Vaihtoehto Ecclestonen ehdotukselle

jannu77

New member
Liittynyt
3.4.2010
Viestit
2
Tämä mutka tuli mieleen sen jälkeen kun mr. Ecclestone ehdotti "ohituskaistaa" keskelle rataa. Tämä olisi helpompi ja halvempi toteuttaa ja olisi vähemmän tekemällä tehty ratkaisu.

 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Btw brake eikä breake.

Ihan mielenkiintoinen idea, tossa paperilla näyttää vähän hazardilta kun sininen auto tulisi suoraan punaista päin. No hyvin suunniteltuna varmaan parempi idea.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Juuri tämän tapaista ohituskaistaa ajattelin itsekin. Tuossa jää edellä ajavan vielä mahdollisuus puolustaa sijoitustaan, eli tarkoitus on saada takana oleva auto toisen rinnalle / takasiipeen kiinni mutkan jälkeen ja itse ohitus vasta seuraavassa mutkassa. Itse ohitus ei siis tapahtuisi tällä ohituskaistalla vaan vanhaan tyyliin seuraavassa mutkassa.

Kunhan punaisen linjan ulostulo nopeus ei nouse liian suureksi verrattuna siniseen, niin homman pitäisi toimia. Ainakin mielikuvituksessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos muilla autoilla kuin formula ykkösillä voidaan ohittaa radalla kuin radalla niin se ei todellakaan ole silloin radasta kiinni se ohitusten määrä...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Radan suuri leveys mahdollistaisi kyllä eri ajolinjoja, mutten näkisi että juuri kukaan käyttäisi juuri noita kumpaakaan. Optimi menisi jostain välistä. Toki sisäpuolelta ohittaja voisi valita sinisen jarrutukseen tullessaan :)
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Joillakin radoila onkin tuon mahdollistavia mutkia. Itse olen pelatessa huomannut singapron radalla http://www.f1-gp.info/wp-content/uploads/2009/10/Singapore-Street-Circuit-Track-Map-2010.jpg mutkissa 18 ja 19 sellaisiksi, missä tuo toimii. eli jatketaan lujaa mutkan 18 jälkeen suoraan mutkan 19 kulmaan välittämättä siitä, että ei pysytä enää ajolinjalla mutkaan 19, koska sillä ei ole väliä sillä edellä ajava ei kuitenkaan pysty kääntämään enää siihen kunnolla, kun olet sisällä. en tiedä miten toimii oikealla radalla.
 

jannu77

New member
Liittynyt
3.4.2010
Viestit
2
Radan suuri leveys mahdollistaisi kyllä eri ajolinjoja, mutten näkisi että juuri kukaan käyttäisi juuri noita kumpaakaan. Optimi menisi jostain välistä. Toki sisäpuolelta ohittaja voisi valita sinisen jarrutukseen tullessaan :)
Kuva on viitteellinen ja kuten tuossa sanotaan mutkan profiili pitäisi suunnitella ammattilaisen toimesta. Idea kuitenkin olisi se että nopein linja olisi hakeutua tässä tapauksessa mahdollisimman vasemmalle, jotta seuraavalle pitkälle suoralle saataisiin hyvä alkuvauhti. Ja jos näin tekisi etummainen auto niin takaa voisi sukeltaa kapeaan mutkaan tukoksi. Jos taas etummainen peittelee niin radalla olisi reilusti tilaa hakea nopeampaa linjaa ulos mutkasta.

Tähän vielä liittyisi se että vasemmalle linjalle päästääkseen pitäisi jarrutus aloittaa hieman normaalia aikaisemmin. Tällöin uhrataan nopeutta mutkaan lähestyttäessä mutta ajan voittaisi takaisin seuraavalla suoralla.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
Tuohan vois toimiakin,sininen menee punasen imussa,voi olla hankalaa seurata punasta,seuraa punasta, levennykselle,saa paremman linjan ja ohite,toinen jättää jarrun myöhempään,ohitus on valmis :alppu:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Jees mutten ole ollenkaan varma, saisiko ideaa toimimaan käytännössä. Lyhempää linjaa tuleva olisi niin paljon aikaisemmin mutkan keskellä, sekä ajosuunnasta johtuen ei tarvitse muuttaa niin paljoa suuntaa seuraavalle suoralle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehdotuksen keskeinen ehto ja kompastuskivi on se, että mutkan tulisi olla niin kapea, että sinistä reittiä ajava auto blokkaisi punaista linjaa tulevalta tien. Käytännössä niin kapeita ratoja ei tehdä, joten punaista reittiä ajava on aina etulyöntiasemassa, vaikka joutuisi vähän nostamaan/väistämäänkin. Ja on se suoranopeuden takia muutenkin mielekkäämpi valinta.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Katsokaas huviksenne ohitustilastoja Imolan radalta. Vuoden 94 muutosten jälkeen ohitusten määrä putosi dramaattisesti.

Eli radan suunnittelulla on todella paljon merkitystä. F1 on niin erilainen luokka kuin mikään muu, niin suora vertaus muihin luokkiin ei oikein ole järkevää.

Joku voisi tehdä johonkin peliin tuollaisen daran ja sitten vaan kokeilemaan nettipeleissä asiaa.
 
Ylös