Uusi "koppiauto"-luokka Suomeen 2012?

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Mikähän tämä nyt sitten on? Yritetäänkö tällä kenties saada Sport2000 vastaavaa luokkaa takas?

"Lajipäällikkö esitteli uuden luokan perusidean ja siihen suunnitellut säännöt. Uuden luokan työnimenä on FINRace ja luokan autoina käytetään ahdettuja bensiinimoottorisia (1.2-1.4) tuotantoautoja. Sääntöjen lopulliseen valmisteluun nimettiin työryhmä, johon kuuluvat lajiryhmästä Jukka Pellinen, Marko Sinivuori ja Toni Nieminen

Rata-ajon lajiryhmä esittää hallitukselle uuden luokan aloittamista vuonna 2012"

http://www.autourheilu.fi/29799.aspx
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
On kyllä koppiautoluokassa koppimopoluokan koneetkin jos tosiaan huhut 1.2-1.4 litrasista myllyistä pitää paikkansa:thumbdown

Ellei niitä saa ahtaa kunnolla, eli ei mitään +-200 hv leluja enää sinne radalle jos tosiaan halutaan puhua oikeasti varteenotettavasta kilpaluokasta. Kilpaautossa on oltava riittävästi voimaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ellei niitä saa ahtaa kunnolla, eli ei mitään +-200 hv leluja enää sinne radalle jos tosiaan halutaan puhua oikeasti varteenotettavasta kilpaluokasta. Kilpaautossa on oltava riittävästi voimaa.
Nuo 1.4 -litraiset turbokoneet on kokolailla sitä pertti perusjätkän kauraa tänäpäivänä, ihan kuten 1600-kuutioiset Korollat oli takavuosina. Mutta olet täysin oikeassa siinä, että kiinnostavuusarvo tuollaisilla on tasan nolla.

Sport2000-konsepti on nähty ja toivottavasti pysyy jatkossakin siellä historian hämärissä. Jos jotain uutta koppiautoluokkaa pitäisi lanseerata, niin olkoon se sitten avoin erilaisille konstruktioille. Ennenmuinoin N-ryhmässäkin oli kolme luokkaa, jotka ajoivat samoissa lähdöissä. Oli max 1600cc, max 2000cc ja yli 2000cc. Nyt kuin N-ryhmää ei enää käytännössä ole olemassa, niin jaettakoon joukko tehopaino-suhteen perusteella kolmeen tai neljään luokkaan, siten että "kuninkuus"-luokkaan kelpaa lähes mikä tahansa sarjavalmisteinen siviililiikenteeseen hyväksytty auto.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ennenmuinoin N-ryhmässäkin oli kolme luokkaa, jotka ajoivat samoissa lähdöissä. Oli max 1600cc, max 2000cc ja yli 2000cc.
Oikein mutta väärin. Perustuivat 'luokitustehoihin', luokat oli -120hv, -180hv ja +180hv.

Pienimmän luokan isoin kuutiotilavuus taisi olla vapaista Kadett 1.8GT:ssä, turbokertoimella Renault 5 GT turbossa. Keskiluokassa pienin oli Corolla 1600GT ja suurin kai Saab 9000 turbo? Isoin luokka oli hyvinkin Cossu-Sierraa. Näin mulla olevien muutaman käsiohjelman valossa, ehkä joku on ollut mukana silloin kun itse olin lähinnä pois katsomoista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Oikein mutta väärin. Perustuivat 'luokitustehoihin', luokat oli -120hv, -180hv ja +180hv.

Pienimmän luokan isoin kuutiotilavuus taisi olla vapaista Kadett 1.8GT:ssä, turbokertoimella Renault 5 GT turbossa. Keskiluokassa pienin oli Corolla 1600GT ja suurin kai Saab 9000 turbo? Isoin luokka oli hyvinkin Cossu-Sierraa. Näin mulla olevien muutaman käsiohjelman valossa, ehkä joku on ollut mukana silloin kun itse olin lähinnä pois katsomoista.
Isossa Ännässa oli juu Cossu-Sierraa, Burin Audi S2 ja 1-2 kpl Skylinea. Kas kun ei kukaan koskaan tehnyt N-ryhmän Celicasta tai Galant VR-4:a rata-autoa. Kytölehdon Jamppa menestyi rallin puolella oikeinkin hyvin Nasselaisella Galantilla ja Ahvenlammi jollain lailla Celica GT-Fyyralla. Koko Nasse-ryhmän ideahan oli siinä, että pitkälti samalla autolla saattoi ajaa rallia ja rataa ilman että joutui vaihtamaan kalliita osia.

Mutta ainakin '92 Sadan Auton Ajoissa oli Lk1 r.N yli 2000 cc ja Lk2 r.N max 2000 cc. Pienimmät kinnerit oli (jo) jääneet pois. A-ryhmässä oli (periaatteessa) 3 luokkaa, mutta syystä tai toisesta ko. skabassa ei ollut yhtään Ison A:n autoja mukana. Lk.4 oli r.A max 2000 cc ja Lk.5 oli r.A max 1300cc (outoa, miksei max 1600 ??)
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Vihdoin, tätähän mä hain jo viime talvena et tällänen pitäis saada Suomeen. Näitten ratapuristien puheet voi jättää omaan arvoonsa et kiinnostavuus on nolla.

Siinä vaiheessa ku autoja on _parhaimmassa_ tapauksessa sen 30 kappaletta ni ihan varmasti voin sanoa et kiinnostaa ihmistä enemmän ku neljä kpl Cuppi-Possuja kiertämässä puolen kierroksen välein rataa. :thumbup:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Vihdoin, tätähän mä hain jo viime talvena et tällänen pitäis saada Suomeen. Näitten ratapuristien puheet voi jättää omaan arvoonsa et kiinnostavuus on nolla.

Siinä vaiheessa ku autoja on _parhaimmassa_ tapauksessa sen 30 kappaletta ni ihan varmasti voin sanoa et kiinnostaa ihmistä enemmän ku neljä kpl Cuppi-Possuja kiertämässä puolen kierroksen välein rataa. :thumbup:
Täysin samaa mieltä ja tähän lisänä vielä sitten camarot niin johan tuntuu hyvältä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mutta ainakin '92 Sadan Auton Ajoissa oli Lk1 r.N yli 2000 cc ja Lk2 r.N max 2000 cc. Pienimmät kinnerit oli (jo) jääneet pois.
"91 näemmä siirryttiin N:ssä kolmesta teholuokasta kahteen kuutiotilavuuden mukaiseen. Ja sitten ennen S2000-lanseerausta ajettiin neljässä kategoriassa Super-Touring-Production-Small, joissa N/A/5/SS kuutiotilavuuksia sekaisin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ja V1600 tiimit kirkuu onnesta :nope:
Miksi ihmeessä yritetään vielä yhtä luokkaa lisää.
Se, jos siitä yritetään tehdä samantasoinen V1600:n kanssa = ajavat samoissa lähdöissä, samoista sijoista , voisi olla jotain järjenhiventä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
"91 näemmä siirryttiin N:ssä kolmesta teholuokasta kahteen kuutiotilavuuden mukaiseen. Ja sitten ennen S2000-lanseerausta ajettiin neljässä kategoriassa Super-Touring-Production-Small, joissa N/A/5/SS kuutiotilavuuksia sekaisin.
Jepulis.
Super Saluunat oli SS yli 1300 + r.A yli 2000 cc
Touring Saloon oli pikku SS + r.A enintään 2000 cc ja joissain kisoissa joukon jatkona epälukuinen joukko 1400-kuutioisia (lähinnä Skoda Favoritteja ja pari Suzukia)
Production Saloon oli periaattessa iso N-ryhmä mutta käytännössä tämä kuihtui nopeasti pois. Kuusijärven ja Wiikin Skylinet ajoi muutaman kisan SS:n mukana.
Small Saloon oli sitten pikku N eli max 2000 cc eli varsin liki Sport2000:a

Productionin Cossujen ja Kuusijärven Skylinen seassa pyöri myös muutama ex FUTTi ja Burin S2:n ja Helmisen(?) Rellu 5GT Turbo. Rellulla tai Fiudella ei vaan mitenkään ehtinyt kärjen vauhtiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Täysin samaa mieltä ja tähän lisänä vielä sitten camarot niin johan tuntuu hyvältä.
Camarot on jees sikäli kuin idea jaksaa kantaa pidemmälle. Kaikista puheista huolimatta ei nuo Camarotkaan mitään halpoja ole. Ei normi duunarilla, joka vetää niska limassa jotain 2500 egen kuukausipalkkaa ole ihan heti varaa pistää liki 100.000 egee johonkin kilpa-autoiluun.

Mutta tuo FinRace on kyllä niin perseestä kuin Legendsitkin. Viisaapaa olisi ollut kopioida HRF:n Roadsport säännöt sillä muutoksella että autojen korimallin tulisi olla uudempi kuin 1986 (eli esim. Bemuissa E36 tai uudempi) ja alle aidot "sileän kelin renkaat" ilman ostopakkoa joltain PP:n saunakaverilta. Neljä alaluokkaa tehopaino-suhteen perusteella ja kovimpaan luokkaan vapaa viritysaste.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
tai Fiudella ei vaan mitenkään ehtinyt kärjen vauhtiin.
Älä kirjoita potaskaa :wink::wink:
Ellen väärin muista v 1994 kuitattiin peräti SM-pronssia juuri tuollaisella Fiatilla. Ai juu, unohtui: silloin koko luokaan osallistui vain kolme autoa...:wall:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Viisaampaa olisi ollut kopioida HRF:n Roadsport säännöt sillä muutoksella että autojen korimallin tulisi olla uudempi kuin 1986 (eli esim. Bemuissa E36 tai uudempi) ja alle aidot "sileän kelin renkaat" ilman ostopakkoa joltain PP:n saunakaverilta. Neljä alaluokkaa tehopaino-suhteen perusteella ja kovimpaan luokkaan vapaa viritysaste.
Siis kirjoitat jotain mitä on jo olemassa/tulossa. Tänä vuonna ajetaan jo kokeiluluontoisesti GT Open ja Touring Cars open lähtöjä, joissa ollaan hyvin lähellä noita sääntöjä. Kisathan ajetaan noissa kansallisissa kisoissa. Ensi vuonna tuo luokkajärjestely tulee viralliseksi, eli ajetaan koko kauden "cup", joissa lopuksi palkitaan parhaat pistehait.
Näin kerrottiin Jurvassa viime viikonloppuna.
Mutta: eipä siellä paljon karsintoja tarvinnut järjestää, taisi olla alle kymmenen autoa /lähtö :nope:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Siis kirjoitat jotain mitä on jo olemassa/tulossa. Tänä vuonna ajetaan jo kokeiluluontoisesti GT Open ja Touring Cars open lähtöjä, joissa ollaan hyvin lähellä noita sääntöjä. Kisathan ajetaan noissa kansallisissa kisoissa. Ensi vuonna tuo luokkajärjestely tulee viralliseksi, eli ajetaan koko kauden "cup", joissa lopuksi palkitaan parhaat pistehait.
Näin kerrottiin Jurvassa viime viikonloppuna.
Mutta: eipä siellä paljon karsintoja tarvinnut järjestää, taisi olla alle kymmenen autoa /lähtö :nope:
Okei. Hyvä jos näin on. Tästä tulevasta/suunnitellusta cupista en vaan ole kuullut puolta sanaa tähän asti. Kukahan moisen cupin puuhamiehenä mahtaa olla ? TBo ry??
 
Ylös