Tietoa seuraavista SS autoista?

  • Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tässä ajattelin kerätä hieman nettiin tietoa seuraavista:
BMW M1 (Olli Virtanen, Onni Kreivi ja Jürg Bächi)
BMW 320 Turbo (Nils-Gustav "Nicke" Wiik, Helge Snabb, Tuisku Urpiala,... )

Kertokaahan kaikki mitä tiedätte noista kyseisistä Suomen radoilla pyörineistä autoista. Seuraavat asiat on mun muistista unohtunut: Onko Virtasen M1 entinen Kreivin auto, vai..? Makaako Bächin M1 edelleen museossa? Ja vielä Suomessa?
Nicke Wiikin 320:nen on Schnitzerin tekemä, mutta mikäs tän toisen auton historia on? Oliko auto alunperin Urpialan maahantuoma, ketkä sillä ovat ajaneet yms?

Kaikkien noiden autojen kilpailuhistoriaa ja teknistä tietoutta saa suoltaa joko mun mailiin (osoitehan on profiilissa), taikka sitten tän otsikon alle. Ja kuvia myös!

Ja mitäs mieltä olitte tosta eilen ehdottamastani ideasta "historiaan keskittyvästä rata-autoilusaitista"? Eikö ole kiinnostusta, vai hukkuiko kommentti muiden samaanaikaan tulleiden viestien "väliin"?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Tässä ajattelin kerätä hieman nettiin tietoa seuraavista:
BMW M1 (Olli Virtanen, Onni Kreivi ja Jürg Bächi)
BMW 320 Turbo (Nils-Gustav "Nicke" Wiik, Helge Snabb, Tuisku Urpiala,... )
Koskas tuiskulla tuollainen 320 Turbo r5 on ollut ? Itselleni tulee mieleen vain tuo "Batmobile" eli Nortin tarroin varustettu 3.0 CSL - se mistä on Affeniston varikkokahvilassakin kuvia.
Onko Virtasen M1 entinen Kreivin auto, vai..? Makaako Bächin M1 edelleen museossa? Ja vielä Suomessa?
Ollin auto on todellakin ex-Kreivi. Jo alunperin kilpa-autoksi Sauberin toimesta rakennettu. Tosin kokenut "jonkin verran" muutoksia vuosien saatossa ainakin tekniikkapuolelle.
Nicke Wiikin 320:nen on Schnitzerin tekemä, mutta mikäs tän toisen auton historia on? Oliko auto alunperin Urpialan maahantuoma, ketkä sillä ovat ajaneet yms?
John K.Westmanilla oli kai jossain välissä myös tuollainen samoin kuin Helge Snabbilla. Mutta en sitten tiedä olivatko Schnizerin tekosia vai kotikutoisia.

Kaikkien noiden autojen kilpailuhistoriaa ja teknistä tietoutta saa suoltaa joko mun mailiin (osoitehan on profiilissa), taikka sitten tän otsikon alle. Ja kuvia myös!

Ja mitäs mieltä olitte tosta eilen ehdottamastani ideasta "historiaan keskittyvästä rata-autoilusaitista"? Eikö ole kiinnostusta, vai hukkuiko kommentti muiden samaanaikaan tulleiden viestien "väliin"?[/B][/QUOTE]
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuota Kreivi/Sauber juttuu vaan pikkasen epäilen. Mulla on tässä edessä useampi juttu tosta Bächin M1:stä joka oli Sauberin tekemä ja jutuissa kerrotaan, että aikoinaan tehtiin vaan kaksi kappaletta, joista toinen tuhoutui Kyalamin yhdeksän tunnin kisassa. Tuolloin toisena kuskina oli muuten Nelson Piquet. Toki Kreivin ja Bächin autot oli saman näköisiä ja kaukana siitä saksalaisten M1:stä joka nähtiin '88 Kemora 500:ssa. Kreivin auto myöskin ilmoitetaan M1 Turboksi ainakin joissakin ilmoittautumisissa. Olisiko Kreivin auto siis tehty "samoilla muoteilla"?. Entäs pitääkö paikkaansa se, että Kreivin autotalli aikoinaan kärähti mukanaan tämä auto?


Tuisku oli varmaan väärin, sekotin siihen 2002:seen, vai mikä se oli...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Tuota Kreivi/Sauber juttuu vaan pikkasen epäilen.
Saattaa olla aiheellinen epäilys, sillä en herra Kreiviä tunne, enkä ole koskaan tavannut, joten auton varhaiset vaiheiden suhteen on pitänyt vain uskoa mitä Olli on kertonut.
Kreivin auto myöskin ilmoitetaan M1 Turboksi ainakin joissakin ilmoittautumisissa. Olisiko Kreivin auto siis tehty "samoilla muoteilla"?. Entäs pitääkö paikkaansa se, että Kreivin autotalli aikoinaan kärähti mukanaan tämä auto?
No ainakin nykyisin se auto on on Turbo. Tosin koneena on ex-Arrows Megatron 1.5 Turbo. Ihan ens alkuun Ollilla tais olla Camaron V8 siellä perässä ja sitten kokeiltiin M3:n konetta, mutta ratkaisut ei oikein toimineet toivotulla tavalla. Nykyisen koneen kanssa isoin ongelma on ollut tehon siirtäminen radanpintaan. Kone itsessään on ihan bueno.
Tuisku oli varmaan väärin, sekotin siihen 2002:seen, vai mikä se oli...
3.0 CSL - eli 635:n edeltäjä
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Mikäli oikein muistan, Wiikin Nickellä oli tosiaan 320 turbo. Toinen vastaava oli yhdellä ruotsalaisella (en muista nimeä). Tuiskulla oli taas 320,mutta vapaasti hengittävällä moottorilla. Tuisku ei tuonut autoa Suomeen, koska asuu ruotsissa.
Tuo ruotsin 320:n tuotiin Suomeen ilman moottoria ja siihen istutettiin Volvon 2,3l kone, jolloin se meni SS Lihgt luokkaan. Tämän auton sitten osti Westman. Helge taas osti Tuiskun auton.
Kaikki nämä olivat ilmeisesti alunperin Snitzerin rakentamia 5-ryhmäläisiä. Huhuttiin jopa että jokin näistä olisi ollut Ronnie Pettersonin käytössä.
Kreivin Onnin autotallin tulipalossa tuhoutui yksi M1.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kiitos. Rakentelen tässä tosiaan sivujani pikkasen uusiks ja tarkoitus olisi laittaa mukaan vähän kaikenlaista rata-autoiluun liittyvää kamaa. Skannailen julisteita, kortteja, kuvia, yms. Kaikki apu on tarpeen...

Tiedätkö olisiko tämä Virtasen Ollin M1 nyt sitten kuitenkin uudelleen rakennettu palanut M1? Taikka täysin uusilla osilla tehty replika. Jotenkin vain tuntuu ihmeelliseltä, miten niinkin harvinaisia autoja on kuin sieniä sateella. Kemora 500:n lehti nimittäin kertoo -ilmeisesti Bächin puheitten perusteella- että Bächin M1 on tuolloin 89 ollut ainoa laatuaan (Sauber)...

Mutta tarkemmin sitten joskus kun saan noi jutut nettiin.

Noista Schnitzerin rakentamista 320:stä oon jo saanu jonkin verran infoo netin kautta (yks ilta tuli aika tarkkaan koluttua kaikki vihjeet läpi) ja enemmän vois varmaan saada ku ettis Nicken käsiinsä ja kysyis...mut se on jo varmaan pikkasen liikaa, vaikka mies lähellä asuukin.

[ 06-03-2001: Message edited by: Zep ]
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh niin... ensimmäinen painos noista sivuista on nyt sitten "koeajossa". Käykää kattomassa jos viititte ja antakaa palautetta. Lisää kuviakin on jo jonkin verran tiedossa.

Parhaiten näköjään pääsee tätä kautta: http://personal.inet.fi/surf/mpuumala

Valitettavasti varsinaiset kotisivut ovat edelleen aika ankean näköiset, joten kiertäkää ne kaukaa. :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hei nythän mä hokasin...

Teen juuri tossa M1 historiikkiä ja homma paisuu paisumistaan. Törmäsin siellä M1:sen moottorin tunnukseen joka on M88.

Helge Snabbin Opel Manta/Bemarihan tunnettiin tyyppimerkinnällä Opel Manta M88? Eli onkos tässä ex-Jürg Bächi Mantassa nyt sitten ollut M1:sen kone?
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Olet aivan oikeassa. Helgen, ex Bächin, Mantassa oli M1:n kone.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by JEP:
Olet aivan oikeassa. Helgen, ex Bächin, Mantassa oli M1:n kone.
Ja k.o. Manta on sittemmin ollut Ruotsissa Jarl Wermelinin pilttuussa. Tosin kone on jossain vaiheessa vaihtunut V8:iin.
Mutta kuka tietää Koirasen(?) RX-7:n myöhemmistä vaiheista ? Ja vieläkö Nickellä on se aito NISMO:n rakentelema Skyline tallissa odottamassa perikuntaa ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu tais mennä vaan väärään suuntaan toi Wermelinin Mantan kehitys kun mies alkoi sitä muokkailemaan. Autohan näyttää nykyisin paljolti siltä, kun se oli Bächin aikoihin?

Nickellä tuskin on Skylinea koskaan ollut?? Eiköhän kyseessä ole Leifin Skyline? Bengt ja Nicke ovat veljeksiä, mutta Leif ei tietääkseni ole ihan läheistä sukua...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Juu tais mennä vaan väärään suuntaan toi Wermelinin Mantan kehitys kun mies alkoi sitä muokkailemaan. Autohan näyttää nykyisin paljolti siltä, kun se oli Bächin aikoihin?
Vaikee sanoo, kun en muista millainen se oli Bächin aikoina :)
Nickellä tuskin on Skylinea koskaan ollut?? Eiköhän kyseessä ole Leifin Skyline? Bengt ja Nicke ovat veljeksiä, mutta Leif ei tietääkseni ole ihan läheistä sukua...
En kyllä vannomaan mene, mutta jotenkin on iskostunut sellainen käsitys kaaliin, että se ois ollut nimenomaan Nicken auto... Leifin muistan parhaiten siitä mustasta Turbotusta "folkhemstraktorista" (= Volvo 240). Wiikin Volvo oli aikoinaan käsite (kunnes Salmenaution klaani toi rinnalle Bemun...) jota vastaan mitattiin sitten muiden suorituskykyä. Monelle "alan miehellekin" oli kummastus, miten tehtaan ingenjöörit oli saanut Volvon laihdutettua niin köykäiseksi...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Suomessahan oli kaksi N-ryhmän Skylinea. Leif Wiik ajoi täysin valkoisella ja Markku Kuusijärvi Kesoilin väreissä ollutta. Ihme ettei kukaan ole myöhemmin ulkoiluttanut kumpaakaan. Ehkä myyty ulkomaille takaisin?

Mitä muuten tuohon Lefan Volvoon tulee, niin Lefallahan oli sitten myöhemmin vielä pikkasen parempi ja tuoreempikin. En tiedä kumpi sitten tuhoutu siihen Ahveniston kaiteeseen...

Eka joka voitti mestaruuden Leifin Volvon nenän edestä tais olla Mika Arpiainen 635CSi:llä ja seuraavana vuonna (87 vai 88?) Mika sitten toikin ekan M3:sen Suomeen ja taas myöskin mestaruuden. 88 oli ehkä mun mielestä kilpailullisesti rajuin A-ryhmän mestaruusvuosi. Veho kilpailutti Arpiaista M3:lla ja Nickee 635:lla, kun taas Auto Haro heitti kehiin 3 auton Volvo tiimin. Tietenkin mukana oli myös paljon "yksityisyrittäjiä".

Seuraavana vuonna sitten M3 armeija oli jo kolmen auton kokoinen, puikoissa Salmenautio, Toivonen ja Jalonen.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Volvot aiheuttivat melkein sydänkohtauksen varsinkin BMW:lle, Roverille ja Jaguarille kun ne ilmestyivät EM-radoille isoon A-ryhmään. EM-ratoja kiersi kaksi tiimiä; toinen "tehtaan oma" ja toinen oli Eggenberg, joka voitti myös EM:n tällä "lentävällä tiiliskivellä". Nämä autot oli rakennettu kaivamalla säännöistä kaikki mahdolliset porsaanreiät. BMW yritti panna hanttiin luokittelemalla 635 CSI:hin 24 venttiilisen pannun (vrt. M1). Ajo-ominaisuudet eivät kuitenkaan riittäneet, joten seuraavaksi tulikin M3, kaikkien yllätykseksi pikkuluokkaan, eli alle 2,5 litraisiin.
Painoista sen verran, että jo tuolloin käytettiin ohuempia peltejä ja laseja, mutta ne olivat vain harvojen käytettävissä. Myöhemmin FIA puuttuikin niihin ja kielsi ne.
Suomen radoilla Leif hallitsi isoa A-ryhmää siihen saakka kunnes Veho antoi Arpiaisen Mikalle "vapaat kädet". Tehtävänä oli voittaa SM. Mika ajoi 635 CSI:llä jonka mekaanikot olivat Mikan entisiä mekaanikkoja super V ajoilta. Tuloksena olikin SM.
Sen jälkeen Volvo panosti kolmen auton tiimiin; Leif, Koskisen Junnu ja Salmenaution Heikki. Autot eivät vain olleet lainkaan tasaväkisiä keskenään....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Suomessahan oli kaksi N-ryhmän Skylinea. Leif Wiik ajoi täysin valkoisella ja Markku Kuusijärvi Kesoilin väreissä ollutta. Ihme ettei kukaan ole myöhemmin ulkoiluttanut kumpaakaan. Ehkä myyty ulkomaille takaisin?

Suht. luotettavista lähteistä olen kuullut, että Kuusijärven Skyline olisi nykyään siviililiikenteessä jossain Suomen rajojen ulkopuolella ja että se ei olis ollut alkuperäinen NISMO:n suoraan kilpa-autoksi rakentama, kuten Wiikin vastaava. Viime kesänä kuulin muistaakseni Mannisen Petriltä, että Wiikin NISMO olis edelleen naftaliinissa ja hintapyyntö kohtuullinen (tai kohtuuton - miten sen haluaa nähdä)
Mitä muuten tuohon Lefan Volvoon tulee, niin Lefallahan oli sitten myöhemmin vielä pikkasen parempi ja tuoreempikin. En tiedä kumpi sitten tuhoutu siihen Ahveniston kaiteeseen...
Ilmeisesti se "parempi", koska muistelen sen rypistyneen oikein huolella...Mannisen Petrillähän oli SS-luokassa tuollainen Volvo ennen tuota NASCAR Chevyä, ja tuo kertoi, ettei edes SS-luokan säännöillä päässyt niin köykäiseen lopputulokseen korin rakentelussa, kuin mitä oli Leifin A-ryhmäläinen...

Eka joka voitti mestaruuden Leifin Volvon nenän edestä tais olla Mika Arpiainen 635CSi:llä ja seuraavana vuonna (87 vai 88?) Mika sitten toikin ekan M3:sen Suomeen ja taas myöskin mestaruuden. 88 oli ehkä mun mielestä kilpailullisesti rajuin A-ryhmän mestaruusvuosi. Veho kilpailutti Arpiaista M3:lla ja Nickee 635:lla, kun taas Auto Haro heitti kehiin 3 auton Volvo tiimin. Tietenkin mukana oli myös paljon "yksityisyrittäjiä".

Seuraavana vuonna sitten M3 armeija oli jo kolmen auton kokoinen, puikoissa Salmenautio, Toivonen ja Jalonen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
M1-projekti nytkähti taas sen verran, et Sauberilta tuli postii, jossa lupasivat lähettää kuvia, MUTTA niille ei ole "nettilupaa", joten jäävät vain ihan mun iloks. Tästä pääsemme siihen, että:

Jos joku omaa hyvälaatuisia kuvia Jurg Bächin Sauber BMW M1:stä Bächin omistuskaudelta, niin ottakaahan yhteyttä!!
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:

Onko Virtasen M1 entinen Kreivin auto, vai..? Makaako Bächin M1 edelleen museossa? Ja vielä Suomessa?
[/b]
Ollin auto on todellakin ex-Kreivi. Jo alunperin kilpa-autoksi Sauberin toimesta rakennettu. Tosin kokenut "jonkin verran" muutoksia vuosien saatossa ainakin tekniikkapuolelle.
Saanen epäillä tätä väitettä koska Vmssä numero6/86 sivulla 42 menevät Bächi ja Kreivi peräkkäin kahdella M1sellä ja tietääkseni Bächin auto on se Sauber.
Onkos Ollin auto sitten sekähedelmäsoppa kahdesta on eri asia sitäkin epäilen koska Kreivin auto paloi autotallipalossa muistaakseni 86 syksylläniin että "mitään ei jäänyt"
eli ainoaksi varteenotettavaski vaihtoehdoksi jäisi että jotain osia on Sauberista tallella Oliin autossa ehkä noin 10%.

Nicke Wiikin 320:nen on Schnitzerin tekemä, mutta mikäs tän toisen auton historia on? Oliko auto alunperin Urpialan maahantuoma, ketkä sillä ovat ajaneet yms?

Nicken auto oli tietääkseni ei Schnitzerin tekemä ainakin näin muistan lukeneeni Vm:stä vuosikertaa 86.
John K.Westmanilla oli kai jossain välissä myös tuollainen samoin kuin Helge Snabbilla. Mutta en sitten tiedä olivatko Schnizerin tekosia vai kotikutoisia.

Nicken 320i oli 82 kotona rakennettu auto ja vasta 83 se sai Schnitzerin koneen tuo paja kun autoja ei ole tehnyt.
82 Nicke ajoi kotitekoisella koneella.
Uskon että Westmanin auto on nicken vanha ja Helgen auto on eri eli Ruotsissa tehty.

Kaikkien noiden autojen kilpailuhistoriaa ja teknistä tietoutta saa suoltaa joko mun mailiin (osoitehan on profiilissa), taikka sitten tän otsikon alle. Ja kuvia myös!

Ja mitäs mieltä olitte tosta eilen ehdottamastani ideasta "historiaan keskittyvästä rata-autoilusaitista"? Eikö ole kiinnostusta, vai hukkuiko kommentti muiden samaanaikaan tulleiden viestien "väliin"?[/B][/QUOTE][/B][/QUOTE]

;)
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Zep:
Suomessahan oli kaksi N-ryhmän Skylinea. Leif Wiik ajoi täysin valkoisella ja Markku Kuusijärvi Kesoilin väreissä ollutta. Ihme ettei kukaan ole myöhemmin ulkoiluttanut kumpaakaan. Ehkä myyty ulkomaille takaisin?

Maltalla siviilipelinä....

Eka joka voitti mestaruuden Leifin Volvon nenän edestä tais olla Mika Arpiainen 635CSi:llä ja seuraavana vuonna (87 vai 88?) Mika sitten toikin ekan M3:sen Suomeen ja taas myöskin mestaruuden. 88 oli ehkä mun mielestä kilpailullisesti rajuin A-ryhmän mestaruusvuosi. Veho kilpailutti Arpiaista M3:lla ja Nickee 635:lla, kun taas Auto Haro heitti kehiin 3 auton Volvo tiimin. Tietenkin mukana oli myös paljon "yksityisyrittäjiä".


86 tekivät 635set suomessa maihinnousun tuisku ekana jäällä, myöhemmin radalla Arpiainen ja Tuisku ja siinä järjestyksessä...

Seuraavana vuonna sitten M3 armeija oli jo kolmen auton kokoinen, puikoissa Salmenautio, Toivonen ja Jalonen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mad-Mike: Onkos tuo 320 Turbo asia nyt sitten miten varmaa? Oon nimittäin ite varsin varma, et Nicken auto on Schnitzerin tekemä (Ollut ilmeisesti Rodenstockin väreissä ennen ja Winkelhockin ajama). Käsittääkseni Westmanin auto on ollut just ex-Helge.


M1 asiat on jo hyvin selvillä. Juttu tulee tässä jonkinajan sisällä webbiin.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Zep:
Mad-Mike: Onkos tuo 320 Turbo asia nyt sitten miten varmaa? Oon nimittäin ite varsin varma, et Nicken auto on Schnitzerin tekemä (Ollut ilmeisesti Rodenstockin väreissä ennen ja Winkelhockin ajama). Käsittääkseni Westmanin auto on ollut just ex-Helge.

Jos on Nickellä ollut kaksi eri autoa niinsitten teoriasi pitää paikkansa mutta nicke itse kertoi että hän ajeli 82 bemarilla jossa oli kotitekoinen kone (auton he rakensivat ilmeisesti Benkun kanssa 80-81 siviilipelistä) 83 Nicke muistaa saaneensa Schnitzerin turbokoneen...
Vm 86 olikos numero 6 oli monisivuinen tarina Nicestä ja Benkusta, Itse tunnen Benkun joten voin kysyä häneltä kun näemme uudestaan tai olemme puhelimitse yhteydessä.


M1 asiat on jo hyvin selvillä. Juttu tulee tässä jonkinajan sisällä webbiin.
Hienoa...koskaks alat Camaro cupin historiaa ruotimaan...sehän on SSän edeltäjä...
 
Ylös