WRC-autojen jutustelu

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo. Oktaavi oli suunnilleen parasta WRC:ta siinä kuin Citroen BX4TC oli B-ryhmän huippua. Noin oikeesti 2020 mallinen Yaris tai sit VW Polo R olivat päättyneen WRC aikakauden parasta antia.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
218
Eipä siinä mennä tuloslista edellä, vaan tunteella. Konttialuksen kokoinen Octavia meni varsinkin asvaltilla kylki edellä ja se oli mannaa silmille.

Mitä muuten ajattelette WRC:ksi nimettyjen autojen jäämisestä historiaan?

WRC:tä on hoettu yli 25 vuotta. World Rally Carit tulivat 1997, mutta jo sitä ennen World Rally Championshipistä puhuttiin lyhenteellä WRC. Mm. 1996 tuore MM-voittaja Colin McRae ajoi rekisteritunnuksella "N 1 WRC".

Onko WRC-autojen nimen heivaaminen markkinoin kannalta katastrofi, vai terve, uusi alku hybridiautoille?
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
olikos tuossa joku idea että WRC autot pohjautuivat jotenkin normiautoihin kun taas Rally1 on ns. silhuetti eli putkirunkoinen?
B-ryhmän lopusta Rally1 alkuun -väli olisi WRC-kalustoa? Toki B-ryhmäläisetkin tietysti pohjautuivat joskin luokitusmäärät oli aika pienet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki
B-ryhmän lopusta Rally1 alkuun -väli olisi WRC-kalustoa? Toki B-ryhmäläisetkin tietysti pohjautuivat joskin luokitusmäärät oli aika pienet.
Ei ei, WRC (vuodesta 1997) oli eräänlainen rakennussarja, jolla voitiin lisätä turbo, neliveto ja aeroa tavalliseen autoon. A-ryhmäläistä taas piti valmistaa 2500(?) kpl nelivedolla ja turbolla jne. Vuodesta 2011 lähtien WRC-autot pohjautui S2000-autoihin, lisätyllä turbolla ja aerolla.

Rally1 pitää myös olla tunnistettavissa katuautoksi, mutta sitä ei tarvitse muokata tehtaalta tulleesta aihiosta kuten vielä viime vuoden WRC:t.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3335
Sijainti
Lahti
Aiemmin on jo jutustelut ryhmistä A, B ja N, nyt otetaan WRC, joka juuri jäi historiaan.

Alustuksena Dirtfishin lukijaäänestys, jonka mukaan Skoda Octavia on maailman paras WRC-auto (äänestys oli anonyymi ja siihen saattoi äänestää niin monta kertaa kuin halusi)

https://dirtfish.com/rally/wrc/your-favorite-world-rally-car-1-skoda-octavia-wrc/
Että Skoda Octavia maailman paras WRC-auto? Taisi olla kohtuullisen monta anonyymia tsekkiäänestäjää:)
 

Tuplaysi

Raatelevanorsu
Liittynyt
27.7.2019
Viestit
42
En tiedä miten äänestetty, mutta komein Skoda ikinä!
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
En tiedä miten äänestetty, mutta komein Skoda ikinä!
No ei ole.


Not all of the Group B cars were the all-wheel-drive, turbocharged beasts that became stuff of legends. In their shadows lived, smaller, lighter and much less powerful cars of the lesser Group B classes, like B/9. ŠKODA 130 LR was one of them. And on one occasion, it managed to slay the giants and come out on top, miraculously.

As it turned out, a lot. With feather weight of around 700 kg, a rear-engine, rear-drive layout that brought great traction even without heavy and cumbersome 4×4 system, and, last but not least, admirable reliability, the 130 LR was surprisingly competitive. Even on big European rallies, it often came in top 10. And here, with muddy tracks and technical malfunctions troubling the competition, it was its unique chance to shine. (ref)

skoda_130_lr_hall-1920x1357.jpg
04_skoda_130_lr-1920x1281.jpg
 
Viimeksi muokattu:

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Että Skoda Octavia maailman paras WRC-auto? Taisi olla kohtuullisen monta anonyymia tsekkiäänestäjää:)
Tai sitten Gardemeister on käynyt äänestelemässä 😉
Octavia WRC:n ja Gardemeisterin yhteiseen historiaan mahtuu paljon hienoja muistoja, joista päällimmäisinä Gardemeisterille on jäänyt mieleen Ruotsin ja Argentiinan MM-rallit vuonna 2003.

– Tykkäsin autosta kovasti, vaikkei se nopein ollutkaan. Mutta se oli erittäin looginen ajaa ja käyttäytyi kuten halusin, Gardemeister muistelee.
https://www.rallit.fi/toni-gardemeister-tekee-paluun-erikoiskokeille-skodan-wrc-autolla/
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
313
Myös tuon LR:n edeltäjä, 4 ryhmän 110 R oli aikanaan aika kova peli.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3335
Sijainti
Lahti
Vaikkei Octaviaa minään maailman seitsemäntenä ihmeenä pidettykään, ja silmällä katsoenkin sen liikehdintä rallitiellä oli jokseenkin möhkömäistä, niin jotenkin mua on aina himottanut päästä juurikin Svoboda Octaviaa kurittamaan. Mikähän siinäkin?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9341
Sijainti
Helsinki
Kun WRC-autot tulivat 1997, niin samalla siirryttiin F1:stä tuttuun pistejärjestelmään eli 10-6-4-3-2-1 kuudelle parhaalle. Tämän jälkeiset pistejärjestelmäuudistukset ovat kulkeneet käsi kädessä F1:n kanssa. Muutoksina Power Stagen pisteet.

B-ryhmän ja A-Ryhmän aikana kymmenen parasta sai pisteitä kuten nykyään, mutta kaava oli 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15781
Sijainti
Tampereen lenkki
Dirtfishin podcastissa on George Donaldsonilta herkullinen tarina 20 vuoden takaa. Subaru yritti palkata Sebastien Loebia kaudeksi 2004. Hänelle oli tehty sopimus 2+1 vuodeksi. Loeb katsoi sopimusta ja kysyi oliko seitsennumeroinen palkkasumma kahdelta vai kolmelta vuodelta. "Ei, se on vuosittainen palkka" vastasi Subaru-pomo. Loebin ilme paljasti, että Citroen oli maksanut hänelle paljon huonommin. Lopulta sitten Loeb oli mennyt takaisin Citroenille kertomaan mitä Subaru tarjoaa, ja saanut Citroenilta saman rahasumman.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5076
Sijainti
Parc Fermé
Mielenkiintoinen ajatusleikki olisi kyllä se et mitä Loeb oisi saanut Subarulla aikaan, olisiko miehellä niin paljoa mestaruuksia ja voittoja.

Subarulle olisi ollut kyllä mitä todennäköisin jackpot, kun miettii et 04-05 ajeli Solbergin aisaparina niinkin kovia miehiä kuin Hirvonen, Sarrazin, Atkinson
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2003
Eikös Malcolmillakin ollut jossain kohtaa Loebille valmiiksi muotoiltu paperi allekirjoitettavaksi?
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
313
Vaikka tuon verottaisikin Suomeen, niin kivityksen kanssa olisikin sitten omat hankaluutensa. Kuulemani mukaan FIA speksit ja TrafiComin vastimukset eivät monin paikoin kättele.
 
Ylös