Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4294
Muistelen ainakin että noina aikoina kun ei suomalaisia ollut kärkitalleissa sai mtv:m formulapakettia aika halvalla. Varmaan kysyntä ollut aika matalalla siis.
Muistaakseni hinta oli sitä samaa luokkaa kuin Kimin ensimmäisinä Ferrari-vuosina. Itse ostin Katsomon (nettipalvelun) F1-vuositilauksen hintaan 50 € kaudelle 2011. Sen sijaan hinta pomppasi todella härskisti Kimin paluun jälkeen. Maikkari yritti tuohon aikaan rakentaa itselleen maksukanavaimperiumia urheilun avulla ja maksoi ylihintaa vähän lajista kuin lajista. Ei mennyt putkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2346
Muistaakseni hinta oli sitä samaa luokkaa kuin Kimin ensimmäisinä Ferrari-vuosina. Itse ostin Katsomon (nettipalvelun) F1-vuositilauksen hintaan 50 € kaudelle 2011. Sen sijaan hinta pomppasi todella härskisti Kimin paluun jälkeen. Maikkari yritti tuohon aikaan rakentaa itselleen maksukanavaimperiumia urheilun avulla ja maksoi ylihintaa vähän lajista kuin lajista. Ei mennyt putkeen.
Tuohon aikaan MTV myi kanavapakettia teemalla 'Maailman nopein Heikki '. Tässä pari linkkiä. Hauskoja nämä.

.

.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
En vain tajua mitkä lasit täällä jengillä on päässä? Valtterilla ei vaan riitä mestaruuteen ominaisuudet. Vauhti juu, MUTTA se tasaisuus, tasaisuus, tasaisuus. Se puuttuu.
Joiltain ne lasit puuttuu kokonaan. Se tasaisuus on hukkunut moniin "epäonnisiin" esim. renkaan hajoamiseen ja tallin määräämiin strategioihin. Onhan Hamilttonilla, moninkertaisella mestarilla sopimuksessa pykälä ykköskuskin asemasta. Näin ollut esim. Senna ja Shumi, uskoisin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1819
Ei Mersua ja RB:tä, mutta muita tuntui kiinnostavan ennen viime kauden sopimusta. Alpine olisi halunnut, tämän Prost sanoi itse.
Silloin kiinnosti kun otteetkin oli Mersulla ok-luokkaa. Ei kiinnostanut enää koska heillä oli jo Ocon kiinnitetty pitkällä pahvilla ja Alonso. Sama tilanne Mclarenilla. Se on aika selvää että kun kerran tipahdetaan huipulta hännille niin ei sieltä helposti pääse edes keskikastin talliin vaikka tekisi mitä ihmetekoja kun ikääkin on jo siinä vaiheessa. Ainoa mahdollisuus on Brawn GP:n kaltainen tuuri että uunista tuleekin yllättäen ylivoimainen auto.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4664
Joiltain ne lasit puuttuu kokonaan. Se tasaisuus on hukkunut moniin "epäonnisiin" esim. renkaan hajoamiseen ja tallin määräämiin strategioihin. Onhan Hamilttonilla, moninkertaisella mestarilla sopimuksessa pykälä ykköskuskin asemasta. Näin ollut esim. Senna ja Shumi, uskoisin.
Yksittäisistä kisoista voi vielä syyttää epäonnea joo. Mutta sitten kun on viides vuosi sarjan kärkitallissa eikä muuta keksi kuin huonon tuurin argumentiksi niin on hyvä pohtia voiko taustalla olla muutakin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4969
Yksittäisistä kisoista voi vielä syyttää epäonnea joo. Mutta sitten kun on viides vuosi sarjan kärkitallissa eikä muuta keksi kuin huonon tuurin argumentiksi niin on hyvä pohtia voiko taustalla olla muutakin.
En muista kuin pari kertaa kun mersu joutui käyttään tallimääräyksiä kun Bottas oli jo ulkoina MM taistosta ja hamilton ei. Kokonaisuutena Mersulla vietetty aika oli pettymys harmi kyllä. Odotin enemmän. Valtterilla pari voittoa lienee menny epäonneen, mutta niin on Lewiksellakin. Silloin kun Lewiksellä on ollu paskaa tuuria tai itse tötöillyt jotain niin valtteri on myös sillon ajellu sijasta 8. Nämä olis pitänyt pystyä hyödyntään. Se juuri kertoo tasaisuuden puutteesta. Liian monesti Bottas oli vaikeuksissa kisavauhdin kanssa.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
672
Yksittäisistä kisoista voi vielä syyttää epäonnea joo. Mutta sitten kun on viides vuosi sarjan kärkitallissa eikä muuta keksi kuin huonon tuurin argumentiksi niin on hyvä pohtia voiko taustalla olla muutakin.
Se epäonni vaikuttaa aika vitusti itseluottamukseen ja virheet alkaa kasaantua. Varmasti se Bakun rengasrikko kisan johdosta viimeisillä kierroksilla tai Kiinan kisa joka kusi turva-autoon vaikutti pitkään ja varjosti seuraavia kisoja. Nuo asiat meinaa monesti kasaantua kun alkaa paska osua tuulettimeen.

Sen voi sanoa että Valtterilla on ollut oikeasti kymmenen kertaa enemmän epäonnea verrattuna Hamiltoniin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1819
Se epäonni vaikuttaa aika vitusti itseluottamukseen ja virheet alkaa kasaantua. Varmasti se Bakun rengasrikko kisan johdosta viimeisillä kierroksilla tai Kiinan kisa joka kusi turva-autoon vaikutti pitkään ja varjosti seuraavia kisoja. Nuo asiat meinaa monesti kasaantua kun alkaa paska osua tuulettimeen.
Verstappenilla hajosi myös rengas Bakussa kärjessä, Mersu kolasi pois pisteiltä pariin otteeseen ja johtaa nyt sarjaa. Se on ihan henkisestä kantista kiinni onko Latvala vai Verstappen.

Sen voi sanoa että Valtterilla on ollut oikeasti kymmenen kertaa enemmän epäonnea verrattuna Hamiltoniin.
Tämä pitää paikkaansa, Hamilton aina ollut Hannu Hanhi. Mutta aika usein Hamilton on noussut vastoinkäymisten jälkeen kun Bottaksella yleensä tuppaa paukut jäämään piippuun.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1067
Vale on kuitenkin ollut hyvin lähellä tallin nopeinta kuskia ja kun kuski on äärettömän nopea, ehkä nopein, niin ei se Vale ole huonosti suoriutunut missään nimessä.
Jos katsotaan esim. aika-ajojen eroa tallilaveriin, niin, niin Vale on pärjännyt ihan ok. Kisavauhteja on edes turha spekuloida, kun Valella ei ole ollut missään vaiheessa, ekojen kisojen jälkeen, edes mahdollisuutta haastaa tallikaveriaan. Tästä on talli pitänyt huolen ja siitä tuskin tarvii edes väitellä.

Kun katsoo vaikka Checon eroa Maxiin, jota täälläkin edelleen moni pitää hyvänä ja Valea parempana, niin alta näkee, että vauhti on ollut hitaampaa, kuin Latifin vastaava Russeliin. Tai McLarenin kuskien ero ja Ric on ollut täysin hukassa koko kauden.

Aivan turhaa sontaa saanut Vale niskaansa.

Mercedes: In 2020, Hamilton outqualified Bottas 11-5 by a median gap of 0.087% in the dry.
In 2021, Hamilton is outqualifying Bottas 10-3 by a median gap of 0.199% in the dry.

Red Bull
: In 2021, Verstappen is outqualifying Perez 12-1 by a median gap of 0.509% in the dry.

Ferrari
: In 2021, Leclerc is outqualifying Sainz 10-3 by a median gap of 0.174% in the dry.

Mclaren
: In 2021, Norris is outqualifying Ricciardo 8-5 by a median gap of 0.307% in the dry.

Alpine/Renault
: In 2021, Ocon is outqualifying Alonso 7-6 but has been 0.022% slower in the dry so far. This becomes 0.033% in Ocon’s favour removing the second Austria race, but Budkowski denied any issues on Ocon’s car during the press day at Silverstone and that all changes were a precaution. I could also exclude Bahrain, although Ocon was still over half a second off on the first runs alone so the final outcome wasn’t really affected by any issue Ocon had at the end of Q1 so we must keep it in for fairness.

Aston Martin/Racing Point: In 2021, Vettel is outqualifying Stroll 8-5 by a median gap of 0.074% in the dry excluding Bahrain and France. Netherlands is still included, as Vettel was not improving on his time anyway before he hit traffic and it didn’t make a difference to the outcome.

AlphaTauri: In 2021, Gasly has outqualified Tsunoda 13-0 by a median gap of 0.578% in the dry.

Alfa Romeo
: In 2021, Giovinazzi has outqualified Raikkonen 9-2 by a median gap of 0.493% in the dry.

Williams
: In 2021, Russell has outqualified Latifi 13-0 by a median gap of 0.465% in the dry.

Haas
:In 2021, Schumacher has outqualified Mazepin 11-0 by a median gap of 0.669% in the dry.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4969
Vale on kuitenkin ollut hyvin lähellä tallin nopeinta kuskia ja kun kuski on äärettömän nopea, ehkä nopein, niin ei se Vale ole huonosti suoriutunut missään nimessä.
Jos katsotaan esim. aika-ajojen eroa tallilaveriin, niin, niin Vale on pärjännyt ihan ok. Kisavauhteja on edes turha spekuloida, kun Valella ei ole ollut missään vaiheessa, ekojen kisojen jälkeen, edes mahdollisuutta haastaa tallikaveriaan. Tästä on talli pitänyt huolen ja siitä tuskin tarvii edes väitellä.

Kun katsoo vaikka Checon eroa Maxiin, jota täälläkin edelleen moni pitää hyvänä ja Valea parempana, niin alta näkee, että vauhti on ollut hitaampaa, kuin Latifin vastaava Russeliin. Tai McLarenin kuskien ero ja Ric on ollut täysin hukassa koko kauden.

Aivan turhaa sontaa saanut Vale niskaansa.

Mercedes: In 2020, Hamilton outqualified Bottas 11-5 by a median gap of 0.087% in the dry.
In 2021, Hamilton is outqualifying Bottas 10-3 by a median gap of 0.199% in the dry.

Red Bull
: In 2021, Verstappen is outqualifying Perez 12-1 by a median gap of 0.509% in the dry.

Ferrari
: In 2021, Leclerc is outqualifying Sainz 10-3 by a median gap of 0.174% in the dry.

Mclaren
: In 2021, Norris is outqualifying Ricciardo 8-5 by a median gap of 0.307% in the dry.

Alpine/Renault
: In 2021, Ocon is outqualifying Alonso 7-6 but has been 0.022% slower in the dry so far. This becomes 0.033% in Ocon’s favour removing the second Austria race, but Budkowski denied any issues on Ocon’s car during the press day at Silverstone and that all changes were a precaution. I could also exclude Bahrain, although Ocon was still over half a second off on the first runs alone so the final outcome wasn’t really affected by any issue Ocon had at the end of Q1 so we must keep it in for fairness.

Aston Martin/Racing Point: In 2021, Vettel is outqualifying Stroll 8-5 by a median gap of 0.074% in the dry excluding Bahrain and France. Netherlands is still included, as Vettel was not improving on his time anyway before he hit traffic and it didn’t make a difference to the outcome.

AlphaTauri: In 2021, Gasly has outqualified Tsunoda 13-0 by a median gap of 0.578% in the dry.

Alfa Romeo
: In 2021, Giovinazzi has outqualified Raikkonen 9-2 by a median gap of 0.493% in the dry.

Williams
: In 2021, Russell has outqualified Latifi 13-0 by a median gap of 0.465% in the dry.

Haas
:In 2021, Schumacher has outqualified Mazepin 11-0 by a median gap of 0.669% in the dry.
Mihin perustat väitteen, että Bottaksella ei ole kisavauhdissa annettu mahdollisuutta ekojen kisojen jälkeen?
Nyt foliota pienemmälle. :D
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
493
Kisavauhteja on edes turha spekuloida, kun Valella ei ole ollut missään vaiheessa, ekojen kisojen jälkeen, edes mahdollisuutta haastaa tallikaveriaan. Tästä on talli pitänyt huolen ja siitä tuskin tarvii edes väitellä.
Johan tarinaa isket! 🤣
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1067
Se epäonni vaikuttaa aika vitusti itseluottamukseen ja virheet alkaa kasaantua. Varmasti se Bakun rengasrikko kisan johdosta viimeisillä kierroksilla tai Kiinan kisa joka kusi turva-autoon vaikutti pitkään ja varjosti seuraavia kisoja. Nuo asiat meinaa monesti kasaantua kun alkaa paska osua tuulettimeen.

Sen voi sanoa että Valtterilla on ollut oikeasti kymmenen kertaa enemmän epäonnea verrattuna Hamiltoniin.
Tohon itseluottamus asiaan voisi vielä lisätä, että teet mitä tahansa ja voitat vaikka kisan, niin ketään tallissa ei kiinnosta silti. Varmasti alkaa tuntumaan olo aika turhanpäiväisestä, kun mikään ei riitä. Kun kaikki pyörii tallikaverin ympärillä ja itse olet vain se pakollinen paha, jota tarvitaan vain tallikaverin auttamiseen ja tallipisteiden keräämiseen. Jos epäonnistut siinä, niin sapiskaa tulee, mutta jos onnistut, niin se ei silti taaskaan ketään kiinnosta.
Aivan sama pätee myös Red Bulliin ja näkyy varmasti toisen kuskin suorituksissa, kuten veikkaan myös Checolle käyneen.

Vale on pärjännyt haastavissa olosuhteissa hyvin ja saanut koottua itsensä kisa toisensa jälkeen aina uudelleen

Toivottavasti nyt mentaliteetti tallin sisällä muuttuu, muuten saadaan katsella Russellin hajoamista ensi kaudella.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
493
Bottas sai mahtavan näyttöpaikan mittauttaa tasonsa peräti viiden vuoden ajan huipputallissa. Mielestäni tilastot kertovat oleellisen, eikä värittämiselle ole sijaa. Useita voittoja, mutta ei yhtään kautta jolloin olisi kyennyt taistelemaan mestaruudesta. Arvostakaamme suoritusta.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1648
Sijainti
Vyborg
Se epäonni vaikuttaa aika vitusti itseluottamukseen ja virheet alkaa kasaantua. Varmasti se Bakun rengasrikko kisan johdosta viimeisillä kierroksilla tai Kiinan kisa joka kusi turva-autoon vaikutti pitkään ja varjosti seuraavia kisoja. Nuo asiat meinaa monesti kasaantua kun alkaa paska osua tuulettimeen.

Sen voi sanoa että Valtterilla on ollut oikeasti kymmenen kertaa enemmän epäonnea verrattuna Hamiltoniin.
Ja vielä päälle Hamiltonin suosiminen Bottaksen kustannuksella. Joka taatusti on syönyt itseluottamusta Bottakselta kun ei ole saanut tukea Wolfilta. Joka on Bottaksen tukemisen sijaan keskittynyt lähinnä Hamiltonin nuolemiseen jonka on huomannut etenkin tänä vuonna Bottaksen tiimiradiossa, jossa Bottas on käynyt hyvin kuumana tiimiradiossa. Jolloin on jopa kritisoinnut tallinsa taktiikoita suoraan ääneen tiimiradiossa kisan aikana.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1819
Joiltain ne lasit puuttuu kokonaan. Se tasaisuus on hukkunut moniin "epäonnisiin" esim. renkaan hajoamiseen ja tallin määräämiin strategioihin. Onhan Hamilttonilla, moninkertaisella mestarilla sopimuksessa pykälä ykköskuskin asemasta. Näin ollut esim. Senna ja Shumi, uskoisin.
Ei ehdi pöly laskeutua kun on taas jollain hyväuskoisella Bottaslasit huurussa. Onko talli määrännyt vettäkin taivaalta?

Schumillahan niitä ykköskuskipykäliä on todistetusti ollut, mutta selitä nyt sitten miksi Hamilton on joutunut taistelemaan paikoista Bottaksen kanssa? Ei Bottas siellä ole ilmaiseksi päästänyt ohi. Alla video Silverstonesta 2019. Tekikö talli tässä nyt sopimusrikkeen Hamiltonia kohtaan kun joutui taistelemaan paikasta?

 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4969
Montakos kisaa oli ajettu tänä keväänö, kun Vale käskettiin jo syrjään?
Ei hitto. :D :D :D Miten tämän nyt osais sanoa.

Tämä kausi on ollut Bottakselta poikkeuksellisen vaisu. Oli jo alusta asti selvää ettei pysy Maxin ja Lewiksen peesissä syystä tai toisesta. Eli on tehtävä aikaisten valinta koska Max Ja red bull on kova vastus. Aikaisempiana kausina Bottas roikku kauemmin mukana taistossa koska Red bull / Ferrari ei pystynyt joka kisa haastamaan ja taisteleen voitosta, niin Valtteri ajeli ne kakkos ja kolmossijat ja muutamat voitot ja taistetlu veny pitempään. Toki Bottaksella oli paskaa tuuriakin että näin aikasten putos pisteissä pois, mutta on siellä vauhdin puutettakin kisoissa että on itsensä ajanut tuohon asemaan.

Ikävää kuin se onkin niinpä joutui jopa Räikkönenkin Massan aisankannattajaksi kun 2008 kausi oli vaikea. Ei näissä sen kummempaa. Sinne koriin pelataan kumpi on vielä taistossa mukana.
 
Ylös