Treenitoikki 2013

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Uusi vuosi ja uudet kujeet! Tästä se lähtee.

Viime vuonna jäi treenimäärät alle neljäänsataan, mutta kausi painottuikin vahvasti alkuvuoteen.

Tänä vuonna tavoitteena on ylläpitää tasaista treenirytmiä myös Ironman Klagenfurtista palautumisen jälkeen. Toki tämä Ironman on kuitenkin taas se päätavoite ja nyt lähdetään hakemaan aikaa. Aikatavoitteen julkistan taas vasta kisan alla kun tietää realiteetit paremmin, mutta sellaista matalaa 11 tuntia olen mielessäni ajatellut. Kelistä se toki paljon riippuu.

Uintimäärää pitäisi myös saada lisättyä entisestään vaikka jopa muiden lajien kustannuksella. Se on selvästi se heikoin lenkki eikä ole oleellisesti kehittynyt parin vuoden aikana (verrattuna juoksuun, jossa kehitys on ollut aika huimaa).
Kuntosalia on nyt jauhettu pk-kaudella aika paljon erityisesti keskikroppaa. Sama tahti jatkuu pitkälle keväälle, mutta painot alkaa pikkuhiljaa jäämään ja mennään kehon painoilla, kepillä ja pallolla. Haetaan liikkuvuutta ja kehitetään syviä lihaksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Viime vuodesta jäi tuloksellisesti käteen muutama 95kg painoiseksi kova kymppi keväältä. Sen jälkeen ei oikein ole tulosta tullut. Suurin syy on varmaan turhan alhaisiksi jääneet juoksukilometrit. kevät vielä meni vanhoilla pohjilla ja talven kovien vetojen seurausta.

Uutena vuotena on tavoitteena taas saada määrä nousuun, mitä jo loppuvuodesta aloittelin. Ja turhaa treenipäiväkirjaa täyttävä puuhailu pienempään rooliin. Talven pk-kauden tavoite määränlisäyksen ohella on painonpudotus, joka on edennyt aika hyvin. Läskiä on lähtenyt, ja voimaa ei ainakaan suhteessa painoon. Sama meno jatkukoot tammikuun.

Ensimmäinen kirjattu tavoite on maraton huhtikuun alussa. Tulee aika pian, mutta jospa tehokkaampaa harjottelua vasta sitten kesällä, ja talvella keskittyisi niihin pitkiin ja pk-lenkkeihin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Vuoden 2013 Q1 harjoitusohjelma ja tavoitteet:

- nopeus- ja vauhtikestävyyden parantaminen - >
- painotus keskimatkojen harjoittelussa

- voima- ja nopeusominaisuuksien parantaminen - >
- dynaamisia ja räjähtäviä harjoitteita eli painonnostoliikkeitä, heittoja ja muuta jo hyväksi koettuja harjoitteita

- aikomus liittyä seuratoimintaan jossain vaiheessa - >
- saada jonkinlaista valmennusta
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jaahas, kiitoksia toikista.:thumbup:

Määrällisesti treeniä viime vuonna ihan kivasti. Tehollisesti menin rauhallisesti ja iloinen olen mm. Joroisten puolikkaan juoksuun (tais olla rapiat 2 tuntia kusitauon kera hirmusateessa). Luulen että 3+2+2+1+1+1km vedot ja 4x4 min sekä 4x2 min toi tiettyä reippautta juoksuun.

Uinti jäi vähemmälle olkapään takia, toki siinäkin tekniikan parantuminen säästi energiaa. Pyörä ei tuntunut missään vaiheessa hyvälle, mutta kello kertoi kisoissa toisin, vaikka treenit eivät kulkeneet.

Voimapuolella sarjat jonkin vertaan lyhenivät ja kilomäärät nousivat. Kaikkineensa kroppa tuntui aika hyvältä kipujen suhteen.

Vuonna 2013 tähtäimet: Joroisen puolikas, Berliinin maratoni, joku pitkä pyöräily ja ehkä jokunen lyhyempi juoksu.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aloitin uuden vuoden treenit 1h40min mittaisella salitreenilla. Ekat 25min spinningpyörällä ylämäki-intervallia ja sen jälkeen 2min juoksua vk-alueella + tauko. Tämä sama toiseen kertaan.

Lyhyen tauon jälkeen vähän aitajuoksuaitojen ylityksiä, juoksua matolla, ja keskivartalotreeni. Loppuun showstopperina 10min hoover.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Vuoden ensimmäinen harjoitus ja ensiaskeleet adizero feathereilla. Tuntui heti alusta Faas 300sia helpommalta sisäradan armottomalla pinnalla. Ja keula selvästi vikkelämpi, tosin Faasi on niin minimaalinen ja kiertolöysä keulalta, että sen voi vaikka solmuun solmia. Mutta ihastus kenkään kasvoi. Verryttelyjuoksun jälkeen tarkistin nauhoituksen, koska mallissa on suhteellisen iso kantaosa. Toimi ja istui tämän jälkeen erinomaisesti.

Päivän harjoitus 1, 2, 3, 4, 3, 2 ja 1 minuutin vedot vetopalautuksin. Laskevalla jälkipuoliskolla lisäsin sykettä anaerobiselle ja ylikin. Juoksuharjoituksen päälle 40minuutin työntä ja rive -sessio. Raakana ja riipunnasta.

Hyvä alku vuodelle! :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eilen olkapäätreeniä 30 min.
Tänään 43 km kuntopyörää ja aamu- sekä iltakuntoutukset.

Treenisaldot 2013:
Kuntopyörä 43 km
Lihaskunto 1h 10min

Yhteensä: 2h 30min
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eilen 2km verryttely ja kevyttä lihaskuntoa.
Tänään 12km lenkki 5.55. Tosi liukasta paikoin.

Kävin sitten vielä sovittamassa uudemman Acen ja Karhun Flowin, mutta Ace oli muuttunut mielestäni huonompaan suuntaan, liian etukeno sisältä ja ihme muhkuroita sisäpohjassa. Vanhaakin mallia olisi ollut vielä saatavilla, mutta vähän turhan kapea malli päkiästä mulle vaikka niilläkin juoksen. Karhu oli epämääräinen lötkö ja turhan matala päkiästä. Eikä ollut onneksi kokoakaan. Ehkä käytän kuitenkin uusia Adioksia myös harjoituslenkkareina. Suht väljä koko tuli hankittua varmuuden vuoksi kun monet vanhat kengät kuluttaa kynsiä, ja ovat mukavat jalassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toinen peruslenkki paremmalla pidolla 10km @5.20.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Karhu oli epämääräinen lötkö ja turhan matala päkiästä. Eikä ollut onneksi kokoakaan.
Oli kyllä pehmeä ja eristävä kenkä, mutta hemmetin mukavan tuntuinen jalassa. Paksu ja pehmeä kenkäosa. Päkiän mataluus ja löysyys on mulle tuttua Faaseista eli ei haittaa kesäisillä hiekkapoluilla, mutta sisäradalla auttaa kyllä tuo pienoinen kiertojäykkyys. Vaikka kokonaisuutena feather Flowta keveämpi kenkä onkin. Tai tuntui siltä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eilen juoksua 13.7km / 1h20min. Alkoi olla tiet jo paremmassa kunnossa, mutta parille pääkallopätkälle erehdyin kuitenkin menemään. Ei mulla liukkaalla alustalla yleensä ole ongelmia, mutta alamäissä kyllä meinaa lipsua. Se johtunee ennemmin siitä ettei uskalla juosta normaalilla askeleella alamäkeen, koska näkee jään kimaltelun.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tänään 8 km aamulenkki ja olkapäätreeni. Oli sitten raskaimmat jalat Kalmarin jälkeen aamulla. Jouduin k-ä-v-e-l-e-m-ä-ä-n ylämäessä.:nope: Illalla vielä kuminauhat isän luona.

Treenisaldot 2013:
Kuntopyörä 43 km
Lihaskunto 1h 50min
Juoksu 8 km

Yhteensä: 4h 0min
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Verryttelyjuoksu 5km + romanialainen mave + takareisi ja pakaraliikkeitä + jälkiverryttely ja kevyt palauttava venyttely.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
6km tasatyöntö 4.40 ja 6km hölkkä 5.50. Kerrankin suksi toimi itsellä paremmin kuin muilla. Juoksu oli vaikeaa, ilmat pihalla hiihdosta.

Oli kyllä pehmeä ja eristävä kenkä, mutta hemmetin mukavan tuntuinen jalassa. Paksu ja pehmeä kenkäosa. Päkiän mataluus ja löysyys on mulle tuttua Faaseista eli ei haittaa kesäisillä hiekkapoluilla, mutta sisäradalla auttaa kyllä tuo pienoinen kiertojäykkyys. Vaikka kokonaisuutena feather Flowta keveämpi kenkä onkin. Tai tuntui siltä.
Kyllähän nuo karhut, myös racer-malli tuntuivat mukavilta pehmotossuilta, mut länkisäärisenä lättäjalkana tykkäisin enemmän pienemmällä kanta-päkiä paksuussuhteella. On noi Adioksetkin aika peruslenkkerit loppujen lopuksi vaikka ME-kenkä, mulle tuntuu samalta kuin 40€ Adidakset mitä saa marketeista. Vähän liikaa on kantaa joka saa asennon tuntumaan raskaalta ja askeleen harppomaan vähemmän lennokkaalla vauhdilla juostessa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
On noi Adioksetkin aika peruslenkkerit loppujen lopuksi vaikka ME-kenkä, mulle tuntuu samalta kuin 40€ Adidakset mitä saa marketeista. Vähän liikaa on kantaa joka saa asennon tuntumaan raskaalta ja askeleen harppomaan vähemmän lennokkaalla vauhdilla juostessa.
Sulla taitaa olla adios 2set? Siinä pilattiin taas yksi huippukenkä vituroilleen menneellä päivityksellä. Alkuperäinen adios oli kyllä mun makuun. Upee pitkien vetojen kenkä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sulla taitaa olla adios 2set? Siinä pilattiin taas yksi huippukenkä vituroilleen menneellä päivityksellä. Alkuperäinen adios oli kyllä mun makuun. Upee pitkien vetojen kenkä.
Kakkosethan tuossa juuri hankin. No kyllähän niillä ihan juoksee ja hyvä pito liukkaalla sileäpohjaisiin verrattuna.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hyvä että mainitsitte. Enpä sitten hanki adios kakkosia.. Ykköset on mulla vielä käytössä, koska oon juossut niillä vielä suht vähän. Ehkä ~300km.

Ens kaudelle pitäis kuitenkin löytää uudet kisapopot Adioksien tilalle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvä että mainitsitte. Enpä sitten hanki adios kakkosia..
Yskilöllistähän tuo on mikä sopii, ja lopullinen tuomio tulee toki vasta useiden lenkkien myötä. En mä ainakaan noilla kakkosia aio pois heittää, muutaman vanhemman voisi laittaa pois niiden tieltä. Ykkösiä en ole kokeillutkaan. Yllättävän hyvin istuivat muodoltaan omaan jalkaan Adizeroiksi, mutta jäykkyys vaatii hieman totuttelua. Ykkönen lienee ollut löysempi? Kaikki muut kengät mulla on löysiä lötköjä joten ehkä joku vähän tukevampi on ok siinä rinnalla.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
VJ + 5 x 150m + 3 x 100m + etukyykyt riven kautta. Nyt tuli kova treeni.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
2 km uinti ja aamu- sekä iltavetkutukset.

Treenisaldot 2013:
Kuntopyörä 43 km
Lihaskunto 1h 50min
Juoksu 8 km
Uinti 2 km

Yhteensä: 5h 40min
 
Ylös