Viron MM-ralli 2022

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
231
14 sekan pohjat lyhyellä pätkällä!
Jos vertaa ekaan kertaan kun pätkä ajettiin niin muut tuli suurinpiirtein samoilla aikaeroilla.
Muuttuiko olosuhde niin paljon tällä ajokerralla niinkuin joku tuossa mainitsi?
Muuten vaikea uskoa moiseen eroon mutta olen mielelläni väärässä!
Muuttuihan se. Kalle pääsi ajamaan jonkunverran kuivempaan keliin. Jokunen sekuntti erosta voinee hyvin tulla suorittamisen kautta, mutta ylivoimaisesti eniten eroa selittää juurikin tuo olosuhde.
 

Arlex

Well-known member
Liittynyt
7.4.2018
Viestit
69
Kalle on kyllä vienyt tuon riman ns. epärealistiselle tasolle. Toivottavasti tosiaan muilla nuorilla ja heidän tukijoillaan riittää maltti ja muistaa kauanko se kuskin sisäänajaminen oikeasti kestää.
Muistetaan, että Kallehan on ajanut jo sen 5-6 vuotta total ammatillisesti! Ei ole enää talentti vaan tän vuoden MM!!
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Solbergin tilanteesta on tehnyt mieli kirjoittaa jotain jo aikaisemminkin. Liika kiire on pilannut tilanteen, jos vertaa Rovanperään tulosta ei ole tullut edes wrc2 luokassa.
Lähinnä keskeytyksiä ja jotain riski tuloksia. Kalle dominoi luokkaa ennennäkemättömällä tavalla ja silti otti aikaa sen 1.5 kautta voittaa ensimmäinen kisa ykköstasolla. Mikä ei edes ole pitkä aika.
Toyota hävisi 2020 tallimestaruuden lähinnä Kallen takia, mutta tämä oli ilmeisesti harkittu riski ja nyt nähdään että se kannatti 100%.
Hyundai taas ajatti lähtöpaikan takia eri kuskeja eri kisoissa onnistuneella tavalla.

Oliver olisi tarvinnut ainakin yhden kauden lisää alemmassa luokassa, sieltä mestaruuden ja sitten ehkä ylemmälle tasolle. Taustajoukot ilmeisesti vertaavat Petterin nousuun ylimälle tasolle ja aina ei kehitys kulje samoin. Ajatus on ilmeisesti opetella suoraan kovempaan vauhtiin, kun vielä saattaisi olla vaikka nuotissa tai eri rallien opettelussa tekemistä. Mielestäni sieltä puuttuu ajamisesta ihan perus asioita. Mieleen tulee Monte-carlon show sladit yleisolle ja siittä spinnit kesken pätkän. Toivottavasti Oliver kehittyy, eikä henkinen takalukko kasva liian suureksi.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
777
Jäi viimeisen pätkän seuranta kokonaan väliin, töhöilikö Evans jotain vai oliko Toyotassa häikkää?

Yhtä kaikki, eipä taas olisi voinut olla paljoa komeampi aloituspäivä auraajan paikalta Kallella. Jos Lappi saa luoton autoon ja jarruihin kuntoon, niin on varmasti kykenevä haastamaan Ottia huomenna, kuitenkin järkevästi ja maalilipun näkemisen tärkeyden huomioiden parin nollakisan jälkeen. Breenin ulosajo oli iso pettymys varmasti kaikille rallia seuraaville, eikä vähiten M-Sportille ja miehelle itselleenkin. Onnistumisia kerta kaikkiaan kaivattaisiin, kun muista Ovaalin kavereista ei kuskeiksi varsinkaan näissä nopeissa sorakisoissa ole.

WRC2:ssa ikävät rengasrikot Kaurille ja ennen kaikkea Emilille. Hienoa kuitenkin, että kärjen kapenemisesta huolimatta kilpailu pysyy tasaisena. Sunisen niskalenkki Mikkelsenistä olisi kova osoitus siitä mihin Huihailla Skodaa vastaan pystyy. Toivotaan, että vehkeet pysyy tiellä ja odotettu ykköspaikka tulee!
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Rallihan on lähtenyt mukavasti liikkeelle.
Aamupäivän osiolla olin hieman pettynyt EPn menoon.
Vaikka kahden keskeytyksen jälkeen kuskilla saattaa olla melkoinen "apina" selässä.
No onneks nuo pitkät jarrutukset alkoi ottaa silmään.
Syyllinekin siihen sitten onneks selvis eli lasittuneet jarrupalat.
Iltapäivän osiossa EP on sitten tullut just sitä hyvää vauhtia kuin oletinkin. (ja toivoin).
Tosin Kallella ja Oitilla niin kova yritys päällä että siihen on muiden vaikea vastata.
Paitsi tietty Elfyn jolla on myös hyvä vauhti päällä ainakin tällä hetkellä.
Harmin paikka tuo Breenin keskeytys. Just kun näytti hyvältä että Foordi kulkee hyvin hänenkin käsissä.
No kuskin piikkiin tuo ajovirhe menee eli tais olla vaan hieman vauhdin huumaa kun vihdoin pääsi
ajamaan kärjen vauhtia.


Niin kuin Jari puhuu niin Hyndain ajettavuus ongelma on melkoinen.
Noin maallikkona vois veikata että syyllinen on kovasti taakseppäin kallistetut etuiskarit.
Se tekee mielenkiintoisia pyörän liikkeitä jotka näkyy melkoisena keulan nyökkimisenä tai retkahtamisena.
Ilmeisesti ovat hakeneet runkokehikossa hyvää paikka iskarin/jousituksen yläpäälle.
Niin kuin Jari toteaa että autossa on eri mallin etu- ja takapää. :)
No periaatehan on että pitoa haetaan taakse etupään toiminnasta. Jos nyt etupää "retkahtaa" tuolla tavalla niin silloin menetetään samalla helposti takapäästäkin pito.
Jolloin auto on melkoisen hankala ajettava ja se näyttää juuri just noin kauheelta. Varsinkin spooreissa se korostuu.
Onneks RC2 autoon Hyndai ei ole voinut tehdä tuota geometriaa etupäähän ja Sunisen meno näyttää paljon paremmalta.
Paljon ovat myös spekuloitu että takapäästä puuttuu myös aeropitoa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Kolmannen rallipaketin voimalla penkalla, se toinen oli pöllitty virolaisesta pakettiautomaatista… Elvan tie näyttää aika hyvältä ensimmäisinä starttaajille, sadellut yöllä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kolmannen rallipaketin voimalla penkalla, se toinen oli pöllitty virolaisesta pakettiautomaatista… Elvan tie näyttää aika hyvältä ensimmäisinä starttaajille, sadellut yöllä.
Eikö Kalle lähde ensinmäisenä, kun johtaa kisaa perjantain jälkeen?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
414
Solbergin tilanteesta on tehnyt mieli kirjoittaa jotain jo aikaisemminkin. Liika kiire on pilannut tilanteen, jos vertaa Rovanperään tulosta ei ole tullut edes wrc2 luokassa.
Lähinnä keskeytyksiä ja jotain riski tuloksia. Kalle dominoi luokkaa ennennäkemättömällä tavalla ja silti otti aikaa sen 1.5 kautta voittaa ensimmäinen kisa ykköstasolla. Mikä ei edes ole pitkä aika.
Toyota hävisi 2020 tallimestaruuden lähinnä Kallen takia, mutta tämä oli ilmeisesti harkittu riski ja nyt nähdään että se kannatti 100%.
Hyundai taas ajatti lähtöpaikan takia eri kuskeja eri kisoissa onnistuneella tavalla.

Oliver olisi tarvinnut ainakin yhden kauden lisää alemmassa luokassa, sieltä mestaruuden ja sitten ehkä ylemmälle tasolle. Taustajoukot ilmeisesti vertaavat Petterin nousuun ylimälle tasolle ja aina ei kehitys kulje samoin. Ajatus on ilmeisesti opetella suoraan kovempaan vauhtiin, kun vielä saattaisi olla vaikka nuotissa tai eri rallien opettelussa tekemistä. Mielestäni sieltä puuttuu ajamisesta ihan perus asioita. Mieleen tulee Monte-carlon show sladit yleisolle ja siittä spinnit kesken pätkän. Toivottavasti Oliver kehittyy, eikä henkinen takalukko kasva liian suureksi.
Ajamista kun kattoo ni ei tarvii ku minuutti kattoo miks niitä virheitä tulee nii hirveä määrä.
Ajamisessa näkyy kauhee paine näyttää ja yliyrkkä on aivan järkyttävää, esimerkkinä jo tämän kisan ensimmäinen yleisöpätkä.
Ajoteknisiä asioita siinä on toki myös mitä tulisi parantaa, ajaminenhan pyritty kopioimaan Petteriltä, vastaheittoa tulee vanhaan malliin Oliverilta.
Edelleen sanon jos Oliver sais rakentaa rauhassa omaa uransa eikä Petter sähläis taustalla ni onhan kaverissa aivan järkyttävä potentiaali se on aikanaan R5 nähty.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16021
Sijainti
Tampereen lenkki
Ajamista kun kattoo ni ei tarvii ku minuutti kattoo miks niitä virheitä tulee nii hirveä määrä.
Ajamisessa näkyy kauhee paine näyttää ja yliyrkkä on aivan järkyttävää, esimerkkinä jo tämän kisan ensimmäinen yleisöpätkä.
Huomasin saman kanssa torstain yleisöpätkällä, hirveetä repimistä ja valtava kontrasti seuraavaan autoon.

Muutenkin oon täysin samaa mieltä siitä mitä täällä eilen puhuttiin Oliverista, en vaan ehtinyt perhekiireiltä kommentoida. Oliverin, Greensmithin, Loubet'n ja Fourmaux'n uria yhdistää se, etteivät koskaan voittaneet WRC2:ssa oikein mitään ennen pääsarjaan siirtymistä, korkeintaan yksittäisiä kisoja (Greensmith Montessa ja Turkissa, Solberg Virossa, Loubet toki voitti "privaatti"-WRC2:n 2019 mutta ei tainnut koskaan olla nopein Rally2-auto).

Oliverin uran osalta tuntuu myös, että liikaa on kuroteltu eri suuntiin, etenkin juuri MM-sarjaan siirtymisen kynnyksellä ajettiin rallicrossia ja Subarulla jenkeissä, samalla kun Kalle haki kokemusta Italian sarjan vaikeilta teiltä. Ja vastaavasti Oliverille ei tee hyvää sekään, että ajaa nyt jo toista vajaata kautta pääluokan autolla, väilllä WRC2-autoon vaihtaen, kun pitäisi pystyä keksittymään yhteen asiaan. Kallehan ajoi Rally2:lla jo Latviassa ja jatkoi sitä vuoden 2019 loppuun asti, sitten siirtyi täysillä pääluokkaan, kun sen oli selkeästi ansainnut WRC2-herruudella. Oliverille tekisi myös hyvää henkisesti saada onnistumisen kokemuksia ja harjoitella voittamista alemmissa sarjoissa. Pään pitää kestää sitten kun lähtee sunnuntaina kärkiautona matkaan.

Tosiaan kuulin kanssa noita juttuja Petterin puuttumisesta kaikkeen ja porttikiellosta huoltoparkkiin viime vuoden Akropoliksen tienoilla. Tosin kyllä se isäpappa vieläkin on mukana ralleissa, siitä todisteena tämä keskiviikkoiltainen kuva, tosin selkeästi jossain omalla mökillä. En tiedä sitten onko sekään hyvä eristäytyä tiimin ilmapiiristä johonkin omaan "varjotiimiin". Tai mistä minä tiedän mitä rallikuskit normaalisti tekee nuottipäivän iltana, onko siinä järkevää viettää aikaa perheen vai tiimin kanssa.

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16021
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse kisaan liittyen, eka pätkä takana eikä hirveesti yllätyksiä. Breen tuli aika raikkaasti ekana tiellä, tais olla vasta Neuville joka pääsi kovempaa. Greensmith etenkin on kyllä ihan hukassa tässä kisassa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5103
Sijainti
Parc Fermé
Mosavirhe Solbergilta.

Toki voi sanoa et kerrankin on jotain samaistumispintaa Rovanperään.

E: jaa ei ollutkaan moottorinsuojat kiinni, vaan nokka täynnä paikallista säilörehua
 
Ylös