Verizon IndyCar Series 2014

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
No niin ja vastikään päättyneen St. Petersburgin kilpailun kunniaksi avataan sitten uusi kausitoikki juuri ristitylle uudelle kaudelle. Pääsponsori löytyi sarjalla aivan vastoittain ja pikkuhiljaa sarja on erittäin viihteellisessä uudessa kasvusuunnassa vaikka kilpailukanta hieman onkin taantunut vain Amerikan mantereille. Voimantyöntöjärjestelmällä saadaan ohituksia aikaan kuin KERS:llä tai nykyisellä ERS:llä ikään ja rengaspuolella Firestonen kevyet renkaat antoivat kilpailukykyistä voimaa tavallisten nk. Standardirenkaiden eli kovien renkaiden sijaan. Myös kuljettajien omat yritykset ja ennen kaikkea se tietty kevythenkisyys on aina ollut hienoa Indycarissa.

Kilpailussa suurin draama oli keltaisten lippujen päätteeksi tapahtuneen Pace Carin vetäytyminen ja siitä tapahtunut ketjukolarin uhka. Lopulta vain Jack Hawksworthin ja Marco Andrettin matka jäi kesken kilpailussa. Osasyyllinen oli kärjessä ajanut Will Power. Lähinnä Yhdysvaltain SuperKarts-sarjassa tapahtuu samanlaista perseilyä vihreän lipun uusintalähdöissä eikä edes aina sielläkään. Takuma Sato johti myös pitkään kilpailua, mutta hän oli lopulta seitsemäs. Kilpailun voitti siis Will Power, Ryan Hunter-Reay oli toinen ja kolmas oli Helio Castroneves.

C More Extreme ainakin tällä kaudella näyttää joko suoria tai vähintään jonkin verran kilpailulähetystä jäljessä tulevia kokonaisia jälkilähetyksiä joten ei tarvitse välttämättä edes streamia etsiä. Seuraavaksi juhlitaankin sitten jo Long Beachin 30-vuotista juhlakilpailua Indycarin ja sen eri seuraajasarjojen ratana.:thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Eniten tavallaan allekirjoittanutta silmään pisti IndyCarissa Floridan kisassa jossain määrin nopeutuneet varikkokäynnit. Nopeimmat pysähdykset olivat alle 7 sekunnin pituisia välitankkaus ja renkaanvaihto mukaanluettuna ja keskiverto pysähdys oli vain 7-8 sekuntia ja yli 10 sekunnin pysähdyksiä selostajat ABC:llä ainakin manailivat hitaammaksi kuin mitä yleensä eli lienee viimeisen viiden vuoden aikana nopeutunut tuo varikkopysähdysten nopeuskin kun varikkomiehistöt niitä ovat harjoitelleet ja tekniikka kehittynyt.

Verrattuna 2000-luvun alkupuolen CART-kisoihin ja puhumattakaan sitten 1990-luvun vastaaviin verrattuna jo pelkkä nykyinen keskivertopysähdys olisi ollut ihan huippuluokan stoppi tai jopa haamuraja kaikki tilanteet huomioiden. Vuonna 2000 pysähdyksiin meni yleensä noin 12-14 sekuntia ja jopa kauemminkin ilman, että sitä kritisoitiin kilpailun pilaavaksi. Tosin polttonesteet tulevat normaalilla valumisnopeudella ja nykyään Indycarissa on vain 18 gallonan tankki kuin vuonna 2000 keskiverto tankin koko oli 35 gallonaa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Viime yönä Long Beachin katuratakisassa sattui ja tapahtui.

Hunter-Reay otti hetimiten johdon paalulta. Takana tulleet ranskikset olivat ehkä tätä nopeampiakin, mutta heistä Bourdais täräytti itse seinään ja Will Power täräytti Pagenaudin varikolle. Siispä homma meni ihan Andretti Autosportin poikien Hunter-Reayn ja Hinchcliffen käsikirjoituksen mukaan, pojat menivät kaksoisjohdossa karkuun, paitsi että Sarah Fisherin pikkutallin nuori jenkkikuski Newgarden veti kisan puolessa välissä sisääntulokierroksensa pirun kovaa ja lipsutteli kylmillä renkailla nippanappa varikolta kärkeen.

Tästä seurasi jotakin hyvin Indycaria, jonka video selittää paremmin kuin tuhat sanaa:

https://www.youtube.com/watch?v=wlyK8ixEX6Y

Kymmenisen kierrosta odotettiin että saadaan romua tiensivuun, autot jotenkin järjestykseen ja ilmeni että hallitseva mestari Dixon oli kärjessä restartissa. Wilson kokeili heti ohi ulkokautta mutta autot nappasivat yhteen ja saatiin myös Wilson tien sivuun. Kolmosena ollut katurataspesialisti Conway sitten hyötyi tästä kaikesta ja voitti, kun Dixonilta loppui bensa ja mies joutui varikolle pari kierrosta ennen maalia. Power kakkonen, Munoz kolmonen ja Montoya lopulta neljäs.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kisan katsoin tuossa jälkeisenä theLP2008:sta ja ihan maukasta kilvanajoahan se. F1 voisi kyllä ottaa mallia siitä miten kisasta saadaan tiukkaa ja
tasaväkistä.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Töttöröö!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Näin se kuukausi sitten bannissa ollessa vierähti ja onkin taas mukavaa päästä puhelemaankin.:)

Alabaman ja ehkä kenties melkein koko Indycarin hienoimmalla puistoradalla nähtiin kyllä melkonen rankkasade. Loppupelissä sen kilpailun olisi voinut aloittaa puoli tuntia aiemmin niin olisi ehkä saatu ajettua kierrokset melkein loppuun asti tai jopa loppuun, mutta ajan loppuminen ehti ensin. Saderenkaat taitavat Indycarissa nykyään olla samaa luokkaa kuin formuloissa tai jopa huonompia.

Mahdollisesti myös nykyjärjestäjien politikointi sateen suhteen alkoi vähän muistuttaa formuloiden vastaavaa. Kaikkiaan ajettiin 69 kierrosta 90:stä mahdollisesta ja voiton vei Ryan-Hunter Reay. Kilpailun ehkä parasta vauhtia suhteellisesti piti kuitenkin Marco Andretti. Seuraavan kerran ajetaankin Indianapolisin moottoriradalla ennen varsinaista Indy 500:aa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Huomenna nähdäänkin sitten lauantain osalta Indianapolisin moottoriradan kilpailu. C More Extra näyttää kilpailun ilmeisesti suorana klo 22.40 alkaen ja startti on viimeistään klo 22.50 alkaen ellei vesisade taas yllätä. Lähetysaikaa kisalle on kolme tuntia. Edellisellä kerralla Barberin kisasta loppui lähetysaika melkein heti kun kilpailu vaan oli päättynyt pitkien viivyttelyjen jälkeen.

Vanha formularata on tuttu vaikkakin koko ovaalimutkaa ei ajeta vaan vain sen alkuosa kun sitä edeltää todella tiukka ensimmäinen mutka. Muutenkin radan suunnittelussa Indycaria varten on lähdetty MotoGP:n linjoille ja rata uudelleen asfaltoitu. Tämä onkin ensimmäinen moottoriratakilpailu Amerikan formuloiden kuninkuusluokassa Indianassa sitten kauden 1970 ja triplakilpailun siellä. Tuolloin ajettiin niin Hoosier Hundred Indiana State Fairgrounds Indianapolis, Indianapolis Raceway Park Hoosier Grand Prix Indianapolis ja tietenkin itse Indy 500 silloisessa USAC-sarjassa. Nuo vuoden 1970 kaksi muuta Indianapolisin sarjan osakilpailua olivat käytännössä sen vuoden Indystä ulosjääneiden kuljettajien kilpailuja.

Vuonna 1990 Bernie Ecclestone ja Indycarin mahtimies Bill Stokkan yrittivät kerätä yhteen F1:n ja Indycarin parhaimmat Indianapolis Super Prix-kisaan mikä olisi ajettu Indianapolisin katuradalla Indianassa vuoden 1990 lopussa. Lopulta kyseistä Super Prix-kilpailua ei koskaan nähty vaikkakin vielä pari-kolme vuotta myöhemmin Indianapolisissa olisi ajettu vuorovuosin silloisen yhdistymisen suunnitelman mukaan katuratakilpailu ja Indy 500. Mahdollisesti myös molemmat kilpailut olisi ajettu sarjan vetovoimaisuuden nostattamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Eihän tässä voi kuin kippurassa nauraa. Suomen käsittääkseni suosituimman autourheilu foorumin IndyCar keskustelu on aivan kuollut, mitä nyt joku siellä yrittää höpötellä sekavia itsekseen...

Vanha formularata on tuttu vaikkakin koko ovaalimutkaa ei ajeta vaan vain sen alkuosa kun sitä edeltää todella tiukka ensimmäinen mutka.

Siis kamoon, mitä hemmettiä tämäkin oikein tarkoittaa? Tajuaako kirjoittaja edes mihin suuntaan ajetaan??



Anyway, suosittelen kaikkia C More Extremen omistajia seuraaman tänä iltana ajettavan, kauden neljännen kisan. (toki striimi löytyy helposti myös webistä) Jännittävä ja vivahteikas kisa varmasti edessä. Seisovan lähdön omaavaan kilpailuun lähdetään todella herkullisista asemista. Paalulla Sebastian Saavedra, toisessa ruudussa Jack Hawksworth jne. Blaa blaa blaa. : - )

Viisufanit voivat nauttia kisan vaikka sitten huomenna jälkiruoaksi, taatusti supervärikkään ja jännittävän Espanjan GP:n päälle. :sarkastinensimmujenpyörityshymiötähän:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
No kumpaan suuntaan radalla sitten ajetaan oikeasti? Jotkut ratakartat kuten wikipedian vastaava väittävät aivan pokkana, että kilpailu ajetaan ensimmäisessä mutkassa ovaalin suuntaan ja sitten nopeisiin oikealle meneviin mutkiin ja siitä shikaaniin. Ja olipa kiertosuunta sitten mikä tahansa niin ainakin usempien ratakartan mukaan kyseistä ovaalimutkaa ei ainakaan näytetä ajavan kokonaan. Mikä pakko joidenkin on taas etsiä jotakin herjailtavaa?:nope: Olisi kyllä taas modejen paikka puuttua asiaan...

Indycar on ehkä omien huippuaikojen suhteen varjossa ja todennäköisesti pysyykin niistä ajoista vielä kaukana, mutta ei se tarkoita saman tilanteen jatkumista vuodesta tai vuosikymmenestä toiseen. Aikanaan tuli katsottua kyseistä sarjaa ja siitä seurannutta CART-sarjaa varsin paljonkin.

Toki onhan muitakin striimejä kuin C Moren vastaava striimi. Jos Ovaali haluaa pelkästään provoilla niin aika olisi pikkuhiljaa suunnata muille maille provoilemasta. Keskustella voi ilmankin sitä. Aikanaan Indycar on saattanut F1:n aseman ollessa mitä oli niin olla jopa melkein yhtä katsottua ja suosittua ainakin Kolmosella. Jopa youtubessa olevilta videoilta näkee jopa Kolmosen kesäajan ohjelmiston ennakkomainoksia vuodelta 1990 ja niissä kyllä Indycar oli formuloihin nähden enemmän edustettuna.

Ja mikäli jonkun amerikkalaisen pilipalisarjan haluaisi etsiä nin Indycarissa itse asiassa on 23 autoa edustettuna. Sen sijaan sen pikkuvelisarjassa eli Indy Lightsissa taitaa tällä kaudella olla vain mahtavat 12 autoa ja se on jo vähemmän kuin edesmenneessä Champ Car-sarjassa sen historian lopulla. Siellä ei todellakaan ole asiat kunnossa. Eli Indycarilla on vielä tekemistä ja paljonkin, mutta pahimmasta ajasta ollaan ilmeisesti selviämässä.
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Wikipeedian kartta on tosiaan ihan päin helvettiä (liekö motogp-rata?) joten CCMK:n sekoilu on tavallaan ymmärrettävää. Tästä https://www.youtube.com/watch?v=MEoSax3BEms voi pällistellä rataprofiilin jos jollekulle muullekin on jäänyt epäselväksi, millä viisiin tuota kierretään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Ykkösmutkaan oltaisiin saatu ihan hyvä ohituspaikka, jos tuo koukkaus ovaalimutkan sisäpuolelle oltaisiin jätetty tekemättä.

Toki sinne nytkin varmaan jonkinlaista äksöniä saadaan, mutta olis ollut parempi ilman lenkkiä.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Toukokuu on edennyt siihen vaiheeseen, että uhkaavasti lähestyy se päivä jolloin Indycarkin pääsee uutisiin ilman että kenenkään tarvitsee kuolla.

Huomenna jo mennään ensi kertaa ihan tosissaan ympäri Indianapolisin ovaalirataa. Kyseessä on siis ensimmäinen kahdesta aika-ajopäivästä, joiden formaattia sedät ovat kaikessa viisaudessaan rukanneet jotenkin niin, että heti lauantaina selvitetään ne 33 Dallara-autoa, jotka pääsevät kisaan mukaan, ja vasta sunnuntaina päätetään niiden keskinäinen järjestys.

Sitten odotellaan viikko, ja Indianapolis 500 pärähtää käyntiin Monacon GP:n jälkeen 25. päivä toukokuuta, joskus iltaseitsemältä suomenaikaa. Tietenkin jos ei sada. C More Extreme varmaan näyttää ainakin kisan, aika-ajoista ei mainintaa ohjelmatiedoissa näy.

---

Tällä kertaa jopa Wikipedian ratakartta on oikeassa, joten CCMK:nkaan ei tarvitse sen kauemmin selvittää rataprofiilia.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Indianapolis_Motor_Speedway_-_Speedway.svg/250px-Indianapolis_Motor_Speedway_-_Speedway.svg.png

---

Indycar on siitä hassu sarja että normaalissa kilpailussa on vähintään 20 kuskia jotka voi ihan realistisesti voittaa kilpailuja, ja viissatasessa on vielä vierailevia sankareita jotka voivat hyvinkin voittaa myös. Paljon on kiinni siitä, kumpi saa moottorinsa parempaan trimmiin, Honda vai Chevrolet, ja onnellakin on osansa, sillä turva-autot todennäköisesti sekoittavat pakkaa.

Penske
Juan Pablo Montoya ei esittelyjä kaipaa. JPM voitti Indyn sen ainoan kerran kun siihen on tähän mennessä osallistunut, eli Ganassin autolla vuonna 2000, ja häipyi sitten ykkösiin. Täksi kaudeksi mies päätti yllättäen palata NASCAR-seikkailujen jälkeen takaisin Indycareihin, ja kun Ganassia ei kiinnostanut riittävästi, niin verivihollinen Penske kiitti ja kiinnitti kolumbialaisen riveihinsä koko kaudeksi. Alkukausi on mennyt sählätessä, joten saapi nähdä miten Juan Pablo saa paketin ojennukseen kauden ensimmäiselle ovaalille. Eipä ole ainoan kisaan osaa ottavan kolminkertaisen voittajan Helio Castronevesin kausi juuri sen paremmin sujunut, mutta nyt kun päästiin Indianapolisiin, demonstroi brassi heti, että ainakaan Pensken kalustosta menestyksen ei pitäisi olla kiinni ja löi taululle harjoitusten kärkiajan. Sarjaa johtava Will Power on tiimin ykkösase katuradoilla, mutta perinteisesti ovaaleilla on ollut vaikeaa.

Ganassi
Viime vuonna Indyssä Ganassin vauhti oli melkoinen vitsi, joten Chip dumppasi Hondansa ja siirtyi täksi kaudeksi Chevyn leiriin huolimatta siitä, että loppukaudesta Ganassit alkoivat kulkea ja Scott Dixon lopulta voitti mestaruuden. Tähän mennessä ratkaisu on vaikuttanut suorastaan nerokkaalta, sillä (Dixonia lukuun ottamatta) Ganassit ovat kulkeneet jopa viime kautista hitaammin. Dario Franchittin mittava ura päättyi viime kaudella Houstonin verkkoaitaan, joten hänen autoonsa pestattiin viime vuoden Indy-voittaja Tony Kanaan, joka on poikkeuksetta nopea Speedwayllä. Jos Ganassin ongelmat saadaan ratkaistua, on siellä pari vahvaa voittajasuosikkia. Kolmannessa autossa Ryan Briscoen pitäisi löytää viime vuosina hukkunut tasonsa hätyytelläkseen kärkeä ja neljännen auton maksukuski Charlie Kimball ei taida juuri olla minkään sortin suosikki.

Andretti
Andretti Autosport teki päinvastaisen siirron kuin Ganassi ja siirtyi Hondalle. Kurt Busch (jonka sopimuksen julkistus https://www.youtube.com/watch?v=AqqzraBPkjM paljasti että Andretti käyttää samaa PR-toimistoa kuin FC Lahti) yrittää tänä vuonna "tuplaa", eli Indyn 500 mailin jälkeen helikopteri kuljettaa Buschin päristelemään vielä yömmällä 600 mailia NASCAR-autoilla Charlottessa. Vissiin melkein 10 vuotta siitä, kun edellisen kerran tuota tuplaa on yritetty, ja nyt vielä erona edellisiin yrityksiin se, että Indy on Kurtin ensimmäinen monopostokilpailu ikinä. Vakikuskeista Marco Andretti ei ole isiensä veroinen kuljettaja, paitsi Indianapolisissa kulkee aina. Edellinen Andrettin voitto on vuodelta 68, joten Marco pääsee taas yrittämään "Andretti Cursen" rikkomista, ajaa luultavasti kovaa ja sitten varmaan tapahtuu jotain erikoista mikä pilaa Andrettin kisan. Ryan Hunter-Reay on viime aikoina sukeutunut ehkäpä sarjan parhaaksi allaround-kuljettajaksi, ja teksasilainen on ehkäpä yksi kisan suurimmista voittajasuosikeista nyt kun viime vuonna näytti, että hyvänä päivänä osaa ajaa myös Indyssä. Carlos Muñoz, viime vuoden rookie-kakkonen joka ajoi suorastaan pelottavan rohkeaa linjaa koko kisan ajan, on ollut harjoituksissa hiukan ongelmissa. James Hinchcliffen osanotto on epävarmaa kun kanukki sai päähänsä jostain romusta viime viikonlopun GP:ssä, ja harjoituksissa häntä on sijaistanut EJ Viso (ensimmäinen sijaistarjokas, Mario Andretti, ei syystä tai toisesta Michaelille kelvannut); saa nähdä, tervehtyykö Hinch vai saako Viso mahdollisuuden - kuljettajaa on mahdollista vaihtaa aika-ajonkin jälkeen, kuski vain siirretään takariviin.

Schmidt
Jacques Villeneuve on aukonut tässä päätään Indycareille samanlaisella frekvenssillä kuin Kimille, joten jonkinmoisena shokkina tuli itse kullekin, kun kyseinen pää ilmestyi Sam Schmidtin esittelytilaisuuteen ja ilmoitti ajavansa Indy 500:n yhdeksäntoista vuoden tauon jälkeen. Villeneuven edelliset sijoitukset ovat 2. ja 1., joten tänä vuonna on mukana yhteensä kolme miestä, jotka ovat voittaneet kisan edellisellä yrittämällään. Jaska saattaakin olla Schmidtin tallin paras toivo tässä kisassa, sillä Grand Prix of Indianapolis-voittaja Simon Pagenaud ei ole ovaaliradoilla sen suuremmin tähän mennessä vakuuttanut, ja toisen auton Mihail Aljoshin (vai miten vitussa tuo translitteroidaan suomeksi), vaikka treeneissä onkin mennyt hyvin, on täysi ovaalirookie.


Sentään joku on ymmärtänyt pitää kypäränsä ennallaan...

KV
Sébastien Bourdais kuuluu myös sarjaan "vähempi kova ovaaleilla kuin mutkaradoilla", eikä maksukuski Sebastián Saavedraan sen enempää odotuksia kohdistu. Kun myös one-off James Davisonin CV ei kovin vahva ole, taitaa vuosittaisesti Indyn ajeleva Townsend Bell olla se kaveri jonka harteille Kanaanin poistumisen jälkeen KV:n odotukset voisi ladata.

Carpenter
Ed Carpenter, tiimin omistaja, viime vuoden paalumies ja sarjan ainoa maarata-ovaaleilla ajo-oppinsa saanut kuski, on jättänyt katuradat sikseen ja nyt Indianan paikallinen sankari ajelee pelkästään ovaalit Mike Conwayn hoitaessa mutkaradat. Carpenter on yksi vahvimmista ennakkosuosikeista kisaan, ja harjoituksissa on taas kulkenut kovaa. Kakkosautoon on kisaan kiinnitetty JR Hildebrand, joka muistetaan aina miehenä joka täräytti johdosta seinään ensimmäisen viissatasensa viimeisessä mutkassa. Saa nähdä miten kalifornialainen käyttää one-offinsa.

Foyt
Tämä Indycarissa kisaava Takuma Sato on melkoinen karikatyyri siitä hit-or-miss-Takusta, joka Ykkösiä jokusen kauden viime vuosikymmenellä kiersi. Välillä mies dominoi kisoja nopeudellaan ja välillä jää kärjelle kierroksen, vakiona pysyy ainoastaan korkea todennäköisyys romun syntymiselle, ja sama odotusarvo on myös Indianapolisissa. Martin Plowman ajaa kakkosautossa ja on varmaan hyvä veikkaus takarivin mieheksi.

Fisher
Sarjan varmasti pidetyin tiimi ja yksi sen suosituimmista kuljettajista Josef Newgarden on aloittanut kautensa pienen budjetin talliksi vakuuttavasti, mutta ovaaleilla ei jenkkilupaus ole tähän mennessä vielä väläytellyt. Kokenut Alex Tagliani ajaa one-offin, ja quebeciläinen saattaakin olla yksi kilpailun yllättäjistä.

Rahal
Graham Rahalin ura se jatkaa sukeltamistaan. Mistään ei edelleenkään tule mitään vaikka koko insinöörikunta uusittiin täksi kaudeksi, eikä Bobbyn poika ole harjoituksissakaan vakuuttanut sen enempää kuin katalaaniveteraani Oriol Serviàkaan, joka sentään on aina suht nopea.

Coyne
Justin Wilson on ollut Indycarin omalle Minardille melkoinen lottovoitto. Hujoppi on nopea nykyään ovaaleillakin, ja vie pikkutallinsa järjestään sijoille joille se ei kuulu. Kakkosauton Carlos Huertas kuuluu maksukuskikategoriaan, eikä tämänvuotisen kisan (luultavasti) ainut naiskuski Pippa Mann sen ihmeempi ratinvääntäjä ole.

Herta
Rookie Jack Hawksworth on ollut tämän kauden ilmiö, mutta etukäteen tiedettiin että vaikka hän onkin mutkaradoilla nopea, ovaaleilla ei englantilainen ole ollut niin vakuuttava. Harjoituksissakin ajoi kerran seinään.

DRR
Nippa nappa 19-vee Indy Lights-voittaja Sage Karam ei saanut koko kauden kattavaa sopimusta mistään, mutta sentään saa ajaa Ganassin satelliittitallissa ensimmäisen Indycar-kisansa Viissatasessa. Tähän mennessä kaveri on ollut nopea jokaisessa nelipyöräisessä pömpelissä mihin on itsensä sitonut, ja Lightseissäkin kulki ovaaleilla. Karam on ehdottomasti yksi kisan mielenkiintoisimpia nimiä.

Lazier
Buddy Lazier, vuoden 1996 voittaja on myös yleisön suosikkeja, mutta tähän mennessä ei ole radalla näkynyt ilmeisesti budjettisyistä. Ihmeitä vaatisi jotta kisan vanhin osanottaja top 20:n selviäisi one-off -tallinsa kalustolla.

Tänä vuonna näyttää vahvasti siltä että kisaan yrittää vain 33 autoa ja kukaan ei karsiudu kisasta, tosin ainakin Katherine Legge kiertää ympäri varikkoa ja yrittää saada diilin kasaan aika-ajoihin mennessä. Samaten huhutaan, että jos Viso on Hinchcliffeä tuuratessaan erityisen nopea, Andrettilta saattaa löytyä ylimääräinenkin auto venezuelalaiselle.

Eipä montaa urheilutapahtumaa maailmassa ole mille voisin antaa mielenkiintoisuus-takuun, mutta Indy 500 on varmasti yksi niistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Taitaa tuo nimen selvennys mennä Mikhail Aleshin. On taas kotimainen Wikipedia yllättänyt tasollaan. No en ihmettele. Kohta se sitten tosiaan onkin käsillä tämä toukokuun paras moottoriurheilukilpailu.:cool:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Mihail Aljošin on se suomalainen oikeinkirjoitusmuoto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Aivan tarkalleen niin. Tuo aiempi viestini koski lähinnä englantilaista selvitystä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Mihail Aljošin on se suomalainen oikeinkirjoitusmuoto.
Minusta venäläisiin nimiin pitäisi kehittää vain yksi ainoa kansainvälisesti käytettävä muoto ja lopettaa kokonaan tuo ärsyttävä tapa vääntää jokaiselle kielelle eri versio kirjoitusmuodosta.

Yksi kansainvälisesti käytetty kirjoitusmuoto olisi helpompi kaikkien kannalta, kun ei tarvitsisi arvuutella sitä kenestä keskustelun toinen osapuoli puhuu vain siksi, että tämä käyttää nimestä täysin erilaista versiota kuin mitä itse käyttää.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Kohta se sitten tosiaan onkin käsillä tämä toukokuun paras moottoriurheilukilpailu.:cool:
Totta. Paitsi, että kyseessä on koko vuoden parhain kilpailu. No competition.

Tämän vuoden kilpailuun lähtee paalulta viime vuoden tapaan Ed Carpenter. Huikea suoritus, kun ajattelee, että kyseessä on yhden auton pikkuinen tiimi. Ed hallitsee ovaalit. Tämän vuoden suurin ennakkosuosikki, vaikkakin siellä on hänen lisäkseen 20 kuljettajaa jotka voivat voittaa kilpailun.
Paalun keskituntinopeus (4 kierrosta) huikeat, lähes 372 km/h. Huiput lähes 380 km/h.

En jaksaisi odottaa. Maailman ylivoimaisesti hienoin autokilpailu tasan viikon päästä sunnuntaina. Uskomaton näytelmä luvassa.
 
Ylös