yamaha perämoottorin tuning?

  • Viestiketjun aloittaja bernie
  • Aloituspäivämäärä

bernie

Guest
yamaha 60 hv.lyhytrikisessä 2-tahdissa on tasan yhtä paljon kuutioita ja yhtä monta sylinteriä(sama lohko)kuin vastaavissa ainakin 70 ja 90 hv.koneissa. olisiko täällä jotain näistä asioista tietävää henkilöä,joka osaisi vastata kuinka voisin ottaa 6kybäsestä vähän lisää heppoja ulos.onko kyse siis erilaisista kaasuttimista,vai? mitä operaatio maksaa,ja millaisia asioita olisi huomioitava(osien kestävyys?).
 

bernie

Guest
kyse on siis vuosimallia -84 olevasta yamahasta.ei ole autolube
 

jimt

Member
Liittynyt
12.6.2002
Viestit
11
Sijainti
-
Yamaha 60 hp 3 cyl ei o sama kuin 90
kannattaa hankkia 70,in läpät ja 70 ces kaasuttimet ja kansi
toimi varmasti ja kestää. mutta ei se mitään tykki tulee
 

jimt

Member
Liittynyt
12.6.2002
Viestit
11
Sijainti
-
Jos vaihdat pakoputkea pohjavääntö kärsi,
40 50??? täytyy aina käyttää semmoinen pakoputki joka on
suunniteltu tiettyyn pakoaukkoon aukioloaika eiks niin.
 

bernie

Guest
jaa.en voi hommata 70 heposta,kun on jo 60 hv.eli kysymykseen tulee lähinnä kaasarien vaihdon kautta haettava tehonlisäys -kö? paljonko maksaa,paljon tulee tehoa,entä miten paljon suurenee kulutus? mistä sais kyseiset kaasarit? ja,pitääkö nyt vaihtaa sitten pakoputki? ottakaa huomioon että tarvitsen myös alavääntöä=vene on argo- tyyppinen ja viidelle rekisteröity.

muuten,kestääkö 6kybäsen muut osat(vaihteisto tms.) mahdollista tehonlisäystä? kone on ymmärtääkseni 849 cc.
 

bernie

Guest
toinen kysymykseni koskee potkureita.kuinka syvällä noin niinku nyrkkisääntönä olisi ballistic-merkkisen teräspotkurin oltava toimiakseen parhaiten? joku sanoi,että koneen torpedon olisi oltava peräti veneen pohjan tasolla? eikai?
 

Måsen Pekka

New member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
4
Sijainti
sipoo
60mppisen viilaus on ihan piece of cake!
Suurennat kaasarit 70 CESsinmittoihin, vaihdat suuttimet, korotat pakoaukkoa (noin 1 mm), vaihdat putken ja reedläpät kannattaa
kanssa vaihtaa (Arwidson).
Välttämättä ei tarvite ostaa ainuttakaan
uutta osaa mikäli suunnilleen tietää
mitä puuhaa!
Kaasarin muutostyöt tekee tietääkseni
ainakin Bolaget Sipoossa, muutta niillä
on aika pitkä toimitusaika (yli 10 vuotta).
Osoite bo@laget.as tai Bolagetin johtaja
herra.raana@private.as
 

jimt

Member
Liittynyt
12.6.2002
Viestit
11
Sijainti
-
joo kannatta nosta pakoaukkoa 10 mm
sitten suurentaa kaasarit silleen että niiden
virtaus nopeus laskee niin paljon että joudut pistä paljon suurempi
suutin. Ja niin lyhyt pakoputki että tehoalue on siellä 7000 rpm nurkilla eikä jaksa mennä plaaniin enää. Kansi kannattaa laskea niin paljon että kone detonoi koko ajan
kunnon mopon viritys tekee terää. potkuri vielä kunnon cuppi moskalla.
 

bernie

Guest
jahas.no,enpä taida alkaan virittää 6kybästä.lähinnä kaipaisin vastauksia tuohon propellihommaan? millä korkeudella koneen olisi oltava jotta ballisti-tyyppinen 3-lapainen teräspotkuri ájattaisi nopeinta vauhtia 150 kilosta argo-yksirunkoista venettä? kone on siis yammu 60 hv.

täytyy vielä todeta,että tuo yamaha käy kuin sveitsiläinen kello.siitäkin huolimatta että ikää on 18 vuotta.loistava moottori,kun vertaa samanikäisiin evikoihin tai johnsoneihin.edes tämänpäivän moottoreihin.ainoa missä kai vähän häviää,on kulutus.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
M. A. Maunula:
Kysykää Pennasen Samilta; sillä on 5 maailmanmestaruutta ja pari maailmanennätystä 70:llä Jammulla.
Samia mieluummin kannattaisi ehkäpä kysäistä Pennasen Raimolta, koska käsittääkseni hän oli niiden koneiden tekijä. Todennäköisesti Samikin kyllä tietää kertoa jotain vinkkejä.

Bernie, periaatteessa voidaan sanoa, että mitä ylempänä kone on, sitä kovempaa vene kulkee. Kannattaa silti ottaa huomioon se, että jos kone on liian ylhäällä, se leikkaa kiinni, veneen ajettavuus häviää jne... Kyllä se torpedo voi olla jopa veneen pohjan tasolla, mutta itse pitäisin sitä vähän alempana siviiliveneessä. Mukavampi ajella.
 

bernie

Guest
ironista on se,että vanhalla vakiopotkurilla vene kulki päälle 40 solmua,sitten hommasin kalliin teräs-ballisticin ja kas,nopeus putosi 37 solmuun.ongelma on siinä,etten pysty nostamaan konetta enää senttiäkään,vaikka se on lyhyrikinen,sillä tällöin ottaisivat jo teleskoopin putket kiinni sen kolon ylälaitaan,johon kaikki putket koneesta menevät(ohjaus jne).vene on siis argo 16 ,yksirunkoinen.eikä ne keskolla tiedä yhtään mitä tehdä,vaikka itte suosittelivat kyseistä 3-lapaista ballisticia.kuulemma tuo lisää nopeutta.vääntö toki kasvoi huomattavasti potkurivaihdon myöstä.mitä tehdä?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
bernie:
ironista on se,että vanhalla vakiopotkurilla vene kulki päälle 40 solmua,sitten hommasin kalliin teräs-ballisticin ja kas,nopeus putosi 37 solmuun.ongelma on siinä,etten pysty nostamaan konetta enää senttiäkään,vaikka se on lyhyrikinen,sillä tällöin ottaisivat jo teleskoopin putket kiinni sen kolon ylälaitaan,johon kaikki putket koneesta menevät(ohjaus jne).vene on siis argo 16 ,yksirunkoinen.eikä ne keskolla tiedä yhtään mitä tehdä,vaikka itte suosittelivat kyseistä 3-lapaista ballisticia.kuulemma tuo lisää nopeutta.vääntö toki kasvoi huomattavasti potkurivaihdon myöstä.mitä tehdä?
Mikä nousu näissä sinun potkureissasi on?
 

bernie

Guest
vanhassa jammun mukana tulleessa valkoisessa 3-lapaisessa alumiinipotkurissa on luku 23K. ballisticin kulmasta en tiedä,mutta se on jyrkempi kuin toi entinen.se on siis 3-lapainen teräspotkuri.keskon ukot mietti kahden eri kokoisen ballisticin väliltä,ja valitsin pienemmän niistä.se mahtuu juuri ja juuri pyörimään kalanevään koskematta.päätelkääpä siitä sitten..heh..en tosiaan tiedä sen kulmaa
 

Måsen Pekka

New member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
4
Sijainti
sipoo
Jåå, mun kaveri Herra Raana saa kyllä kaikki
laitteet menee, eikä se ole riippuvainen jostai typeristä :mad: säännöistä jotka koskee noita vakio-"kilpa"veneitä, eikän ne miehet saa mitää vakiota enempää tehoo kun ei saa edes tehdä mitään! yuck
Zekatkaa Raanan tehot esim vakio 20 hv. YAMAHA koneessa yli 37 hv.! (Jarrupenkissä mitattu, jota useimmat kisa-veikot ei edes omista).
Raana muuten esintyy vain kyläkisoissa (täysin rehtiä meininkiä!) hänet tapaa myös :) jossakin vanhassa Kippari lehdessä, ehkä joku tietää missä?
 

bernie

Guest
otin yhteyttä mösjöö raanaan.hän suositteli 330 hv v8 mercruiserin asentamista veneeseeni.kyseinen moottori painaa lähes 3 kertaa yhtä paljon kuin vene,mutta se ei kuulema haittaa,kun hommat osaa.no,oli miten oli,mutta näin kai oli.osaisikio joku perämoottoreista tietoinen vastata edellä mainittuihin kysymyksiini koskien moottorin oikeaa korkeutta suhteessa potkuriin.
 

jimt

Member
Liittynyt
12.6.2002
Viestit
11
Sijainti
-
Noniin onks sun vanha potkuri on joku missä on lisätty kuppi jne
Ballistic ei ole mitään kisa potkuri vain se on vakio potkuria verrattuna
ohuempi, ne ballisticit mitä olen testanut niin ei kannattanut nosta konetta juuri yhtään mitään,
mutta potkuri on erittäin kevyen kulkuinen ,vähän vaikea sanoo kun en o nähnyt miten sun vene kulkee mutta jos potkuri alkaa suti niin nopeus myös laskee. Idea on että pitäis sada vene hyvään tasatasapainoon. Kannatais kokeilla cleaverilla muuttaa silloin joudut nosta konetta niin että potkuri akseli on pari cm pohjan yläpuolella.
Mitkä putket ottaa kiinni ?
 

jebweb

New member
Liittynyt
10.7.2002
Viestit
2
Sijainti
Vantaa
Ihmettelen potkuriasiassa että kukaan ei ole kysynyt mikä / millainen vene on kyseessä?
Kai veneen pohjakin vaikuttaa moottorin korkeuteen ja sen kulkuun. Eri pohjissa on eri nostetta mikä tekee sen että eri vauhdeissa vene nousee eri korkeuksiin mikä vaikuttaa moottorin korkeuteen. Vai mitä!?
 

Måsen Pekka

New member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
4
Sijainti
sipoo
bernie:
otin yhteyttä mösjöö raanaan.hän suositteli 330 hv v8 mercruiserin asentamista veneeseeni.kyseinen moottori painaa lähes 3 kertaa yhtä paljon kuin vene,mutta se ei kuulema haittaa,kun hommat osaa.no,oli miten oli,mutta näin kai oli.osaisikio joku perämoottoreista tietoinen vastata edellä mainittuihin kysymyksiini koskien moottorin oikeaa korkeutta suhteessa potkuriin.

Eeeii..! Ett sä mitää Herra RAANAlt ole kysyny, ei se tunne sua ollenkaan!, sitäpaitsi sä ett tuu saamaan sitä venhoas liikkeelle koska olet lähtenyt aivan väärältä pohjalta!
Ei sitä apua tältä palstalta löydy!
Sun täytyy itse kokeilla kaikki saatavilla olevat potkurit ja sen jälkeen tehdä itse paremmat! Niin Herra Raana on tehnyt (tai teettänyt)!
Toi v-8si juttu on iha hyvä idea kunhan saat tungettua sen YAMAHAsi koppasi alle!
Pikku vinkki myy toi Epilästä peräisin venho ja hommaa joku toimivampi, mikäli ett osaa ostaa tai valmistaa potkureita niitä saa sopivaan hintaan Lembit Aaslav-Kaasikilta jonka tapaat Hirvensalmen kisoissa 20-21.7.2002. Kerrot vain mitä haluat!
Hyvää kesää toivottaa
M. Pekka
 
Ylös