Unkarin GP 30.7-1.8.2021 Hungaroring. Verstappen vs Hamilton - osa 3

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5096
Sijainti
Helsinki
Formula 1 Magyar Nagydíj 2021



Pituus: 4.381 km
Mutkia: 14
Kierroksia: 70
Rataennätys: Lewis Hamilton, Mercedes 1.16,627 (2020)

Aikataulu:
Perjantai: 30.7
1. Harjoitukset: 12.30
2. Harjoitukset: 16.00

Lauantai: 31.7
3. Harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 1.8
Kilpailu: 16.00

Vuonna 1986 ajettiin historian ensimmäinen F1-osakilpailu rautaesiriipun takana. Paikkana ei ollut Bernie Ecclestonen haaveilema Neuvostoliitto, vaan 18 kilometriä Budapestisa koilliseen sijaitseva Hungaroringin rata. Tuolloin ensimmäisen kilpailun voitti Nelson Piquet. Hungaroringista on tullut suomalaisten formulafanien suosikki, sillä rata sijaitsee maantieteellisesti lähimpänä kotimaatamme. Kilpailua onkin epävirallisesti suomalaismediassa kotikilpailuksemme. Rataa on muokattu kolmesti. Vuonna 1989 kolmoskaarteen jälkeen tullut shikaani poistettiin ja vuodeksi 2003 pääasuoraa pidennettiin ohitusten toivossa. Edelleenkin rata on syheröinen, mikä korosta aika-ajon merkitystä. Kuin Monaco ilman kaiteita.

Suomalaisvoittoa on juhlittu neljä kertaa kolmen kuljettajan tuomana. Mika Häkkinen voitti peräkkäinen vuosina 1999-2000, Kimi Räikkönen 2005 ja Heikki Kovalainen voitti uransa ainoan kilpailun vuonna 2008 - onnetar suosi, sillä ko. vuoden mestaruudesta taistelleen Felipe Massan Ferrarin moottori hajosi vain kolme kierrosta ennen maalia. Lewis Hamilton on ottanut kahdeksan voittoa, eniten ko. radan historiassa. Hän on myös voittanut kolme edellistä GP:tä.



Kisaviikonlopuksi luvattu puolipilvistä (Arvio)

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Pieni varaslähtö ilmeisesti otettu, kun kisa on vasta ensi viikolla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
268
Unkarin GP tunnettiin Häkkisen Mikan ollessa huipulla "suomalais-GP:nä".

Formula ykköset elivät kulta-aikaansa Suomessa vuosituhannen vaihteessa.

Mika Häkkinen pääsi voittaja-autoon 1998 ja voitti kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta. Kultakurkku Matti Kyllönen lumosi ja lietsoi kansaa selostuksillaan. Yli miljoona suomalaista istui joka toinen sunnuntai televisioiden ääressä jännittämässä Häkkisen ja Mika Salon puolesta.

Ja sitten oli vielä Unkarin Grand Prix, johon matkasi useana vuonna kymmeniätuhansia suomalaisia.

"Jopa noin 20 000 suomalaisfanin maihinnousu merkitsee keskimääräisen promilletason nousua, joten Suomen Budapestin-lähetystö on valmistautunut kirjoittamaan passeja kadonneiden tilalle ja muutenkin opastamaan eksyneitä lampaita takaisin hakaan", Ilta-Sanomat kirjoitti elokuussa 2000.

Suomen Budapestin-suurlähetystössä oli tuplamiehitys.

Kaudella 1999 Suomalaiset F1-fanit saivat nauttia peräti kahden Mikan suorituksista kahdessa parhaimmassa tiimissä. Häkkinen ajoi McLarenilla ja Salo Ferrarilla. Kauden päätteeksi kummatkin Mikat saivat juhlia maailmanmestaruutta, sillä Häkkinen saavutti uransa toisen kuljettajien maailmanmestaruuden, ja Salo sai juhlia Ferrarille osaltaan tuomasta valmistajien maailmanmestaruudesta.

Kimi Räikkönen on ollut Unkarin GP:ssä peräti yhdeksän kertaa podiumilla. Melkoinen saavutus.

Tässä joitakin hetkiä suomalaisesta vinkkelistä.

Häkkisen voitto kaudella 1999.

Häkkisen voitto kaudella 2000.

Räikkösen voitto kaudella 2005.

Kovalaisen voitto kaudella 2008.

Lisäksi joitakin huippuhetkiä Unkarin GP:n historiasta seuraavassa:

Senna vs Piquet. Tätä ohitusta on usein tituleerattu yhdeksi kaikkien aikojen parhaista ohituksissa. Ja onhan tämä kieltämättä hieno suoritus.

Schumacherin voitto kaudella 1998. Schumacher ja Ferrari tiimi osoitti tässä kilpailuissa taktista nerokkuutta pääkilpailija McLarenia vastaan.
https://youtu.be/MXk92Dd8r0U

Montoya vs Räikkönen. Hienoa taistelua tuolloin kahdelta nuorelta hurjapäältä. Kumpaakin pidettiin tuohon aikaan tulevana maailmanmestarina. Kimi Räikkönen lunasti myöhemmin lupaukset voittamalla mestaruuden kaudella 2007. Montoya ei mestaruutta F1:ssä koskaan ottanut, mutta voitti kuitenkin monta osakilpailua.

Barrichellon rohkea ohitus kaudella 2010 Schumacherista.
https://youtu.be/skBq3_GpZhs

Kaudella 1995 nähtiin Unkarin GP:ssä erikoinen tilanne, kun lääkintäauto teilasi kuljettajan. Uhrina oli Taki Inoue.

images.jpeg
Kauden 2006 GP, johon mahtui paljon dratiikkaa. Schumacherin ja Alonson taistelu tasavahvoilla autoilla, Renaultilla ja Ferrarilla. Kimi Räikkönen lähti kisaan tuolloin paalupaikalta, mutta joutui keskeyttämään. Pedro de la Rosa oli toinen Jenson Buttonin voittaessa ensimmäisen GP:nsä.
https://youtu.be/wBQKUAihJ18

Dramaattinen omalla tavallaan oli myös kauden 2014 GP.
https://youtu.be/XGpWN6_QUuA

4238e596aee045fd8d992e1f9d076524.jpg17bebdd560e04a56a55879c48f3800ff.jpg90df5e7b827b4782868e24f30bc32d6a.jpg16693a791e2c9375fb8948ce56e45f8e36638977bf8ad7d205c4da9fb4ad8aef.jpgkimi-raikkonen-2005-unkari.jpgcfa2yo6gjo801.jpg

Tässä vielä MM-PISTETAULUKOT viime GP:n jälkeen.
E6mDNCOXIAEKGmJ.jpegE6mGp_3XsAgYNgu.png

Mukavaa F1-viikonloppua kaikille, tosin se on vasta ensi viikolla 😃🏁
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
On tää kyllä huikea kausi. En muista milloin on näin paljon odottanut seuraavaa kisaa.
Minä taas luulin kesätauon alkavan Itävallan GP:n jälkeen, ja sitten kun huomasin virheeni, luulin sen alkavan Iso-Britannian GP:n jälkeen. Ja nyt pitää vielä lusia yksi kisa ennen kuin päästään formuloista eroon!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
268
On tää kyllä huikea kausi. En muista milloin on näin paljon odottanut seuraavaa kisaa.
Olisikohan ollut kausi 2016? Silloin nähtiin viimeksi yhtä kovaa mestaruustaistelua. Vastakkain silloin Rosberg ja Hamilton. Tämän jälkeen Hamilton on ratkaissut mestaruudet jo ennen kauden päätöskisaa. Kyllä se lajin kiinnostavuus on hyvin pitkälti kiinni siitä, että on kaksi tasavahvaa kuljettajaa mestaruudesta taistelemassa tyyliin Senna vs Prost, Hunt vs Lauda, Häkkinen vs Schumacher, Rosberg vs Pironi, Räikkönen vs Alonso, Alonso vs Vettel, Rosberg vs Hamilton ja nyt siis Verstappen vs Hamilton.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1039
Paska ratahan tuo on Monacon ja Barcelonan tyyliin.
Eniten jännittää paljonko Maxin moottoria joudutaan uusimaan. Mahtaa monokokkelikin olla entinen?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
268
Paska ratahan tuo on Monacon ja Barcelonan tyyliin.
Eniten jännittää paljonko Maxin moottoria joudutaan uusimaan. Mahtaa monokokkelikin olla entinen?
Tällä radalla kuitenkin pystyy myös ohittamaan, vaikka vaikeaa se toki on. Tässä joitakin niistä:

Kimi Räikkönen vs Juan Pablo Montoya

Alonso vs Schumacher

Verstappen vs Hamilton

Jotain tällaista luvassa myös nyt ?🏁
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
268
Kun puhutaan Unkarin GP:stä, niin itselleni tulee mieleen kauden 1997 GP, ja Damon Hillin suoritus Arrowsilla tuolloin. Muutenhan kausi oli Hillille ja Arrowsille melkoinen pannukakku, mutta Unkarin GP oli poikkeus.

Arrows oli kaudella 1997 peränpitäjätiimejä yhdessä Minardin, Tyrrellin, sekä Stewartin kanssa. Mutta jo Unkarin aika-ajoissa Hill yllätti kaikki ollen peräti kolmas. Mika Häkkinen arvosti Hillin suorituksen korkealle, mutta sanoi samalla, että "toivottavasti Hill ei ole tukkeena itse kilpailussa". Hillin tiimikaveri Pedro Diniz oli vasta sijalla 19 aika-ajoissa.

Kilpailussa Hill ei ollu todellakaan tukkeena, vaan ajoi suorastaan ylivoimaista vauhtia. Ohitti myös Ferrarin Michael Schumacherin ajamalla, ja monet näkivät tässä toisintoa Schumacherin ja Hillin välisiin taisteluihin kausilla 1994-96. Sillä poikkeuksella, ettei Hill enää ajanut kärkitiimin autolla.

Hill olisi voittanut GP:n ylivoimaisesti, mutta ikävä vaihdelaatikkovika hidasti Hilliä suunnattomasti viimeisillä kierroksilla. Villeneuve pääsi näin johtoon ja kilpailun voittoon viimeisellä kierroksella.

Jokatapauksessa Hill ajoi mestarillisesti ja saavutti podiumin pikkutiimin autolla.

Kaudella 1997 myös Stewartin Rubens Barrichello oli toinen Monacossa, mikä sekin oli iso yllätys. Nykyään Hillin ja Barrichellon suorituksia voisi verrata siihen, että jos yhtäkkiä vaikkapa Alfa Romeolla oltaisiin podiumilla ajamalla.

Enää tälläisiä yllätyksiä ei nähdä. Mikä lienee sitten syynä tähän? Ensi kaudella tosin tilanne voi muuttua uusien sääntöjen myötä. Tulee budjettikattoa, ja osia standardisoidaan. 🏁

Hillin aika-ajoa Unkarissa kaudella 1997:

Itse Unkarin GP: 1997 tapahtumia:


.

unnamed.jpg42B409C400000578-0-image-a-1_1501080221191.jpgopen-uri20121024-19363-1s9rck1.jpghungaroring-williams-1997.jpg42B4010000000578-4732464-Despite_losing_out_on_victory_Hill_s_troubled_Arrows_limped_over-a-1_...jpg42B4010700000578-4732464-Arrows_mechanics_look_on_from_inside_the_team_garage_inthe_closi-a-5_...jpg_46093436_hungary1997shorthighlights5.jpg
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1453
Vettä tai räntää jos tulisi niin tulee varmaan ihan kiva kisa. Tai jos Max on kostonhimoisella tuulella Lewistä kohtaan, silloin myös.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Kun puhutaan Unkarin GP:stä, niin itselleni tulee mieleen kauden 1997 GP, ja Damon Hillin suoritus Arrowsilla tuolloin. Muutenhan kausi oli Hillille ja Arrowsille melkoinen pannukakku, mutta Unkarin GP oli poikkeus.

Enää tälläisiä yllätyksiä ei nähdä. Mikä lienee sitten syynä tähän? Ensi kaudella tosin tilanne voi muuttua uusien sääntöjen myötä. Tulee budjettikattoa, ja osia standardisoidaan. 🏁
Ymmärtääkseni Hillin ja Arrowsin menestyksen takana (alla) Unkarissa oli Bridgestonen rengas, jota käytti tuolloin vain kourallinen keskikastin ja häntäpään talleja.

Bridgestone oli juuri tullut mukaan F1:iin, mutta se onnistui silti tuottamaan uskomattoman hyvin toimivia renkaita tiettyihin olosuhteisiin kuten kuumaan keliin ja sateelle. Myös Prost ja Stewart nauttivat tästä rengasedusta ja keräsivät yhteensä kolme podiumia kolmesta eri kilpailusta. Valitettavasti näiden kolmen tallin ajokit olivat myös todella epäluotettavia, joten hyviä tuloksia ei kovin usein kertynyt.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
268
Ymmärtääkseni Hillin ja Arrowsin menestyksen takana (alla) Unkarissa oli Bridgestonen rengas, jota käytti tuolloin vain kourallinen keskikastin ja häntäpään talleja.

Bridgestone oli juuri tullut mukaan F1:iin, mutta se onnistui silti tuottamaan uskomattoman hyvin toimivia renkaita tiettyihin olosuhteisiin kuten kuumaan keliin ja sateelle. Myös Prost ja Stewart nauttivat tästä rengasedusta ja keräsivät yhteensä kolme podiumia kolmesta eri kilpailusta. Valitettavasti näiden kolmen tallin ajokit olivat myös todella epäluotettavia, joten hyviä tuloksia ei kovin usein kertynyt.
Jeps. Näin varmasti oli, kuten sanoit. Rengassota alkoi tuolla kaudella Bridgestonen ja Goodyearin välillä. Juuri katsoin Wikistä, että miten Prostilla ajettiin tuolla kaudella, niin Olivier Panis oli kaksi kertaa podiumilla. Kolmas Interlagosissa, ja toinen Barcelonassa. Ja Trullikin johti muutaman kierroksen Itävallan GP:tä Prostilla ennen keskeytystään.

Olihan värikäs kausi tämä 1997, ja paljon yllätyksiä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Ei. Ehkä ei kannata avata ketjua 10 pv etukäteen, jos ei tykkää että siihen sitten kirjoitetaan viestejä.
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
54
Kauden mielenkiintoisimpia kisoja edessä. Unkarin rata on loistava nyky aikakaudella, täällä kuljettaja joutuu todella suunnittelemaan ohituksia ja rakentamaan niitä jo pitkältä. Oikeasti hyvät ohittajat pystyvät pärjäämään täällä. Kisaa on viihdyttävää seurata, kun nopeampi kuljettaja joutuu useamman kierroksen yrittämään ohitusta, eikä vain siirtymään ohi, niin kuin normaalisti DRS aikakaudella. Unkarissa tehdyt ohitukset ovat kunnon ohituksia, taistellen otettuja sijoituksia.
 
Ylös