Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
WTF? Eihän tuosta voi päätellä mitenkään minkänlaiset ne äänet oikeasti radalla on. Ihme, että ovat tuollaisen edes nettiin laittaneet.
Ketjuja on perustettu joo, ja täällä on myös ihmisiä, jotka ovat omin korvin kuulleet minkänlaista ääntä ne edellisen sukupolven turbot kuulostivat. Siis ajalta silloin, kun nämä itkijäkakarat eivät edes olleet vielä syntyneet.
Ja: kyllä, sairaan kovat äänet niissä oli ja ihan varmasti sama sävel jatkuu näissä uusissakin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7512
En ymmärrä kuinka 6 pytyllä ja turbolla voisi saada huonot äänet aikaiseksi. :eek:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itelle on sama millaiset äänet siitä lähtee, kunhan moottori on hyvä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Paha noista äänistä on sanoa mitään kun on penkissä äänitetty ja ei ole tietoa onko kierrokset lähelläkään maksimia.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Paha noista äänistä on sanoa mitään kun on penkissä äänitetty ja ei ole tietoa onko kierrokset lähelläkään maksimia.
Juuri samaa mietin.
Voi olla että on täydet kierrokset, mutta onko täydet rasitukset niin siitä ei tiä ja käytettiinko ihan kaikkia heppoja.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuossa clipissä irrallaan penkissä äänitettynä kuulostaa lähinnä Jonseredin moottorisahoilta tai Briggs & Strattonin ruohonleikkureilta..autoon kiinnitettynä äänet ovat arvatenkin toista luokkaa, kuten 80-luvun F1-tallenteista voi turboajalta todeta. Moottoririkkoja ainakin alkuun tulee ehkäpä ensikaudella nykyistä enemmän.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tärkeintähän turboissa on hukkaporttien pauke ja niiskaukset, ei kai noissa uusissa F1-koneissa nuo äänet jää jonnekin hybridilaatikon sisuksiin?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Ihan hyvältä tuo kuullosta. Käytetäänkö nuissa penkissä jonkun sortin pakoputkea? Kai siinä joku on, mutta uskon, että se ei ole läheskään samanlainen mikä moottoriin lopulta päätyy. Tosin mikään ääni ei voita vuoden 2011 Lotus-Renaultia, se äänsi kivasti mutkissa :eek:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7512
Ihan hyvältä tuo kuullosta. Käytetäänkö nuissa penkissä jonkun sortin pakoputkea? Kai siinä joku on, mutta uskon, että se ei ole läheskään samanlainen mikä moottoriin lopulta päätyy. Tosin mikään ääni ei voita vuoden 2011 Lotus-Renaultia, se äänsi kivasti mutkissa :eek:
En ole asiantuntija, mutta kai penkissä käytetään samaa putkistoa, kuin siellä mihin moottoria rakennetaan, eli autoon. Turbo-vehkeissä tuo mutkan jälkeinenkin rööri vaikuttaa merkittävästi koneen toimintaan.
 

juicystar

Well-known member
Liittynyt
19.3.2013
Viestit
54
Tärkeintähän turboissa on hukkaporttien pauke ja niiskaukset, ei kai noissa uusissa F1-koneissa nuo äänet jää jonnekin hybridilaatikon sisuksiin?
En ole mikään moottoritekniikan insinööri, mutta voisi luulla että paineita aika vähän päästetään ilmakehään...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos moottorin ääni vaimenee, voidaan taustanauhan volyymi kääntää isommalle. Eli fiilistä pitäis kuulua katsomoista enemmän ja renkaiden vinkunaa ehkä jopa?
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
En oo mäkään mut mä oon aina luullu et hukkaportil ei oo mitään tekemistä sen äänen kans ku kaasu nostetaan
Tuo ääni ei johdu hukkaportista, vaan turboahtimen sakkauksesta.
fin-tuning.net: Turboahtaminen
"Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle."
Näin siis perinteisissä turbomoottoreissa. Riippuu siitä, miten moottorinvalmistajat ovat teknisesti toteuttaneet tämän "ylimääräisen ahtoilman" paineaallon poistamisen. Kun kyseessä ovat kalliit F1-moottorit, niin toden-näköisesti pyrkivät tietenkin minimoimaan turbon ahtimen rasituksen ja ohjaavat sen by pass venttiilillä takaisin turbon imupuolelle, jolloin tätä ääntä ei kuulu.
 
Viimeksi muokattu:

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Tuo ääni ei johdu hukkaportista, vaan turboahtimen sakkauksesta.
Myös dumpit pitävät kaiken näköstä suhinaa ja pihinää ja vinkumista, riippuen mallista, joten ei se aina sakkaamisesta johdu. Dumppejahan saa vaikka mimmosia sorsapillimalleja.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Myös dumpit pitävät kaiken näköstä suhinaa ja pihinää ja vinkumista, riippuen mallista, joten ei se aina sakkaamisesta johdu. Dumppejahan saa vaikka mimmosia sorsapillimalleja.
Joo kyllähän osa noista dump-venttiilillä varustetuista turboista pitää jonkunlaista suhinaa ja kysehän tällöin ei olekaan ahtimen sakkaamisesta, vaan juurikin sen estämisestä paineilmaa ulos päästämällä. Kaikissa dumpeissa tuota ääntä ei tosin kuulu. Ilmeisesti noissa "sorsapilleissä" on eroja ja osilla dump-venoista saadaan kuulostamaan korostetusti kaikki turboauton ääniefektit..
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös