Williams 2015: Operaatio pronssimitalin kirkastaminen

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kaikki lienevät liikuttavan yhtämielisiä siitä, että kauden 2014 yksi iloisimmista yllättäjistä oli William-Mercedes, joka nosti rajusti profiiliaan takavuosien häntäpäätallista sijoittuen kolmanneksi valmistajien kokonaispisteissä kauden päätteeksi. Suurelta osin tasonnoston taustalla oli tietysti ylivoimaisen tehokkaan Mersun moottorin käyttäminen, mutta kieltämättä auto toimi muutenkin kokonaisuutena selvästi paremmin kuin kertaakaan 2000-luvulla. Ennenkaikkea kausi 2014 toimi nuoren Valtteri Bottaksen läpimurtona kohti kuskien kirkkainta eliittiä Massan toimiessa luotettavana aseenkantaja taustalla ja loppukautta kohti kuskiparin välinen kipinöintikin tasaantui terveeksi jännitteeksi, jollainen pitääkin löytyä kuskien väliltä. Williams kokonaisuutena suoriutui tasaisen varmasti Claire Williamsin tahtipuikkojen tahdissa olkoonkin, että Mercedesten vauhtiin ei kukaan toinen talli pystynyt edes teoriatasolla.

Sinänsä talli on siis ehdottoman oikealla tiellä, kausi 2014 lujitti koko henkilöstön yhteen ja vahvisti rutiinia entisestään. Mutta jatkuuko menestys kaudella 2015? Onnistuuko Claire tavoitteesaan nostaa Williams takaisin ehdottomaksi kärkitalliksi, sellaiseksi, josta se muistetaan 90-luvun puolesta välistä Damon Hillin ja J.Villeneuven poimiessa mestaruuksia? Miten se tapahtuisi?
 

Spetsnaz

Member
Liittynyt
7.8.2013
Viestit
14
Taktiikkamöhlinnät olisi jätettävä tälle kaudelle, liikaa meni sijoituksia varikolla ja sinne suunnitellessa kauden edetessä. Myös Valen lähtöihin tarvisi keskittyä, karmivaa katsottavaa nuo ruutuun tumppaamiset. Muuten nykykunto näyttää lupaavalta, paitsi lisäaero mutka-ajamisen helpottamiseksi ei olisi pahitteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Valtterilla oli kyllä useimmiten hyviä lähtöjä, mutta huonojen lähtöjen osalta huonoin oli varmasti juuri päätöskisan lähtö. Keskimäärin Valtteri on ottanut ihan hyviä lähtöjä ja ainakin vielä viime vuonna ennen tätä tämän kauden menestystä ja osin tälläkin kaudella vielä Valtteri juurikin oli kisan alkupuolella kova nimi, mutta sittemmin putosi tasoltaan muutaman jo aiemminkin tällä palstalla nimetyn kuljettajan tapaan.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Pahaa pelkään, että takaa tulee isomman budjetin tiimit ohi ensi vuonna. Tämä vuosi oli kuitenkin tietyllä tavalla harjoittelua kaikille. Riippuu tietysti todella paljon saako muut Mersua moottoripuolella kiinni. Paluuta 90-luvun kultavuosien menestykseen en itse valitettavasti onnistu näkemään.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Mielestäni ihan kirkkaimmaksi tähdeksi nousemisen esteenä ovat budjetti ja asiakastallius (onpas hieno termi). Olettaa sopii, että Mersun koneilla Mersu itsessään on aina karvan verran edellä, vaikka toki yksittäisissä kilpailuissa voimasuhteet voivatkin vaihdella. Vielä kun otttaa huomioon, että Mercedeksellä tosiaan budjetti on huomattavasti suurempi. Myös Ferrari ja Red Bull todennäköisesti nostavat tasoaan (pienellä kysymysmerkillä myös Mclaren), mikäli moottoreiden väliset tehoerot kaventuvat, kuten voidaan odottaa.

Voidaan kuitenkin antaa tunnustusta siitä, että Williams onnistui erinomaisesti, vaikka moottorin ylivoimaa ei huomioitaisi. Samalla koneella kilpailleet Force India ja Mclaren jäivät taakse, eikä Williamsin kokonaispaketti vaikuttanut varsinaisesti huonolta nopeita mutkia sisältävillä radoillakaan. Aero siis ei ollut niin surkea, kuin usein puhuttiin. Ongelmat kasaantuivat Monacon tyylisillä "lyhyt kaasutus, neulansilmä, lyhyt kaasutus" -radoilla. Positiivista oli, että Williams pysyi hyvin kehityksessä mukana ja uudet osat toimivat odotetusti. Williamsin aseman voidaan katsoa, jopa parantuneen kauden edetessä muihin nähden, mikä osoittaa, että menestys ei ole ollut vain tuuria, vaan tallissa oikeasti on palaset kohdallaan. Työilmapiiri vaikuttaa hyvältä ilman diktatuureja ja molemmat kuskit ovat sympaattisia, pienellä egolla varustettuja sekä potentiaalisen nopeita. Tallissa on siis ainekset joiden päälle rakentaa, vaikka budjetti ja asiakastallius estäisivätkin askeleen ylimmälle askelmalle.

Veikkaan, että Williams tulee ensi kaudellakin taistelemaan podiumeista Mersun vanavedessä. Kilpailu tosin kovenee suuren budjetin kärkitiimejä vastaan, joten paikka to3:ssa on uhattuna. Hiukan helpottaisi, jos saisivat varikkosähläyksiä vähennettyä ja taktiikat kuntoon. Hieman riskiä loppusilaukseksi niin voittojakin saattaa pari tulla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Hienoa olisi myös se, että talli myös pysyisi pronssikannassa kiinni tai tosiaan pystyisi kirkastamaan hopeaksi. Osakilpailuvoittoja voi hyvinkin tulla ensi kaudella.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tällä hetkellä itsellä tosiaan se fiilis, että kyllä Williamsilla on kaikki edellytykset olla ensi kaudella RB:n, Ferrarin ja McLarenin edellä, etenkin kahden jälkimmäisen. Miksi?

Jatkuvuus. Kaikki avainhenkilöt ja tekniset partnerit pysyvät muuttumattomina, joten erinomaisen kauden 2014 päälle on erittäin hyvä rakentaa näistä lähtökohdista.

Budjetti. Mielestäni tämä on ensi kaudella jopa vahvuus koska jos 2014 pystyttiin tällaiseen suoritukseen, on tallin suhteellinen budjettitilanne ensi kaudella merkittävästi parempi isoihin talleihin nähden koska menestysbonukset tuovat merkittävän lisän ja sponsorihankinta on nyt jo todistetustikin alkanut rullaamaan hyvien suoritusten johdosta.

Moottori. Mersun moottori on aika suurella todennäköisyydellä myös ensi kaudella selkeä ykkönen. Vaikka siis RB, McLaren ja Ferrari saisivatkin aikaan paremman auton kuin Williams, tasoittaa moottori peliä merkittävästi.

Harmonia. Williamsilla tosiaan vaikuttaisi olevan erinomainen tiimihenki päällä, kuskit hyvissä väleissä mutta riittävän tasaisia ja kilpailuhenkisiä, että säilyy sopiva jännite. Myöskään ei sovi aliarvioida Williamsin perinteistä "racing spirittiä", joka on aina mennyt tuossa tallissa turhan politikoinnin ja valtapelin edelle (vrt. esim. Ferrari). Nyt se vielä korostuu kun kaikilla on positiiviset odotukset tulevasta, toisin kuin vielä jokin aika sitten.

Muiden tallien tilanne. Ferrari on täydessä kaaoksessa niin henkilöstön kuin auton ja moottorinkin osalta, McLarenin potentiaali taas on täysin Hondan moottorin varassa ja Alonso/Dennis-tilanne muodostaa potentiaalisesti ison riskin, RB:llä alkavat Neweyn jälkeiset vuodet ja muutoksia on muutenkin henkilöstön osalta tapahtunut/tapahtumassa. Lisäksi Rellun moottori on varmasti vielä ensi kaudellakin paljon jäljessä Mersua. On siis vaikea nähdä, miten nuo tallit voisivat merkittävästi ensi kaudeksi parantaa. Ainoastaan McLaren siinä tapauksessa, että Honda iskee suoraan kultasuoneen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hyvä arvio. Kun lisäksi muistaa miten Williams pesi varsin selkeästi McLarenin samalla moottorilla niin lähtökohdat on hyvät. Rahaa tulee lisää eikä insinööriosastoakaan voi haukkua heikoksi. Käsittömällä prosentilla saivat kehitysosat toimimaan.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Asiakasmoottori on kuitenkin aina asiakasmoottori. Tilanne olisi aivan erilainen, jos Mersulla ei olisi omaa tallia ja toimittaisi vaan moottoreita asiakkailleen. Tällainen tilanne Williamsilla oli viimeisten mestaruuksien aikaan Renaultin kanssa. Silloin Williamsilla voisi oikeasti olla mahdollisuudet mihin vaan, nykyisessä tilanteessa on aika hankala nähdä, että Williams valitettavasti Mersua pystyisi lyömään. Tietenkin yksittäisetkin palkintosijat ovat nykyään Williamsille loistava suoritus.

Paljon on tosiaan siitä kiinni, saavatko muut moottorivalmistajat Mersua kiinni talven aikana. McLarenin ratkaisu siirtyä Hondaan oli mielestäni ainoa oikea, koska en itse jaksa millään uskoa että Mersun koneilla voi mestaruuteen ajaa kuin Mersun oma talli.

Toivottavasti moottorien erot pienenevät ensi kauteen, koska muuten tämä moottorikehityksen jäädyttäminen jähmettää koko sarjan kiinnostavuuden ihan kokonaan ja vieläpä pysyvästi.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei kai kukaan talli ihan täysin vakavissaan usko pystyvänsä vielä ensi vuonna voittamaan Mersua? Luulenpa, että Williamsilla tavoite on ensi kaudeksi osakilpailuvoitot ja MM-taulukon kakkosija.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Williamsilla ei ole hädän päivää kun Mäcillä ja Ferrarilla kun tuntuu olevan molemmilla enemmän tai vähemmän pakka sekaisin ja RB:n suorituskyky on nyt täysi arvoitus. Uskon että nykyisellään Williams, jos nyt ei rakenna voittaja-autoa, niin ainakaan ei notkahda takaisin peräpäähän ja pitää tasonsa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Ei kai kukaan talli ihan täysin vakavissaan usko pystyvänsä vielä ensi vuonna voittamaan Mersua? Luulenpa, että Williamsilla tavoite on ensi kaudeksi osakilpailuvoitot ja MM-taulukon kakkosija.
Nykypäivänä autot ovat suorituskyvyltään tasaisia joka radalla, joten jos talli aikoo kisoja pystyä voittamaan muutenkin kuin tuurilla, niin kyllä he periaatteessa voisivat haastaa voitosta sitten kaikissa kilpailuissa. Ricciardonkin voitot tällä kaudella tulivat kaikki Mersun ongelmien myötä. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että monella tallilla on tilanne tällä hetkellä niin epäselvä, että Williamsin yksi merkittävä vahvuus on organisaation vakaus. Juuri nyt olisi helppoa veikata, että Red Bull, McLaren ja Ferrari voivat kaikki olla ongelmissa ensi kaudella.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Nykypäivänä autot ovat suorituskyvyltään tasaisia joka radalla, joten jos talli aikoo kisoja pystyä voittamaan muutenkin kuin tuurilla, niin kyllä he periaatteessa voisivat haastaa voitosta sitten kaikissa kilpailuissa. Ricciardonkin voitot tällä kaudella tulivat kaikki Mersun ongelmien myötä. Olen kyllä samaa mieltä siinä, että monella tallilla on tilanne tällä hetkellä niin epäselvä, että Williamsin yksi merkittävä vahvuus on organisaation vakaus. Juuri nyt olisi helppoa veikata, että Red Bull, McLaren ja Ferrari voivat kaikki olla ongelmissa ensi kaudella.
Williams tai kukaan muukaan mersun asiakastiimeistä eivät saa käyttää kokeilullisia engine mode:ja turvallisuuden vuoksi. Sen mikä on turvallista sanelee mersu joten jokainen voi sitten pohtia jättävätkö kertomatta että kröhm kyllähä sitä vois kääntää volaa lisää mutta, kun olette saamassa meitä kiinni niin sanotaanpa vaikka ettei ole turvallista. Vaikka sitten itse käyttäisivät niitä modeja.

https://www.youtube.com/watch?v=6mtZqCf-m_M&feature=youtu.be&t=3m6s
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Williams tai kukaan muukaan mersun asiakastiimeistä eivät saa käyttää kokeilullisia engine mode:ja turvallisuuden vuoksi. Sen mikä on turvallista sanelee mersu joten jokainen voi sitten pohtia jättävätkö kertomatta että kröhm kyllähä sitä vois kääntää volaa lisää mutta, kun olette saamassa meitä kiinni niin sanotaanpa vaikka ettei ole turvallista. Vaikka sitten itse käyttäisivät niitä modeja.

https://www.youtube.com/watch?v=6mtZqCf-m_M&feature=youtu.be&t=3m6s
Olisihan se aika hölmöä Mersulta jos sanoisivat asiakastiimeille että ottakaan vaan riskiä luotettavuuden kustannuksella niin voitte yrittää lyödä meidät aika-ajoin, samalla kun itse ajelevat varman päälle mestaruudesta.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6699
Sijainti
Täällähä mä
Olisihan se aika hölmöä Mersulta jos sanoisivat asiakastiimeille että ottakaan vaan riskiä luotettavuuden kustannuksella niin voitte yrittää lyödä meidät aika-ajoin, samalla kun itse ajelevat varman päälle mestaruudesta.
Tietenkin. Ihan loogistahan se on, mutta kun monet jaksavat väittää että asiakastiimeillä on ihan samat mahikset koska ei mersun maine kestäisi jne jne jne... + toki kuten smedy tuossa totesi pitää päihittää aerolla ja se on todella iso onkelma varsinki ku tehdastalli voi noita modeja käytellä paikatakseen vaikka jollakin ihmeellä aeron hieman mokaisivatkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tietenkin. Ihan loogistahan se on, mutta kun monet jaksavat väittää että asiakastiimeillä on ihan samat mahikset koska ei mersun maine kestäisi jne jne jne... + toki kuten smedy tuossa totesi pitää päihittää aerolla ja se on todella iso onkelma varsinki ku tehdastalli voi noita modeja käytellä paikatakseen vaikka jollakin ihmeellä aeron hieman mokaisivatkin.
Toikaan ei ole suurin ongelma, vaan se mitä Ron Dennis sanoi. Asikastiimi ei pysty säätämäään moottorin softaa omalle autolle täysin sopivaksi, kun softat tulee moottorivalmistajalta. Softalla on paljon vaikutuksia esimerkiksi auton balanssiin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Williams tai kukaan muukaan mersun asiakastiimeistä eivät saa käyttää kokeilullisia engine mode:ja turvallisuuden vuoksi. Sen mikä on turvallista sanelee mersu joten jokainen voi sitten pohtia jättävätkö kertomatta että kröhm kyllähä sitä vois kääntää volaa lisää mutta, kun olette saamassa meitä kiinni niin sanotaanpa vaikka ettei ole turvallista. Vaikka sitten itse käyttäisivät niitä modeja.

https://www.youtube.com/watch?v=6mtZqCf-m_M&feature=youtu.be&t=3m6s
Tätä tukisi se fakta, kuinka usein emotallin koneet poksuivat asiakastallin koneisiin nähden. Olisiko Mersu ohjelmoinut ERS:insä äärirajoille siinä missä asiakastalleille annettiin turvallisemmat asetukset.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Williams tai kukaan muukaan mersun asiakastiimeistä eivät saa käyttää kokeilullisia engine mode:ja turvallisuuden vuoksi.
Sen mikä on turvallista sanelee mersu joten jokainen voi sitten pohtia jättävätkö kertomatta että kröhm kyllähä sitä vois kääntää volaa lisää mutta,
kun olette saamassa meitä kiinni niin sanotaanpa vaikka ettei ole turvallista. Vaikka sitten itse käyttäisivät niitä modeja.

https://www.youtube.com/watch?v=6mtZqCf-m_M&feature=youtu.be&t=3m6s
Eikö se aina ole mennyt niin ettei asiakas saa viimeisintä kehitysversiota... Mielenkiintoista olisi kyllä tietää mitä niissä moottorisopimuksissa lukee.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Postataan nyt tännekin ensikuva tämän vuoden autosta mallinimeltään FW37:

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ponttoonit ei ole niin möhkäleet kuin ennen. Aika paljon on viime vuotisen Mersun näköä, toivottavasti saavat aerossa heitä kiinni. Hyvällä näyttää, vaikka nokka on edelleen ruma.
 
Ylös