Unkarin GP 2009 Ennakko & Harjoitukset

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206


2000-luvun voittajat:
2008 Kovalainen
2007 Hamilton
2006 Button
2005 Räikkönen
2004 M. Schumacher
2003 Alonso
2002 Barrichello
2001 M. Schumacher
2000 Häkkinen

Viimeisen seitsemän vuoden aikana on aina Unkarissa ollut eri voittaja, jatkuuko sama perinne myös tänä vuonna?

Aikataulu (Suomen aikaa):
FRI Practice 1 11:00
FRI Practice 2 15:00
SAT Practice 12:00
SAT Qualifying 15:00
SUN Race 15:00

McLarenin ennakko
Williamsin (paljon mielenkiintoisempi) ennakko

Bensankulutus: 2,48 Kg/5km eli Hungaroringin 4,381 Km pitkällä radalla tämä tekee 2,17 Kg/kierros.
Varikkokäynnillä hävitty aika: 20,5 sekuntia
10kg vaikutus kierrosaikaan: 0,38 sekuntia

Säätiedotuksen mukaan hellettä luvassa, sopiiko tämä Brawnille paremmin, vai jatkaako Red Bull voittokulkuaan? Entä pystyvätkö KERS-tallit McLaren tai Ferrari yllättämään? Toyotankin pitäisi soveltua kuumalle kelille hyvin. Pystyykö Rosberg tunkemaan itsensä pisteille tai jopa TOP-3:een? Jatkuuko Force Indian hyvä vauhti myös Unkarissa? Pysyykö Piquet Jr. Alonson vauhdissa? Pääsekö BMW:llä mihinkään? Miten Bourdaisin korvannut Alguersuari pärjää ensimmäisessä kisassaan?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Säätiedotuksen mukaan hellettä luvassa, sopiiko tämä Brawnille paremmin, vai jatkaako Red Bull voittokulkuaan?
Brawn nousee RB:n edelle mutta ei niin merkittävästi, etteikö RB:t kykenisi haastamaan.

Entä pystyvätkö KERS-tallit McLaren tai Ferrari yllättämään?
Eivät varsinaisesti. McLaren voi kulkea suht ok mut varsinaisen yllätyksen tuo se, ettei Ferrari kulje mihinkään.

Toyotankin pitäisi soveltua kuumalle kelille hyvin. Pystyykö Rosberg tunkemaan itsensä pisteille tai jopa TOP-3:een?
Toyotan en usko kulkevan mihinkään ja Rosbergin jää taistelemaan viimeisistä pistesijoista, luultavasti Ferrareiden seuraan.

Jatkuuko Force Indian hyvä vauhti myös Unkarissa?
Ei jatku.

Pysyykö Piquet Jr. Alonson vauhdissa?
Ei pysy. Alonso tulee menemään kovaa. Renu on löytänyt jotain joka selkeästi toi lisää vauhtia mutta lämpimämpi keli voi hidastaa hieman.

Pääsekö BMW:llä mihinkään?
Ei pääse.

Miten Bourdaisin korvannut Alguersuari pärjää ensimmäisessä kisassaan?
Yhtä huonosti kuin Bourdais, eli omalla tavallaan ihan hyvin :D
 

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Red Bull lähtee mielestäni ennakkosuosikkina viikonloppuun ja yrittää taas kaventaa Brawnien pistejohtoa. Red Bull on kehittynyt enemmän autona kuin Brawn ja Brawn ei ole enää kärkiauto vaikka olisi kuinka kuuma. Luotettavuudessa Brawn on edellä, mutta viime kisoissa Red Bullillakin on ollut ongelmia onneksi vain harjoituksissa ja se riittää jos kisassa pelit kestää.
Red Bullit ehkä hiukan muita edellä ja seuraavista sijoista on tiukka kamppailu. Nyt kun ollaan taas hitaammalla radalla niin aika-ajoissa top3-paikoista taistelevat mielestäni Red Bullien ja Brawnien lisäksi Toyota, McLaren ja Ferrari. Kimin nappiveto Monacon aika-ajoissa on hyvässä muistissa ja Ferrari tulee olemaan taas vahva kun ollaan hitaammalla radalla.

Aika-ajohan se ratkaisee paljon kun aurinkoista keliäkin on luvannut. Yllätyksiä voi olla luvassa aika-ajossa..
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Ferrarihan pärjäsi Monacossa varsin mallikkaasti joten mikse myös Unkarissa. Kisasta tulee varmasti tylsin tähänastisista, mutta minkäs sille voi.

RB vai BGP? Kas siinä pulma. Tällä hetkellä tosin tuntuu RB olevan niskanpäällä joka on ainoastaan hyvä asia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tylsä kisa tulee, mutta BGP:lle helteinen sää tietää vain hyvää. Voittajaa en silti osaa spekuloida...

Force India saattaa todellakin napata neitsytpisteensä nyt tai parin seuraavan kisan aikana, aletaan olla jo niin lähellä suorituskyvyssä. Toyota oli Monacossa järkyttävän huono, joten hitaalla Hungaboringilla meno jatkuu varmaan samanlaisena.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Itse mutkat ovat Unkarissa huomattavasti nopeampia, kuin Monacossa joten liian suoraa vertailua en tekisi, varsinkaan ennakoidessa Toyotan suorituskykyä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Joo, vähän ihmetyttää nuo jatkuvat vertaukset Monacoon. Ainoa mikä osuu kohdalleen on että molemmissa on vaikea ohittaa. Toki Unkarissa se on aika paljon helpompaa onhan se kuitenkin moottorirata. Kyllä siinä pääsuoran päässä pääsee ohi ja näyttihän Kimi joskus aikoinaan Montoselle että tarvittaessa vaikka ulkokautta ja aika mielenkiintoisessa kohtaa rataakin. On totta että Mikkihiiriratahan se on mutta on siellä ollut viimeisen viidentoista vuoden aikana hyviäkin kisoja. Ja koko 23 vuotisen historian aikana vain kerran ollut sadekisa.
Jos jotain pitäisi arvata niin sanoisin että Red-Bullit menee kovaa (täälläkin). Jotenkin musta tuntuu että vaikka olosuhteet ovat lämpimät, jopa kuumat niin Brawnit jatkavat hiipumistaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Minusta Barcelona on parempi vertailu Unkarin radalle.

Mutka
1 = Seat, La Caixa
2 = Banc Sabadell
5 = Repsol
6 = uusi shikaani lopussa
7&8 = Elf&Würth tyyppisiä mutkia
10 = Campsa
...
13 taas lähellä Repsol-mutkaa

On noissa paljon samaa luonnetta:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Unkarissa pisteet voisi jakaa aika-ajojen jälkeen, jos kerran kuivan kelin kisa tulossa.

Jollei startissa tapahdu kärkikuskeille mitään isompaa kolarointia, on unilääkettä luvassa yliannostuksena..
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Unkarissa pisteet voisi jakaa aika-ajojen jälkeen, jos kerran kuivan kelin kisa tulossa.

Jollei startissa tapahdu kärkikuskeille mitään isompaa kolarointia, on unilääkettä luvassa yliannostuksena..
Kyllä ne jotkut sijat muuttuu varikkostopeilla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Niin ja voihan jonkun autokin hajota. Vaikka on ne kyllä aika luotettavia nykyään.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Mutkat 1 ja 11 on rakennuttu uudestaan 2000-luvulla helpottamaan ohitusta. Tuossa 11 mutkassa hommassa ei onnistuttu, ykkösmutkassa se onnistui parina ensimmäisenä vuotena jotenkin mutta ei siinäkään viime vuosina ole ohituksia juurikaan nähty.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutkat 1 ja 11 on rakennuttu uudestaan 2000-luvulla helpottamaan ohitusta. Tuossa 11 mutkassa hommassa ei onnistuttu, ykkösmutkassa se onnistui parina ensimmäisenä vuotena jotenkin mutta ei siinäkään viime vuosina ole ohituksia juurikaan nähty.
1 mutkassa ohiteltiin joskus hienosti ennen tuota muutosta. Muutoksen olisi luullut parantaneen tilannetta, mutta toisin kävi. Autot kun ovat olleet niin hankalia ajaa toisen beesissä edellisen mutkan läpi ja nykyautoilla jarrutusmatkatkin ovat liian lyhyitä MotoGP-tyylisiin sukelluksiin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
1 mutkassa ohiteltiin joskus hienosti ennen tuota muutosta. Muutoksen olisi luullut parantaneen tilannetta, mutta toisin kävi. Autot kun ovat olleet niin hankalia ajaa toisen beesissä edellisen mutkan läpi ja nykyautoilla jarrutusmatkatkin ovat liian lyhyitä MotoGP-tyylisiin sukelluksiin.
On siinä nykyisin tilaa enemmän mutta.... ne autot tulee siihen vähän yli 300 ja jarruttaa noin 60 metriä ennen kurvia. On se niin uskomatonta, olen ollut muistaakseni 4 kertaa siinä kohdassa katsomassa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
On siinä nykyisin tilaa enemmän mutta.... ne autot tulee siihen vähän yli 300 ja jarruttaa noin 60 metriä ennen kurvia. On se niin uskomatonta, olen ollut muistaakseni 4 kertaa siinä kohdassa katsomassa.
Minä vuosina?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minusta Barcelona on parempi vertailu Unkarin radalle.
Minusta ei, koska Barcelonassa (vaikka saman tyyppisiä mutkia onkin) on suoraosuutta huomattavasti enemmän. Näin ollen auton säädöt ovat aivan erit. Säätöjen puolesta Unkarissa mennään kaikkein lähimmäksi Monacoa. En tosin tiedä onko joku muu rata Unkaria lähempänä kuin Monaco, mutta säädöissähän otetaan huomioon nimen omaan mutkien ja suorien osuus.

Ja suorien puutteen vuoksi rata on mikkihiiri, jolloin downforcea otetaan niin paljon irti kuin saadaan (ei nyt ehkä maximia). Näin ollen eri autot voivat olla vahvoja korkean downforcen radoilla (monaco, hungaroring).
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Minusta ei, koska Barcelonassa (vaikka saman tyyppisiä mutkia onkin) on suoraosuutta huomattavasti enemmän. Näin ollen auton säädöt ovat aivan erit. Säätöjen puolesta Unkarissa mennään kaikkein lähimmäksi Monacoa. En tosin tiedä onko joku muu rata Unkaria lähempänä kuin Monaco, mutta säädöissähän otetaan huomioon nimen omaan mutkien ja suorien osuus.
Barcelonassa mennään kyllä aika paljolla siivellä (ennemminkin eroa varmaan välityksissä Unkarin ja Espanjan välillä), pääsuora on ainoa pitkä suora (Unkarissakin aika pitkä lähtösuora). Lisäksi Barcelonassa kenties vähän nopeampia mutkia joissa nimenomaan downforcea tarvitaan pääsemään niistä kovaa uloskin.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Minä vuosina?

Unkarissa kisat olen nähnyt 96, 98, 99, 00, 01, 03, 05, 07. Eka reissu paikoilla ynnä muut. Seuraavat pääkatsomossa ja ainakin nuo 3 viimeistä tuossa gold 4 katsomossa. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin tuo 01 taisi olla se kun Leuka varmisti mestaruutensa siellä ja silloin olin siinä katetussa pääkatsomossa. Eli tuo katsomo rakennettiin varmaan samalla kun tuota mutkaa korjattiin. Eli 03. No joka tapauksessa 3 suomalaisvoittoa on tullut koettua ja kyllä oikeesti viime vuonna söi kun en ollut paikalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4204
Hungaroring olisi mainio rata mikäli sitä uudistettaisiin nykyautojen ominaisuuksia vastaavaksi(tiukat jarrutukset) Maastossa on korkeuseroja joka tarjoaa hienot puitteet radalle.
 
Ylös