Suunnittele oma F1-auto!

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Täällä oli ketju, jossa porukka sai postailla omia ratojaan ja kommentoida muiden. Samanlaisen vois pistää pystyyn autoista.

Moni varmaan ajattelee, että haluun vaan näyttää mitä oon saanu aikaseksi. Onhan siinä osittain sitäkin, mutta haluaisin myös nähdä muiden aivoituksia ja piirrustuksia/malleja, sekä kuulla näkemyksiä omasta kärrystäni. Minua kun kovasti kiehtoo eteenkin tuo aerodynamiikka ja millasta vois tehdä, jos säännöt olis vapaammat.

Toivon kovasti, ettei tää jää ketjun ainoaksi autoksi!!!

Elikkäs tällasen suht vapailla aeroilla olevan auton piirsin. Tasanen pohjalevy on tässäkin, mutta sentään diffuusori on sitten astetta miehekkäämpi, kuten siivetkin.

Täysin valmis tämä malli ei ole, kuten kaikki voivat huomata ja polygonitkin irvistää eteenkin niissä kuvissa, jotka on vähän vanhempia rendauksia. Esim. autossa ei ole ollenkaan jäähdytyksen ulostuloja...

Huomatkaa bling bling vanteet :D

http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/edesta.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/etu_aero_1.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/Etu_alta.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/Alta_koko_pohja.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/sivulta.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/ylhaalta.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/alta.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/yleiskuva_yl.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/yleiskuva.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/taka_aero_1.jpg
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/takaa.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hieno pirssi.

Mikähän on ollut sun ohjelma millä oot ton tehny, ihtiäkin kiinnostas tehä "vähä enempi openwheel" auto. Kiinnostas tehdä oma versio ens vuoden autoista, kattos sitte onko kukaa tullu lähelekään.. :wink:

Ite antaisin omalle autolle kaks sääntöä, renkaat avoimet ja kuskin paikka myös avoin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No, vapailla säännöillä kyse ei tarkalleen ottaen enää ole F1-autosta, mutta menköön.

Pikakommenttina näin kahvitunnin lomasta, että etusiipi taitaa olla matalampana kuin renkaat, mitä sivukuvaa katselin. ;) Eikä tuolla maavaralla muutenkaan kanttareita ylitetä. Ohjaamon korkeus taitaa myös olla epärealistisen matala.

Hienoa työtä sinänsä, mutta minä olen tällainen realistinen ilonpilaaja. ;)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
No, vapailla säännöillä kyse ei tarkalleen ottaen enää ole F1-autosta, mutta menköön.

Pikakommenttina näin kahvitunnin lomasta, että etusiipi taitaa olla matalampana kuin renkaat, mitä sivukuvaa katselin. ;) Eikä tuolla maavaralla muutenkaan kanttareita ylitetä. Ohjaamon korkeus taitaa myös olla epärealistisen matala.

Hienoa työtä sinänsä, mutta minä olen tällainen realistinen ilonpilaaja. ;)
Yritin kyllä tehdä autosta realistisen kokosen, siis että kuski mahtuisi sisään. Tosin lopussa saattoi vähän unohtua mittasuhteet, kun ei jaksanu enää mittailla senttejä ja metrejä. Autossa saattaa hämätä se, että se on paljon nykyistä F1 autoa levempi, siksi se näyttää niin matalalta.

Oikeestaanhan kyse ei olekaan F1 autosta, vaan ihan vaan jostain kilpa-autosta, eli ehkä nimesin ketjun tyhmästi...

3D studio Maxilla väänsin.

EDIT: WebSlave
Musta tausta saattaa vähän hämätä, mutta etusiiven päätylevyn alareuna on n. 4 millimetriä ylempänä, kuin eturenkaan alapinta, eli ei suinkaan alempana.

Ja mitä tulee maavaraan, niin maaefektiä tässä haetaankin, kanttareita voi ylitellä ne, joilla on vähemmän downforcea :D
Mutta joo, onhan se tosiaan vähän turhan alhaalla...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Musta tausta saattaa vähän hämätä, mutta etusiiven päätylevyn alareuna on n. 4 millimetriä ylempänä, kuin eturenkaan alapinta, eli ei suinkaan alempana.
Mustan renkaan reunaa on tietysti hankala havaita mustaa taustaa vasten. ;) Mutta kun riittävästi pistin kontrastia, niin tulihan se rinkula sieltä esiin. Ja juu, etusiiven ja "radan" väliin jää 1 px, joka sekin paikoitellen menee harmaan puolelle.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Pögötti on tuttu ja diggailen sen ulkomuotoja. En kyllä sinänsä sitä ajatellut sen kummemmin. Ihan omassa päässä on ajatukset kypsyny hiljalleen ja auton levyinen, voimakkaasti maaefektissä oleva etusiipi oli itsestäänselvyys. Kuten myös tuo auton levyinen takasiipi. Suurin inspiraation lähde yleensäkkin oman auton suunnittelulle oli kenties melko tuntemattomaksi jäänyt, mutta erittäin "pitkälle viety" ja hurjan lift/drag -suhteen ja downforcen kehittävä Allard J2X.

http://www.mulsannescorner.com/allardj2x.html
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sama asia oikeastaan :) tuon aikaansa edellä olleen Allardin muodot kun on taas hämmästyttävän samanlaiset tämän päivän "single seater with fenders" (mistä en sinänsä esteettisistä syistä pidä) ja varsinkin tuon Epsilonin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Itteä kiinnostas kovasti, että minkä näkösen ja muotosen auton inssit suunnittelis, jos säännöt olis tyyliin:

-veto/työntö/ohjaus vain renkaiden kautta
-leveys max esim. 2m
-pituus max esim. 5m
-sitten esim. millasta polttoainetta ja minkä verran saa kisan aikana käyttää
-jotain korin turvallisuuteen liittyviä ym. sääntöjä

Eli määriteltäs vaan aivan pakolliset puitteet ja mitat ja loput olis aivan vapaata. "Imurin" sallimiseen en ota kantaa...

Eli nyt en puhu siitä, mikä olis kisailun tai yleisön kannalta parasta, vaan miltä ns. "täydellinen" ja "täysin rajoittamaton" auto näyttäs ja miten se kulkis jne.

Luultavasti pyörittäs jossain Allardia ja kumppaneita muistuttavissa vehkeissä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itselläni tuosta Ground Effectin konseptiautosta tuli mieleen Caparo T1. Kyseessä on kuitenkin katuauto, joten ehkä nuo vertailut Group C/LMP-autoihin ovat oikeutetumpia.

Yritin tuossa pohtia omaa suunnitelmaa (minähän pidän kaiken suunnittelusta), mutta koko ajan törmään siihen, että vain toistaisin jo tehtyjä ratkaisuja. Etenkin niistä autoista, jotka ovat parhaiten jääneet mieleen.

Ei siis mitään omaa ideaa, joten ei kannata lähteä tekemään. Semminkin kun olen liikaa kiinni tietyissä realiteeteissa ja säännöissä.

Caparo T1:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei siis mitään omaa ideaa, joten ei kannata lähteä tekemään. Semminkin kun olen liikaa kiinni tietyissä realiteeteissa ja säännöissä.
Vaikeehan se on mitään uutta keksiä :D

Ei tossa munkaan autossa mitään ihmeellistä ole.

Kelasin, että jos jaksais joskus, niin tekis sellasen auton, jonka alustan downforcet olis kokonaan imureiden varassa. Siinä muuttus jo vähän suunnittelu, kun noilla alapuolen virtauksilla ei olis sinänsä merkitystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikeehan se on mitään uutta keksiä :D
No niinpä.

Mitään ymmärtämättömänä teininä maaefektin vallitessa F1:tä keksin "kuningasidean" laittaa auton pohjaan poikittaisen v-muotoisen "aurahelman", joka ohjaisi ilman pois auton alta aiheuttaen alipaineen. Mutta se vaatisi, ettei maavara muuttuisi lainkaan, tai koko helma menisi säpäleiksi saman tien. Eikä vaikutuskaan tietysti olisi ollut hyvä, mutta kuvittelin pelkän alipaineen riittävän. ;)

-Edit- Sinun kuviasi hyödyntäen (kun en jaksa alusta asti lähteä piirtämään Photarilla) tähän malliin:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
No niinpä.

Mitään ymmärtämättömänä teininä maaefektin vallitessa F1:tä keksin "kuningasidean" laittaa auton pohjaan poikittaisen v-muotoisen "aurahelman", joka ohjaisi ilman pois auton alta aiheuttaen alipaineen. Mutta se vaatisi, ettei maavara muuttuisi lainkaan, tai koko helma menisi säpäleiksi saman tien. Eikä vaikutuskaan tietysti olisi ollut hyvä, mutta kuvittelin pelkän alipaineen riittävän. ;)
Itse olen miettinyt, että miten imuriautossa oli se pohjan etupää. Kuvista kun ei nää. Eli onko siellä joku helman tyyppinen ratkaisu, vai ihan vaan samanlainen muutamien senttien maavara, kuin muissakin autoissa. Sivuillahan on tietysti helmat ja takanakin taisi olla, mutta mites se etupää. Voisi kuvitella, että jokainen milli, joka voidaan maavarasta siellä vähentää olis todella tärkeä. Vaikkapa jotku läpät joita laahataan, eli joustaisivat radan ym pintojen mukaan, mutta olisivat kiinni maassa koko ajan. Ehkä eivät kestäisi koko kisaa, tai mistä minä tiedän.

Kovasti halauaisin nähdä kuvan imuriauton alapuolesta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse olen miettinyt, että miten imuriautossa oli se pohjan etupää. Kuvista kun ei nää. Eli onko siellä joku helman tyyppinen ratkaisu, vai ihan vaan samanlainen muutamien senttien maavara, kuin muissakin autoissa. Sivuillahan on tietysti helmat ja takanakin taisi olla, mutta mites se etupää.[--]

Kovasti halauaisin nähdä kuvan imuriauton alapuolesta.
Sivu- ja takahelmat näkyvät kyllä tästä, mutta pohja tosiaan olisi kiva nähdä myös.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Sivu- ja takahelmat näkyvät kyllä tästä, mutta pohja tosiaan olisi kiva nähdä myös.
Jep, tuon kuvan olen nähnyt, mutta etupää mietityttää.

EDIT: no, tulipa turha viesti (en edelleenkään ymmärrä, että miksi tällä foorumilla ei anneta käyttäjän poistaa viestejään tietyn ajan sisällä postaamisesta)

No kun nyt tuli tää postattua...

Jos mutulla heittää, niin voisin kuvitella, että venturitunnelien tyyppiset siellä on, ihan jo siksi, että jos auto kallistelee ja toisessa tunnelissa paine pääsee nousemaan, niin toinen puoli voi vielä toimia kohtuu normaalisti. Tietysti moottori ja vaihteisto jakaa tilan kahtia jo ihan muutenkin.
Vielä jos siellä olis helma molempien tunnelien välissä, niin se parantas tilannetta. Ite laittasin varmaan molempiin tunneleihin oman imurinsa (vaikka auton paino siitä vähän nousisikin kenties), koska sillä saadaan varmaan kovempi alipaine ja sillon yhden imurin hajoaminen ei haittais yhtä paljon. Eteenkään, jos autossa on aktiivijousitus, jollon toispuoleinen downforce jakauma voitas jotenkin kompensoida.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vaikkapa jotku läpät joita laahataan, eli joustaisivat radan ym pintojen mukaan, mutta olisivat kiinni maassa koko ajan. Ehkä eivät kestäisi koko kisaa, tai mistä minä tiedän.
Käsittääkseni ultimatum helma-autoissa todellakin tuo helma laahasi maata pitkin tai ainakin TODELLA lähellä. Pieni joustovara oli toteutettu jousilla. Ja siitähän ne vaaratilanteet alkoivat, kun tuollainen helma pärähti rikki eli alipaine äkillisesti lakkasi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Käsittääkseni ultimatum helma-autoissa todellakin tuo helma laahasi maata pitkin tai ainakin TODELLA lähellä. Pieni joustovara oli toteutettu jousilla. Ja siitähän ne vaaratilanteet alkoivat, kun tuollainen helma pärähti rikki eli alipaine äkillisesti lakkasi.
Niin siis alun perin F1-helmat tosissaan laahasivat maata ja olivat joustavia (ja kestivät myös koko kisan). Helmat kiellettiin 1981, mutta Brabhamilla keksittiin tapa kiertää sääntöjä säädettävällä jousituksella, mikä kuitenkin mahdollisti vain joustamattomat helmat ja pakotti tosiaan joustovarat minimiin. Helmojen helpon rikkimenon lisäksi olematon jousitus teki ajamisesta täyttä murhaa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Käsittääkseni ultimatum helma-autoissa todellakin tuo helma laahasi maata pitkin tai ainakin TODELLA lähellä. Pieni joustovara oli toteutettu jousilla. Ja siitähän ne vaaratilanteet alkoivat, kun tuollainen helma pärähti rikki eli alipaine äkillisesti lakkasi.
Juu, siis sivuhelmat ainakin laahasivat maata, mutta etuhelma ei voisi olla ihan samanlainen. Koska jos joku kanttarin terävä reuna tai muu tulis suoraan päin, niin se helma olisi poikittain edessä ja repeytyisi irti. Sivu helmat on renkaiden takana ja pitkittäin tulosuuntaan + varmaankin vinot etupäästään.

EDIT:

Tässä karkea esimerkki siitä, mitä ite ajattelin etuhelmaksi
http://i472.photobucket.com/albums/rr88/MaaEfekti/helma.jpg
Eli noita edessä olevia levyjä painettas jousella kevyesti rataa vasten ja jos joku este tulee, niin ne joustaa kiltisti kohti auton runkoa. Sitä mukaa kun ne kuluvat, niin läpän kulma tietä kohti muutuu vaan jyrkemmäksi. Ongelmia tulisi, jos auto spinnaisi ja menisi takaperin ulos radalta, tai jos kuski haluaisi pakittaa pahassa paikassa. Autossa pitäisi melkeen olla joku automatiikka, joka noistaisi nuo läpät ylös, jos auto meinaa mennä takaperin.

Kanttarien rajut ylitykset vois olla ongelmallisia, eteenkin, jos auto liukuu sivuttain kanttarin päällä.
 
Viimeksi muokattu:

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
En viittiny alkaa omaa topiccia tälle tekemään, jospa tää tähän menis?

Tässä ollu nyt jonkin aikaa projektina suunnitella ens kauden Ferrari. Työn alotin piirtämällä suunnitelman A4-paperille, jonka laitoin sitten koneelle ja jota aloin sitten Photoshopilla työstämään. Renkaat, muutaman tarran ja joitakin heijastuksia kopioin tämän kauden autosta, mutta muuten aikalailla omaa tuotantoa. Yritin huomioida ens kauden säännöt, eli pääasiassa tankin pitää olla isompi kuin tällä kaudella (näkyy työssä korkeampana peränä kuin tämän kauden autossa).



Piti tehä vielä tämmönen tuulitunneliversio, tätä ei tarvi ottaa niin tosissaan. :wink:




Palautetta saa antaa ihan vapaasti.
 
Ylös