Suomen radat

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1115
Urheiluruutu ei tee autuaaksi, mutta kaikki mahdollinen näkyvyys on hyvää.
Eilen oli maikkarilla puoli kahdeksan tulosruudussa pätkä ja illalla vielä pidempi pätkä Kymiringistä ja Kallion haastattelu mukana, hyvä!
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Mika Kallion kierros Kymiringillä:
https://youtu.be/Cz1fNZht8Zc

Pyöränä KTM Super Duke (tarkempaa mallia en tiedä). Kierrosaika n. 2:09. Jos radan pituus on korkeusprofiilikartassa mainittu 4522 m, niin keskinopeus kierroksella oli n. 126 km/h. Radan jälkimmäinen puolisko on näköjään jatkuvaa mutkittelua. Kyllähän se tiedossa olikin, mutta jotenkin nuo välisuorat ovat vieläkin lyhyempiä kuin alunperin visualisoin. Vain kiihdytys viimeiseen mutkaan yllätti toisin päin.
Ja lisätään vielä, että keskinopeus 1,1 km:n takasuoralla 195+ km/h (kiihdytyksineen ja jarrutuksineen).
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Iltasanomien lauantain printtilehden artikkelissa Kallio uskoo saavuttavansa MotoGP pyörällä 340 km/h Kymiringin takasuoralla. Tuo on linjassa omienkin odotusten kanssa, kunhan vaan pääsevät ajamaan hyvissä olosuhteissa ja saavat ensin kumia pintaan. Toivottavasti radalle tuodaan nopeusmittauslaitteisto, jotta päästään kärryille missä mennään.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3705
Sijainti
Salo
Huomenna! Huomenna! Muistakaa autoilijat, että lipun hinnan päälle tulee kympin parkkimaksu, prätkät pääsevät ilmaiseksi.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Minkäslainen keli Kymiringillä on tänään ollut? Pääsivätkö ajamaan MotoGP pyörillä kuivalla? Onko kierrosajoista/huippunopeuksista mitään tietoa? Itse menossa vasta huomenna. Taitaa tulla silloinkin hiukan vettä niskaan ja mahdollisesti muutama salamakin...
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3705
Sijainti
Salo
Vastauksia ja muutakin

Minkäslainen keli Kymiringillä on tänään ollut? Pääsivätkö ajamaan MotoGP pyörillä kuivalla? Onko kierrosajoista/huippunopeuksista mitään tietoa? Itse menossa vasta huomenna. Taitaa tulla silloinkin hiukan vettä niskaan ja mahdollisesti muutama salamakin...
Noihin kysymyksiin ja vähän muuhunkin vastaus seuraavassa ajatelmassa. Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa siihen, ajetaanko 12-tien varressa sijaitsevalla kankaalla ensi vuonna MotoGP:n MM-sarjaa tai muutakaan kansainvälistä auto tai motokilpailua. En oikeastaan ota kantaa siihenkään, onko 66 euroa* oikea hinta sille että kuusi - käytännössä neljä - kaveria ja muutama kotimainen nimi kiertävät rengastestiä maanantaipäivänä.

Tarkoitus on ruotia, mitä lipun ostanut ja sateesta huolimatta paikan päälle itsensä sängystä kammennut näki ja koki muutaman tunnin aikana.

Keli oli maanantaiaamuna harmaahko, aurinkoa ei toiveista huolimatta saatu esiin. Positiivisena asiana voidaan kuitenkin sanoa että keli ei nyt aivan kalsea ollut, auton mittarissa aamulla +17 astetta ja sade oli maltillista. Paikan päälle löytäminen oli suht helppoa, 12-tien uusi ramppi ohjaa KymiRingille ja liikenneympyrät pitävät risteävän liikenteen jouhevana.

Parkkialueissa on vielä parannettavaa, nyt ohjattiin hiekkakentälle (MP:t ja autot eri paikkoihin), jonka koko oli riittävä tämän päivän yleisömäärälle (2500 lähde Kouvolan Sanomien artikkeli), mutta haaveillun +100,000 katsojan määriin pelkkä tuplaaminen ei riitä. Samoin järjestäjän olisi syytä miettiä sekin asia että osa katsojista voi tulla matalilla urheiluautoilla, ts. parkkialueet soisi päällystettävän.

Ennakkotiedoista poiketen parkissa ei ollut rahastajaa, eivätkö saaneet riittävästi maksupäätteitä, sitä en tiedä. Myös parkin ja radan väliä kulkenut bussi kulki joutuisasti, sekin maksutta.

Alueelle saapuessa toki ensimmäisenä kiinnittää huomiota yleiseen keskeneräisyyteen. Kouvolan puolella pitkän suoran itäpuolella ei ollut vielä valmiita katsomorakennuksia, vaan istumapaikan ostaneille * oli tarkolla väliaikaine "pesiskatsomo". Reuna-alueet olivat käytännössä kaikki vielä louhesoraa ja santaa, joten viimeistelytöitä riittää. Varikon puoli näytti jo aika hyvältä screeniltä käsin, lähemmäs ei päässyt, ylemmät kerrokset tosin olivat vielä rakentamatta.

Itse rata näytti kuitenkin hyvältä. Jo siksikin, että reunoja oli päällystetty soralla, ei Tilke-tyyliin asfaltilla. Radan profiili oli itärinteiltä takakaarteita lukuun ottamatta helposti hahmotettava ja korkeuserot näyttivät varsin maukkailta. Varikkosuoran jälkeinen S-mutka tosin näytti muodostavan vaarallisen vesipussin, toivottavasti tuohon on ratkaisu.

Alueelle noin klo 11 saapuessa Peetu Paavilainen ja Niki Tuuli ottivat tuntumaa rataan. MotoGP-pyöriä lupailtiin noin 12 aikaan. Ilmeisesti Michelinillä oli kova hinku päästä ajamaan slickseillä, jotta radasta saataisiin riittävästi dataa. Tähän ei kuitenkaan meidän vierailuaikana päästy, sateettomiakin hetkiä oli, mutta rata ei varsinaisesti päässyt kunnolla kuivamaan. Mika Kallio avasi pelin KTM:llään ja muistaakseni kellotti 2:06 alkuisia aikoja. Kallio tuntui selvästi nauttivan kotiyleisön edessä ajamisesta, koska kierroksia kertyi. Samoin rata miellytti Bradley Smithiä, joka vuorotteli Kallion kanssa testien ykköspaikasta. Smith intoutui myös temppuilemaan ja etupyörä nousi komeasti pääsuoralla.

Pieni pettymys oli Sylvain Guintolin ja Jonas Folgerin piilottelu, heitä en muista nähneeni radalla. Kahden aikoihin myös sade lisääntyi ja tuolloin oli jo aika ostaa matkamuistot ja suunnata alueelta pois päin.

MotoGP-pyörien äänistä en ihan niin päässyt perille, suurimman osan ajasta olimme aika kaukana radasta. Vaikuttaisi, että KTM on hitusen muita äänekkäämpi. Kaikki radalla nähdyt olivat V4-tyyppiä koneiltaan, joten sekin tuo oman mausteensa, ääni on selvästi erilainen kuin esim. Niki Tuulin ajamassa Superbike-pyörässä. Suzukin rivikoneen jos olisi päässyt vielä kuulemaan...

Oheisohjelmaa oli jonkin verran, väliajalla haastateltiin mm. Simo Lampista ja Soili Karmea (ent. Saarinen) ja vanhoja TT-pyöriä oli näytillä, mutta muutoin tapahtuma keskittyi itse asiaan eli ratatapahtumiin. AV-puolella oli selvästi vielä parannettavaa, toisaalta kehitystä tapahtui myös päivän aikana. Kuva ja ääni ei aina ollut synkassa ja screeniltä oli tasan yksi kuvakulma varikkorakennuksen päädyssä. Lisäksi kuljettajaesittelyn aikaan grafiikat olivat vielä keskeneräiset.

Perinteistä makkaramyyntiä ei mielestäni ollut, yksi koju möi pizzaslicea ja toinen thaiwokia. Hinnat ns. festarihinnat, anniskelualueilla A-oluen hinta taisi olla 7,50€/0,44.

Näin kokonaisuutena Kymiring toisi MotoGP-sarjaan oman persoonallisen lisänsä. Maisemat ovat selkeän skandinaavisen näköiset, alue on tehty kuivalle kankaalle ja kaiteiden ulkopuolella kasvaa korkeaa talousmetsää.
 
Viimeksi muokattu:

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
207
Noihin kysymyksiin ja vähän muuhunkin vastaus seuraavassa ajatelmassa. Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa siihen, ajetaanko 12-tien varressa sijaitsevalla kankaalla ensi vuonna MotoGP:n MM-sarjaa tai muutakaan kansainvälistä auto tai motokilpailua. En oikeastaan ota kantaa siihenkään, onko 66 euroa* oikea hinta sille että kuusi - käytännössä neljä - kaveria ja muutama kotimainen nimi kiertävät rengastestiä maanantaipäivänä.

Tarkoitus on ruotia, mitä lipun ostanut ja sateesta huolimatta paikan päälle itsensä sängystä kammennut näki ja koki muutaman tunnin aikana.

Keli oli maanantaiaamuna harmaahko, aurinkoa ei toiveista huolimatta saatu esiin. Positiivisena asiana voidaan kuitenkin sanoa että keli ei nyt aivan kalsea ollut, auton mittarissa aamulla +17 astetta ja sade oli maltillista. Paikan päälle löytäminen oli suht helppoa, 12-tien uusi ramppi ohjaa KymiRingille ja liikenneympyrät pitävät risteävän liikenteen jouhevana.

Parkkialueissa on vielä parannettavaa, nyt ohjattiin hiekkakentälle (MP:t ja autot eri paikkoihin), jonka koko oli riittävä tämän päivän yleisömäärälle (2500 lähde Kouvolan Sanomien artikkeli), mutta haaveillun +100,000 katsojan määriin pelkkä tuplaaminen ei riitä. Samoin järjestäjän olisi syytä miettiä sekin asia että osa katsojista voi tulla matalilla urheiluautoilla, ts. parkkialueet soisi päällystettävän.

Ennakkotiedoista poiketen parkissa ei ollut rahastajaa, eivätkö saaneet riittävästi maksupäätteitä, sitä en tiedä. Myös parkin ja radan väliä kulkenut bussi kulki joutuisasti, sekin maksutta.

Alueelle saapuessa toki ensimmäisenä kiinnittää huomiota yleiseen keskeneräisyyteen. Kouvolan puolella pitkän suoran itäpuolella ei ollut vielä valmiita katsomorakennuksia, vaan istumapaikan ostaneille * oli tarkolla väliaikaine "pesiskatsomo". Reuna-alueet olivat käytännössä kaikki vielä louhesoraa ja santaa, joten viimeistelytöitä riittää. Varikon puoli näytti jo aika hyvältä screeniltä käsin, lähemmäs ei päässyt, ylemmät kerrokset tosin olivat vielä rakentamatta.

Itse rata näytti kuitenkin hyvältä. Jo siksikin, että reunoja oli päällystetty soralla, ei Tilke-tyyliin asfaltilla. Radan profiili oli itärinteiltä takakaarteita lukuun ottamatta helposti hahmotettava ja korkeuserot näyttivät varsin maukkailta. Varikkosuoran jälkeinen S-mutka tosin näytti muodostavan vaarallisen vesipussin, toivottavasti tuohon on ratkaisu.

Alueelle noin klo 11 saapuessa Peetu Paavilainen ja Niki Tuuli ottivat tuntumaa rataan. MotoGP-pyöriä lupailtiin noin 12 aikaan. Ilmeisesti Michelinillä oli kova hinku päästä ajamaan slickseillä, jotta radasta saataisiin riittävästi dataa. Tähän ei kuitenkaan meidän vierailuaikana päästy, sateettomiakin hetkiä oli, mutta rata ei varsinaisesti päässyt kunnolla kuivamaan. Mika Kallio avasi pelin KTM:llään ja muistaakseni kellotti 2:06 alkuisia aikoja. Kallio tuntui selvästi nauttivan kotiyleisön edessä ajamisesta, koska kierroksia kertyi. Samoin rata miellytti Bradley Smithiä, joka vuorotteli Kallion kanssa testien ykköspaikasta. Smith intoutui myös temppuilemaan ja etupyörä nousi komeasti pääsuoralla.

Pieni pettymys oli Sylvain Guintolin ja Jonas Folgerin piilottelu, heitä en muista nähneeni radalla. Kahden aikoihin myös sade lisääntyi ja tuolloin oli jo aika ostaa matkamuistot ja suunnata alueelta pois päin.

MotoGP-pyörien äänistä en ihan niin päässyt perille, suurimman osan ajasta olimme aika kaukana radasta. Vaikuttaisi, että KTM on hitusen muita äänekkäämpi. Kaikki radalla nähdyt olivat V4-tyyppiä koneiltaan, joten sekin tuo oman mausteensa, ääni on selvästi erilainen kuin esim. Niki Tuulin ajamassa Superbike-pyörässä. Suzukin rivikoneen jos olisi päässyt vielä kuulemaan...

Oheisohjelmaa oli jonkin verran, väliajalla haastateltiin mm. Simo Lampista ja Soili Karmea (ent. Saarinen) ja vanhoja TT-pyöriä oli näytillä, mutta muutoin tapahtuma keskittyi itse asiaan eli ratatapahtumiin. AV-puolella oli selvästi vielä parannettavaa, toisaalta kehitystä tapahtui myös päivän aikana. Kuva ja ääni ei aina ollut synkassa ja screeniltä oli tasan yksi kuvakulma varikkorakennuksen päädyssä. Lisäksi kuljettajaesittelyn aikaan grafiikat olivat vielä keskeneräiset.

Perinteistä makkaramyyntiä ei mielestäni ollut, yksi koju möi pizzaslicea ja toinen thaiwokia. Hinnat ns. festarihinnat, anniskelualueilla A-oluen hinta taisi olla 7,50€/0,44.

Näin kokonaisuutena Kymiring toisi MotoGP-sarjaan oman persoonallisen lisänsä. Maisemat ovat selkeän skandinaavisen näköiset, alue on tehty kuivalle kankaalle ja kaiteiden ulkopuolella kasvaa korkeaa talousmetsää.
eikös jonkin asteinen suunnitelma ollut, että suuret massat tulisi "kisabusseilla" esim kouvolan juna-asemalta ja muualla sijaitsevalta isommalta parkkialueelta ja vaikka lahesta jne, sillä radalle on tulossa pienehkö parkkialue jonne ainenkin motogp kisojen aikaan moottoripyörät on etuoikeutettu menemään
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3705
Sijainti
Salo
eikös jonkin asteinen suunnitelma ollut, että suuret massat tulisi "kisabusseilla" esim kouvolan juna-asemalta ja muualla sijaitsevalta isommalta parkkialueelta ja vaikka lahesta jne, sillä radalle on tulossa pienehkö parkkialue jonne ainenkin motogp kisojen aikaan moottoripyörät on etuoikeutettu menemään
Näin sitä taisi olla ja olihan niitä kisabusseja nytkin. Tapahtuman sivuilla niiden käyttöä jopa suositeltiin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Kiitos kattavasta raportaasista, IntriguingMan.

On se kyllä harmi kuinka paljon hommia on vaadittu radan saattamiseen ajokuntoon sekä MotoGP pyörien saamiseen vierailulle Suomeen ja sitten lopulta kompastuskiveksi muodostuukin sää.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3705
Sijainti
Salo
Kiitos kattavasta raportaasista, IntriguingMan.

On se kyllä harmi kuinka paljon hommia on vaadittu radan saattamiseen ajokuntoon sekä MotoGP pyörien saamiseen vierailulle Suomeen ja sitten lopulta kompastuskiveksi muodostuukin sää.
Se tulee varmasti olemaan haaste jatkossakin. Etenkin jos rengastoimittajan haave on ajaa testi slickseillä. Meillä ei vain valitettavasti ole sellaista ilmastoa kuin Valenciassa, jossa on kahdenlaista säätä: lämmin ja aurinkoinen sekä lämmin ja aurinkoinen merellisellä tuulahduksella.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Tänään ainakin toistaiseksi kuivaa Kymiringillä. Niki Tuuli kärjessä Superbikella ajalla 1:55:893. Keskinopeus noin 140 km/h.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3514
Rata on vielä keskeneräinen, mutta ensi vuoden kisassa(?) varmasti jo ihan erinäköinen. Pelkästään tämä testi on jo suuri askel eteenpäin.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
MotoGP:t käyneet näyttäytymässä puolen tunnin verran. Mika Kallio kärjessä ajalla 1:51:984. Keskinopeus n. 145.4 km/h.

Veikkaisin, ettei ajat hirveästi tästä parane, mutta ehkä on mahdollista rikkoa 1:50:000.

Ajot nyt keskeytetty hetkeksi, Pirro kaatui Ducatilla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3514
Eiköhän ens kesänä MotoGP-pyörillä mennä alle 1.45:n. Keli lienee silloin parempi ja ratakin on paremmassa kunnossa ja silloin ajetaan vielä enemmän kovaa.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
248
Onko hajua niistä paljon puhutuista huipuista?
Ei ole. Ehkä niistä kuulee myöhemmin. Kunhan vaan saadaan ne lukemat talleilta, eikä Kymiringin tiedotuspoppoolta.

Sen sijaan Bradley Smith on parantanut kierrosennätystä lukemiin 1:48:650 (149.8 km/h). Kaikki kuskit nyt alle 1:50.
Mika Kallio tällä hetkellä neljäs ajalla 1:49:365.
 
Ylös