WRC-kausi 2020

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1074
Okei, nyt on vähän aikaista ehkä vielä alkaa spekuloimaan kautta 2020, mutta mietin tässä että ensi kauden kuljettajaneuvotteluista voi tulla varsin mielenkiintoiset. Luulen, että muutoksia nähdään monenkin tallin kokoonpanoissa. Liian aikaista veikkailla mitään, mutta luulen että Citikka säilyttää nykyiset kuskinsa ja taisi molemmilla olla kaksivuotinen sopimuskin.
Hyundailla sen sijaan voi tulla isojakin muutoksia. Neuville tuskin on mihinkään lähdössä, mutta veikkaan että Mikkelsenin ajot alkaa WRC:ssä olla ajettu. Vaihtoehtoja voi olla R5 tai vaikka Rallicrossin pariin siirtyminen. Miksei myös M-Sport. Mutta Hyundai tuskin enää tarjoaa uutta sopparia. Loeb on varmaan vähän pettynyt, ettei ajo Hyundailla olekaan luistanut samaan tapaan kuin Citroenilla. En usko, että hänellä on enää nälkää ajella ensi kaudella ja sama saattaa olla Sordonkin tilanne. Toyota-Tänak-liitto varmasti jatkuu ensi kaudellakin, mutta olen aika vakuuttunut, että nyt on Jari-Matin ura WRC-tasolla ohi. Ainut mahdollisuus olisi joku Sordon tapainen keikkakuski Hyundailla, joka ajaa muutaman vahvan sorakisan, kuten Jyväskylä ja Wales. Meeke on vielä kysymysmerkki. Jos ajaa yhtä vahvasti kuin alkukausi lähti käyntiin, voi hyvinkin saada vielä uuden kauden Toyotalla tai esim. M-Sportilla. Mutta vain jos tekee tasaista jälkeä, muutaman podium-sijan napsien.
M-Sport janoaa varmasti nyt voittavia kuljettajia tiimiinsä. Suninen ja Evans voi hyvinkin jatkaa molemmat, jos tämä kausi onnistuu, mutta on sinne muitakin kuskeja tyrkyllä. Etenkin niitä, jotka tuovat rahaa mukanaan. Luulen, että Suninen on jo nyt vakuuttanut nopeudellaan, että jos ei M-Sport häntä ensi kaudelle huoli, niin esim. Toyota tai Hyundai voisi hyvinkin olla kiinnostunut. Uusia tulokkaita on lähes varmuudella Rovanperä, mutta myös Huttusen saumat voi olla hyvät päästä johonkin tiimiin. En pitäisi mahdottomana, vaikka Paddon vielä nousisi sarjaan mukaan, ehkä M-Sportille. Sen sijaan Breenin ja Tidemandin mahdollisuuksiin en enää jaksa uskoa.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7073
On nyt kuitenkin vähän liian aikaista vielä. Katsotaan Korsika loppuun ja neljä seuraavaa sorakisaa, kesätauolla sitten alkanee neuvottelut.

Neuvillellahan on kolmen vuoden sopimus Hyundailla ja Ogierilla kahden vuoden sopimus Citroenilla, en tiedä onko muita sopimuksia vielä kaudelle 2020 olemassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4068
Sijainti
Event horizon
Ennen kauden alkuahan huhuiltiin että Huihailla tilanne on tulos tai ulos. Jos molemmat MM-tittelit karkaavat taas muille niin Korean päässä luultavasti vedetään tappokatkaisijasta ja lopetetaan rahan haaskaaminen WRC-touhuihin (jälleen kerran). Löppös-Sepon palkkauksen ideanahan oli valmistajien MM-tittelin varmistaminen ja mahdollisuuksien mukaan toiminta Neuvillen sekundanttina eli syömässä pisteitä pahimmilta kilpailijoilta. Neuville on kyllä MM-johdossa mutta kyennyt voittamaan vain kerran viidestä ja Löppös-Seppoa ei ole podiumilla vielä nähty ja niinpä toinen Seppo uhkaa voimakkaasti Neuvillen (ja Hyundain) mielenrauhaa.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2728
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
https://www.rallit.fi/kaksi-mm-rallia-liipaisimella-kalenteriluonnos-menossa-wrc-komissiolle/

Kalenteriluonnoksessa vuodelle 2020 Kenia ja Japani syrjäyttää Korsikan ja Saksan. Mahdollista on myös, että Uusi-Seelanti tulisi Australian tilalle.
Hmm... eli assukisoja -1. Tai ehkä -½, jos Kataloniassa ajetaan 2020 pelkästään kestopäällysteellä. Fanina olisin mielummin treidannut Korsikan sijaan pois vaikka Sardinian, mutta perustelut Korsikan pudottamiselle on toki vahvat.

Tosin, hieman epäilyttää, miten Keniassa saadaan väkeä huoltoparkkiin ja pätkille...
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7073
Tosin, hieman epäilyttää, miten Keniassa saadaan väkeä huoltoparkkiin ja pätkille...
Olen käsittänyt, että siellä on aika aktiivinen ralliskene. Toki pätkiä varmaan ajetaan aika paljon yksityisillä mailla, joten katsomisalueet lienee tiukkaan rajattu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1074
https://www.rallit.fi/kaksi-mm-rallia-liipaisimella-kalenteriluonnos-menossa-wrc-komissiolle/

Kalenteriluonnoksessa vuodelle 2020 Kenia ja Japani syrjäyttää Korsikan ja Saksan. Mahdollista on myös, että Uusi-Seelanti tulisi Australian tilalle.
Ihan mielenkiintoiset vaihtoehdot on tulossa tilalle. Japani automaana kuuluu ehdottomasti sarjaan ja ainakin vuoden 2004 kisan perusteella on hienoja pätkiä. Kenia taas kuuluu vanhoihin klassikoihin ja tuo lisäväriä olosuhteiden puolesta. Molemmat ovat myös sijainniltaan hyviä, jos ideana on saada MM-sarjaa laajennettua mahdollisimman moneen maailmankolkkaan.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7073
Ihan mielenkiintoiset vaihtoehdot on tulossa tilalle. Japani automaana kuuluu ehdottomasti sarjaan ja ainakin vuoden 2004 kisan perusteella on hienoja pätkiä.
Mikäli oikein ymmärsin, ei tällä uudella Japanin asvalttikisalla ole mitään tekemistä 10 vuoden takaisen sorakisan kanssa. Jopa viime vuoden kandidaattikisaan nähden reitti vedetään aika lailla uusiksi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1074
Mikäli oikein ymmärsin, ei tällä uudella Japanin asvalttikisalla ole mitään tekemistä 10 vuoden takaisen sorakisan kanssa. Jopa viime vuoden kandidaattikisaan nähden reitti vedetään aika lailla uusiksi.
Aa,okei. Muistiin on vaan jäänyt ne 2004 hieman viidakkomaiset metsät ja kapeat mutaiset pätkät ja heti tuli sellainen mielikuva, kun alettiin puhua Japanin MM-rallista. Mutta hieno nähdä, minkälaista asvalttikisaa sieltä sitten pukkaa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1214
Fanina olisin mielummin treidannut Korsikan sijaan pois vaikka Sardinian, mutta perustelut Korsikan pudottamiselle on toki vahvat.
Mitä perusteluja korsikan pudottamiselle on esitetty? Laivaaminen ja yleisön puute on ainakin taidettu mainita entä muuta?

Tai onko jollain muistissa viime vuosilta, mitä perusteluja FIA on yleensäkin käyttänyt eri rallien pudottamisessa? Jonkun rallin taloudellinen tulos, turvallisuus, yms
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2728
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Mitä perusteluja korsikan pudottamiselle on esitetty? Laivaaminen ja yleisön puute on ainakin taidettu mainita entä muuta?
Se mitä itselle on julkisuudessa olleista spekulaatioista jäänyt mieleen, niin juuri nuo ovat ne tärkeimmät syyt. Tommi varsinkin oli kovin pettyneen oloinen kommenteissaan, kun huoltoparkissa taisi suurimman osan ajasta olla tyhjää ja hiljaista kuin Jokereiden KHL-peleissä konsanaan. Toki ehkä sekin painoi vaakakupissa, että Ranskalla on de facto kaksi kilpailua kalenterissa (Monte & Korsika).
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2728
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
Olen käsittänyt, että siellä on aika aktiivinen ralliskene. Toki pätkiä varmaan ajetaan aika paljon yksityisillä mailla, joten katsomisalueet lienee tiukkaan rajattu.
Epäilemättä. Ihan jo turvallisuussyistä pätkiä tuskin kovin paljon vedetään yksityisomisteisten maa-aluiden ulkopuolelle. Mutta järjestäjän kannalta tämä helpottanee tiettyjä asioita. Samoin kuin Japanin kisassa, siellä ei takuulla tule ongelmia yleisön sijoittumisen tai käyttäytymisen takia.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1074
Onkos kukaan seuraillut Kenian nykyralleja, minkä tyylisiä kisoja ovat? Taitaa olla niin, että mitään sellaista perinteistä Safari-rallia ei tulla enää näkemään, jossa ajellaan maratonpätkiä mutaliejussa seeprojen ja kirahvien keskellä ja aikaerot maalissa mitataan tunneissa. Varmaan jo turvallisuussyistä reitti joudutaan rajoittamaan lähinnä hyväkuntoisille savanniteille ja osittain asvaltille, jossa kaikki riskit niin yleisön, eläimien kuin luonnonolojenkin suhteen yritetään minimoida. Ja pätkät on pituudeltaan samaa luokkaa kuin muissakin MM-ralleissa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1074
Mitä perusteluja korsikan pudottamiselle on esitetty? Laivaaminen ja yleisön puute on ainakin taidettu mainita entä muuta?

Tai onko jollain muistissa viime vuosilta, mitä perusteluja FIA on yleensäkin käyttänyt eri rallien pudottamisessa? Jonkun rallin taloudellinen tulos, turvallisuus, yms
Korsikalla ainakin jokunen vuosi sitten tuli kritiikkiä myös reitin/aikataulun suhteen, kun pätkiä taidettiin ajaa vain 9. Kaikki oli pitkiä pätkiä ja ajeltiin "virka-aikaan" kolme per päivä. Tämä aikataulutus ei miellyttänyt oikein ketään. Eikä tuo hirveästi ole tainnut muuttua edelleenkään. Tänä vuonna taisi olla sentään 14 pätkää ja ajopäivien pituutta oli jo vähän saatu venytettyä järkevämmäksi.
Ja onhan Korsikan teiden turvallisuus ainakin aiemmin puhuttanut. Asvaltti on paikoitellen huonokuntoista, tiellä on välillä lehmiä, vuohia, lampaita, mutkaiset tiet vuoren rinteillä ja synkät tapahtumat kisan historiassa saattavat kaikki painaa vaakakupissa, kun turvallisuus on kuitenkin FIAlle tärkeimpiä kriteerejä, taloudellisten tekijöiden ohella.
 
Ylös