Hurmurisija sanoi:
Kilpailu saattaa auttaa joitakuita parempaan suoritukseen, mutta tuskin erityislahjakkaita. Ei musiikillisesti poikkeuksellisen lahjakas soita kaikkia päiviä siksi, että hän kilpailisi, vaan siksi, että hän saa siitä sisäistä tyydytystä.
Lukio on kuitenkin vain lukio. Minusta sekoitat tavallisen hyvän koulun ja erityislahjakkaiden koulun. Ei seitsemän laudaturin ylioppilas ole välttämättä mitenkään erityisen lahjakas. Kunhan nyt on vain koulumenestyjä ja motivoitunut lukemaan läksynsä.
Koulu tympäyttää erikoislahjakkaita ja myös niitä aivan tavallisia lahjakkaita, jos se ei tarjoa haastetta. (Luitkos ton yhen lisäyksen, jonka laitoin kirjoitukseeni päivällä?) Toi tympäyttäminen on ihan opettajalta kuultu ja itse huomattu todeksi.
Musiikki, maalaus ym. taiteelliset jutut eivät ole mielestäni vertailukelpoisia opiskeluun. Opiskelussa pääasiassa tavoitellaan joko parempaa menestystä kuin kanssa opiskelija tai sitten johonkin kiinteään rajaan yltämistä. Noin ei ehkä pitäisi olla ja opiskelijoiden pitäisi opiskella oppimisen riemusta. Mutta se ei ole niin. Opiskelu on enemmänkin urheilua kuin taidetta.
Ei seitsemän laudatturin ylioppilas (entisaikoina varsinkaan) välttämättä nyt mikään erikoislahjakkuus olekkaan. Mutta hänellä on silti uskomaton motivaatio, matikkapäätä (ainakin jonkin verran, täytyy muistaa että YO-tutkinto suosii kieliä), kirjoitustaitoa, kielipäätä, ahkeruutta jne... Hän on joka tapauksessa lahjakkaampi kuin muut ikätoverinsa. Ja vaikka hän pärjäisi myös tavallisessa lukiossa, hänen taitonsa paranevat silti huomattavasti "eliitti" lukiossa. Ei niinkään itse lukion, vaan opiskelu kumppaneidensa ansiosta. Seura tekee kaltaisekseen.