WRC-kausi 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Otetaas tästä taas uusi alku rönsylle

Menee kyllä ensi kauden kuljettajaruletti aika mielenkiintoiseksi. Veikkaan kyllä Kris Meeken ralliuran olevan ohi. Tuskin kukaan muukaan talli häntä huolii. Wilsonia voisi toki houkuttaa voittoihin kykenevä brittikuski M-Sportin autoon, mutta siinä tallissa jos missä ollaan tarkkana budjetin ylittävien autonromuttajien kanssa. Meeke voisi hyvinkin siirtyä rallicrossiin tai johonkin muuhun autourheilusarjaan. Latvalallakin taitaa olla viimeinen kausi menossa WRC-tehdaskuljettajana. Ei taida Toyota-sopimus enää jatkua ja sama juttu kuin Meekellä, ettei muita talleja kiinnosta Latvalaa palkata. Jollei sitten Citroen? Mutta varmasti J-M vielä jatkaa tavalla tai toisella rallin parissa. Voi olla Paddoninkin WRC-ura tämän kauden jälkeen ohi. Jos Skoda suunnittelee WRC-luokkaan siirtymistä, heillä on jo kaksi voittajatason kuskia tallissa, joista kannattaa pitää kynsin hampain kiinni. Eli Tidemand ja Rovanperä. Voi olla että heilläkin olisi halua jäädä talliin odottamaan WRC-Skodan tulemista. Suninen on varmasti ensi vuonna täyden sarjan kuski. Talli voisi hyvinkin olla Toyota tai Paddonin/Sordon tilalle Hyundaille. Laitetaan vielä veikkaus ensi kauden kuljettajista:

Toyota: Tänak, Lappi, Suninen
Hyundai: Neuville, Mikkelsen, Sordo
M-Sport: Ogier, Evans, Tidemand
Citroen: Breen, Östberg, Paddon
No, itse en ehkä olisi valmis vielä hyllyttämään Latvalaa kokonaan, vaikka toki jos se Iltalehden tieto miehen palkasta pitää paikkansa niin sillä rahalla saisi vaikka koko tallille paremmin ajavat vähempipalkkaiset kuskit. Tuntuisi myös vähän hurjalta että Toyotalla olisi sekä Lappi että Suninen, jotka ovat kuitenkin suhteellisen kokemattomia kavereita.

Lisään vielä saman minkä postasin johonkin muuallekin, että tietääkseni varmoja tallipaikkoja ensi vuodeksi ovat vain Tänak Toyotalla, Mikkelsen Hyundailla ja Rovanperä Skodalla. Muuten pakka voi mennä vaikka kokonaan uusiksi.

Latvalan ja Meeken lisäksi Paddonin osalta homma näyttää tällä hetkellä vähän huonolta. Kesän aikana varmaan käydään paljon neuvotteluja ja Paddonin kauden ohjelma on oikeastaan vasta alussa. Ei se Sordon kausikaan Monten jälkeen vielä hyvältä näyttänyt, mutta toki Paddonilla on paljon tekemistä jos meinaa saada yhtä paljon pisteitä kasaan. Samoin Mikkelseniä varmaan hävettää kun Sordolla on enemmän pisteitä vaikka jätti Ruotsin kokonaan väliin.

Yksi kysymys on myös että onko Toyotalla jo paineita saada japanilaiset lupauksensa auton rattiin. Katsutan Pirellien edesauttaman Ruotsin WRC2-voiton lisäksi ei ole oikein näyttöjä näkynyt.

Lisäksi huhuja on Kimi Räikkösen neuvotteluista Toyotan kanssa, toivottavasti jonkinlaisella sponssidiilillä. Entä saisiko Kris Meeke kasaan sponssibudjetin M-Sportin Fiestaan tai Toyotan vuokra-autoon?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielenkiintoiseksi menee... Itse olisin myös valmis liputtamaan Toyota-kolmikon Tänak-Lappi-Suninen puolesta, mikäli JM ei nyt tyyliin voita muutamaa seuraavaa kisaa putkeen. Päätökset tehdään yleensä kuitenkin jossain Jyväskylän-Saksan-kieppeillä, joten ihan hirveän monta kisaa ei Latvalalla ole enää armon aikaa, mikäli päätöksiä tehdään em. aikataulussa. Ja kyllähän Lappi on jo ensi kaudella suhteellisen kokenut kaveri pääluokankin puolella, eikä Suninenkaan kovin moneen kisaan ensimmäistä kertaa WRC-autolla menisi. Lisäksi, Toyotan filosofiana on ilmeisesti panostaa nuoriin, joten siinäkin mielessä tuo (Tänak-Lappi-Suninen) saattaisi olla hyvinkin mahdollinen kuvio. Se on tosiaan kysymysmerkki, että onko jo ensi kaudella "pakko" ajattaa japanilaista WRC-autossa? Mikäli on, niin se tehtäneen neljännen auton turvin, jottei merkkimestaruushaaveet karise siihen, että siellä Katsuta tai Arai harjoittelevat auton rikkomista.

Citroen on iso kysymysmerkki. Ovatko ylipäänsä mukana, ja jos ovat, niin millä koostumuksella? Se lienee selvää, että ensi kaudeksi heidän on PAKKO naarata uskottava ja riittävän ison profiilin ykköskuski, jotta projektilla on minkäänlaista uskottavuutta (jos meinaavat siis mukana olla). Käytännössä tämä jättää pöydälle kaksi tai ehkä kolme nimeä: Ogier, Neuville ja pienellä - tai vähän isommallakin - varauksella Latvala. Viimeksi mainittu saattaa tosin hyvinkin johtaa "Meeke revisted" tyyppiseen tilanteeseen, ja sitä Pierre Budarin terveys ei todennäköisesti kestäisi. Ja ovatko Ogier ja Neuville ylipäänsä kiinnostuneita liittymään ranskalaisleiriin? Raha tuskin on tässä yhtälössä se pienin tekijä. Mikäli joku edellämainituista sattuisi Citroenin haaviin jäämään, niin siinä tapauksessa kakkos- ja kolmosautot voisi huoletta antaa Breenin ja Östbergin ajettavaksi.

Sen lisäksi, että Mikkelseniä toivottavasti hävettää, niin myös Hyundain toimistolla todennäköisesti kiroillaan, että norjalaiselle tuli lyötyä kahden vuoden lappu käteen viime vuonna. Neuvillestä ei tietenkään yksikään WRC-talli olisi tällä hetkellä valmis vapaaehtoisesti luopumaan, eikä Hyundailla tästä varmaan suurta pelkoa olekaan, mikäli Citroen ei satu jostain pöytälaatikosta kaivamaan sellaista rahasummaa, jolla belgialaisen olisi ikään kuin pakko vaihtaa maisemaa. Jos Paddon jatkaa samalla tavalla kuin tähän saakka tällä uudella WRC-autolla, niin ensi vuoden ajopaikkaa ei tarvitse sen suuremmin jännittää. Sellaista ei tule. Uudelleensyttynyt Sordo tuntuisi juuri tällä hetkellä itsestään selvältä valinnalta ensi vuodeksi kolmosautoon.

Fordin/M-Sportin tilanne riippuu yllätys yllätys täysin siitä, mitä Ogier tekee. Löytyykö Wilsonilta pinkkaa pitää mestari tallissa vielä kolmannenkin kauden? Mikäli Ogier jostain syystä lähtisi (oletettavasti Citroenille, jos jonnekin), avaisiko tämä mahdollisesti paikan Toyotan kukaties hylkäämäksi tulevalle Latvalalle? Evans jatkanee, mikäli Portugalissa nähty vauhti pitää loppukauden. Ja mikäli Suninen ei Toyotalle päädykään, ei Wilsonilla varmaan ole erityistä tarvetta häntä myöskään korvata.

Jos veikata pitäisi:

Toyota: Tänak-Lappi-Suninen, Arai/Katsuta/Räikkönen valikoiduissa kisoissa ns. viihdeautolla
Citroen: Ogier-Breen-Östberg
Hyundai: Neuville-Mikkelsen-Sordo, Huttunen kokeilee WRC-vauhtia neljännellä autolla 1-3 kisassa
Ford/M-Sport: Latvala-Evans-vaihtuva maksukykyinen kolmoskuski mallia Paddon/Bouffier/kenties jopa Meeke (vaikka kovasti toivoisinkin tuon paikan menevän Tidemandille)
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Tällä hetkellä nähdäkseni jokainen tiimi tuskailee enemmän tai vähemmän faktan kanssa, kuka pitäisi kärkikuljettajien lisäksi hommata kokoonpanoon. Citroen ja Ford itse asiassa joutuvat tuskailemaan vähintään kahden kuljettajan homaamista. Ford haluaa varmasti pitää Ogierin. Hyundailla on sopimus Mikkelsenin kanssa ja Neuvillesta ei varmasti haluta eroon. Toyotalla jatkanee Tänakin lisäksi myös Lappi. Citroenin pakka sen sijaan on totaalisen levällään, Breenistä ei ole ainakaan ykköskuljettajaksi. Tällä hetkellä pitää odottaa Ogierin ja Neuvillen liikkeitä ennen kuin voidaan spekuloida näiden "ynnä muiden" tulevaisuudella (ynnä muihin lasken siis muut kuin Ogier, Neuville ja Tänak).

Eihän nuo Latvalan viime aikaiset näytöt hyviä ole, mutta edelleenkin sarjassa on tällä hetkellä paljon epävarmoja kuljettajia Jari-Matin lisäksi: Evans, Paddon, Meeke, Breen, Sordo tai Östberg eivät ole merkittävästi parempia kuljettajia myöskään. Näiden lisäksi Mikkelsen on kiinnitetty ensi kaudeksi Hyundaille. Suninen on lupaava, mutta ei hänenkään voida odottaa yltävän säännöllisesti huippusuorituksiin välttämättä vielä ensi kaudellakaan. Mitä pidemmälle Neuvillen ja Ogierin sopimuskuviot lykkääntyvät, sitä enemmän näillä ynnä muilla on aikaa antaa näyttöjä. Jos nyt vaikka Breen tai Evans tai ihan kuka tahansa muu vetäisi yhtäkkiä kolme podiumia putkeen niin sillä pääsisi nopeasti etulyöntiasemaan ensi kautta ajatellen. Esim. Sordo on tuossa mielessä aika vahvoilla viime aikaisten tulosten perusteella. Mielestäni Dani voisi itsea asiassa tuon tasaisen junnaamisen ansiosta olla hyvä kolmoskuski mihin tahansa tiimiin ainakin vielä yhdeksi kaudeksi. Ainoat rallit joissa Danilta ei oikein voi odottaa mitään ovat Ruotsi, Suomi, Wales ja ehkä Australia. Tuo DC:n hahmotelma Huttusesta voisi olla ihan hyvä Hyundaille.

Yhdenkään tiimin ei kuitenkaan pitäisi liikaa kiirehtiä näiden kakkos tai kolmoskuskien kanssa, vaan se keihäänkärki pitää kiinnittää ensin. WRC:n ulkopuolelta ei ole mitään tunkua luvassa kuljettajamarkkinoille, sillä ainoa jolla voisi jotain palaa olla johonkin tiimiin ilman helkkarinmoista rahasäkkiä on Tidemand. Jos Skodan paluu vuodeksi 2020 vahvistetaan, saattaa ruotsalainen jäädä vielä ensi kaudeksi kruisailemaan WRC2-luokkaa. Silloin olisi taas yksi potentiaalinen vaihtoehto vähemmän nykyisille tiimeille.
 
Viimeksi muokattu:

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Dani Sordo antoi viime viikolla haastattelun espanjalaiselle Marcalle. Sordo voisi kuulemma jatkaa WRC:ssä nykyisen kaltaisella ohjelmalla vielä vaikka kymmenen vuotta, mutta hän ei näe itseään ajamassa enää täyttä sarjaa. On erittäin tyytyväinen nykyohjelmaan. Tänä vuonna hän olisi valittujen kisojen lisäksi halunnut ajaa myös Sardinian ja Turkin. Suomesta hän ei yllättäen pidä. Ensi kaudesta ei ole kuitenkaan mitään vielä sovittuna. Muuten haastattelussa ei mitään ihmeempiä ollut, mutta laitetaan nyt lievänä oftopikkina muutamia juttuja.

- sanoo ettei hänestä tule ikinä maailmanmestaria.
- autosta hän sanoi, että moottori ja pito ovat parantuneet, mutta asvaltilla auto aliohjaa liikaa ollen mutkissa kömpelö.
- uusvanha kartanlukija Carlos del Barrio on myös ollut mieluisa muutos. Yhteisymmärrys Marc Martin kanssa heikkeni loppua kohti.
- hän ei koe olleensa viime vuonna niin huono mitä väitettiin, mutta ei niin hyvä nyt kuin mitä sanotaan. Ainoastaan tulokset ovat parempia nyt, mutta omasta mielestään hänellä oli jo viime vuonna hyvin vauhtia monissa kisoissa.

http://www.marca.com/motor/rallies/2018/05/23/5b059a84e5fdea9b0f8b456d.html
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/136396/hyundai-and-toyota-interested-in-signing-meeke

David Evans tietää, että Toyota ja Hyundai ovat kiinnostuneita Meekestä. Ihan niinkuin kaikki tallit halusivat Elfyn Evansin viime kauden lopussa :D

No, mielenkiintoinen on Alain Penassen kommentti edelliseen Sordon haastatteluun peilaten:

"We have Dani and Hayden on limited programmes and if you offered another year of seven rallies against a full programme with Citroen, they would probably be quite interested in that.

"I don't think those guys will be happy to share a car again."
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Luulen että Arai tulee ajamaan joitain kisoja ainakin WRC:llä koska Lehtinen tuskin lähtee enää huvikseen katselemaan MM-ralleja R5:n kyydistä... Tuskin kuitenkaan koko sarjaa vielä mutta ehkä Tojota tuo neljännen auton sekalaisiin kisoihin...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.autosport.com/wrc/news/136396/hyundai-and-toyota-interested-in-signing-meeke

David Evans tietää, että Toyota ja Hyundai ovat kiinnostuneita Meekestä.
Minkä ihmeen takia Toyota haluaisi Meeken? Mutta Hyundai... Neuville-Meeke-Mikkelsen? Ei se nyt heikoimmaista päästä olisi tuo trio (tosin kaikki koostumukset, joissa iki-inhokkini Mikkelsen vaikuttaa, ovat huonoja).

Mutta jos tässä oikein villinpuoleiseen tuolileikkiin heittäytyy, niin eiköhän laiteta sitten Citikalle Loeb-Sordo-Paddon. Jos Budar, Jackson ja Tavaras (tai ketkä ikinä siellä päätöksentekohetkellä pöydässä istuukaan) ovat tulleet johtopäätökseen, että ainoa tapa palata menestyksen tielle on värvätä Seb I ja tämän uskollinen aseenkantaja Sordo takaisin tiimiin. What could possibly go wrong...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Meeke täyttää ensi vuonna 40 ja kun suoritukset ovat olleet mitä ovat niin en kyllä näe miehelle enää mitään käyttöä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta Meeken hyllytys oli osa suunnitelmaa, jossa on tavoitteena saada talliin jompi kumpi Seb koko kaudeksi. Pari viikkoa sittenhän jo ilmoitettiin, ettei Loebia oteta ensi vuonna enää ajamaan yksittäisiä ralleja, vaan koko kausi tai ei mitään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Tuota teoriaa vastaan puhuu mielestäni se, ettei Meekellä edes ollut sopimusta ensi kaudesta, eikä hänen suorituksillaan tarvitse kenenkään oikean huippukuskin tuntea oloaan uhatuksi. Eihän Loebillakaan ollut edes noin puolikylmiltään hirveästi vaikeuksia vastata Meeken vauhtiin. Hän vain teki liikaa romua ja se suututti jonkun ison pomon Citroënin päämajassa.

Parempien vaihtoehtojen puutteessa Meekestä voisi olla sellaiseksi puolikkaan auton kuskiksi, jollaista Hyundai on Citroënin ohella ajattanut tälläkin kaudella. Jos hän edelleen romuttaa autoja, niin sitten hänet olisi myös helppo laittaa sivuun ja antaa enempi vetovastuuta "toiselle puolikkaalle". Olisiko hänestä sitten tukemaan Dani Sordoa kolmoskuskin roolissa? Oletettavasti Sordo kuitenkin jatkaa Hyundailla nykyisessä roolissaan.

Mitä tulee Jari-Mattiin, niin näkisin status quon olevan hänen puolellaan. Eivät hänen ajelunsa niin surkeita ole, että kuka tahansa keskikastin kuski voisi tulla tilalle ja tehdä parempaa tulosta. Siinä on aina riskinsä, jos toimivaa tiimiä lähtee tekemään "paremmaksi".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Citroenin osalta: noiden ennalta annettujen Sebin tavoittelua koskevien haastattelujen lisäksi mietin että tallissa on nyt selvä ykköskuskin paikka auki. Jos Meeke olisi jatkanut kauden loppuun, olisi voinut olettaa että hän jatkaa ensi kaudellekin. Ei jää ainakaan sitten epäselväksi kenen odotetaan ajavan mestaruudesta. Lisäksi tallihan säästää budjettia korjauskustannuksissa paremman kuskin palkan verran. :D

Olisikohan ihan hullu ajatus että Paddon lähtisi Citroenille, Sordo jatkaisi osittaisena kuskina ja hänen tilallaan Ruotsissa, Suomessa ja jossain muualla ajaisikin Huttunen?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisikohan ihan hullu ajatus että Paddon lähtisi Citroenille, Sordo jatkaisi osittaisena kuskina ja hänen tilallaan Ruotsissa, Suomessa ja jossain muualla ajaisikin Huttunen?
Riippuu varmaan paljon Paddonin otteista loppukauden aikana. Nythän Haydenin kausi vasta kunnolla oikeastaan alkaa. Jos suoritusvarmuus jatkuu nyt nähdyn kaltaisena, niin veikkaisin ettei Citikalla olla mitenkään erityisen kiinnostuneita Paddonin palveluksista. Kyllä Huttuselle varmaan muutamaa WRC-kisaa ensi kaudelle sovitellaan, mutta olisikohan ihan kolmosautossa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Riippuu varmaan paljon Paddonin otteista loppukauden aikana. Nythän Haydenin kausi vasta kunnolla oikeastaan alkaa. Jos suoritusvarmuus jatkuu nyt nähdyn kaltaisena, niin veikkaisin ettei Citikalla olla mitenkään erityisen kiinnostuneita Paddonin palveluksista. Kyllä Huttuselle varmaan muutamaa WRC-kisaa ensi kaudelle sovitellaan, mutta olisikohan ihan kolmosautossa?
Toki spekuloin asiaa sen kannalta että Hyundai tarjoaisi Paddonille ensi vuodeksi puolikasta kautta ja Citroen kokonaista. Toki jos otteet jatkuu tällaisina niin voi olla ettei jatkoa ole missään tallissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Vaikka en ole mikään vanhojen kuskien takaisin raahamisen fani, niin kyllähän Loeb on juuri sitä mitä Citroen nyt tarvitsee. Varma ykköskuski, joka tietää mitä autolle pitää tehdä ja mihin suuntaan sitä lähdetään kehittämään. Toki jos saavat houkuteltua Ogierin niin vielä parempi, mutta jotenkin tuntuu että Ogier ei enää tuohon projektiin lähde.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5223
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vaikka en ole mikään vanhojen kuskien takaisin raahamisen fani, niin kyllähän Loeb on juuri sitä mitä Citroen nyt tarvitsee. Varma ykköskuski, joka tietää mitä autolle pitää tehdä ja mihin suuntaan sitä lähdetään kehittämään.
Itsekin uskon Loebillä hänen niin halutessaan olevan vielä kosolti annettavaa lajille, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että suuruuden päivinään todellinen varmuuden perikuva on neljässä (?) viimeisimmässä MM-startissaan sortunut jossain vaiheessa kilpailua ajovirheeseen. Sattumaa? Kenties, vai ovatko ikävuodet tehneet sen, että sen viimeisen sadasosan per km saavuttamiseksi joudutaan ylittämään raja, jota mestaruusvuosina ei tarvinnut...?
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Itsekin uskon Loebillä hänen niin halutessaan olevan vielä kosolti annettavaa lajille, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että suuruuden päivinään todellinen varmuuden perikuva on neljässä (?) viimeisimmässä MM-startissaan sortunut jossain vaiheessa kilpailua ajovirheeseen. Sattumaa? Kenties, vai ovatko ikävuodet tehneet sen, että sen viimeisen sadasosan per km saavuttamiseksi joudutaan ylittämään raja, jota mestaruusvuosina ei tarvinnut...?
Se voi olla. Hyvin se kyllä rallicrossissa pärjää, mutta ralli on ihan eri maailma.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Näkisin, että Toyotalla ensi kaudella Tänak, Räikkönen, Arai... Oho... Tänak, Lappi ja Suninen, tai Latvala.
Latvalan toinen vaihtoehto on m-sport.

Meeke putoaa varmasti pois.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Itsekin uskon Loebillä hänen niin halutessaan olevan vielä kosolti annettavaa lajille, mutta samaan hengenvetoon on todettava, että suuruuden päivinään todellinen varmuuden perikuva on neljässä (?) viimeisimmässä MM-startissaan sortunut jossain vaiheessa kilpailua ajovirheeseen. Sattumaa? Kenties, vai ovatko ikävuodet tehneet sen, että sen viimeisen sadasosan per km saavuttamiseksi joudutaan ylittämään raja, jota mestaruusvuosina ei tarvinnut...?
Ja kyllähän Löppönen hyötyi huippuvuosinaan myös siitä että koko Citikan toiminta oli käytännössä rakennettu hänen ympärilleen, ja auto oli varmasti tasan tarkkaan sellainen kuin hän halusi sen olevan. Nyt hän on keikkakuskina "tavan kuolevainen" eli joutuu tulemaan toimeen muiden mieltymysten perusteella rakennettuun kalustoon jota pystyy toki hienosäätämään mieleisekseen, mutta silti tilanne on aika erilainen kuin mitä se oli hänen aktiiviaikoinaan. Varmasti vaikuttaa ajamiseen tällainenkin. Ja kun vaikuttaa että Citroenin tämänhetkinen auto ei ole aivan muiden tasolla niin sekin ehkä aiheuttaa pientä yliyrittämistä, kun taas silloin Citikan suuruuden aikoina Loebilla oli aina huippuluokan auto käsissä.

Vaikeahko tilanne on Citroenilla. Uskottava ykköskuski pitäisi saada, mutta sellaista takuuvarmaa kaveria ei välttämättä ole saatavilla. Loebista varmasti olisi iso apu auton kehittämisessä mutta onko Loeb legendastatuksestaan huolimatta enää nykyisin sellainen kuski jonka varaan voi tallia lähteä rakentamaan? Ogier ja Neuville tällaisia olisi mutta eivät kovin helposti irroitettavissa nykyisistä talleistaan, ja loput kuljettajista on joko nuoria ja kokemattomia tai sitten vähän samanlaisia epävarman kuljettajan maineessa olevia kuin Meeke. Ja ranskankielisyyskin näytellee tässä vielä jonkinlaista osaa? Että se Loeb saattaisi kuitenkin olla se varmin arpa?

Sinänsä jännä tilanne on MM-sarjassa kuljettajien osalta muutenkin, että sellaisia ajoittain väläytelleitä kuljettajia on vaikka miten paljon mutta takuuvarmat tekijämiehet ovat melko vähissä. Mikkelsen on ollut minusta Hyundailla valtava pettymys, Paddon suorastaan katastrofi sen jälkeen kun siirryttiin näihin uusiin autoihin ja ihmeenä pidän jos kukaan häntä palkkaa. Latvala alkaa olla nähty mutta kokemus ja hyvä viime kausi paineettomassa tilanteessa saattaa vielä houkutella jotakin tallia kokeilemaan jos Toyota miehen hylkää. Breenistä ja Evansista en oikein vielä osaa sanoa mille tasolle he lopulta yltävät kun taso on minusta heitellyt aika paljon. Sordo on takuuvarma kaveri kakkos-kolmosautoihin mutta ei yhdellekään tallille sellainen kuljettaja jonka varaan voisi mitään rakentaa. Ösberg alkaa minusta olla nähty. Suomalaisista Lappi ja Suninen on todella potentiaalisia ja jännä nähdä joko Rovanperä saa ensi kaudella laajempaa ohjelmaa WRC-autolla. Aivan huikea potentiaali mutta toisaalta liika kiirehtiminenkään ei välttämättä ole hyvä asia jos kuljettaja ei vielä ole valmis. Tidemandille alkaisin jo suoda näytönpaikkaa WRC-auton ratissa koska näytöt Skodalla alkaa olla kyllä annettu ja ne on vahvat.
 
Ylös