitä myös. Siinä vois olla ideaa käyttää sitä samaa pikkutietä miltä Korpilahden Kesärallissa startattiin, jolloin toinen näistä liittymistä vapautuisi pelkästään yleisölle. Sunnuntain kohdalla taas tulee vastaan sekä neljän pätkän raja että aikataulut. Ainakin Hohon toinen ajokerta pitäisi jättää pois. Moutonilta tulisi varmaan noottia nopeudesta erikoiskokeista 2, 4/8, 6/10, 13/17 ja 21/23, toki riippuen tievalinnoista.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
924
No säännöt ei tietenkään salli torstaina metsäerikoiskokeen ajamista ellei ratamestari puhu äidinkielenään ranskaa. Perjantaina kannattaisi ehkä ajaa Surkee ekana pätkänä ettei siirtymät mene hassusti. Puolakka/Ahvenus on hienoa tiestöä, mutta ei kovin yleisöystävällinen kun ysitieltä menee tasan kaksi liittymää ja ralliautojen pitäisi käyttää niitä myös. Siinä vois olla ideaa käyttää sitä samaa pikkutietä miltä Korpilahden Kesärallissa startattiin, jolloin toinen näistä liittymistä vapautuisi pelkästään yleisölle. Sunnuntain kohdalla taas tulee vastaan sekä neljän pätkän raja että aikataulut. Ainakin Hohon toinen ajokerta pitäisi jättää pois. Moutonilta tulisi varmaan noottia nopeudesta erikoiskokeista 2, 4/8, 6/10, 13/17 ja 21/23, toki riippuen tievalinnoista.
Lisää vain kabinettirallia ja tahtotilaa, niin saadaan onnistumaan.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Mä koitin kanssa miettiä jotain "greatest hits" tyyppistä reittiä mutta tökkää aina siihen, ettei Pengonpohjaa ja Savoa kuitenkaan saa mahtumaan siihen...mutta yksittäisiä ideoita tässä, osa vanhan kierrätystä:

Ruuhimäki Sprint. Tehdään Ruuhimäestä "mikkihiiripätkä" niin että lähtö on jostain mikroradalta, isolle tielle liitytään Rovanperän paikassa ja maali on isoon hyppyyn. Tämä ajetaan torstaina ja ehkä toistetaan perjantaina.

Juupajoki-Väärinmaja-Kolonkulma. Toki hieman kotiseuturakas valinta, mutta nämä on kaikki hienoja pätkiä ja nykykaavaan sopivia. Siirtymä Paviljongistakaan ei ole pidempi kuin Päijälään. Lenkin ensimmäinen pätkä voi olla vaikka Leustu, Himos, Kakaristo tai Konivuori.

Murakka-Lahdenpohja-Ylemmäinen-Oittila.
Jos lauantaina ajettaisiin etelämmäs Päijänteen itäpuolta, tässä voisi olla otollisia pätkiä. Lahdenpohjaa ajettiin juuri SM-rallissa ja R5-pohjat oli 116 km/h eli varsin sopiva nykymeininkiin vaikkei ihmeempiä pikkuteitä ole mukana.

Laukaa. Jos nyt Ruuhimäki on pakko pitää power stagena ja Laukaa toisena pätkänä, niin ajetaan nyt edes välillä sitä sitä itäpuolen reittiä

Moksi. Hirvimäen metsäautotiet käyttöön, mittaa tulisi sopivasti 22 km.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
921
Mattilaa joku RalliYöradiossa halusi reitille. Siitä ollut juttua täälläkin ja en nyt muista miksi sitä ei voisi ajaa Päijälän tilalla(joku tietää paremmin)?!

Vaikkakin PÄijälä on hieno tie, niin vois huilatakin jo.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1115
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mattilaa joku RalliYöradiossa halusi reitille. Siitä ollut juttua täälläkin ja en nyt muista miksi sitä ei voisi ajaa Päijälän tilalla(joku tietää paremmin)?!
Väliteiden lähes totaalinen puute on ainakin yks, kuten Antti tuossa mainitsikin. Se ykskin on melkonen kinttupolku, tai oli ainakin 2009. Lisäksi on ainakin pohjoispäästään vähän nopeanlivakka. Mutta silti ehkä salaa vähän tykkäisin jos se joskus laitettais Päijälän pariksi (missään nimessä ei tilalle!) tuonne etelän väkeä houkuttelemaan.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Mattilan pohjoispäässä olis myös jotain pikkuteitä mutten tiiä yhtään missä kunnossa ne on...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
401
Mattilankylä olisi kyllä lääh puuh saada reitille, mutta tuo väliteiden puute kieltämättä hankalaa. Toisaalta eipä tuonne Oittilaan ja Arvajaankaan pahemmin noita väliteitä mene ja nykyinen trendi on ahtaa kaikki katsojat parille katsoja-alueelle per pätkä. Västilä toimisi minusta hyvin myös tuohon lenkkiin. Päijälä alas ja Västilä ylös ja vaikka Ounin kautta takaisin päin..
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9423
Sijainti
Lake City
Oittilaan on kaksi välitietä ihan eri suunnista, lisäksi alku ja loppu. Arvajaan oli monta metsäpolkuvälitietä ja lopussa monta risteystä.

Västilässä samat ongelmat kuin Mattilassa ja vaikkapa Myhinpäässä: ei väliteitä ajettavalla osuudella ja jos venytetään väliteille asti niin vauhti kasvaa liikaa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
401
Oittilaan on kaksi välitietä ihan eri suunnista, lisäksi alku ja loppu. Arvajaan oli monta metsäpolkuvälitietä ja lopussa monta risteystä.

Västilässä samat ongelmat kuin Mattilassa ja vaikkapa Myhinpäässä: ei väliteitä ajettavalla osuudella ja jos venytetään väliteille asti niin vauhti kasvaa liikaa.
Se on totta, mutta ehkä näille uusille autoille saatetaan koittaa vähän nopeempaa baanaa..ehkä. Västilän alkuosa on kieltämättä hankala, mutta keskiosaan saisi vippiosastot ns kätevästi ja ylälenkille alkaisi löytyä sitten välitietäkin.
 
Ylös