Testaa DigiTaitosi

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tervetuloa kokeilemaan DigiTaito-testiä!

Taitotesti mittaa tietokoneen peruskäyttötaitojen hallintaa. Osa-alueita ovat tiedostojen hallinta, sähköpostin käyttö, työvälineosaaminen, tiedonhaku ja tietoturva. Testin päätyttyä saat palautteen osaamisestasi.

En saanut kaikista täysiä pisteitä. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiedostojen hallinta: 50 % (johtui varmaan siitä, ettei drag-and-drop toiminut realistisesti)
Sähköpostin käyttö: 100 %
Työvälineet: 88 % (edelleen, ei toiminut realistisesti)
Tiedonhaku: 65 % (valittavissa ei edes ollut käyttämiäni vaihtoehtoja)
Tietoturva: 100 %
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tiedostojen hallinta
100%
Tällä osa-alueella osaamisesi on hyvää tasoa.


Sähköpostin käyttö
67%
Tällä osa-alueella osaamisesi on hyvää tasoa.


Työvälineet
100%
Tällä osa-alueella osaamisesi on hyvää tasoa.


Tiedonhaku
75%
Tällä osa-alueella osaamisesi on hyvää tasoa.


Tietoturva
0%
Tällä osa-alueella osaamisesi on puutteelista.
Njaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Jo ensimmäisestä tehtävänannosta alkoi hiipiä armoton vitutus kupoliin. Tuollaisia ei testimielessä väkerretä, vasta äärimmäisen pakon edessä viikkojen vitkastelun jälkeen.
Onneks ei tartte elantoaan tietokoneen räpläämisestä repiä.
 

Aisla

högt över molnen
Liittynyt
20.9.2011
Viestit
787
Sijainti
play//repeat
Kaikki muut 100%, tiedonhaku 95%.

Ja kyllä, revin elantoni pääasiassa tietokoneen räpläämisestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, ilmeisesti Powerpoint-tiedostot luetaan Turussa kuvatiedostoiksi ja Excel-taulukot tekstitiedostoiksi. Tai jotain.
Sen PowerPoint-tiedoston nimihän oli "kuvat" tai jotain. Toki PP:stä saa tekstitiedoston ja Excelistä tarvittaessa kuvagallerian, mutta kai tuossa haettiin jonkinlaista sisälukutaitoa siitä miten tiedostot on nimetty.

Ne jotka osaa, osaa kyllä siirrellä itse tekemiään tiedostoja oikeisiin kansioihin. Testissä ei tosiaan homma toiminut kuten Microsoft Officessa tai Open Officessa. Yksi tapa toimi, monta muuta tapaa (joita ihmiset mieltymyksissään käyttävät) ei.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Alunperin ajattelin vastaamisen ajanhukaksi, mutta kieriskeltyäni sängyssä pari tuntia tämä asia takaraivossa jäytämässä oli asia saatava pois mielestä.

Sen PowerPoint-tiedoston nimihän oli "kuvat" tai jotain. Toki PP:stä saa tekstitiedoston ja Excelistä tarvittaessa kuvagallerian, mutta kai tuossa haettiin jonkinlaista sisälukutaitoa siitä miten tiedostot on nimetty.

Ne jotka osaa, osaa kyllä siirrellä itse tekemiään tiedostoja oikeisiin kansioihin. Testissä ei tosiaan homma toiminut kuten Microsoft Officessa tai Open Officessa. Yksi tapa toimi, monta muuta tapaa (joita ihmiset mieltymyksissään käyttävät) ei.
Oletettavasti tässä on kyse testin ensimmäisestä tehtävästä. Itse jätin homman kesken tämän osion jälkeen, kun piti kirjoittaa sähköpostiviestiin oikea vastaanottaja jne.

Jos täysiin pisteisiin vaaditaan powerpoint-tiedoston laittamista "Lomakuvat"-kansioon, niin onhan se aivan yksiselitteisesti väärin. Ei silloin mitään sisälukutaitoa kysytä, vaan lukutaitoa. Että ymmärrätkö suomea "kuvat"-sanan verran. Eihän tuossa tehtävässä muuten mitään järkeä olisi, ellei tarkoituksena olisi testata vastaajan kykyä tunnistaa eri tiedostomuodot, esim. png kuvatiedostoksi, rtf tekstitiedostoksi jne. Itse ainakin päättelin "kuvat" powerpoint-tiedoston heti hämyksi, ja jätin siirtämättä kansioon.

Se tietysti selittää asiaa, että tämä idiotismi on turkulaisten aikaansaannos.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tiedostojen hallinta: 50%
Sähköpostin käyttö: 100%
Työvälineet: 88%
Tiedonhaku: 40%
Tietoturva: 67%

Enpä jaksanut alkaa vatkata, että mikä tuossa meni muka pieleen. Tietoturva ihan hyvä, olen löytänyt hakemani ja saan kyllä siirreltyä haluamani tiedostot minne haluan.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Jos täysiin pisteisiin vaaditaan powerpoint-tiedoston laittamista "Lomakuvat"-kansioon, niin onhan se aivan yksiselitteisesti väärin. Ei silloin mitään sisälukutaitoa kysytä, vaan lukutaitoa. Että ymmärrätkö suomea "kuvat"-sanan verran. Eihän tuossa tehtävässä muuten mitään järkeä olisi, ellei tarkoituksena olisi testata vastaajan kykyä tunnistaa eri tiedostomuodot, esim. png kuvatiedostoksi, rtf tekstitiedostoksi jne. Itse ainakin päättelin "kuvat" powerpoint-tiedoston heti hämyksi, ja jätin siirtämättä kansioon.

Se tietysti selittää asiaa, että tämä idiotismi on turkulaisten aikaansaannos.
Ylläoleva viesti on sisällöltään oikea.

Testin logiikan nojalla ilmeisesti vaikkapa kuvia.docx-niminen tiedosto pitäisi myös siirtää kuvakansioon, onhan tiedoston sisältönä ilmeisestikin kuvia. Docx-tiedostomuoto on oman logiikkani mukaan yhtä vähän kuvatiedosto kuin pptx.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Omat lomakuvanihan ovat picasaweb-tiedostotyyppeinä tuolla noin internetissä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Unelmat railakkaasta nörttielämästä kariutuivat karvaasti. :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse ainakin päättelin "kuvat" powerpoint-tiedoston heti hämyksi, ja jätin siirtämättä kansioon.
Mites, kun halutaan heijastaa lomakuvat videotykillä seinälle diashowna (tai edes katsotaan se ruudulta)? Aika monelle varmaan tulee ensimmäiseksi mieleen tehdä kuvista PowerPoint-esitys. Kyllähän tuon nyt looginen ihminen lykkää sinne lomakuvien kansioon, missä ne kuvat muutenkin sijaitsee.

Tai esimerkkinä: minulla on MUSIC-nimisessä kansiossa diskografioita, sanoituksia, levynkansia, nuotteja... eli paljon muutakin kuin ääni- tai miditiedostoja.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Mites, kun halutaan heijastaa lomakuvat videotykillä seinälle diashowna (tai edes katsotaan se ruudulta)? Aika monelle varmaan tulee ensimmäiseksi mieleen tehdä kuvista PowerPoint-esitys.
Mun windowsiin on sisäänrakennettu diashow-ominaisuus.
 
Ylös