Toyota,Subaru,Mitsubishi,Peugeot?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Onko näistä automerkeistä mikään tulossa takaisin ralliin kun S2000-luokkakin alkaa? Ois vaan niin paljon parempi jos ois rutkasti enemmän talleja.

Nythän on huhuttu et Skoda,VW ja joku Mäkisen homma tulis.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
865
Peugeot'llä on menestyksekäs S2000-auto, mutta sitä tuskin päivitetään MM-sarjaan sopivaksi. Syy tietysti se, että Citroen on samassa konsernissa.

Mitsubishi ja Subaru jatkanevat N-ryhmäläisten parissa. Näillä ei ole S2000-autoja. Toyotia on muutama S2000-auto luokiteltu, mutta nekin taitaap olla vain paikallisesti luokiteltu, esim. viime syksyn Australiassahan pari Toyotaa nähtiin. Tehtaana ei ole lähdössä mukaan.

Eli varmuudella voi sanoa, että ensi kauden alussa viivalla ovat vain Ford Fiesta RS WRC ja Citroen DS3 WRC. Tämän lisäksi vahvin spekulointi on koskenut Miniä, jota Prodrive väsää, mutta sen projektin valmiusaste ja kilpailukyky tuskin ovat ensi kauden alkuun mennessä vielä kummoiset. Skoda suunnittelee uutta turbomoottoria, mutta tehdastalli ei ole siirtymässä MM-sarjaan. Abarth jää jalkoihin jo nykyisellään. Sitten on vielä Proton ja Opel, joilla on S2000-kalustoa, mutta ei ainakaan vielä tosissaan otettavaa kehitystyötä edes niiden suhteen, saati uutta turbokonetta kohtaan.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Paha pettymys tämä uutinen.

Faijani mielestä MM-sarja on nykysellään lähes vitsi.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ongelma taitaa olla liiallinen luokkien määrä;
IRC, WRC, N...
Pitäisi saada aikaiseksi 1 edullinen ja selkeä kuninkuusluokka (jollainen B-ryhmä aikoinaan tavallaan olikin). :cool:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2956
Faijani mielestä MM-sarja on nykysellään lähes vitsi.

No onhan se samanlaista viihde pelleilyä, kuin esim DTM jossa Audi ja Mersu tarvittaessa pyöräyttävät koko tulosliuskan päälaelleen saadakseen ykkösnimensä mestariksi tai pitääkseen mestaruustaistelussa jne.. Molemmissa sarjoissa kaksi valmistajaa ja peräpään talleilla käytössään vuoden tai pari vanhempaa kalustoa, joilla ei kärjen tuntumaankaan pääse ilman muiden keskeytystä.

Lisäksi molemmissa sarjoissa pidetään taistelua yllä varsin keinotekoisilla säännöillä. DTMmässä menestyspainot ja rallissa kärkikuskia rangaistaan pistämällä auraamaan, jottei se eräs tietty Ranskalainen johda kolmella minuutilla jo perjantain päätteeksi.
:thumbdown

Vaikka usien valmistajien mukaantulo helpottuu, niin en ihmettele lainkaan tätä vähäistä kiinnostusta johtuen kaikista täysin epäkelvoista säännöistä. Melkeinpä olisi enemmän järkeä kuopata WRC ja laajenta IRCtä. :rolleyes:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Ilmeisesti ainut varteenotettava uusi ehdokas on Mini.
Skoda ei ole lähdössä mukaan, koska vastustavat päätöstä ottaa turbot mukaan. Jos olisi pysytty alkuperäisessä suunnitelmassa, eli vapaastihengittävissä, niin olisivat ehkä lähteneetkin.
Peugeot ja Citikka eivät ole enää lähdössä samaan sarjaan kisaamaan toisiaan vastaan, Peugeot keskittyy ratasarjoihin ja dieselkisamoottoreihin.
Toyotan paluusta oli spekulaatioita, kun Kölnin tehtaalla oli porukkaa töissä vielä hyvän aikaa F1-projektin loppumisen jälkeen, mutta sittemmin tehdas on vissiin tyhjennetty täysin, eli toistaiseksi ei paluuaikeita ole.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3754
Sijainti
Tois pual jokkee
Pahalta tosiaan näyttää että Ford ja Citikka siellä taas ensi kaudella rellestävät. Muutamalta merkiltä tuollainen auto tosiaan löytyy, mutta tällä hetkellä ralleissa taitaa liikkua lähinnä Fordit, Skodat ja Peugeotit. Peugeot tuskin jatkaa kun Citroen tulee mukaan.

Ongelmana taitaa olla 1,6-litrainen turbomoottori, jollaista ei kovin monelta valmistajalta löydy hyllystä. Ralliauton koneen kun pitää käsittääkseni perustua olemassa olevaan tuotantomalliin. Tällä hetkellä 1,6 turboja myyvät ainakin PSA, BMW ja Opel.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18065
Sitten on vielä Proton ja Opel, joilla on S2000-kalustoa, mutta ei ainakaan vielä tosissaan otettavaa kehitystyötä edes niiden suhteen, saati uutta turbokonetta kohtaan.
Proton:han ei ole ralliprojektissa mukana muuten kuin leimasimen roolissa: MEM on Protonin virallinen yhteistyökumppani, joka saa rakentaa autotehtaan siviiliautoista kilpa-autoja. On hyvin todennäköistä että MEM rakentaa myös uuden WRC-säännön mukaisen ralliauton, mutta se ei viel takaa automerkin esiintymistä rallin MM-tasolla. WRC projekti kun vaatii ison tukun ulkopuolista lisärahoitusta.

Opel ei tule MM-sarjaan mukaan tehdastallina, mutta MSD voi hyvinkin rakentaa nykyisen S2000 Opelin pohjalle WRC-auton, jota tiimi pyrkii ajattamaan ulkopuolisen rahoituksen voimin myöhemmin MM-sarjassa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18065
Abarth jää jalkoihin jo nykyisellään.
Fiatin kilpailutoiminta ja menestys IRC-sarjassa oli autotehtaalle iso pettymys, joten rallin osalta tehtaan kansainvälinen toiminta on ajettu alas ja italialaisvalmistaja keskittyy kilpailemaan S2000-luokan Grande Puntolla Italian mestaruussarjassa.
 

Zaipper1

Well-known member
Liittynyt
28.1.2010
Viestit
83
Täällä yhdellä jos toisellakin tuntuu olevan uusin Vauhdin maailma luettuna. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Luulisi että Renaultilla ja VW:llä olisi jonkunlaisia intressejä hakeutua WRC:hen kun kalusto halpenee. Tiedä sitten mitä Skeidan jonkinasteinen läsnäolo vaikuttaa VAG-konsernin sisällä.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Luulisi että Renaultilla ja VW:llä olisi jonkunlaisia intressejä hakeutua WRC:hen kun kalusto halpenee. Tiedä sitten mitä Skeidan jonkinasteinen läsnäolo vaikuttaa VAG-konsernin sisällä.

Uusimmassa Vauhdin Maailmassa (!) Seatin paluusta oli puhetta. WTCC on taakse jäänyttä elämää, joten ralli olisi yksi mahdollisuus.

Renault taas saattaisi lähteä mukaan Dacialla. Alain Prost osallistui keväällä Ranskan jääratasarjaan Dacialla, jolloin huhumyllyt lähtivät käyntiin.

Lähteenä toimi muuten viimeisin Vauhdin Maailma.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Mitsuhan lopetti hiljattain Ralliartin toiminnan, joten tehtaan puolesta panostus voipi olla jatkossakin aika kortilla.

Mitsubishi lopettaa Ralliart –yksikön
(Kirjoitettu 15.3.2010)

Mitsubishi Motors –yhtiön omistama Ralliart Inc lopettaa liiketoimintansa maaliskuun lopussa. Autojen ja osien nimenä Ralliart-brändiä ei kuitenkaan kuopata.

Ralliart lopetetaan taloudellisista syistä

Finanssikriisin vaikutukset näkyvät autojen valmistajien toiminnassa edelleen. Mitsubishi, jonka autojen valmistusmäärät ovat pudonneet tuntuvasti, ilmoitti lopettavansa taloudellisten vaikeuksiensa vuoksi tytäryhtiönsä Mitsubishi Ralliart Inc:n maaliskuun lopussa.

Ralliart -nimi liittyy Lancersin urheilullisimpiin versioihin. Erot tavallisiin Lancereihin eivät ole vain tekniikassa, vaan myös autojen korissa on ollut eroja tavallisiin Lancereihin verrattuna. Samoja design-piirteitä on käytetty myös eräiden muiden Mitsubishin mallien designissa – esimerkiksi Outlander-maasturissa.

Ajankohta liittyy yhtiön tilinpäätöksen jaksottumiseen. Toisin kuin europpalaisilla ja amerikkalaisilla yhtiöillä, japanilaisyhtiöiden tilivuosi päättyy maaliskuun lopussa

Lopettamista koskeva päätös merkitsee sitä, että


* Ralliart ei enää tue moottoriurheilutoimintaa (osallistumismaksut, tekninen tuki)
* Vuoden Mitsubishi/Ralliart –kuljettajan nimeäminen ja tämän saama tuki lopetetaan
* Ralliart lopettaa uusien Ralliart –tuotteiden suunnittelun, kehittämisen ja markkinoinnin (lukuun ottamatta FIA VO-osat, joiden kehityksesta vastaa jatkossa Mitsubishi Motors).
* Ralliart –nettisivusto, joka on kertonut Mitsubishin moottoriurheilutoiminnoista lopetetaan.
* Mitsubishin N-ryhmän autoista ja niiden ympärillä tapahtuvasta toiminnasta kertova informaatio siirtyy Mitsubishi Motorsin nettisivuille.

Ralliart Inc. perustettiin huhtikuussa 2004. Yhtiön tehtävänä oli vastata Mitsubishin moottoriurheiluun liittyvistä toiminnoista. Taloudellisen tilanteen nopea ja tuntuva heikkeneminen johti tilanteeseen, jossa Mitsubishi on päättänyt kokonaan lopettaa Ralliart Inc:n liiketoiminnat maaliskuun loppuun mennessä.

Mitsubishin moottoriurheilutoiminnan historiaa
www.mitsubishi-motors.com/corporate/museum/motorsports/e/index.html

TL-verkkotoimitus; tiedot Mitsubishi Ralliart
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Omasta mielestäni VM on ihan hyvä lehti mut ei mikään maatamullistava.

Viime lehdessäkin mielenkiintonen juttu kuinka kovaa tekoa MotoGP-kuskit on. Mm. Mick Doohanilla todella korkea kipukynnys ollu urallaan!
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ongelmana taitaa olla 1,6-litrainen turbomoottori, jollaista ei kovin monelta valmistajalta löydy hyllystä. Ralliauton koneen kun pitää käsittääkseni perustua olemassa olevaan tuotantomalliin.
Uusissa säännöissä tätä ei vaadita, moottorin voi ottaa vaikka ulkopuoliselta valmistajalta.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Jos vaikka Puuppola racing tekisi subarujen sijaan tulevaisuudessa WRC Mazdoja tai Nissaneita? näillä merkeillähän se Tommi aloitteli MM- uraa.. silloin joskus..199..

Niin ja Saab tai siis Spyker vai mikä se nyt on.. niin täytyis ehdottomasti saada MM- sarjaan mukaan..
 
Ylös