#XX Jolyon Palmer 2016

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jolyon Palmer (20.1.1991) toimii kaudella 2016 paluun tekevän Renaultin tehdastiimin toisena kilpakuljettajana kokeneen Pastor Maldonadon rinnalla. Palmer voitti GP2 mestaruuden neljännellä kaudellaan 2014. Nuorempana on ajanut yllätys yllätys mm. Formula Palmer Audi sarjaa. Toisen polven kuskeja, isä Jonathan, Palmer Audi sarjan perustaja, ajoi aikanaan ykkösissä kausilla 1983-1989.
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
416
Sijainti
Lievestuore
On kyllä mielenkiintoista nähdä,mihin tämä kaveri pystyy,jos onnistuu päihittämään Maldonadon,niin se olisi jo tosi hyvä suoritus,toki tolle paikalle olisi löytynyt vähän varmempiakin vaihtoehtoja (Magnussen),mutta ilmeisesti raha on puhunut,joka tapauksessa mielenkiintoinen kuskivalinta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4164
Täytyy toivoa, että Palmerin henkinen lukko aukesi tuolla GP2-mestaruuskaudellaan ja mies on kehittynyt nopeammaksi, sillä ainakaan sitä edeltäneet suoritukset eivät ole vakuuttavia. Mies on ajanut yhteensä seitsemän kautta Formula 2- ja GP2-sarjoissa tuloksenaan yksi mestaruus ja kakkossija.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13586
No jaa. Huonomminkin olisi voinut mennä.

Iloinen olen, että mies pääsi tosiaan lajiin mukaankin. Se sitten, että tapahtuiko kaikki liian myöhään on toinen juttu. Parhaimmillaan voi tulla samanlaiseksi ajoittain hyvinkin hyviä ajoja esittäväksi kuljettajaksi kuin isänsä Jonathan Palmer tai jopa paremmaksikin.

Isä-ukon ura kun tavallaan meni aikanaan pieleen jo liialliseen ajelujen kyselyyn Frank Williamsilta ja Patrick Headilta ja sitten parissa-kolmessa RAM:n ja Zakspeedillä vietettyyn vuoteen ja lopulta laskusuunnassa olevalla Tyrrelillä joskin vasta Tyrrelillä ilman jatkuvia teknisiä ongelmia pystyi Jolyonin isäukkokin oikeasti näyttämään osaamistaan ja olisi ansainnut parhaimmillaan tusinoittainkin pisteitä niillä ajoillaan kuin mitä esitti. Tai sai esitettyä kunnes tuli tekninen vika autoon tai hyvin harvoin myös oma ulosajo eteen.

Toki sitten uran lopussa oli vaatimattomampi ja joutui Satoru Nakajiman rahojen takia pois ja ei oikein kunnianhimo riittänyt Ayrton Sennan mahdollisen lajikiellon vapauttamaan paikkaan McLarenille. Toki testaajaksi pääsi, mutta sitten ei enää riittänyt ura eikä ikäkään enää parin menetetyn selvän mahdollisuusyrityksen jälkeen.

Toisaalta ne vuosien 1989-1991 McLarenin kisakuljettajan paikat olivat Jonathan Palmerilla aina kiinni Ayrton Sennan tilanteista ja kohuista niin Jean-Marie Balestren kuin myös Max Mosleyn kanssa.

Jolyonilla huonoimmillaan toki on karmea tilanne edessään, mutta parhaimmillaan voi olla monen viime aikoina tasoiltaan samankaltaisen, mutta silti eri kuljettajan kuten Sebastien Buemin, Jaime Alguersuarin, Jean-Eric Vergnen, Esteban Gutierrezin ja Bruno Sennan kanssa samanlaisilla linjoilla ajamisen suhteen ja näistä kolme viime mainittua olivat varsin keskittyneitä kuljettajia kaksinkamppailutilanteisiin ja yleensä heistä oli kisojen viimeisten vaiheiden nousijaksi, mutta jotka eivät olleet kuitenkaan erityisen hyviä kisan alkupään kuljettajia tai sitten oltiin huonon lähtöruudun takia aina ongelmissa.

Jolyon Palmerin osalta se jää vielä nähtäväksi sillä voisihan Palmer olla myös kisan alussa hyväkin kuljettaja tai sitten vaikka Jarno Trullin tai Giancarlo Fisichellan tyyliin hyvä aika-ajaja, mutta ei mitenkään erityisen hyvä kisaaja tai sitten hän olisi liian tasapäinen kisakuljettaja. Ja esimerkiksi Palmerin osalta voi olla sama ongelma edessään kuin Trullin, Fisichellan ja Heikki Kovalaisenkin lisäksi Jochen Massilla ja Mauro Baldilla oli, että otettiin liikaa hyviä lähtöjä ja saatettiin silti menettää kaikki muut asiat kisassa kuin kisassa. Mene ja tiedä vielä toistaiseksi.

Tuleva mahdollinen Renaultkin on mahdollisesti vielä omissa ongelmissaan ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Toistaiseksi kuljettajaan on suhtauduttu melko hyvin muutamissa maissa verrattuna esimerkiksi brittien omiin mittakaavoihin joissa valitettavasti vaikuttaa vieläkin isä-Jonathanin epäonnistuminen ainakin mitä vanhemmasta lajiseuraajasta on tuntunut olleen kysymys.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8850
En ollut hänen ajojaan livenä näkemässä, mutta Jonathan taisi olla aika kova tekijä katuradoilla. Viisi kertaa viiden parhaan joukossa ja näistä kaksi Monacossa, yksi Detroitissa ja yksi Adelaidessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13586
En ollut hänen ajojaan livenä näkemässä, mutta Jonathan taisi olla aika kova tekijä katuradoilla. Viisi kertaa viiden parhaan joukossa ja näistä kaksi Monacossa, yksi Detroitissa ja yksi Adelaidessa.
Oli yleensä erittäin hyvä katuradoilla, mutta osa noistakin sijoituksista johtui yleensä jonkun kisan selvästi kovemman tekijämiehen kuten Andrea de Cesariksen keskeytyksistä ja osittain myös paremmasta renkaiden säästön kyvystä ja yleensäkin säästäväisestä ajotavasta joskin poikkeuksena moneen muuhun säästäväiseen kuljettajaan verrattuna Jonathan oli kuitenkin hyökkäävämpi kuljettajana.
 
Ylös