Suomen MM-rallin 2023 reittispekulaatiot

corolla gt

Member
Liittynyt
19.6.2013
Viestit
10
Joo siitä on tosi kauan kun on viimeks tuota Hänniskyläntietä ajanut tuolla päin :D ...ja juu se 637-tie olis kyllä melko bueno rallissa :D pakkohan se oli käydä viime viikon alussa fiilistelemässä tuolla Uurapohjantiellä ja katsomassa että kuinka on esim. vanha Alenin puupinomutka muuttunut.. Ja se 1990 runkimutka myös, nykyään melkoisesti puustoo :)
Missä kohdalla tuo alenin mutka on ?
 

Timppa_

Member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
19
Mikä sen Humalamäen tilanne on? 2020 rallissahan se olisi ollut jos silloin oltaisiin ajettu. Oliko tämä vain "vielä kerran elämässä pätkä", joka sitten haudattin lopullisesti vai olisiko vielä mahdollista saada mukaan? En kyllä tiedä onko siinä nykyisellään enää muuta kuin perinteinen nimi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Humalamäen merkitys taisi liittyä enemmän juhlarallin reittiin. Muutenkin nykysäännöt eivät oikein puolla lyhyitä pätkiä kun lenkissä ei saa olla kuin neljä metsäpätkää. Vuoden 2020 reitissähän olisi ajettu Humalamäki, Ässämäki ja Sahloinen-Moksi kahteen kertaan iltapäivän aikana. Mutta olisihan se toki hieno tie ajaa, jos vaikka siihen saisi liitettyä jotain pikkutietä lännestä tai koillisesta...
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
134
Humalamäen merkitys taisi liittyä enemmän juhlarallin reittiin. Muutenkin nykysäännöt eivät oikein puolla lyhyitä pätkiä kun lenkissä ei saa olla kuin neljä metsäpätkää. Vuoden 2020 reitissähän olisi ajettu Humalamäki, Ässämäki ja Sahloinen-Moksi kahteen kertaan iltapäivän aikana. Mutta olisihan se toki hieno tie ajaa, jos vaikka siihen saisi liitettyä jotain pikkutietä lännestä tai koillisesta...
Humalamäen ajoin 2020. Tie on todella nopeassa kunnossa. Pätkän järjestämistä haittaa myös lyhyys, eikä Liisalantielle ole väliteitä. 2020 olisi ajettu osuus Humalamäentietä, siten olisi saatu yksi risteys mukaan.

Itse kaipaisin Urriaa takaisin niin, että lähtö olisi Metsä-Piesalantiellä. Samoin Jukojärveä toivon reitille takaisin, siellä on runsaasti todella hyviä katselupaikkoja, ja riittävästi väliteitä sekä peltoparkkimahdollisuuksia.

Iso haave olisi Tampereen lenkki, mutta se ei ole realismia teiden nopeuksien ja välimatkojen vuoksi.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
570
Realististisesti, jos miettii, niin Ässämäki ja Laukaa voisi olla sellaiset erikoiskokeet, jotka tippuvat pois ja näihin voisi tulla jotain uutta erikoiskoetta tilalle. Moksi ei katoa mihinkään peltoalueen vuoksi, mutta suunnankääntö voisi tehdä hyvää.

Vekkulalla on sopimus myös ensi vuodesta, joten lauantai tuskin kokonaisuutena muuttuu mihinkään, ellei Patajokeen tule jotain pieniä muutoksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Realististisesti, jos miettii, niin Ässämäki ja Laukaa voisi olla sellaiset erikoiskokeet, jotka tippuvat pois ja näihin voisi tulla jotain uutta erikoiskoetta tilalle. Moksi ei katoa mihinkään peltoalueen vuoksi, mutta suunnankääntö voisi tehdä hyvää.
Edelleen, Moksia ajettiin eri suuntaan vuodet 2011-2019. Jos vaikka vuoden 2019 Moksi ajettaisiin nyt sellaisenaan eri suuntaan, siitä olisi koko Mansikkamäentien osuus tähän suuntaan ennen ajamatonta, ja nykykuskeille Petäjävedentien huippunopea osuuskin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
570
Edelleen, Moksia ajettiin eri suuntaan vuodet 2011-2019. Jos vaikka vuoden 2019 Moksi ajettaisiin nyt sellaisenaan eri suuntaan, siitä olisi koko Mansikkamäentien osuus tähän suuntaan ennen ajamatonta, ja nykykuskeille Petäjävedentien huippunopea osuuskin.
Totta, tuo olisi hyvä kokonaisuus myös. Mutta tosiaan Surkeen lenkin jälkeen tuota osuuttaa Sahloisiin päin ei ole taidettu myöskään olla ajettu tuohon suuntaan herran vuosiin tai ikinä. Olisihan tuolla noita teitä mitä vanhoissa Parkkolan erikoiskokeissa on hyödynnetty, mutta mitä ymmärtänyt esimerkiksi Pöykyntiestä, niin siellä on sen verran jyrkkä ei ralliautoilulle, että tuskin sinne pätkää saavat vedettyä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11865
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Totta, tuo olisi hyvä kokonaisuus myös. Mutta tosiaan Surkeen lenkin jälkeen tuota osuuttaa Sahloisiin päin ei ole taidettu myöskään olla ajettu tuohon suuntaan herran vuosiin tai ikinä. Olisihan tuolla noita teitä mitä vanhoissa Parkkolan erikoiskokeissa on hyödynnetty, mutta mitä ymmärtänyt esimerkiksi Pöykyntiestä, niin siellä on sen verran jyrkkä ei ralliautoilulle, että tuskin sinne pätkää saavat vedettyä.
Okei, harmillista Pöykyntien osalta. Tosiaan Sahloisiin päin ei ole ajettu eri suuntaan. Hirvimäen suunnan metsäautoteissä voisi olla myös potentiaalia, eli siis ns. Parkkolan loppu tai Moksi-Leustun alku.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
753
Sijainti
Piilosa
Okei, harmillista Pöykyntien osalta. Tosiaan Sahloisiin päin ei ole ajettu eri suuntaan. Hirvimäen suunnan metsäautoteissä voisi olla myös potentiaalia, eli siis ns. Parkkolan loppu tai Moksi-Leustun alku.
Oliko tuolla Pöykyntiellä jotain mielenkiintoista historiaa, muistan ihmetelleeni sitä Google Mapsistä, mutta ainakaan Forumin haku ei löytänyt mitään?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1120
Sijainti
Porvoo
Oliko tuolla Pöykyntiellä jotain mielenkiintoista historiaa, muistan ihmetelleeni sitä Google Mapsistä, mutta ainakaan Forumin haku ei löytänyt mitään?
Laivolan kaato 2004. (toki olihan siinä aiemminkin kaadettu, mutta tuo on tunnetuin)
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
570
Mikkola myös osui Siipi-Audin takakulmalla tukkiin Pöykyntiellä 1985, kun osuus ajettiin ekaa kertaa MM-rallissa.
Jos en täysin väärässä ole, niin keskustellaan samasta paikasta mitä ed. videolla. :)
 

Realy

Active member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
43
Itse laittaisin jonkin verran painoarvoa sille, että lenkin saisi rakennettua niin että kahteen kertaan ajettavien pätkien väli olisi tarpeeksi lyhyt.
Ässämäen-Moksin lenkki ja sunnuntai aamu näin oli. Laukaa-Lankamaa pilattiin ylimääräisellä huollolla.
En tykkää katsoa samassa paikassa kahta kertaa, mutta pienellä suunnittelulla ja hieman paikkaa vaihtamalla tätä ongelmaa ei ole. Liian pitkä tauko pätkien välillä tekee ongelmia, ruuhkat ja ehkä jopa yleisön sijoittaumisongelmat. Laukaan toiselle kierrokselle tulleet olivat aika hiilenä kun tuolla väkimäärällä ei vain katselupaikkoja löytynyt.
Shakedown oli suht ok, ja paljon pelasti se että risteyksessä takana oleva pelto oli kalteva oikeaan suuntaan, jolloin näkyvyyttä oli hyvin. Tosi pienestä se on välillä kiinni, jos pelto olisi ollut toiseen suuntaan kalteva, ei eturivin lisäksi olisi ollut näkyvyyttä kuin eturivillä. 2010 vuoteen oli erona se, että risteystä edeltävät mutkat olivat kiellettyä katselualuetta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
570
Itse laittaisin jonkin verran painoarvoa sille, että lenkin saisi rakennettua niin että kahteen kertaan ajettavien pätkien väli olisi tarpeeksi lyhyt.
Ässämäen-Moksin lenkki ja sunnuntai aamu näin oli. Laukaa-Lankamaa pilattiin ylimääräisellä huollolla.
En tykkää katsoa samassa paikassa kahta kertaa, mutta pienellä suunnittelulla ja hieman paikkaa vaihtamalla tätä ongelmaa ei ole. Liian pitkä tauko pätkien välillä tekee ongelmia, ruuhkat ja ehkä jopa yleisön sijoittaumisongelmat. Laukaan toiselle kierrokselle tulleet olivat aika hiilenä kun tuolla väkimäärällä ei vain katselupaikkoja löytynyt.
Shakedown oli suht ok, ja paljon pelasti se että risteyksessä takana oleva pelto oli kalteva oikeaan suuntaan, jolloin näkyvyyttä oli hyvin. Tosi pienestä se on välillä kiinni, jos pelto olisi ollut toiseen suuntaan kalteva, ei eturivin lisäksi olisi ollut näkyvyyttä kuin eturivillä. 2010 vuoteen oli erona se, että risteystä edeltävät mutkat olivat kiellettyä katselualuetta.
Tämä on hyvä pointti, tämä mahdollisti myös, että pääsi katsomaan saman pöivän aikana kahteen eri paikkaan ensimmäiselle kierrokselle, joka lauantaina oli mahdottomuus. Sinänsä tykkäsin tuosta perjantain konseptista.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1120
Sijainti
Porvoo
Tämä on hyvä pointti, tämä mahdollisti myös, että pääsi katsomaan saman pöivän aikana kahteen eri paikkaan ensimmäiselle kierrokselle, joka lauantaina oli mahdottomuus. Sinänsä tykkäsin tuosta perjantain konseptista.
Ei se mahdottomuus ollu lauantainakaan. Helposti pääsi Päijälä - Vekkula - Rapsula - Vekkula jos tyytyi Rapsulassa kärjen kattomiseen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
570
Ei se mahdottomuus ollu lauantainakaan. Helposti pääsi Päijälä - Vekkula - Rapsula - Vekkula jos tyytyi Rapsulassa kärjen kattomiseen.
Tämä on kyllä totta. Mutta jos tykkää katsoa, toki paikan luonteesta riippuen, koko letkan ajatuksella "jokainen auto on mahdollisuus", niin sitten ei ehdi. :D Mutta joo, tämä toki vain runkipenan ajatusmaailma..
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1120
Sijainti
Porvoo
Tämä on kyllä totta. Mutta jos tykkää katsoa, toki paikan luonteesta riippuen, koko letkan ajatuksella "jokainen auto on mahdollisuus", niin sitten ei ehdi. :D Mutta joo, tämä toki vain runkipenojen ajatusmaailma..
Totta, runki ei tällä kertaa ollut se olennainen osa kisaa, mutta allekirjoitan kyllä että tossa tapauksessa olisi ollut mahdottomuus. Mut koen myös runki mielessä, että ensimmäisellä kierroksella voi olla tapahtumia mutta tokalla kiekalla paikka ei kyllä enää yllätä. 😊
 
Ylös