Uusi Gran Turismo

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Yritetäänkö suomalaista rata-autoilua saada nostettua näillä uusvanhoilla autoilla? Puuhamiehet taitavat kuulua hiihtoliiton amatöörien puuhastelua porukkaan. Ensimmäisen kilpailun jälkeen ryhdyttiin kieltämään autoja uusimmasta päästä. Vai onko tästä tarkoitus tehdä vanhojen autojen luokka. Jos yleisöä halutaan, pitää autojen olla nykyaikaisia 2010-luvun näköisiä vehkeitä. Minulle näytettiin kuvia projektista, jossa vanhan FF:n päälle rakennetaan 60-luvun auton lasikuitukoria. Ei näin! Toivottavasti sääntönikkarit ymmärtävät, ettei näitä halua nähdä kukaan! Kyllä auton ulkonäön pitää olla tältävuosisadalta. Hyvän luokan alku pilataan heti alkuunsa museovehkeillä. Meidän kalustoetsinnät ovat nyt jäissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
megazu on ilmeisesti rahamies kun on varaa edes suunnitella jonkun 2010-lukuisen GT auton hankintaa. Itselleni ei ainakaan ole yhtään mitään väliä, onko auto 2010- luvulta tai 1960-luvulta jos se vaan kulkee kovaa. Enenmmän haittaa on näistä Evo-mitsuista, jotka on Reinersin Exigen rinnalle hitaita kuin elefantit. Vaikka todellisuudessa 1'17.4 on ihan kelpo tulos Evo-Mitsulle, se vaan näyttää hitaalta jos kärki menee 10 sekuntia kovempaa per rundi.

Niitä Exigen kyydissä pysyviä autoja ei vaan ostella ihan pienellä rahalla maailmalta. GT3:t maksaa sen 200-300 k€ riippuen iästä ja varustepaketista ja kisahistoriasta.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3704
Sijainti
Salo
Meinaatko että on merkittävästi edullisempaa tehdä lasikuidusta Impin siluetti kuin jokin tämän vuosikymmenen malli?
Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Lajiin vihkiytynyttä toki ei haittaa kiertääkö rataa Seat Leon vai Volvo 240, mutta ns. suuren yleisön mielenkiintoa varten pitäisi olla automalleja joilla on edes jotain relevanssia sen kanssa mitä tuolla Veholla tai Laakkosella on kaupan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
Meinaatko että on merkittävästi edullisempaa tehdä lasikuidusta Impin siluetti kuin jokin tämän vuosikymmenen malli?
Ei sinällään, mutta sen vähän mitä ko. projektista tiedän, niin se Imppi (tai sellaisen silhuetti) on tässä tapauksessa ns. itseisarvo. Tekniikka voi olla (ja onkin) sitten jotain ihan muuta ja tuoretta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
Erittäin hyvin sanottu siellä perällä. Lajiin vihkiytynyttä toki ei haittaa kiertääkö rataa Seat Leon vai Volvo 240, mutta ns. suuren yleisön mielenkiintoa varten pitäisi olla automalleja joilla on edes jotain relevanssia sen kanssa mitä tuolla Veholla tai Laakkosella on kaupan.
Eipä taida Laakkosella ja Veholla olla myynnissä sen paremmin Radikaaleja kuin Lamborghini Gallardojakaan. Tokkopa edes C6 Corvietereitä. 850 Bemun sai joskus ostettua Veholta.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3704
Sijainti
Salo
Asiasta toiseen, voisi Ranskan pojillekin ilmoittaa että ovat väärillä jäljillä Andros Trophéensa kanssa.



Voisivat muotoilla kaiken maailman Dacia Loganien ja Skoda Fabioiden sijasta nuo koripaneelit Hillman Impin ja Kadett C:n näköiseksi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
823
Olenkohan minä kerrankin samaa mieltä Don Viton kanssa? Ei ole sinänsä mitään väliä miltä auto näyttää. Pääasia on se, että on siipeä enemmän kuin Finnairissa ja liekkiä tulee joka kulmasta!
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
549
Sijainti
Törnävä
Minulle näytettiin kuvia projektista, jossa vanhan FF:n päälle rakennetaan 60-luvun auton lasikuitukoria. Ei näin! Toivottavasti sääntönikkarit ymmärtävät, ettei näitä halua nähdä kukaan!
Eikös sielä Sumpin lasikuitukorin sisällä kehrää kuitenkin Mersun AMG -moottori. Minä ainakin haluan nähdä miten tuo projekti toimii. Ilmeisesti Seinäjoen Vauhtiajoissa radalla. Mielestäni ihan hatunnoston arvoinen kunnianosoitus menneiden aikojen rata-autoille. Taitaa Megazun puheet kalustohankinnoista muutenkin olla tyhjien tynnyrien kolinaa...
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1369
Sijainti
EP
Olenkohan minä kerrankin samaa mieltä Don Viton kanssa? Ei ole sinänsä mitään väliä miltä auto näyttää. Pääasia on se, että on siipeä enemmän kuin Finnairissa...
Sama. Ei kannata yleistää, ettei kukaan halua nähdä vanhoja autoja. Kyllä minä ainakin haluan. Vanhoja ja uusia.

Onko jossain olemassa faktaa, että yleisö ryntäisi katsomoihin, jos jokainen kisassa oleva auto olisi korkeintaan 10 vuotta vanhaa? Mun mielestä yleisökatoon vaikuttavat aivan muut syyt kuin autojen ikä ja korimalli. Mutta se onkin vain mun mielipide... :rolleyes:

...ja liekkiä tulee joka kulmasta!
:nope: Tuskin edes J-M Riikonen on asiasta samaa mieltä. :wall: No joo, onhan se totta, ettei kierrosajoilla lopulta ole merkitystä, kunhan ajo on näyttävää, pakoputki sylkee tulta ja tulikiveä ja moottorissa on niin paljon voimaa, että auto tuntuu karkaavan hanskasta hetkenä minä hyvänsä. Eikä sellaisia autoja tarvitse olla joukossa kuin muutama.
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
En tiedä rahavaroista tai tynnyreistä mitään, mutta

Autourheilu on Suomessa ja muuallakin maailmaa erittäin kallista. Siksi on tärkeää, että toimintaan saadaan ulkopuoleista rahaa mahdollisimman paljon. Ulkopuoleinen raha on suoraan verrannollista lajin kiinnostavuuteen suuren yleisön joukossa. Lähes kaikkialla on jouduttu tekemään muutoksia yleisön kiinnostuksen ylläpitämiseksi. Ilman suurta yleisömassaa on turha odottaa ulkopuoleisten rahoittajien kiinnostuksen heräämistä.

Auton hinnan määrää oikeastaan vain ja ainoastaan sen jälleenmyyntihinta. Ostohinnan ja myntihinnan erotuksen saaminen positiiviseksi lienee mahdotonta, ainakaan ilman merkittäviä lisäpanostuksia kalustoon. Tällöin kokonaistaloudellisesti on järkevää etsiä kalustoa, jota käytetään maailmalla mahdollisiman paljon. Silloin harrastuksen päätyttyä on mahdollista päästä kalustosta eroon tai harrastuksen aikana vaihtaa kalustoa. Mutta jos säännöt ovat kotitekoisia ja kalusto ei sovi minkään muun maan kalustoon tulee harrastamisesta aivan liian kallis, koska autolle ei ole jälkimarkkinoita. Luokan hinnan määrittämiseksi on olemassa hyvin vanha totuus, joka määrittää kilpailemisen hinnaksi voittajan käyttämän kaluston hinnan. Tämä siksi, että kaikkihan kilpailuun lähtiessään lähtökohtaisesti haluaa voittaa. Tämän seikan huomaa hyvin suomalaisen rata-autoilun historiaa tutkiessa. Suosituimmat luokat ovat aina olleet merkkiluokkia. Tämä sen takia, että niissä kilpakalusto on lähtökohtaisesti tasaväkistä.

Suuren yleisön kiinnostuksen herättämiseksi tarvitaan aina huipputuote. Tällä kerätään väki katsomoihin. Jos huipputuotteen kalustot muistuttavat ulkonäöltään kalustoa, mitä ei kohdeyleisö tunnista, niin silloin on turha odottaa ryntäystä katsomoihin. Se mikä tekniikka kuoren sisällä on ei suurta yleisöä edes kiinnosta! Vai oletteko kuulleet, että jalkapallofaneja kiinnostaa minkämerkkiset pelitossut maalintekijällä oli jalassa? Tossuvalmistaja kertoo tämän kyllä kisojen jälkeen, jolloin ostopäätöstä tekevä aloitteleva harrastaja haluaa samanmerkkiset, vaikka ei edes saa samanlaisia.
Lisäksi luuletteko rahoitusneuvottelujen helpotuvan, jos kilpailija esittelee nelikymppiselle yrityksen markkinoinnista päättävälle kanssakilpailijoden kalustoa, joka ulkonäkönsä perusteella on haettu museosta.

Taustatyöni tuloksena olen saanut selville, että tämän uuden luokan puuhamiehiä ovat juuri tämän impin rakentajat. Joten säännöt rakennetaan impin tarpeiden mukaisiksi. Toisaalta säännöissä ihmetyttää se, että vakka niitä ei ole, niin niistä löytyi kuitenkin kohta, jonka perusteella Radicalit kiellettiin. Miten voidaan kuvitella, että joku uskaltaa investoida senttiäkään luokkaan, josta noin vain voidaan kieltää jokin auto ilman mitään perusteita?

Suomalainen rata-autoilu on perinteisesti saanut itse sotkettua omat asiansa keskenäisesti kinaamalla. Tämän estämiseksi olisi syytä toivoa, että tulevat säännöt ovat todella tarkat. Nytkin oletettavissa säännöissä oleva kohta, joka vaatii turvavarusteet liite j:n mukaisiksi, estää todellisuudessa suuurimman osan nykyisin rataa kiertävien vanhojen autojen osallistumisen ilman turvavarusteiden päivittämistä tämän päivän tasolle. Lisäksi tämä vaatimus estää esim. USA:sta kaluston hankkimisen, heillä kun on käytössään eri sääntökirja. Toisaalta tämä imppikään ei voi oasllistua, koska ainakaan sen omatekoinen penkki ei täytä liite j:n vaatimuksia. Mielenkiinnolla seuraan, että miten tämä sääntöjen tekijöiden rakentaman auton penkki läpäisee kilpailun esikatsastuksen, koska omatekoinen penkki ei ole edes sallittu jokkiksessa.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3704
Sijainti
Salo
Auton hinnan määrää oikeastaan vain ja ainoastaan sen jälleenmyyntihinta. Ostohinnan ja myntihinnan erotuksen saaminen positiiviseksi lienee mahdotonta, ainakaan ilman merkittäviä lisäpanostuksia kalustoon. Tällöin kokonaistaloudellisesti on järkevää etsiä kalustoa, jota käytetään maailmalla mahdollisiman paljon. Silloin harrastuksen päätyttyä on mahdollista päästä kalustosta eroon tai harrastuksen aikana vaihtaa kalustoa. Mutta jos säännöt ovat kotitekoisia ja kalusto ei sovi minkään muun maan kalustoon tulee harrastamisesta aivan liian kallis, koska autolle ei ole jälkimarkkinoita.
Jokainen autokauppoja joskus tehnyt, poislukien ensiauton ostajat, tietää että uuden auton hinnalla ei ole merkitystä vaan välirahalla. Tai mikäli hävittää vanhan itse, jälleenmyyntiarvolla. Jorma Vanhanen joskus VM:ssä Porschea esitellessään kertoi päätyneensä Porscheen juurikin siksi, että siitä ei tarvitse luopua pilkkahintaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
Jokainen autokauppoja joskus tehnyt, poislukien ensiauton ostajat, tietää että uuden auton hinnalla ei ole merkitystä vaan välirahalla. Tai mikäli hävittää vanhan itse, jälleenmyyntiarvolla. Jorma Vanhanen joskus VM:ssä Porschea esitellessään kertoi päätyneensä Porscheen juurikin siksi, että siitä ei tarvitse luopua pilkkahintaan.
Suomen radoilla hetken viihtynyt neljän Porschen tiimi No Breaks Motorsport hukkasi silloin viimeistä huutoa olevat Cup S Porschensa kuulemma Australiaan. Saivat autoista tarjouksen, josta ei voinut kuulemma kieltäytyä.... K-Kauppias Lappalaisen 997 R vietiin myös kuulemma käsistä. 2016 mallinen 991 GT3:n on varmasti sekä kilpailukykyinen että myös kohtuudella arvonsa säilyttävä kilpa-auto eikä ole pelkoa että siitä tulisi lainsuojaton. Ja tällainen http://www.evo.co.uk/porsche/911/6876/porsche-911-gt2-rs-review GT2 RS on vieläkin kireämpi peli, jolla voisi hyvinkin ajaa palkintopallisijoituksista, ellei jopa voitosta.
Suomessa tosin ei juuri muuta käyttöä GT2:lle ole kuin Gran Turismo ja TIme Attack, mutta Megazun kaltaiset rahamiehet voi aina mennä Severin ja Vanhasen seuraksi Saksaan. Rantasen Marko taasen ulkoiluttaa Lamboa kestävyyskisoissa Baltian suunnalla, joten siinä yksi käyttäkohde lisää.
Mitä tulee sponsorineuvotteluihin, niin ilman henk. koht. suhteita on Suomesta aika vaikea löytää merkittäviä summia sponsorirahaa autourheiluun. Ja sen vähänkin keräämisessä yksi merkittävimmistä tekijöistä on OMA kalusto ja sen kilpailukykyisyys ynnä tietysti potentiaalisen sponsorin vakuutaminen siitä, että panostus tuotaa jotain hyvää myös panostajalle. Se tuskin on Megazun ja hänen sponsoreidensa päänsärky, millä muut kilpakumppanit ajavat. On se sitten Lamborghini tai Silhuetti-Imppi tai 850 Bemari.

Ja osaavan kuskin (luokkaa Jesse Krohn, Markus Palttala) kädessä tuollainen GT2 RS on ihan varmasti voittaja-auto.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1369
Sijainti
EP
Nytkin oletettavissa säännöissä oleva kohta, joka vaatii turvavarusteet liite j:n mukaisiksi, estää todellisuudessa suuurimman osan nykyisin rataa kiertävien vanhojen autojen osallistumisen ilman turvavarusteiden päivittämistä tämän päivän tasolle. Lisäksi tämä vaatimus estää esim. USA:sta kaluston hankkimisen, heillä kun on käytössään eri sääntökirja. Toisaalta tämä imppikään ei voi oasllistua, koska ainakaan sen omatekoinen penkki ei täytä liite j:n vaatimuksia. Mielenkiinnolla seuraan, että miten tämä sääntöjen tekijöiden rakentaman auton penkki läpäisee kilpailun esikatsastuksen, koska omatekoinen penkki ei ole edes sallittu jokkiksessa.
Yleensä homma toimii siten, että autojen kaarien taso määräytyy katsastuskortin vuosileiman mukaan. Muutenhan jokaisen kilpa-auton itse väännetyt kaaret täytyisi päivittää aina sääntöjen muuttuessa eikä monenkaan harrastajan pää sellaista kestä, lompakosta puhumattakaan.

Penkistä samaa mieltä. Locostissa taitaa saada käyttää itsetehtyä penkkiä, mutta muuten vaatimuksena on fia-leima. Itse en edes moista ajattelisi. Siinähän on vain oma terveys kyseessä.

Autossa olevat sammuttimet on helppo vaihtaa ja päivittää nykypäivään, oli auto euro- tai jenkkivarusteilla. Polttoainetankinkaan ei luulisi tuottavan ongelmia ja vaikuttavan jälleenmyyntiin. Muut turvavarusteet taitavat ollakin sitten henk. koht. varusteita ja niillä ei ole mitään tekemistä itse auton kanssa.

Mä jotenkin ymmärsin, että megazu porukoineen oli ilmeisesti hankkimassa jotain über-laitetta ämeriikoista, jolla pyöritään kahdeksikkoa Lotarin ympärillä? Yleensä sellaiset laitteet ovat tehdastekoisia ja niissä on silloin luokitellut osat ja varusteet. Niillä ei ole käytännössä mitään muuta tekemistä Liite J:n kanssa kuin että ne on hyväksytty ilman muita vaatimuksia. Kyllä sellaisen tohtii hankkia ja varmasti kelpaa. Sitten tilanne on aivan eri, jos ulkomailta meinaa tuottaa jonkun autotallikyhäelmän, mutta onko maailmalla sen verran parempia autotalleja kuin meillä, että hommassa on jotain järkeä?

Ei muuta kuin pennit jonoon ja autoa tilaamaan. Ikähaitarin keskiarvo nousee taas muutaman pykälän, kun hankitte tämän vuosikymmenen kalustoa ja kaikilla on mukavaa. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
Yleensä homma toimii siten, että autojen kaarien taso määräytyy katsastuskortin vuosileiman mukaan. Muutenhan jokaisen kilpa-auton itse väännetyt kaaret täytyisi päivittää aina sääntöjen muuttuessa eikä monenkaan harrastajan pää sellaista kestä, lompakosta puhumattakaan.
Turvavarusteiden tulee olla nykypäivän vaatimusten tasolla. Vanhat huonekaluputkesta tai alumiinista väännetyt kaaret ei kelpaa, vaikka olisi aikanaan luokitellutkin. Samoin vyöt pitää olla nykysäännön mukaiset leveät 8-piste vyöt ja leimat voimassa, oli katsastukortti sitten vaikka kuinka vanha. Penkeistä on ollut vähän kahta ilmaa. Joskus menee pellistä kuskin mittojen mukaan väännetty pulkka, joskus pitää olla FIA-leimattu Sparco tms.

Joskus keskeltä ajettavat autot olivat käytännössä pannassa ja säännöissä oli ihan erikseen maininta että penkin tulee sijaita selvästi auton keskilinjan jommalla kummalla puolella. Ainoan poikkeuksen teki Kämäräisen Lancia-Toleman (kun Lehtimäen Timppa ei enää vuosikymmeniin ole ulkoiluttanut Relluansa). Jossain vaiheessa AKK:n katsureilla oli joku fiksaatio aerodynaamisiin osiin s.e. takasiipi ei saanut ulottua korilinjan ulko- tai yläpuolelle suoraan edestä katsottuna. Tätä sääntöä ei Reinersin Lotari kyllä yritäkään täyttää. Sitten oli vaatimus että käytettävän polttoaineen tulee olla normaalisti huoltamon pumpuista saatavilla olevaa siviilibensaa. Tästä on ainakin WRC ja R5 rallikaluston kohdalla tehty poikkeus mutta nähtäväksi jää mitä AKK säätää GranTurismon osalta.... Saako käyttää Racing-bensaa ja kaasuja? Niitä käyttämällä ja ECU:n optimoinnilla saa helposti yli 100 hv lisää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1369
Sijainti
EP
Turvavarusteiden tulee olla nykypäivän vaatimusten tasolla. Vanhat huonekaluputkesta tai alumiinista väännetyt kaaret ei kelpaa, vaikka olisi aikanaan luokitellutkin. Samoin vyöt pitää olla nykysäännön mukaiset leveät 8-piste vyöt ja leimat voimassa, oli katsastukortti sitten vaikka kuinka vanha. Penkeistä on ollut vähän kahta ilmaa. Joskus menee pellistä kuskin mittojen mukaan väännetty pulkka, joskus pitää olla FIA-leimattu Sparco tms.
Onko huonekaluputkesta saanut joskus putket edes vääntää? Ja alumiinikaarilla luokiteltuja autoja (Gr. B) ei taida saada muutenkaan enää kilpailuissa käyttää? No oli miten oli, mutta esim. ennen vuotta -97 kortin saaneet autot voivat edelleen ajaa 38 millisellä pääkaarella eikä historikkiautojenkaan kaaret aivat nykypäivän vaatimuksia täytä, mutta silti niillä saa rataa ajaa.

Penkit ja vyöt ovat kuljettajan henkilökohtaisia varusteita eikä niitä pidä sekottaa auton varusteisiin eikä niillä silloin ole mitään vaikutusta auton jälleenmyyntiarvoon tai käyttöön radalla. Henk. koht. varusteiden täytyy olla nykypäivän vaatimuksien mukaisia ja vaatimukset löytyvät sääntökirjasta. Penkin vaatimus on FIA-luokitus ellei luokan omat säännöt sitä kumoa. Tässä kyseisessä luokassa (GT) ei ilmeisesti kumoa, mutta esim. Locost-säännöt kumoavat. Jokkiksesta en tiedä eikä oikeastaan kiinnosta edes tarkistaa. 8-pistevöistä en ole kuullutkaan, mutta sääntökirjan liite J:n mukaan vaatimus on FIA-hyväksytyt 6-pistevyöt, joissa on leimaa. Kansallisissa kilpailuissa hyväksytään +5v leiman päälle sekä penkkiin että vöihin. Jälleen luokkakohtaiset säännöt kumoavat sääntökirjan tekstin, mutta GT-luokassa näin ei oletettavasti ole.

Juttuhan lähti liikkeelle siitä, että megazu väitti aiemmin näin:
megazu sanoi:
Nytkin oletettavissa säännöissä oleva kohta, joka vaatii turvavarusteet liite j:n mukaisiksi, estää todellisuudessa suuurimman osan nykyisin rataa kiertävien vanhojen autojen osallistumisen ilman turvavarusteiden päivittämistä tämän päivän tasolle.
Jos liite J:n mukaan mennään, niinkuin yleensä rata-ajossa mennään, niin mikä kohta siellä rajaa suurimman osan nykyisin rataa kiertävistä vanhoista autoista pois?
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
No oli miten oli, mutta esim. ennen vuotta -97 kortin saaneet autot voivat edelleen ajaa 38 millisellä pääkaarella eikä historikkiautojenkaan kaaret aivat nykypäivän vaatimuksia täytä, mutta silti niillä saa rataa ajaa.

Juttuhan lähti liikkeelle siitä, että megazu väitti aiemmin näin: Jos liite J:n mukaan mennään, niinkuin yleensä rata-ajossa mennään, niin mikä kohta siellä rajaa suurimman osan nykyisin rataa kiertävistä vanhoista autoista pois?
Eihän tämä ohuen turvakaariputken erivapaus koske kuin ss-ryhmän autoja. Lainaus AKK:n sääntökirjasta:SS-luokka: Asfalttiratakilpailuissa hyväksytään pääkaaren vähimmäismitoiksi edelleen 38/2,5 mm, niille autoille, joihin on ennen 1.1.97 myönnetty katsastuskortti.

Koska ss-ryhmää radalla ei enää ole, muualla kuin HRF:N kerhokisoissa, niin kaikki muut autot joutuvat käyttämään paksumpaa putkea. Liite j:n turvakaarisääntö perustuu auton luokittelupäivämääriin. Jos ajetaan autolla, jolla ei ole fia:n luokitusta, niin se pitää ensin kansallisesti luokitella, jotta autolla voi yleensä edes ajaa ja kansallinen turvakaarisääntö vaatii ihan viimeisenpäälle turvakaaret autoihin. Ja nyt nämä rataa kiertävät autot ovat pääsääntöisesti luokittelemattomia jonkin käytöstä poistetun säännön alaisia autoja. Eihän F1 kisoihinkaan voi mennä vanhan säännön mukaisilla vaparimoottoreilla. Autonhan pitää täyttää kilpailupäivänä voimassa olevat säännöt. Se on eri asia, jos sääntö sallii eri-ikäisille autoille erityyppiset ratkaisut. Mutta liite j ei salli.

Jenkkiautoissa käytetään usein turvakaarien oviputkissa lyhyitä pystyputkenpätkiä tukemassa oviputkien rakennetta. Nämä putkenpätkät eivät ole liite j mukaan sallittuja. Joitakin muitakin putkenpätkiä löytyy Usan autoista jotka eivät ole euroopan puolella sallittuja liite j mukaan. käytännössä tämä tarkoittaa, että usa:ssa turvakaaret poikkeavat rakenteeltaan niin, että ne joudutaan rakentamaan uudestaan
 

OlliT

New member
Liittynyt
17.6.2016
Viestit
1
En halua ottaa kantaa Gran Trismo - ryhmän sääntöihin, mutta Liit J:n turvakehikkosääntöä haluan vähän avata, jotta kukin pystyy varmistumaan oman turvakehikkonsa sääntöjenmukaisuudesta. Tästä turvakehikkoasiasta löytyy AKK:n tekniikan materiaalipankista "turvakehikko selkokielellä" http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1395/turvakehikko_selkokielella_10_12_15.pdf .

Lyhyesti kuitenkin. Autoissa voi olla kolmen eri säännön turvakehikoita; luokiteltuja, sertifioituja ja omatekoisia. Tässä on ensimmäinen kohta, missä usein "astutaan miinaan". Kaikilla näillä kolmella on olemassa omat rakennesääntönsä ja niitä ei voi yhdistellä. Eli omatekoiseen kehikkoon ei voi välttämättä laittaa sellaista putkea joka löytyy luokitellusta/sertifioidusta. Toisaalta luokiteltuun/sertifioituun kehikkoon ei voi tehdä mitään muutosta.

Suomalaisen sääntökirjan Liite J:ssä on joitakin eroja verrattuna suoraan FIA:n sääntöihin. Nämä eroavaisuudet ovat lähinnä tiukennettuja minimivaatimuksia. Säännöistämme löytyy joitakin pakollisia kohtia, jotka määräytyvät katsastuskortin myöntämispäivän mukaan sen lisäksi, että muuten kehikon vaatimukset perustuvat auton luokittelupäivämääriin. Tämä voi johtaa jopa sellaisiin tilanteisiin, että varikolla seisoo vierekkäin kaksi identtistä autoa, mutta niitä koskee eri turvakehikon minimivaatimus. Tämä johtuu siitä, että autoihin on myönnetty katsastuskortti eri aikaan.

Omatekoisten kehikoiden valmistajat eivät aina huomaa säännöistä sitä, että kehikkoon ei saa laittaa mitään muita putkia, kun mitä sääntökirjasta löytyy. Eli jokaisen putken kuva löytyy sääntökirjasta ja tekstissä putken kohdalta on mainittu miten putki pitää asentaa. Tässä kohden säännöissä on myös pieni eroavaisuus siinä, onko putki pakollinen vai vapaaehtoinen. Turvakehikkoon ei myöskään saa kiinnittää mitään muuta, kuin mitä säännöt sallivat. Lisäksi kaikki omatekoisia kehikoita tekevät eivät ole huomanneet luokitellun/sertifioidun kehikon ja omatekoisen kehikon eri materiaalivaatimusta. Ns cromo-kehikko ei ole omatekoisena mahdollinen. Lisäksi omatekoiseen kehikkoon ei voi rajattomasti yhdistellä pöyränripustusten vahvikkeita, nämä ovat tarkasti säännöissä määritetty putkikokoineen.

Kehikon kiinnittäminen autoon on myös säännöissä määrätty. Lisäksi säännöt sallivat joitakin lisäkiinnitystapoja. Tästä yksinkertainen esimerkki on se, että omatekoinen kehikko pitää kiinnittää koriin pulteilla, mutta lisäkiinnityksenä sallitaan hitsaaminen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ensin laitetaan pultit ja sitten hitsataan. Eli hitsaaminen ei vapauta pulttien käytöstä.

Otettaessa vanhoja autoja talleista käyttöön pitää tutkia täyttääkö turvakehikko tämän päivän säännöt. Säännöt ovat kehittyneet vuosien saatossa ja osa muutoksista koskee kaikkia autoja. Osassa muutoksissa on taas katsastuskortin myöntämispäivä ratkaiseva. Ei siis ole olemassa yksiselitteistä vastausta siihen, että täyttääkö jonkin tietyn ikäinen auto tämän päivän turvakehikkosäännön.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8523
Sijainti
Tampere
Saako käyttää Racing-bensaa ja kaasuja? Niitä käyttämällä ja ECU:n optimoinnilla saa helposti yli 100 hv lisää.
Bensasta en tiedä, mutta Lotarissa lienee ilokaasu käytössä.
Penkin vaatimus on FIA-luokitus ellei luokan omat säännöt sitä kumoa. Tässä kyseisessä luokassa (GT) ei ilmeisesti kumoa, mutta esim. Locost-säännöt kumoavat.
Tässä päästäänkin mielenkiintoiseen tilanteeseen tuon Van Diemen – Mersun tapauksessa. Sinne Formula Fordin sisään tuskin mahtuu yksikään FIA-luokiteltu henkilöauton penkki ja jos auton kuitenkin pitäisi olla Imp, niin formulan omatekoinen penkki ei varmaan käy...

Myös turvavöiden kiinnitystavassa lienee luvassa mielenkiintoisia tulkintoja formula vs. hlöauto.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4502
Sijainti
Event horizon
Onko huonekaluputkesta saanut joskus putket edes vääntää? Ja alumiinikaarilla luokiteltuja autoja (Gr. B) ei taida saada muutenkaan enää kilpailuissa käyttää? No oli miten oli, mutta esim. ennen vuotta -97 kortin saaneet autot voivat edelleen ajaa 38 millisellä pääkaarella eikä historikkiautojenkaan kaaret aivat nykypäivän vaatimuksia täytä, mutta silti niillä saa rataa ajaa.
A-ryhmässä ajettiin aikanaan alumiini kaarilla. Mm. eräässä sittenmmin jääradalla siipeensä saaneessa A-ryhmän Asconassa oli alunperin alukaaret, mutta ne piti vaihtaa jos mieli ajaa. Ja tuo "huonekaluputki" oli yleistys. Tiedän, että monissa vanhemmissa kilpa-ajoneuvoissa (lähempi omakohtainen tarkastelu eräästä vanhasta Camaro Cupperista) ne kaaret oli väännetty mahdollisimma kevyestä materiaalista ja seinämävahvuudet ei olleet likikään sitä, mitä nyky säännöt edellyttää. Autoa piti ryhtyä entisöimään vuosikymmenten heitteillä olon jälkeen, mutta hommasta luovuttiin kun auto olisi käytännössä pitänyt rakentaa kokonaan uusiksi. Pohja oli hyvin hapantunut ja kaarihässäkkä olisi pitänyt uusia kokonaan => romuun vaan koko paska.
 
Ylös