Tähtien Kisan, Solariumin, Masan, Punaisen Vitosen ja Keken huippukausi= Vuosi 1985

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tällä otsikolla laitankin uuden ja omalta osaltani ilman mitään todella merkittävää tilannemuutosta myöskin viimeisen Kausikoosteen. Ainakin pitkässä muodossa. Pienempimuotoisesta kausikerronnasta jatkossa en tiedä, mutta ainakin Kausikooste-tyyliin todella laajasti kertovalla tavalla en tämän jälkeen enää aio tehdä kausikerrontoja.

Suomessa ja maailmalla Formula 1:sten kausi 1985 oli 30 vuotta sitten kaikin puolin uskomaton. Polttoainerajoitukset olivat edelleen voimassa, mutta se oli tasapuolinen ja ennen kaikkea helkkarin mielenkiintoinen kausi monessa mielessä.

Keke Rosberg onnistui saamaan melkein yhtä hyvän kauden kuin vuonna 1982 ajetuksi ja ennen kaikkea ajo-otteet vakuuttivat suomalaisetkin ja kaikkiaankin monen mielestä juuri vuonna 1985 Rosbergin olisi pitänyt voittaa vuonna maailmanmestaruus. Ja tietenkin mikäli itse Professori eli Alain Prost sitä ei voittaisi.

Vuonna 1985 nousivat parrasvaloihin myös itse Ayrton Senna eli Brasilian Formulan Ihmepoika ja se brittiläinen Keke eli Nigel Mansell josta käytettiin Kanadan Montrealin osakilpailusta eteenpäin lopullisesti myös nimitystä Punainen Vitonen. Solariumille eli Juha Jokisellekin melkoinen selostuskausi vuosi 1985 oli ja hän sai omalla tavallaan erittäin yllättäen noita Keken voittokisojakin selostaa. Samoin myös tietenkin debytoineelle Matti Kyllösellekin vuosi 1985 oli tärkeä.

Keken Manageri eli Ortwin Podlech pisti pystyyn Tähtien Kisan ja nuorisoa ei ehkä vuonna 1985 Suomessa vielä silloinkaan välttämättä formulat kiinnostaneet, mutta Dingo ainakin jos ei sitten muu kiinnostanutkaan.:alppu:

Muutenkin Suomessa alettiin elää sitä ensimmäistä todella kuuluisaa rahaonnelan vuotta ja aikakautta joka huipentuisi ennen pitkää Kasinotalouteen ja lopulta pahimpaan lamaan sitten 1930-luvun ja aivan juuri ja juuri lamaksi sinänsä pahimmassa merkityksessään laskettavien 1970-luvun loppuvuosien jolloin Suomi kärsi niin Suuren Öljykriisin kuin myös puhjenneen vuoden 1976 Pikku-Öljykriisin jälkiseurauksia.

Toisaalta toinen noista nk. Pikku-Öljykriiseistä tuli vielä niinkin myöhään kuin vuoden 1982 aikoihin, mutta sen seuraukset talouttaan parantaneessa Suomessa jäivät pienemmäksi ja välillä sitä hädin tuskin muiden sen vuoden juttujen takia edes muistetaan.

Suomessa alettiin vihdoin ja viimein myös kannattamaan Kekeä sinänsä nykypäivän tyyliinkin kuten ketä tahansa suomalaista kuljettajaa ja sekin oli vain hyvä asia.

Pidemmittä puheitta laitan seuraavaksi prologin, tietenkin tallit ja kuljettajat testikuljettajien lisäksi, pienet kauden ennakkoarviot, kalenterit ja sitten vuorossa onkin jo Rio de Janeiron kisaviikonloppu koska uusien Formulakuukausi-raporttien lisäksi en aio laittaa rataesittelyjä ja en myöskään liikaa kertoa muita taustoittavia asioita ajansäästön nimissä ellei joku niin muutoin erikseen halua/pyydä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuosi 1985 sääntöjen suhteen tasainen vuosi

Vuodeksi 1985 Formula 1:ssä vaikutti siltä, että mitään todella uutta ja tarkkaa ei sääntöjen osalta juuri tulisi. 220 litran polttoainerajoitus säilyi samana ja välitankkaus ei palannut lajiin.

Ainoat todella merkittävät sääntömuutokset olivat lähinnä aerodynaamisten apuvälineiden kuten nk. Siipipeilien kieltäminen lähellä auton tärkeitä aerodynaamisia kohtia, takasiivekkeiden leveyden kaventamista muiden pienempien apuvälineiden kuten ilmanohjainten lisäksi ja lopulta myös ennen kaikkea erittäin kiistanalainen polttoaineiden jäähdyttäminen ja muu kemiallinen hyötykäyttö suurilta osin kiellettiin etenkin kilpailuja varten.

Löytyykö McLarenille haastajaa?

Tämä oli tärkein kysymys ennen kautta. McLaren oli toki menettänyt Michelinin renkaat, mutta Goodyearille palaavanakin talli vaikutti murskaavan ylivoimaiselta etenkin parivaljakollaan Niki Lauda ja Alain Prost. Lauda voitti viisi kilpailua ja Prost seitsemän kilpailua vuonna 1984. Todelliset haastajat tuntuivat olevan vähissä, mutta niitäkin oli tarjolla. Lotukselle kovalla kohulla noussut Ayrton Senna tuntui olevan formulakauden ilmiö jo välittömästi ja myös Elio de Angelis nostettiin ilman muuta mestaruushaastajaksi.

Molemmat olivat nousseet talvikaudella 1984-1985 erittäin johtavaan asemaan testeissä joskin jo aivan ensitestejä lukuun ottamatta Senna oli jo nopeampi kuin de Angelis ja tämän tilanteen on otaksuttu luovan jännitteitä. Nelson Piquet olisi maailmanmestari tai edes haastaja vain jos Brabhamin auto olisi vuonna 1985 luotettavampi. Sitä se ei ollut vuonna 1984.

Suomalaiset luonnollisesti odottivat eniten Keke Rosbergin Williams FW10:ltä vaikka talvikaudella 1984-1985 välillä niin Keke kuin Nigel Mansell uutena tallikaverina tuntuivat olevan jatkuvasti lehdistön kyseltävinä enemmän keskinäisistä väleistään kuin ajoistaan radalla!

La Famiglialla valtavat paineet

La Famiglialla eli Ferrarilla oli valtavat paineet kautta 1985 ajatellen. Michele Alboreto oli ajanut yhtä epäonnisesti välillä kuin itse Chris Amon ja Rene Arnoux vuorostaan oli suorittanut välillä järkyttävän huonosti tallin autolla kisoissa eikä edes Viralliset Harjoituksetkaan vakuuttaneet. Mauro Forghieri on käytännössä syrjäytetty pienempiin tehtäviin ja Marco Piccinini tuntuu nyt olevan Il Commendatoren virallinen ykkösnyrkki kauden 1985 suhteen päätöksenteossa. Mestaruus oli pitkälti kiinni heti ensimmäisistä kisoista. Muuten sitä ei olisi ollut mahdollista saavuttaa.

Uusia talleja mukaan lajiin

Niitä oli vuodeksi 1985 odotettavissa, mutta vain piskuinen Giancarlo Minardin johtama Minardi-talli otti haasteen vastaan kuninkuusluokassa ajamisesta koko kauden ajan. Tallilla oli rahaa vain 2 miljoonaa dollaria ja tallipäällikkö ja kuljettaja Pierluigi Martini mukaan luettuna vain 14 henkilöä kokonaisuudessaan!

Zakspeed oli vuorostaan ilmoittautunut vain osalle kautta ja uusi Team Haas pystyi saamaan Alan Jonesin takaisin lajiin, mutta mysteeriksi jäi tarkka ja selkeä tuleminen vuoden 1985 MM-sarjaan.

Kustannukset huolettavat talleja

Kustannukset lajissa olivat kasvaneet valtavasti ja ne huolettivat myös talleja. Uusista talleista tai pikemminkin talliehdokkaista pois jäivät entisiä F1-autoja ajattavat Barron Racing ja Roger Cowman Racing. Molemmat näistä käyttivät Tyrrellin ja Arrowsin entisiä F1-autoja ja liittyivät poisjääntinsä vuoksi uuteen F2-sarjan korvanneeseen F3000-sarjaan. Isoilla merkkivalmistajilla lajitukea riitti muille annettavaksi. Rengasvalmistajat Goodyear ja Pirelli maksoivat yhteensä 24 miljoonaa dollaria lajitukea F1:siin mikä on ollut valtava määrä. Sen sijaan Spirit-talli oli talleista ylivoimaisesti köyhin ja ihmeenä nähtiin, että se edes liittyi sarjaan talvikauden 1984-1985 jälkeen. Tallilla huhuttiin olleen vain miljoona dollaria budjetissa ennen kauden alkua!

Televisiointi Suomessa paranee- vai paraneeko sittenkään?

Suomessa formuloiden lähettäminen Yleisradiossa tuntui olevan jälleen varsinainen aihe etenkin talvikaudella 1984-1985. Yleisradion selostajistakin Matti Lammi oli yllättäen päättänyt lopettaa selostukset ja alustavasti Jokisen Juhalle tuntui olevan erittäinkin paljon selostettavia kilpailuja luvassa kaudelle. Toisaalta taas Yleisradio oli kiinnostunut näyttämään vaihtelevasti 4-7 osakilpailua kaudella televisiosta ja samalla myös radiopuolella Raimo Häyrinen oli valmiina selostamaan f1-ajoja kiinnostuneille suomalaiskuuntelijoille vaikkakin rajua palautetta Häyrisen ajoittain vahvastikin asian vierestä menneistä selostuksista oli tullutkin.

Kaksi Formula-veteraania palaa kehiin= Tavallaan:alppu:

Vuoden 1985 aikana F1 sai kaksi mielenkiintoista veteraania paluumuuttajina lajiin. Tosin tavat ja tehtäväalueet olivat hyvin mielenkiintoiset. Suomalaisten osalta hieman tuntemattomampi tai mahdollisesti paljonkin tuntemattomampi tapaus oli Henri Pescarolo.

Parrakas ranskalainen ajoi F1:ssä vuosina 1968-1976 niin Matralla, alkuperäisillä Williamsin tallin autoilla, Marchilla, BRM:llä ja lopulta Surteesilla. Keikka-ajoja F1:siin oli tullut hyvinkin myöhään, mutta aina oli ollut esteitä.

Vuodeksi 1985 hän palasi lajiin kiintoisalla tavalla. Hän oli lopettanut uransa, mutta hänestä tuli melkein kaikkiin kilpailuihin kaudeksi 1985 lajin virallinen helikopteripilotti sillä hänellä oli lentolupakirjakin hallussa.

Toinen veteraani olikin suomalaisille formulan seuraajille tutumpi kaveri. Argentiinan poliittisissa ympyröissä vuonna 1982 toistaiseksi päättyneen uransa jälkeen ja lopullisesti vuonna 1985 uransa ajopaikkojen puutteessa lopettanut Carlos Reutemann kaikkien yllätykseksi palasi lajiin. Reutemanniakin ihmetytti mystinen tehtäväilmaisu kun hän sai palata lajiin mukaan. Brabhamin, Ferrarin, Lotuksen ja Williamsin miehestä huokui ihmettelyä kunnes hän hymyili lopulta tuttua hymyään tapauksen selvittyä.

Hänestä tuli FISA:n virallinen Course Carin kuljettaja kaudelle ja hänen tehtävänään oli ajaa kaikissa kauden 16 osakilpailussa. Niin kauan kun hänen varsinainen tehtävänsä politiikassa ei vaarantuisi niin Reutemann piti haasteesta ja mahdollisuudesta ajaa ainakin ruudukossa mukana jos ei muuten voisi ajaa.

Näihinkin tehtäviin tulisi kuitenkin muutoksia kauden aikana. Ja jatkoa kauden 1985 osalta seuraakin ihan pian.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 tallien ja kuljettajien osallistuneisuus tulee ilmi tässä:

McLaren: Niki Lauda, Alain Prost ja John Watson

Tyrrell: Martin Brundle, Stefan Johansson, Stefan Bellof, Ivan Capelli ja Philippe Streiff

Williams: Nigel Mansell, Keke Rosberg, Mike Thackwell ja Satoru Nakajima

Brabham: Nelson Piquet, Francois Hesnault, Marc Surer, Emanuele Pirro, Paolo Barilla ja Willy T. Ribbs

RAM: Manfred Winkelhock, Philippe Alliot ja Kenny Acheson

Lotus: Elio de Angelis ja Ayrton Senna

Renault: Patrick Tambay, Derek Warwick, Francois Hesnault, Alain Ferte ja Michel Ferte

Arrows: Gerhard Berger ja Thierry Boutsen

Toleman: Teo Fabi, Piercarlo Ghinzani, John Watson, Stefan Johansson, Alessandro Nannini, Oscar Larrauri, Paolo Barilla, Luis-Perez Sala, Emanuele Pirro, Gabriele Tarquini ja Volker Weidler

Spirit: Mauro Baldi, Huub Rothengatter ja Allen Berg

Alfa Romeo: Riccardo Patrese, Eddie Cheever ja Giorgio Francia

Osella: Piercarlo Ghinzani, Huub Rothengatter ja Giorgio Francia

Ligier: Andrea de Cesaris, Philippe Streiff, Jacques Laffite, Alain Ferte ja Michel Ferte

Ferrari: Michele Alboreto, Rene Arnoux, Stefan Johansson ja Johnny Dumfries

Minardi: Pierluigi Martini

Zakspeed: Jonathan Palmer ja Christian Danner

Team FORCE Lola-Haas: Alan Jones

Lisäksi Superlisenssin omistivat seuraavat kuljettajat ja he olivat jossakin välissä ehdolla F1:siin vuonna 1985:

Roberto Moreno, Jan Lammers, Mauricio Gugelmin, Bobby Rahal, Carlos Reutemann, Yannick Dalmas, Franco Forini, Johnny Cecotto, John Nielsen, Derek Daly, James Hunt, Jody Scheckter, Jean-Louis Schlesser, Corrado Fabi, Andy Wallace, Nicola Larini, Koji Sato, Jo Gartner, Josele Garza, Raul Boesel, Kurt Thiim, Rick Mears, Alex Caffi, Olivier Grouillard, Pascal Fabre, Adrian Campos, Tommy Byrne, Chico Serra, Jari Nurminen ja Danny Sullivan.

Superlisenssi hylättiin ainakin Alessandro Nanninilta ja Roberto Del Castellolta vuodeksi 1985 jolloin Del Castellon ura päättyi ja Nannini jäi testaamaan toisen tallin autoa kuin Minardia. Lisäksi Eric Langin, Claudio Langesin tuleminen ja Slim Borguddin paluu jäi vuodeksi 1985 näkemättä lisenssiepäselvyyksien ja tallien tulemattomuuden takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 tallien ja kuljettajien ennakkotunnelmia kauden alulta tulee seuraavaksi tässä. Ne pohjautuivat kauden alun tunnelmiin joten ne väistämättä myös muuttuivat kauden aikana:

McLaren

Niki Lauda 1, Alain Prost 2 ja John Watson 31 (Watson loikkasi McLarenin testikuljettajaksi melko varhain Tolemanin ongelmien takia.)

Selvää oli kauden 1985 alkaessa se, että McLaren tulisi jälleen uusimaan vuoden 1984 tapaan maailmanmestaruutensa. Ainakin mikäli kaikki ennusteet pitäisivät paikkansa. Niki Lauda ja Alain Prost olivat valmiita ottelemaan uudelleenkin mestaruudesta.

Ainoa todella merkittävä asia oli Michelinin renkaiden menettäminen ja siirtyminen Goodyeariin mikä ei olisi tallin osalta mikään hankala pala hallitsevana mestarina niin kuljettajien kuin tallin osalta.

Tyrrell

Martin Brundle 3, Stefan Johansson tai Stefan Bellof 4 ja Mike Thackwell 32 (Häviäjä sai jäädä vaihtoehtoiseen testaukseen talliin.)

Tyrrell-talli oli taistellut koko talvikauden 1984-1985 paikastaan edes jäädä lajiin. Se haki turhaan oikeusteitse menettämiään vuoden 1984 pisteitä ja sitä uhkasi sulkeminen kokonaan myös kaudeksi 1985. Lopulta Jean-Marie Balestre salli kaikkivoivana Tyrrelille oikeuden palata lajiin pitkän taistelun jälkeen. Ilman vuoden 1984 pisteitä tietenkin.

Stefan Bellofin tilanne oli epäselvä niin Willi Maurerin oikeustaistelun ja Urheiluautojen MM-Sarjan takia virallinen hire-in-kuljettaja kaudelle 1985 eli Mike Thackwell ajaa kaudella 2-3 osakilpailua riippuen tilanteista.

FOCA korvasi Tyrrellin matkustuskulut ja lisäksi myös järjesti ennen pitkää isoa maksukorvausta vastaan Renaultin moottorisopimuksen ilmaiseksi kaudeksi 1985. Maksukorvaus meni tietenkin Renaultille.

Williams

Nigel Mansell 5, Keke Rosberg 6 ja Mike Thackwell 34

Williams tuntui vakuuttavan kaikki lajissa talvikaudella 1984-1985 ja Keke Rosberg jatkoi tallin johtavan ykkösnimenä. Kakkosnimeksi tullut Nigel Mansell oli vielä pieni mysteeri Lotuksen vuosien jälkeen, mutta apua hänestä varmasti on Rosbergille. Thackwell on edelleen testikuljettaja.

Brabham

Nelson Piquet 7, Francois Hesnault 8, Marc Surer 35, Emanuele Pirro 36 ja Willy T. Ribbs 37

Brabham otti monen mielestä virheaskeleen väärään suuntaan ottaessaan Michelinin vetäydyttyä Pirellin renkaat Goodyearin sijaan. Pirellin kerrotaan tarjonneen Bernie Ecclestonelle rahaa enemmän kuin Goodyear joten tilanne oli siten selvä. Piquet jatkoi ykkösnimenä, mutta järkytys oli Francois Hesnaultin liittyminen talliin vaikka toki Parmalatin jäätyä sponsorimaan enää vain nimellisesti tallia vapaus valita kuljettaja oli toisenlainen. Marc Surer näki Brabhamin testisopimuksen huonona heittää hukkaan vaikkakin korosti pitävänsä välivuotta ennen kautta lajista. Myös Emanuele Pirro ja Willy T. Ribbs ovat olleet testipaikoistaan innoissaan.

RAM

Manfred Winkelhock 9, Philippe Alliot 10 ja Kenny Acheson 38

Winkelhock meni RAM:lle joka vieläkin yrittää sinnitellä lajissa mukana aliarvoisen pienellä budjetilla. Gustav Brunner korvasi Dave Kellyn suunnittelijana ja RAM 03 sentään vaikuttaa jo kunnon autolta. Acheson ajaa silloin kisoissa kun maksuvarat jommalta kummalta kuljettajalta loppuvat tai mahdollisesti vain Englannissa ajettavissa kisoissa. Muutoin Acheson ajaa Japanissa muita moottoriurheilukilpailuja.

Lotus

Elio de Angelis 11 ja Ayrton Senna 12

Lotuksen osalta uusi 98T-automalli on ollut testikaudella erittäin vakuuttava kuten myös Ayrton Senna tallin uutena löytönä. Toistaiseksi Elio de Angelis ei ole kyennyt löytämään vauhtia, mutta edelliskauden tasaisuudella de Angelis voi myös menestyä.

Renault

Patrick Tambay 15, Derek Warwick 16, Michel Ferte 14, Alain Ferte 39 ja Francois Hesnault 40 (Myöhemmin kauden aikana Ferten veljekset loikkasivat kokonaan Ligierille jolloin Hesnault sai yksinään numeron 14 käyttöön. Hesnault liittyi Renaultille melkein heti Brabhamin potkujen jälkeen.)

Renaultilla Jean Sage oli ylennetty Urheilujohtajaksi ja Gerard Larrousse oli saanut potkut ja uusi tallipäällikkö Gerard Toth oli hyvin kokematon valinta. RE60:n suunnitteli Michel Tetun sijaan Renault Sportin oma suunnitteluosasto jonka taitojen vähäisyys näkyi selvästi yleissuunnittelevana firmana. Goodyearin renkaat eivät sovellu ollenkaan Michelinin renkaita pitävälle mallille. Vaikea kausi kuljettajille on edessä.

Arrows

Gerhard Berger 17 ja Thierry Boutsen 18

Arrowsille kokonaan ensimmäinen turbomoottorien kausi oli ollut melkoinen pettymys jo 1984 ja sitä se olisi alustavastikin vuonna 1985. Arrows A8 oli ensimmäinen hiilikuituauto ja menetteli sentään edes testikaudella. Nordica häipyi sponsoripuolella, mutta DeLonghi ja Barclay korvasivat rahoituksen puutetta. Berger loukkaantui, mutta niskaleikkauksen avulla toipui talvikaudella juurikin Brasiliaan. Boutsenilta odotetaan ehkä ensi kertaa jo kovemmankin luokan tuloksia.

Toleman

Stefan Johansson 19 ja John Watson 20

Tolemanille talvikausi 1984-1985 oli hyvin dramaattinen tallin heikentyneenä taloutena ja lukuisten sponsorisopimusten menettäminen tarkoitti taistelua melkein konkurssia vastaan. Tallilla ei ollut mitään renkaita antaa käyttöön kuljettajilleen käyttöön koska Michelin vetäytyi, Pirelli kieltäytyi yhteistyöstä ja Goodyear ei vain halunnut rengastaa tallia. Toleman saattaa joutua pysymään kauankin poissa ja tilapäisesti molemmat kuljettajat saavat tehdä mitä haluavat. Yksi äärimmäinen vaihtoehto olisi ollut ajattaa joko Puurenkailla tai vuoden 1982 Avonin renkailla tallia ja sen autoja, mutta testitulokset olivat järjettömän huonoja joten talli ei ota sitä riskiä muuttua pelleksi radalla. Lukuisia maksukuljettajia pyörii tallin huhuissa mukana.

Spirit

Mauro Baldi 21 ja myöhemmin kaudella auton kanssa vuorottelevat Huub Rothengatter ja Allen Berg

Spirit oli viittä vaille konkurssissa kaudelle 1985 lähdettäessä ja sama vuoden 1983-automalli oli nyt päivitetty vain Spirit 101D:ksi. Uusi 102 lojuu edelleen testimallin kehikkona tallin pienessä ja surkealta näyttävässä päämajassa. Baldin rahat ovat tallin elämänlanka.

Alfa Romeo

Riccardo Patrese 22, Eddie Cheever 23 ja Giorgio Francia 41

Toisilleen varsin vihainen parivaljakko Patrese ja Cheever jatkavat vuonna 1985 tallissa ja Francian oletukselle ajoista voi viitata kintaalla kun tallin tilanne on mitä on. Tallin uusi automalli 185T näyttäisi olevan varsin paljon polttoainetta syövä auto. Nähtäväksi jää sen oikea teho.

Osella

Piercarlo Ghinzani 24 ja myöhemmin kaudella auton kanssa vuorotteli Huub Rothengatter Giorgio Francian sijaan

Osellan piti ajattaa Ghinzania ja Jo Gartneria myös kaudella 1985, mutta sitten Gartner tavoitteli ensin Tolemanin paikkaa ja lopulta häipyi koko sarjasta Urheiluautojen MM-sarjaan. Siten Ghinzani jäi yksin ajamaan tallissa. Ghinzanin rahat ovat myös tallille tärkeä asia sillä ylimääräistä sponsorirahaa ei ole juuri jaossa edes vuoden 1984 hyvien tulosten jälkeen.

Ligier

Andrea de Cesaris 25, Jacques Laffite 26, Michel Ferte 42 ja Alain Ferte 43 (Ferten veljekset olivat liitännäisellä sopimuksella mukana niin Renaultilla kuin Ligierillä.)

Ligierille kausi 1985 oli melkoinen piristysruiske Jacques Laffiten palattua talliin. Gerard Larroussen ja Michel Tetun tulo talliin rauhoitti myös Guy Ligierin. Ligier JS25-automalli on osoittautunut lupaavaksi joskin ylipainoiseksi autoksi ja kuljettajista Laffiten lisäksi myös Andrea de Cesaris on erittäin vahva kuljettaja jatkamaan Ligierillä. Ferten veljekset saavat testata molemmissa talleissa palveluksena molempiin suuntiin teoistaan.

Ferrari

Michele Alboreto 27, Rene Arnoux 28, Johnny Dumfries 45 ja Dario Benuzzi 46

Michele Alboreton vahvat otteet olivat olleet Ferrarille hienoa nähtävää vuonna 1984, mutta vuodeksi 1985 niiden odotettiin parantuvan. Rene Arnoux oli suorastaan pettymys vuoden 1985 lähestyessä, talvikauden mystinen loukkaantuminen ja aivan viime hetkellä ennen kautta 1985 tapahtunut nimeäminen puhuivat äärimmilleen kiristyneestä tilanteesta. Arnoux on pulassa mikäli joutuu pois tallista.

Dumfries on testaaja tallissa joskin on häipymässä koska talli on vienyt hänen testivuoronsa liian monta kertaa eikä Ferrarin oletettua nelisylinteristä turbomallia tullutkaan lopulta radoille. Dario Benuzzi jatkaa myös mielenkiintoisena vierailijana testijoukkueessa. (Benuzzi unohtui laittaa noiden muiden vuoden 1985 ehdokkaiden nimilistaan joten pahoittelut siitä.)

Minardi

Pierluigi Martini 29

Minardi on uusi tulokas lajiin F2-luokasta ja ainoa uusi talli joka nähdään koko kauden ajan mukana lajissa!

Pierluigi Martinilla oli testiä ja yksi karsiutuminen takanaan lähdettäessä uran ensimmäiseen kokonaiseen kauteen ja ongelmaherkällä M185-automallilla tilanne näytti pahalta. Tallin piti saada aluksi runkoonsa Alfa Romeon turbomoottori, mutta lopulta Alfa Romeolta ei riittänyt koneita sille annettavaksi ja suunnitellun moottorin sijaan auto sai suunnittelemattoman Motori Moderni-moottorin joka sekään ei ollut valmis kun Rio de Janeiroon oltiin menossa. Siten talli sai vähäksi aikaa käyttöönsä Ford Cosworthin moottorin.

Zakspeed

Jonathan Palmer 30

Toinen uusi ja Länsi-Saksan ikioma turbotalli Zakspeed pääsi mukaan lopultakin omalla automallillaan eli Zakspeed 841:llä. Se ajaa sääntöjenmukaisesti kaudella 1985 vain osakautisena tallina kaikki Euroopan osakilpailut, mutta ei mitään muita kilpailuja.

Team Haas

Alan Jones 33

Team Haas onnistui saamaan Alan Jonesin jälleen mukaan F1:siin, mutta kaikki muu tallin ympärillä oli mysteeriä. Ennen kautta ei tiedetty, että milloin talli varmasti liittyisi lajiin mikäli edes liittyisi? Eric Broadleyn hallitsema Lola linkitettiin talliin, mutta sillä ei ollut paljonkaan Carl Haasin ja FORCE Groupin vetämän hankkeen kanssa mitään tekemistä. Huntingdonin lähellä ainakin tilapäistä tukikohtaa ylläpitäneenä se oli onnistunut saamaan Beatricen pääsponsoriksi ja lisäksi Neil Oatleyn suunnittelijaksi talliin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 rengasasioista ja myös kautta 1986 sivuten tulee asiaa tässä aikanaan vuoden 1982 Kausikoosteeseen linkittämästäni viestistä. Siitä selviää, että millaisia renkaita ne keskimäärin olivat:

Vaikka tämä ei myöskään varsinaisesti kuulu Keken kauteen niin laitetaan tämäkin tänne kuitenkin. Kausilla 1985 ja 1986 Goodyear ja Pirelli toimivat rengasvalmistajina. Goodyearin renkaat eivät olleet jälleen juurikaan muuttuneet aiempiin kausiin verrattuna. Michelinin vetäydyttyä Pirelli jäi vastustamaan Goodyearia sarjassa.

Pirellin renkaat muuttuivat siten, että se yritti imitoida Goodyearin rengasideaa ja luopui omien jyvärenkaiden valmistamisesta kokonaan. Lisäksi Pirelli hankki tietotaitoa Micheliniltä ja Pirelli kehitti uuden Enduro-renkaan. Enduro-rengas tai koodinimeltään E-rengas oli varikon ylivoimaisesti kovin rengas sillä se oli kovempi kuin A ja AA-rengas Goodyearilla. Vain molempien valmistajien Harjoitusrenkaat olivat kovempia.

Pirelli nimesi uudelleen kolme entistä jo edellisellä kaudella hieman muuttunutta rengastaan. Pirelli käytti Pehmeää, Keskikovaa ja Kovaa rengasta. Goodyear käytti kirjainrenkaita D:stä A:han. Enduro-rengas Pirelillä valmistettiin erittäin kovista ja kestävistä materiaaleista ja siihen lisättiin Rouhentajiksi kutsuttuja erittäin pieniä rengasnyrhelmiä jotka muokkasivat radan pintaa ja kadotessaan lisäisivät pitoa renkaassa.

Lisäksi renkaassa oli rajallinen määrä erikoiskumia jonka piti parantaa pitoa mutkissa ja hajotessaan sen erikoiskumi muodosti liimaisen kerroksen joka pystyi tarjoamaan mutkissa pitävyyttä. Enduro-renkaan heikko puoli oli erittäin heikko lämpenemiskyky ja sen raskaus muihin renkaisiin verrattuna. Se johti siihen, että Enduro-renkaita ei käytetty kisoissa juuri lainkaan. Testeissä sen sijaan niitä käytettiin.

Enduro-renkaat olivat tehty kuitenkin erittäin vahvoja turbomoottoreita varten ja turbomoottoreiden voimat kuluttivat vahvintakin rengasta nopeasti. Lisäksi lähtökyvyltään Enduro-renkaat olivat parhaimmillaan täydessä polttoainelastissa kisan alussa. Enduro-renkaat olivat kaikkiaan rengastesteissä yli 4-5 sekuntia hitaammat D-seoksiin tai Pehmeisiin renkaisiin nähden.

Enduro-renkaat suhteessa A-renkaisiin olivat kuitenkin nopeammat johtuen renkaan kumimassan koostumuksesta ja kun lämmöt olivat kohdillaan ja rengas oli kulunut sopivasti niin Enduro-rengas oli kierroksella 0,3 sekuntia nopeampi kuin A-rengas ja 0,6-1,2 sekuntia AA-rengasta nopeampi radasta riippuen.

Näiden renkaiden lisäksi olivat Harjoitusrenkaat ja aika-ajon erikoisrenkaat olivat poikkeavia. Goodyearin rengas oli kestävämpi ja se tarjosi melkein kaikilla radoilla noin 2 kierroksen keston. Pirellin aika-ajorengasta nimitettiin Liimarenkaaksi sen tarjoaman erittäin hyvän pidon takia. Se kesti kuitenkin vain yhden ainoan kierroksen.

Seuraavalle kierrokselle se saattoi säästeliäällä ajolla kestää yhden kierroksen lisää mutta eroa aloituskierrokseen oli jo 0,3 sekuntia huonompaan suuntaan. Kolmas kierros oli jo 1,5 sekuntia hitaampi ja neljän kierroksen jälkeen 2 sekuntia verrattuna aloituskierrokseen. Goodyearillakin renkaat heikkenivät nopeasti, mutta eivät näin rajusti suhteessa Pirelliin.

Sadekelin renkaat eivät eronneet paljoakaan. Pirellin sadekelin renkaat eivät kuitenkaan poistaneet vettä aivan niin paljon kuin Goodyearin ja lisäksi ne olivat erittäin herkät lämpötilojen vaihteluille. Lisäksi lämpiäminen aiheutti ongelmia Pirellin kuljettajille.

Vähänkin kuivemmalla radalla Pirellit eivät sadekelin renkaan osalta kestäneet kauan sillä renkaan kumiosat sulivat alle hetkessä ja Goodyearin vastaavilla pystyi ajamaan rajoitetusti pitempään. Lisäksi Pirellin saderengas oli raskaampi painoltaan, mutta pehmeämpi kumiosiltaan.

Kauden 1986 aikana Pirelli käytti enimmäkseen Kovaa ja Keskikovaa rengasta kisoissaan. Keskikovan renkaan toimimaan saaminen oli myös vaikea ongelma mitä Pirelli ei oikein kauden aikana saanut ratkaistua. Kovia renkaita käytettiin myös kisoissa. Pehmeitä renkaita Pirelli käytti lähinnä hitailla radoilla kuten Monacossa tai nopean tyyppisillä katuradoilla kuten Adelaidessa. Myöskin vähän rengasta kuluttavalla radalla kuten Monzassa talli käytti Pehmeitä renkaita.

Enduro-renkaita ei juuri käytetty kaudella muuta kuin testeissä ja harjoituksissa. Ainoat kisat missä Pirellin tallit käyttivät Enduro-renkaita olivat Hockenheim ja Spa-Francorchampsin kisat. Niissäkin vain harvat Pirellin kuljettajat ottivat ne ja loput ottivat kovat renkaat.

Monzassa niitä käytettiin vielä harjoituksissa ja Virallisissa Harjoituksissa (Aika-ajo) lähinnä radan rouhentamiseen ja kumintuottoon mutkiin. Ja tietysti bravuurikierrosten ajamiseen ennen aika-ajon renkaita. Goodyearilla kuljettajat käyttivät vaihtelevasti kauden aikana kaikkia rengasseoksia.

Pirelli vetäytyi kisoista kauden 1986 jälkeen ja ei ilmestynyt ennen kauden 1989 alkua. Lisäksi FISA kielsi kauden 1986 jälkeen erikoiset Enduro-renkaat tai pikemminkin niiden rakennusaineena käytettävät materiaalit jonka jälkeen sen tyyppisiä renkaita ei ole f1:ssä nähty. Lisäksi se yritti kieltää aika-ajon renkaat ja rajoitti turbojen tehoa.

Aika-ajokin haluttiin kieltää erikoisella tavalla. Kauden alussa ensimmäisessä kilpailussa paikat määräytyisivät edellisen kauden sijoitusten perusteella automaattisesti. Seuraavasta kisasta lähtien pidettäisiin 30 % kisamitasta oleva pienoiskilpailu ja 70 % edellisen kisan sijoitusten perusteella arvottaisiin lähtöruudut. Tällainen formaatti sai kylmän vastaanoton ja FISA hylkäsi sen vähin äänin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 F1-kalenterin osalta oli vilkasta arvuuttelua meneillään ja jälleen ennen kauden alkua ja kauden aikana tapahtui dramaattisia muutoksia kilpailujen osalta. Tässä joulukuun 1984 tilanne pienenä uusintana ennen tammikuun 1985, helmikuun 1985, maaliskuun 1985 ja aivan huhtikuun 1985 alkupäivien tilanne ja lopulta aivan viimeinen lopullinen kauden 1985 F1-kalenteri joka jäi toteutumatta aivan sellaisenaan ja näistä kaikki muut tulevat muissa viesteissä, mutta nyt ensin vuoden 1985 alustava kalenteri vuoden 1984 joulukuun osalta:

Joulukuussa 1984 aivan juuri sen vuoden nimenomaisena jouluaattona F1-kalenteri näytti luonnollisesti kautta 1985 arvioidessa erilaiselta. Dallasin kilpailu oli otettu alustavasti kokonaan pois kalenterista ensimmäistä kertaa ja Monacon kilpailua ei FISA:n, FOCA:n ja ACM:n kiistojen vuoksi ollut lainkaan kalenterissa talvikaudella 1984-1985 aina maaliskuuhun asti. YLE arveli tuolloin kauden 1985 tv-lähetysten määräksi vähintään 4, mutta korkeintaankin 7 kilpailua televisiosta lähetettävän kaudella.

Tässä kuitenkin kalenteria 24.12.1984 näyttäneessä muodossa kaudelle 1985:

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroit: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Silverstone: 20.7.1985

Hockenheim tai Nürburgring: 4.8.1985 (Kisajärjestäjillä oli tuolloin hintakilpailu. Hintakisan häviäjä olisi ollut varakilpailu.)

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands: 22.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa: 13.10.1985

Australian Grand Prix Adelaidessa: 3.11.1985

Kyalami: 17.11.1985

Vähintään 16 osakilpailua aiottiin ajaa kaudella 1985, mutta poikkeuksellisesti kilpailukaudella pystyi olemaan 17 tai jopa 18 osakilpailua siinä vaiheessa. Monacon kilpailusta käytiin edelleen neuvotteluja ja Dallasin kilpailu haluttiin myös taloudellisten vaatimusten takia kalenteriin. Dallasin kilpailu olisi ajettu maaliskuussa viikko tai kaksi viikkoa ennen Rion kisaa 24.3 tai 31.3 sinä vuonna. Monacossa olisi ajettu kuten ajettiin eli 19.5.1985 sillä päivämäärä oli päätetty jo kauan ennen televisiokiistaakaan. Fuengirolan radan viimeiset hetket lähestyivät tuolloin kalenterissa sillä alkutalvella 1985 se sanottiin jo irti kalenterista. Mikäli Fuengirolassa olisi ajettu niin se olisi ajettu joko syyskuussa tai lokakuussa Meadowlandsin tai Rooman kilpailun jälkeen.

Rooman katuratahanke oli myös sen verran puoliteissä, että sen kilpailupaikka oli annettavissa kaikkein todennäköisimmin muille kisoille kuten Saksan Grand Prixin tarjouskisan häviäjälle tai Brands Hatchille joka oli varakilpailuehdokkaista paras sinä vuonna. Rakennustöiden nopeutuessa myös Fuengirola oli edelleen hyvä ehdokas, mutta raha oli liian suuri este ylitettäväksi. YLE:n televisioinneista Monaco oli alustavasti listalla, mutta mikäli kisaa ei ajettaisi niin TV2 saisi ylimääräisen yhden kilpailun mahdollisesti näytettäväkseen muulle osalle kautta. Muut televisiokilpailut olivat varattu Spahan, Nürburgringille tai Hockenheimiin ja Monzaan. Mahdollisesti YLE oli valmis näyttämään myös Meadowlandsin tai Rooman kilpailun. Ja vielä jonkun muun yksittäisen kilpailun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tammikuussa 1985 tapahtui pieniä ja vähäisiä suuntamerkityksiä eri kilpailujen osalta kaudelle 1985. Jonkun verran muutoksia silti tapahtui. Dallasin kilpailua yritettiin vielä saada kalenteriin mukaan kauden avaukseksi ajettavaksi 24.3.1985 ja Monacon kilpailu oli edelleen arveluttavan epävarma. Fuengirolan kilpailu palasi vielä kalenteriin toiseksi viimeisen kerran. Tuossa vaiheessa se ajettaisiin heti Meadowlandsin kilpailun jälkeen.

Tässä kalenteria kilpailuista siltä miltä kalenteri näytti tammikuussa 1985:

Keski-Yhdysvaltain Grand Prix Dallasissa tai vaihtoehtoisesti Dallasin Grand Prix: 24.3.1985

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroitin Grand Prix tai Itä-Yhdysvaltain Grand Prix Detroitissa: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Silverstone: 20.7.1985

Hockenheim tai Nürburgring: 4.8.1985

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands: 22.9.1985

Espanjan Grand Prix Fuengirolassa: 29.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa: 13.10.1985

Adelaide: 3.11.1985

Kyalami: 17.11.1985

Korkeintaan 18 osakilpailua oltiin valmiit ajamaan, mutta lähtökohtaisesti 15-17 osakilpailua haluttiin ajaa kaudella 1985. Mahdollisesti Monaco oli tulossa kalenteriin ajettavaksi 19.5.1985 tai sitten ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Helmikuussa 1985 vuoden 1985 F1-kisakalenteri otti jälleen ratkaisevia askeleita.

21.2.1985 FISA esitti yhdessä FIA:n ja FOCA:n kanssa vaatimuksen Monacon ACM:lle vuoden 1985 F1-kilpailun pidosta joka velvoitti sen antamaan vastauksensa 2.3.1985 mennessä siitä, että halusivatko he pitää vuoden 1985 Monacon Grand Prixin vai eivät. Lisäksi Fuengirola oli aivan viimeistä kertaa mukana kalenterissa ja alustavassa kokoonpanossa Fuengirolan korvaajaksi ehdolla oli Mugelloa, Hockenheim-Nürburgringin parivaljakon häviäjää, Zolderia ja Brands Hatchia tarjolla.

Rooman Grand Prix alkoi myös huojua Euroopan Grand Prixin paikallaan. Dallas oli toiseksi viimeistä kertaa mukana kalenterissa koska sen määräaika oli aivan lopuillaan siitä, että pystyisikö se maksamaan vaadittuja maksusummia kilpailusta ja sitä myös viivytettiin ensimmäisen kerran sijoiltaan.

Tässä kuitenkin kalenteria:

Keski-Yhdysvaltain Grand Prix tai Dallasin Grand Prix: 31.3.1985

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroit: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Silverstone: 20.7.1985

Nürburgring tai Hockenheim: 4.8.1985

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands: 22.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa: 13.10.1985

Espanjan Grand Prix Fuengirolassa: 20.10.1985

Adelaide: 3.11.1985

Kyalami: 17.11.1985

Edelleen kalenterin koko oli 18 osakilpailua suurimmillaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Maaliskuussa 1985 aivan alkupäivinä 2.3.1985 Monacon ACM antoi alustavan hyväksyvän vastauksensa FOCA:n, FISA:n ja FIA:n tarjoukseen pitää F1-kilpailu vuonna 1985. Kalenterista poistui Fuengirola ja aivan viimeisillä hetkillä oli omalta osaltaan myöskin mukana Dallasin osakilpailu. Dallasin Grand Prix siirtyi myös kauden toiseksi kilpailuksi ainoan kerran ennen lopullista poistumistaan hyvin pian tämän jälkeen. Tässä vaiheessa myös Saksan Grand Prix melkein varmasti oli pidettävissä Nürburgringin radalla.

Tältä kalenteri siis näytti maaliskuun alussa 1985:

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Dallasin Grand Prix Dallas: 14.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Monaco: 19.5.1985 (Melkein varma kilpailu pidettäväksi. Mahdollisesti muutoin parivaljakon Nürburgring-Hockenheim häviäjä.)

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroit: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Silverstone: 20.7.1985

Nürburgring tai Hockenheim: 4.8.1985

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands: 22.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa: 13.10.1985

Adelaide: 3.11.1985

Kyalami: 17.11.1985

17 osakilpailua oltiin lähtökohtaisesti valmiita ajamaan kaudella 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Huhtikuussa 1985 Aprillipäivänä ja siihen mennessä julkaistiin toiseksi viimeinen kalenteri ennen silloista lopullista kalenteria vuodelle 1985. Monacon Grand Prix vuodeksi 1985 kiinnittyi pysyvästi paikoilleen vuodeksi 1985 18.3.1985 ja Dallasin kilpailu oli jo peruutettu 14.3.1985 kuukautta ennen kilpailua.

Saksan Grand Prix varmistui pidettäväksi Nürburgringille ja Meadowlandsin ohella Rooman Grand Prix oli nyt erittäin horjuva. Euroopan Grand Prix alkoi suuntautua kohti Brands Hatchia, Hockenheimia, Zolderia tai Mugelloa jota myös tarjottiin Rooman Grand Prixin korvaajaksi ja joka oli myös varakilpailu vuonna 1985 F1:ssä vaikkakin hyvin heikosti.

1.4.1985 F1-kalenteri vuodelle 1985 näytti tältä:

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Monaco: 19.5.1985

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroit: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Brands Hatch: 20.7.1985

Nürburgring: 4.8.1985

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands tai Itä-Yhdysvaltain Grand Prix: 22.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa, Brands Hatchissa, Hockenheimissa, Zolderissa tai Mugellossa: 13.10.1985

Adelaide: 3.11.1985

Kyalami: 17.11.1985

Vuoden 1985 TV-kisoiksi Yleisradio oli valinnut jälleen vähintään neljä kilpailua eli Monacon, Spa-Francorchampsin, Nürburgringin ja Monzan. Näistä Monaco ja Nürburgring tulisi TV2:lla ja Spa-Francorchamps ja Monza TV1:ssä. Epävarmoja televisiokilpailuja YLE:n puolella olivat Meadowlands, Euroopan Grand Prix ja keskikauden kilpailuista Paul Ricard tai Silverstone. Kaikki epävarmat kilpailut esitettäisiin TV2:ssa. Matti Lammin sijaan TV2:n uudeksi selostajaksi meni tuolloin Matti Kyllönen. Ja Juha Jokinen jatkoi TV1:n puolella kilpailujen selostamista. Kevennyksenä ilmoitettiin myös Suomen Grand Prixin Helsingissä peruuntuneen, mutta ehkäpä kilpailu nähtäisiin vuonna 1986...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vuoden 1985 lopullinen kalenteri selvisi F1:n osalta 4.4.1985 juuri ennen kauden avausta Brasilian Rio de Janeirossa. Kilpailukalenteri käsitti 17 kilpailua korkeintaan ja muutoin ajettaisiin vaihtelevasti 15-16 kilpailua kaudella. Rooman Grand Prix oli Meadowlandsin tapaan erittäin epävarma ja näistä Meadowlandsin kilpailua viivytettiin. Silverstonen kilpailu siirtyi sunnuntaiksi ja Kyalami siirtyi lauantaikilpailuksi. Televisiopuolella juuri mikään ei muuttunut paitsi, että YLE aikoi televisioida aiemman 7 osakilpailun sijaan mieluummin vain 6 kisaa kaudella. Epävarmat Meadowlands ja Rooma olivat ensisijaisia, mutta myös muut kilpailut olivat mahdollisia televisioitaviksi.

Ne olisivat tulleet TV2:ssa. Kauden ajalta televisioinnin verrattava vähäisyys herätti kritiikkiä suomalaisissa, mutta erityisesti alustava radioinnin vähäisyys pöyristytti joskin vähemmän silti kuin vuotta aiemmin 1984. Radiosta kauden aikana aiottiin alustavasti suorana kuuluttaa Raimo Häyrisen toimesta vain kauden avaus Brasiliasta ja yksi muu suora kilpailu vapaavalintaisesti jossakin välin kautta ja muut kilpailut vain ohjelmakohtaisesti mikäli kerettiin. Toisaalta radiointiin enemmänkin kauden aikana uskottiin silti enemmän kuin vaikkapa televisiointiin. Etenkään lisäkilpailujen osalta.

Joka tapauksessa tässä kuitenkin se lopullinen kalenteri joka ei taas tietenkään ollut aivan lopullinen vuoden 1985 osalta 4.4.1985:

Rio de Janeiro: 7.4.1985

Estoril: 21.4.1985

Imola: 5.5.1985

Monaco: 19.5.1985

Spa-Francorchamps: 2.6.1985

Montreal: 16.6.1985

Detroit: 23.6.1985

Paul Ricard: 7.7.1985

Silverstone: 21.7.1985

Nürburgring: 4.8.1985

Österreichring: 18.8.1985

Zandvoort: 25.8.1985

Monza: 8.9.1985

Flushing Meadows New York Grand Prix Meadowlands: 29.9.1985

Euroopan Grand Prix Roomassa, Brands Hatchissa, Hockenheimissa, Zolderissa tai Mugellossa: 13.10.1985

Adelaide: 3.11.1985

Kyalami: 16.11.1985

17 osakilpailua oltiin siis valmiita ajamaan vuonna 1985.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Näin Kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

Formulakuukausi Tammikuu 1985

1/85

5.1.1985: Jonathan Palmer pääsi Zakspeedille ja Tyrrell Racing teki vastaprotestin

9.1.1985: ATS luopuu F1:stä kauden 1985 osalta ja Tyrrellin vastaprotesti hylätään

19.1.1985: Ayrton Sennalla ongelmia Lotuksen testeissä, Piercarlo Ghinzani Osellalle Jo Gartnerin aisapariksi myös kaudeksi 1985, Pensken tai Chevroletin tulo Formuloihin vuodeksi 1986 tyrmätään, Rene Arnoux jalkaleikkaukseen testikauden onnettomuuden vuoksi ja Niki Lauda jatkaa vain McLarenilla uraansa mikäli jatkaa eli hän ei aio loikata vuodeksi 1986 Renaultille

24.1.1985: Niki Laudan mielestä ylivoima laiskistaa ja ajaminen ei

31.1.1985: Alan Jonesin paluu takaisin F1:siin varmistui
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Näin kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

2/85

7.2.1985: Marc Surer ottaa vastaan Brabhamin testikuljettajan tarjouksen vuodesta 1985 sillä ehdolla, että saa ajaa muutoin vapaasti Urheiluautojen MM-Sarjaa ja erilaisia ralleja. Rallin MM-Sarjaan ja sen spekulointeihin ei Surer halunnut ottaa kantaa

13.2.1985: Keke Rosberg Helmikuun Suurtestien kolmanneksi nopein Rio de Janeirossa

14.2.1985: Keke Rosberg nopein Helmikuun Suurtestien toisen päivän osalta

15.2.1985: Keke Rosberg nopein Helmikuun Suurtestien kolmannen ja viimeisen päivän osalta

21.2.1985: Monaco mahdollisesti mukana kalenterissa ja Fuengirola peruuntumassa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Näin kuukauden sisällä Formuloissa tapahtui

3/85

1.3.1985: Francois Hesnaultin shokkisiirto Brabhamille

2.3.1985: Monacon Grand Prix mukaan erittäin vahvan alustavasti kalenteriin ja Fuengirola poistui kalenterista

9.3.1985: Elio de Angelis nopein maaliskuun Suurtesteissä Rio de Janeirossa

10.3.1985: Francois Hesnaultin suuronnettomuus ja tulipalo Suurtesteissä Rio de Janeirossa, mutta mies selvisi vahingoittumattomana

11.3.1985: Rio de Janeiron Suurtestit jatkuvat Keke Rosbergin komennossa

12.3.1985: Alain Prost nopein Rio de Janeiron Suurtesteissä

13.3.1985: Rooman Grand Prix vaarassa peruuntua, McLaren Rio de Janeiron Suurtestien päätöspäivän nopein talli Niki Lauda nopein ja Alain Prost toinen ja Williams kieltää Bridgestonen ottaneen sitä kohtaan mitään yhteyttä huhuista poiketen

14.3.1985: Toleman luopuu sarjasta? Lisäksi Dallasin Grand Prix peruttiin lopullisesti

18.3.1985: Rooman Grand Prix luopuu paikastaan alustavasti ensimmäisen kerran ja Monacon Grand Prix varmistui lopullisesti pidettäväksi
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ennen kautta 1985 aivan viimeisissä Suurtesteissä jälleen Rio de Janeiron radalla Talvikauden 1984-1985 päättäneiden testikauden viimeisten testien kaikkein nopein kuljettaja oli kautta ennakoiden Michele Alboreto Ferrarilla.

Tämä ennakoi Ferrarin vahvaa tuloa kaudeksi 1985 ainakin edes Rioon jos ei muihin kilpailuihin. Nelson Piquet oli ajanut kotiradallaan vahvoja suorituksia kuten myös Ayrton Senna. Suurtestit ajettiin noin viikkoa ennen kauden alkua maaliskuun lopun ja huhtikuun alun vaihteessa vuonna 1985.

Sen jälkeen oli pieni tauko ja sittemmin ajettiinkin jo itse Brasilian Grand Prixiä Rio de Janeiron radalla. Tässä vaiheessa Suomessa oltiin erittäin innostuneita Keke Rosbergin tulevasta kaudesta ja Talvikaudella 1985 oli ehtinyt olla jo Keke Rosbergin Formula Rockia Hittimittarissa ja harmiteltiin lähinnä Dallasin Grand Prixin peruuntumista kun jäi mahdollinen J.R:n formulakuvio itse saippuasarjassa näkemättä ja kokematta.:D

Huhtikuun Formulakuukauden tapahtumat laitan Portugalin Estorilin kilpailun jälkeen ja jatkossa formulakauden 1985 aikana laitan ne tapahtumat jotka eivät ole välittömiä tai lähes välittömiä tapahtumia ennen kilpailuviikonloppua tai sen jälkeen ylimääräisten viestien laittamisen sijaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Rio de Janeiron radalla Brasilian Grand Prix oli valmiina ajamaan Dallasin sijaan vuoden 1985 formulakauden. Kolmatta vuotta peräkkäin se avasi kauden ja mielenkiinto kohdistui lähinnä siihen, että nähtäisiinkö yhtä jännittävä ja mielenkiintoinen kilpailu kuin mitä vuosina 1983-1984 oli nähty.

Vuoden 1983 Brasilian Grand Prixissä Cossyliiga oli ollut voittavaa luokkaa ainakin melkein ja vuonna 1984 McLarenin ylivoimaa haastoi koko muuta kautta selvästi enemmän niin Renault, Ferrari, Lotus kuin Williamskin. Vuodeksi 1985 vuoden 1984 tapaan Michele Alboreto Ferrarilla oli nopein, mutta vuosien 1983-1984 tapaan ei mitään merkittävää johtopäätöstä kannattanut päätöksestä vetää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Rio de Janeiroon saapui lopulta siis vain 25 kuljettajaa ja ainoana uusista talleista vain Minardi. Toleman oli joutunut jäämään ilman renkaita ja vaikka talli matkusti paikan päälle niin se ei yksinkertaisesti voinut ajaa. John Watson jäi Englantiin, mutta Stefan Johansson matkusti kaikesta huolimatta paikan päälle. Toleman ei ollut oikeastaan paljon lainkaan muiden tallien kanssa testaamassa testikaudella. Johanssonin matkustus Rioon oli onnenkantamoinen.

Tyrrellin osalta ainakin sillä Stefan Bellof oli hyllytetty tallin osalta sillä Willi Maurerin oikeussotku ja Ken Tyrrellin oma piruuntuminen saksalaisnuorukaisen ajoittain erittäinkin kriittiseen asemaan testikaudella aiheutti myös sponsorien väliintulon ja lopulta Ken Tyrrell teki ääriratkaisun ja hyllytti ajajansa Riosta vilttiketjuun. Siten Tyrrell tarvitsi toisen kuljettajan.

Mike Thackwell oli hyvinkin valmis tulemaan Rioon, mutta onnettomuudekseen hän valitsi väärän reittilennon toiseen maahan ja jäi rannalle siten kilpailusta!

Thackwellin osalta kuitenkin hänelle oli luvattu ajo niin Montrealiin kuin Meadowlandsiin kuten myös mahdollisesti Rooman kilpailuun Tyrrellin ratissa sillä Frank Williams ja Ken Tyrrell olivat alustavasti niin kaudesta sopineet. Johansson oli siten hyvin onnekas mies paikallaan lunastamassa Tyrrellin 1984 Monzan ajoaan tavallaan takaisin sillä Monzassa 1984 Johanssonin olisi pitänyt ajaa vielä yksi kilpailu ennen Tyrrellin sulkemista sarjasta. Mielenkiintoisesti hän sai siten ajaa miestä vastaan jonka ruotsalainen oli korvannut. Kyseessä oli siis Martin Brundle.

Johanssonin omat kypärät olivat jääneet äkkilähdön takia yleensäkin kotiin kun muu Toleman-tallikaan ei ollut ensin tullut ja oli vain sitten lähtenyt paikan päältä. Lopulta Keke Rosberg antoi yhden omista kypäristään ruotsalaisen käyttöön ja näin nähtiin radalla peräti kaksikin Rosbergia.:eek:

Johansson sai myös varakypäränkin käyttöön sunnuntain kilpailua varten. Koko tämä episodi sattui viimeisen Suurtestin jälkeisenä aikana aina Rio de Janeiron perjantain Vapaisiin Harjoituksiin mennessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Perjantain Virallisissa Harjoituksissa tilanne oli siis hyvin selvä. Koska kuljettajia oli vain 25 kappaletta niin jokainen kuljettaja pääsi kilpailuun kunhan aika jäi vain 110 % rajan alle ja myös mikäli tuomaristo muiden sessioiden aikoja hyväksi katsoi tai vain antoi poikkeusluvan ajamiseen muuten vain.

Perjantain Virallisen Harjoituksen nopein oli rohkaisevasti Elio de Angelis ajalla 1.28.081 ja toiseksi ajoi Ayrton Senna ajalla 1.28.705 ja kolmanneksi ajoi talvikauden johdossa päättänyt Michele Alboreto ajalla 1.28.899 ja neljänneksi ajoi itsensä Alain Prost ajalla 1.30.253 ja Patrick Tambay oli vastoin aiempia kovia puheitaan peräti viides vain tuhannesosan Prostia hitaampana ajalla 1.30.254 ja hallitseva maailmanmestari Niki Lauda oli kuudes ajalla 1.30.716 ja Rene Arnoux oli edes jotenkin pirteän oloisesti seitsemäs ajalla 1.30.813 ja Nigel Mansell oli kahdeksas ajalla 1.31.211. Kymmenen parhaan täydensivät ainakin toistaiseksi Nelson Piquet Brabhamillaan ajalla 1.31.364 ysipaikalla mikä oli pettymys. Piquetiä hieman harmitti myös brasilialaisfanien pyöriminen Ayrton Sennan ympärillä positiivisesti ja kymppipaikka meni Derek Warwickille ajalla 1.31.533.

11:sta sija meni Riccardo Patreselle ajallaan 1.32.107, Keke Rosberg oli 12:sta ajallaan 1.32.135, Thierry Boutsen oli 13:sta ajalla 1.32.207, Eddie Cheever oli 14:sta ajalla 1.33.094, Andrea de Cesaris oli 15:sta ajalla 1.33.718, Francois Hesnault oli 16:sta ensimmäisessä Brabhamin kilpailussaan vaikkakin huolestuttavasti varsinkin helmikuun Suurtestien onnettomuutensa jälkeen hän ei missään vaiheessa ollut enää sen jälkeen erityisen nopea ennen kauden alkua.

Hesnault oli omalla ajallaan 1.34.742 16:sta ja Gerhard Berger edelleen niskakivuissa leikkauksensa jäljiltä oli 17:sta ajalla 1.34.919 ja Philippe Alliot oli 18:sta ajalla 1.35.726 ja 19:sta oli Martin Brundle ajalla 1.36.225 ja 20:s oli Manfred Winkelhock ajalla 1.36.239 ja Stefan Johansson oli vierailevana Tyrrellin ajajana 21:s ajalla 1.37.799 ja Jacques Laffite oli 22:s ajalla 1.37.803 ja 23:s oli Piercarlo Ghinzani ajalla 1.38.272 ja kaksi viimeistä miestä mukana olivat Spiritin Mauro Baldi ja Minardin Pierluigi Martini ajoillaan 1.41.330 ja 1.44.046 ja sijoilla 24 ja 25.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Lauantain Virallisessa Harjoituksessa paalupaikan nappasi itselleen Michele Alboreto Ferrarilla, mutta paalupaikka oli vain rahtusen verran häntä hitaamman Keke Rosbergin käsissä aina melkein loppuun asti hänen ajettuaan veret seisauttavan Virallisen Harjoituksen kierroksen aika-ajorenkaillaan. Keke Rosberg oli joutunut ajamaan vanhalla FW09:n pohjalle pohjautuneella vara-autollaan ja ilman kytkintä! Kytkin oli hajonnut melkein kokonaan kesken kierroksen ja se hajosi heti kierroksen loputtua.

Heti heidän jälkeen tulivat Lotuksen miehet järjestyksessä Elio de Angelis ja Ayrton Senna. Vapaiden Harjoitusten nopeimmat eli Renaultin Patrick Tambay ja Derek Warwick vaikuttivat olevan eturivissä myös Virallisen Harjoituksen päätteeksi, mutta heidän nopeimmat kierrokset vajosivat estelyjen kivikkoihin. Nigel Mansell oli lupaavan oloisesti viides Williams-debyytissään.

Alain Prost oli lainausmerkeissä sanoen vain kuudes, mutta Prostin ja McLarenin keskittyessä ajamaan vain kisa-asetuksissa ja melkein koko ajan ratkaisevaa kierrosta lukuun ottamatta pelkästään kisarenkailla kisasäätöjä hakien ei kukaan innostunut yleisöstä ainakaan vähänkin lajista tietävänä Prostin nimellisen alhaisesta suorituksesta. Rene Arnoux oli seitsemäs mikä oli jälleen pienen pettymyksen herättävä seikka, mutta todella pettynyt mies oli Nelson Piquet joka oli kahdeksas.

Häntä ärsytti aivan huomattavan paljon brasilialaisyleisön pyöriminen kultapoika Ayrtonin ympärillä ja se näkyi selvästi pettymyksenä ja vain hyvin vaikeina kehuina nuorukaisen ajoista. Missä tahansa muualla Ayrtonin suoritus ilmeisesti olisi kelvannut Piquetille, mutta ei Riossa. Ei hänen kotiyleisönsä edessä.:frank:

Niki Lauda keskittyi myös vain kisa-asetuksiin eikä kukaan juuri Virallisen Harjoituksen osalta häneltä mitään odottanutkaan. Ysipaikka oli hallitsevan maailmanmestarin ja Derek Warwick täydensi kymppipaikan. Jossain määrin Warwick tosin piti Alboreton, Rosbergin ja Lotuksen aikoja lähes lyömättömänä heti näiden ajettua aikansa tauluihin, mutta viitospaikka olisi ollut hänen mukaansa hyvinkin mahdollinen ilman estelyä.

Patrick Tambay ajoi myös sijojen 5-6 tuntumassa joka tapauksessa heti edellä mainittujen kärkimiesten huikeiden kierrosten jälkeen oltuaan sitä ennen joko toinen tai kärjessä, mutta oli Warwickin tapaan huonompi kuin olisi ansainnut olla estelyn takia. Tambay oli 11:sta. Hyvin vähän mitään todella merkittävää tapahtui, mutta Minardin tallille naureskeltiin varikolla.

Pierluigi Martinin autosta oli hajonnut moottori ja sen myötä sitä ei ollut vieläkään keretty korjata heti Vapaiden Harjoitusten tai edes koko Virallisen Harjoituksen aikana. Lisäksi Minardi oli ollut monien mielestä uskomattoman hidas radalla eikä olisi ansainnut saada kilpailulupaakaan Rioon kun ajettiin muutenkin sopimattomalla autolla radalla. Elio de Angelis ei tehnyt lauantaina aikaa lainkaan. Ei myöskään Spiritin Mauro Baldi tai ilman moottoria ollut Martinikaan Minardilla.

Siten 22:n kuljettajan aikalista lauantain session osalta tulee tässä:

Michele Alboreto: 1.27.768

Keke Rosberg: 1.27.864

Ayrton Senna: 1.28.389

Nigel Mansell: 1.28.848

Alain Prost: 1.29.117

Rene Arnoux: 1.29.612

Nelson Piquet: 1.29.855

Niki Lauda: 1.29.984

Derek Warwick: 1.30.100

Patrick Tambay: 1.30.516

Thierry Boutsen: 1.30.593

Andrea de Cesaris: 1.31.411

Riccardo Patrese: 1.31.790

Jacques Laffite: 1.32.021

Manfred Winkelhock: 1.32.560

Francois Hesnault: 1.32.904

Eddie Cheever: 1.33.091

Gerhard Berger: 1.34.773

Martin Brundle: 1.36.152

Piercarlo Ghinzani: 1.36.743

Stefan Johansson: 1.37.293

Philippe Alliot: 1.37.409

Elio de Angelis, Mauro Baldi ja Pierluigi Martini jäivät ilman aikaa sessiosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Laitetaan tähän sitten molempien päivien sessioiden ajat:


Kuljettaja Talli Perjantai Lauantai
1 Niki Lauda McLaren-TAG 1:30.716 1:29.984
2 Alain Prost McLaren-TAG 1:30.253 1:29.117
3 Martin Brundle Tyrrell-Cosworth 1:36.225 1:36.152
4 Stefan Johansson Tyrrell-Cosworth 1:37.799 1:37.293
5 Nigel Mansell Williams-Honda 1:31.211 1:28.848
6 Keke Rosberg Williams-Honda 1:32.135 1:27.864
7 Nelson Piquet Brabham-BMW 1:31.364 1:29.855
8 Francois Hesnault Brabham-BMW 1:34.742 1:32.904
9 Manfred Winkelhock RAM-Hart 1:36.239 1.32.560
10 Philippe Alliot RAM-Hart 1:35.726 1:37.409
11 Elio de Angelis Lotus-Renault 1:28.081 Ei aikaa
12 Ayrton Senna Lotus-Renault 1:28.705 1:28.389
15 Patrick Tambay Renault 1.30.254 1.30.516
16 Derek Warwick Renault 1:31.533 1:30.100
17 Gerhard Berger Arrows-BMW 1.34.919 1.34.773
18 Thierry Boutsen Arrows-BMW 1.32.207 1.30.953
21 Mauro Baldi Spirit-Hart 1.41.330 Ei aikaa
22 Riccardo Patrese Alfa Romeo 1.32.107 1.31.790
23 Eddie Cheever Alfa Romeo 1.33.094 1.33.091
24 Piercarlo Ghinzani Osella-Alfa Romeo 1.38.272 1.36.743
25 Andrea de Cesaris Ligier-Renault 1.33.718 1.31.411
26 Jacques Laffite Ligier-Renault 1.37.803 1.32.021
27 Michele Alboreto Ferrari 1.28.899 1.27.768
28 Rene Arnoux Ferrari 1.30.813 1.29.612
29 Pierluigi Martini Minardi-Cosworth 1.44.046 Ei aikaa
 
Ylös