Yearly highlights

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ketjun tarkoituksena on paljastaa omat henkilökohtaiset suosikkitapahtumasi jokavuotisessa moottoriurheilukalenterissa - oli kyseessä sitten single seaterit, prätkät, urheilu-tai vakioautot, ralli tai mikä muu tahansa moottoreilla varustettu liiga. Tapahtuma voi olla osana jotain sarjaa, tai muuten vain erillisenä spektaakkelina - pääasia että se järjestetään vuosittain. Esimerkiksi Indianapolis 500, Daytona 500, Monacon GP, Monte Carlon ralli etc...

Eli mitä yksittäisiä tapahtumia odotat kieli pitkällä läpi vuoden, mitkä jäävät mieleesi, mitkä erottuvat joukosta, mitkä ovat juuri sinulle tärkeitä? Oikeita tai vääriä vastauksia ei ole.



Vicen kärki muodustuu tällä hetkellä näistä:

15) Macau GP
Kauden päättävä F3/WTCC -kombo tarjoaa vuosittain molempien liigojen parhaat palaat. Ratakin on niin pähkähullua syheröä legendaarisine kolaripaikkoineen, että eihän tästä voi kun tykätä.

14) Dakar Rally
Vihaan rallia genrenä noin yleisesti, mutta Dakar vain on juurtunut alitajuntaani. Afrikan maisemat ovat ehkä vaihtuneet Etelä-Amerikkaan, mutta rapaa ja hiekkaa siellä renkaiden alla edelleenkin pöllyää. Valtava osanottajalista ja tehdaskuskien mittelöä kärjessä, näin se moottoriurheiluvuosi pitää aloittaa.

13) Bathurst 1000km
The Great Race ei itse asiassa aina tuppaa olemaan niitä kauden viihdyttävimpiä, mutta aussien valtaisan riehakas build-up tapahtumaa kohti vain saa aina mukaansa - ja on se autojen luistelu vuorelta alaspäin vain niin kaunista. Pakkokatsonta joka syksy.

12) Spa 24h
Vielä jokin aika sitten tämä olisi löytynyt top5:sta, mutta GT1 & GT2:n raiskaus ja ulosheitto jättää kylmäksi - tilalle raahattu BoP-GT3 yksinään vain ei jaksa kiinnostaa. Siltikin, tapahtuma on säilyttänyt osan maagisuudestaan ja valehtelisin ellen sanoisi nauttineeni yön tunneista vielä tämänkin vuoden kisassa.

11) Gold Coast 600km
Lue täältä, miksi tapahtuma on noussut yhdeksi suosikeistani

10) Adelaide 500km
Henkilökohtainen lempparini V8 Supercarsien ihmeellisessä maailmassa, osaksi jo siksi että areenakin on suosikkini numero #1 katuradoista. Seinäkosketuksia, pomppuja shikaaneista, aivan valtava yleisö ja kunnon partyfiilis keskellä kevättalvea (aussien syksyä).

9) Daytona 24h
Grand-Amin kauden kohokohta on tietysti 24 tunnin ajot Daytonassa, ja parhaaseen mahdolliseen aikaan -> tammikuussa, kun kukaan muu ei halua ajaa kilpaa! Daytona prototyypit voivat jättää kankeudessaan vähän kylmiksi (ainakin vanhan DPG2-sukupolven osalta), mutta ison profiilin kuskit ja GT-taistot pitävät huolen viihteestä. Ja ne Nascar-tyyliset full course yellowit aina parin kierroksen välein :D

8) Long Beach GP
Vähän outo valinta ehkä kyllä, mutta yksi jokakeväisistä suosikeistani. IndyCarin katuratatapahtumista selvästi paras, ja ALMS:n lyhyt sprinttikisa on mukavaa vaihtelua muuhun kalenteriin nähden. Kahden edellisen päälle rykäistään vielä Toyota Celebrity Pro.

7) Australian GP
Joku saattaa ihmetellä mitä tämä tekee listassani (ja vielä näin korkealla), mutta enhän sitä kiistää voi. Adelaide oli ehkä parempi rata, mutta Albert Park osaa järjestää kunnon shown joka kerta. Jokainen lämppärikisa täytyy kaivaa esille ja GP on F1-kauden ainoa jota voin puhtaasti enää odottaa innolla (loput voikin sitten melkeinpä huoletta skipata jos ei sada).

6) Spa 1000km
Le Mansin virallinen kenraaliharjoitus on viime aikoina hieman kärsinyt radan yleisestä rappiotilasta uusine valtavine F1-asfaltointeineen ja sähkökatkoksineen, mutta ei se tapahtumalta mitään pois vie. Euroopassa ajettavien urheiluautokisojen ehdotonta kärkipäätä.

5) Laguna Seca ALMS
Mikä nostaa Lagunan mini-enduron näin korkealle listassa, ja ylitse muiden perus-ALMS viikonloppujen? No se pieni seikka, että se on viihdyttävyydeltään ollut tasoa "vuoden paras kisa" jo jonkin aikaa. Voittaja ratkaistaan lähes aina viimeisellä kierroksella, tai viimeisessä mutkassa.

4) Sebring 12h
Urheiluautokausi alkaa ehkä jo tammikuussa Dubailla ja Daytonalla, mutta kaikki tietävät että Sebring on se varsinainen startti vuodelle. Pomppuja ja vaarallisia tilanteita auringon painuessa horisonttiin Floridassa.

3) Petit Le Mans
Syksyn paras moottoriurheiltapahtuma on suosikkini myös ALMS:n kalenterissa, oli niitä vierailijoita Euroopasta tai sitten ei. Jos pitäisi maailmasta valita yksi rata ja tapahtuma jolla päättää kausi, niin se olisi Road Atlanta ja PLM.

2) Nurburgring 24h
24 tuntia maailman upeimmalla, vaativimmalla ja säältään oikuikkaammalla moottoriradalla, ja kahdensadan GT / vakioauton voimin? Kyllä kiitos! Osallistujien taso ja kilpailutilanteiden yleinen kiinnostavuus ei ehkä yllä sille samalle tasolle kuin naapuri-Ranskassa, mutta fiilistä on yhtä lailla. Lisäksi tuo fiilis tuppaa kisan loppusuoralla olemaan varsin hilpeä kun on RLM-porukan lailla valvonut sen vuorokauden putkeen, live timingia ja staattista streamkuvaa lähtösuorasta tuijottaen ;)

1) Le Mans 24h
Vuoden massiivisin, tärkein ja odotetuin spektaakkeli ei kaipaa enempää perusteluja.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Le Mans 24 Heuers tulee tottakai ykkösenä. Tuli seurattua melkein kokonaan tänäkin vuonna.

Täydennetään listaa sitten kun paremmin kerkee. Tuossa vicellähän niitä jo tulikin aika paljon erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
Tässä Kurskin kärki, vaikka ei kannata niin tarkkailla mikä kisa on milläkin sijalla.

1) Le Mans 24h
Vuoden tärkein, odotetuin ja odotetuin kilpailu joka ikinen vuosi.

2) Gold Coast 600km
v8 Supercars sarjan viihdyttävin kisa, kansainväliset kuljettajat mukana ja puitteet kunnossa aina niin kauniilla seudulla.

3) Pokka GT Summer Special (Suzuka)

Super GT sarjan kauden kohokohta, pitkä kisa ja sekään ei laimenna suosiotaan että tiimit eivät saa nykyään valita mukaan kolmatta kuljettajaa autokuntaansa.

4) Buenos Aires 200km
Vakioautojen vuoden kohokohta, tämä TC2000-sarjan kisa lähinnä sen takia kun kilpailuun osallistuu kansainvälisiä tähtiä WTCC:stä, kun heillä ei ole tarjota omaa kestävyyskisaa.

5) Monaco GP
Ehdottasti F1-sarjan vuoden odotetuin kisa, kunnon väriläiskä, viis ohituksista mutta siellä kaduilla on vain jotain maagista.

6) Potrero de los Funes Circuit 1h
FIA GT kauden kohokohta, vaikka viimeinen kilpailun onkin, hienot maisevat kattavat hienon kilpailun ja heidän kotimaan kuljettajia saa nähdä GT-auton ratissa

7) Sebring 12h

Kisa josta kaikki alkaa tavallaan, eli Daytona 24h:n jälkeen kiinostavin moottoriurheilutapahtuma. Pääsee heti kauden alkajaiseksi yöajon tunnelmaan.

8) Daytona 24H
Ainut kisa jonka katson Grand-Am sarjasta, ellei mukaan ole tullut uusia entisiä kiinnostavia F1-suhareita. Vaikka useat haukkavatkin näitä autoja, niin omasta mielestäni ne ovat hienoja kapistuksia ja saisi olla puolestani vaikka ameriikan paras sarja.

9) Dakar Rally
Rakastan aavikko/erämaaralleja mielinmäärin, hienoa katsoa kun kuskit ajavat tyyneillä ja hiekka vain pöllyää. Ainut huono puoli on se että tehdastiimejä liian vähän herättämään kunnollisia taisteluita ja liian vähän myös tähtikuljettajia.

10) Spa 24h
Tämä kisa on hiipunut siinä suhteessa kun sitä kisaa ei nykyään ajeta GT1-autoilla, mutta kyllä pienemmätkin GT autot sen tunnelman tuovat vaikka jotain siitä silti puuttuukin.

11) Petit Le Mans
loppukesän paras moottoriurheilukisa ylivoimasesti, mutta hieman on muutamina vuosina himmentänyt kisaa se että Euroopasta on ollut vähän osanottajia mukana.

12) Spa 1000km
On kilpailu jossa tulee se tunne mieleen että Le Mansin 24 tunnin osakilpailu on lähestymässä, legendaarinen rata ja yksi Prototyyppi/Gt autojen vuoden kohokohdista. Mielestäni saisi olla vaikka 12 tunnin kilpailu tämä.

13) Macau GP
Kauden päättävä WTCC osakilpailu, on legendaarinen osakilpailu ja vuosien mittaan olemme nähneet romurallia ja turva-auto jaksoja radalla mutta se ei silti petä sitä hyvää fiilistä sillä siellä käydään kuitenkin yleensä kovia kamppailuja ahtaissa paikoissa.

14) Corrida do Milhao (Interlagos)
Brasilian Stock Car luokan vuoden paras kisa, mukana kotimaalaisia ja kansainvälisiä tähtiä. Söheröisellä Interlagosin radalla nämä koppiautot saavat aikaan mielettömän hienon kisan.

15) Napa 200 Montreal
Nationwide sarjan kauden ainut kisa joka on pakko nähdä, olipa tai ei siellä mukana Villeneuve. Toki myös F1-sarjan Montrealin kisan nostan yhtä korkealle. Jos pari vuotta sitten oltaisiin tehty tämä kysely niin Corona Mexico 200 kisa olisi ollut Nascar sarjan mielenkiintoisin kisa koko vuonna.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Kyllä tuo Tuhansien järvien ralli on mulla kuitenkin edelleen ykkönen, vaikka viime vuosina sen seuraaminen paikan päällä on jäänyt vähäiseksi ja 2008 jäi kokonaan väliin. 2-vuotiaana ekan kerran Jyskälässä ollut ja kakarana se oli aina vuoden kohokohta. Kun tuon yhden vuoden jätin väliin ja kuuntelin netin kautta ralliradiota koko viikonlopun niin huomasi kaipaavansa edes hetkeksi siihen tunnelmaan, kun nolla-autot ovat menneet, helikopterit löytäneet paikkansa pellolta ja pillien vihellykset ja ensimmäisen auton äänet lähestyvät. Tv- ja radiolähetykset tuovat vielä hyvän lisän ralliviikonloppuun.

Viime vuosina paras tapahtuma paikanpäällä seurattuna on ollut drag racingin EM-osakilpailu Alastarolla. Sitä tunnelmaa ei oikein voi verrata mihinkään muuhun moottoriurheilutapahtumaan ja kyseistä lajia en muuten ole seurannut lainkaan. Kolmenatoista peräkkäisenä vuotena tuolla on tullut käytyä ja toivottavasti putki kestää.

Ei ole mitään tapahtumaa, jota olisin telkkarista katsonut ihan vuosittain. Tuo Le Mans eniten kiinnostaisi, jos vaan jonakin vuonna sattuisin olemaan kotona siihen aikaan. Menojani en kuitenkaan tv-lähetysten perusteella järjestele vaan panostan jatkossa entistä enemmän tuohon "elävään pörinään".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En niinkään laittaisi tapahtumia paremmuusjärjestykseen, vaan näen asian pikemmin moottoriurheiluvuoden kautta.

Monte Carlo Rally aloittaa vuoden talven piinallisen hiljaisuuden jälkeen. Saa nähdä kuinka paljon seuraaminen vaikeutuu sen siirryttyä takaisin WRC-sarjaan.

Daytona 500 puolestaan on minulle NASCARin tärkein kisa. Vuoden edetessä kiinnostus hiipuu, mutta hiljaisen alkuvuoden aikana tämä tapahtuma on tärkeä.

F1-autojen esittelyt ja talvitestit ovat tietysti tärkeitä uutta kautta odotellessa.

F1:n avauskisa varsinaisesti vasta polkaisee moottoriurheiluvuoden minulle käyntiin.

Bahrainin GP on minulle erityinen kisa, koska kyse on lempiradastani, mutta tämä nyt ei tällä hetkellä täytä "vuosittaisen tapahtuman" ehtoa maassa vallitsevien levottomuuksien vuoksi.

Monaco GP/Indianapolis 500 sattuvat usein samalle viikonlopulle, mutta ovat loppukevään itsestäänselviä kohokohtia.

Kanadan GP tunnetusti tarjoaa usein tapahtumarikkaita kisoja. Ja tulee prime timessa.

Le Mans 24h saattaa sattua samalle viikonlopulle, mutta ensi vuonna on viikkoa myöhemmin. Vuosittainen valvomiskoetus.

Silverstonen ja Hockenheimin F1-kisat ovat keskikesän kohokohtia. Niinä vuosina kun ajetaan Nürburgringillä on tietysti vain toinen.

Neste Oil Rally Finland on vuorossa seuraavana.

Belgian GP katkaisee pitkän kesätauon ja on kalenterin parhaana ratana erityisasemassa.

Japanin, Korean ja Intian GP:t. Suzuka on klassikko, mutta Korean ja Intian radat ovat osoittautuneet varsin mielenkiintoisiksi. Kuten Bahrain, ne ovat voittaneet minut puolelleen. Kokemukset niistä toki ovat tässä vaiheessa vielä vähäisiä, joten tulevaisuus kertoo.

F1:n MM-taistelu. Jos se on tässä vaiheessa vielä auki, niin toki jokainen kisa kiinnostaa. Ideaali tietysti olisi, että sarja ratkeaisi Brasilian GP:ssä.

Kuten tuosta voi huomata, kiinnostukseni muihin sarjoihin kuin F1:een on varsin rajoittunutta ja hiipuu vuoden mittaan siitäkin vähästä. Uudet F1-radat ovat minulle tietysti aina erityiskiinnostuksen arvoisia.

[size=-2](Ja tässä WTCC:n koostetta Macaon kisasta samalla katsoessani totean, että rata on minun mielestäni kilvanajolle kelpaamaton. Menee minulla vahvasti "lowlightsien" puolelle.)[/size]
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En niinkään laittaisi tapahtumia paremmuusjärjestykseen, vaan näen asian pikemmin moottoriurheiluvuoden kautta.
No jos välttämättä haluat :frank:

Dakar
Daytona
Clipsal
AussiGP
Sebring
Long Beach
Spa 1000
Nurre
LM
Spa 24
Laguna
Bathurst
Surfers
PLM
Macao

Guia ei kyllä kieltämättä syheröosuudeltaan ole ehkä mikään maailman turvallisin korttelirinki, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ei "suuruus"järjestyksessä, mutta kärkitapahtumia:

1) Monte Carlon ralli, tuli seurattua Eurosportilta. On siinä jotain niin maagista

2) Jyväskylä, tämä nyt on jokavuotinen tapahtuma, pakko olla katsomassa, tänä vuonna siellä ajoi myös yksi kaveri, joka toi uuden ulottuvuuden

3) Seinäjoen katukisa, naurakaa vaan, mutta tuskin tulen ajamaan missään muualla, josa katsomosta kisan jälkeen tulee vielä taputuksia, outo tunne :thumbup:

4) IRC Ypres, koska tuli oltua paikanpäällä

5) joku F1-kisa, verrattuna aikaisempiin vuosiin, tapahtumia = ohituksia alkaa olla niin kuin autokisoissa pitää ollakin
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Random-järjestyksessä:

F1: Belgian Grand Prix. Yleensä kesätauon jälkeen, jolloin kisoja alkaa jo odottamaan. Legendaarinen rata, ja hyvin usein myös melko hyviä kisoja.

F1: Australian Grand Prix/kauden avaus. Tätähän sitä on koko talvi varrottu. Vielä kun kisa alkaisi "vanhojen" aikojen malliin pari tuntia aikaisemmin, eikä aamupäivästä kuten nykyään.

Le Mans 24h. En ole kovin montaa vuotta tapahtumaa seurannut, mutta melko nopeasti se on noussut pakko katsoa -kategoriaan. ~40 tunnin valvominen putkeen on mukavaa.

V8 Supercars: Bathurst 1000. Ensimmäisen kerran katsoin vuoden 2009 kisan. Ajattelin katsoa puolisen tuntia alkua, mutta päädyin katsomaan koko seitsemän tuntisen koitoksen yhdeltä istumalta. Tästä jäi niin vahvat mielikuvat, että ei tätä voi missata.

Jyskälä. En seuraa moottoriurheilua juurikaan suomalaisten takia, mutta MM-ralli koto-Suomessa on silti aina jotain spesiaalia.

WTCC & F3 Macao. Päättää yleensä moottoriurheiluvuoden (ainakin minun osalta). Vaikka WTCC onkin ollut jäätävää kuraa viimeiset pari vuotta, tämä tulee yleensä katsottua.

F1: Brasilian Grand Prix. Hyvä tapa päättää F1-kausi.

Listalle pääsisivät myös Daytona 500 ja Assen TT, mutta nykyisillä maksutv-rahastuksilla mielenkiinto niitä kohtaan on melko vähäinen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Avasin vastaavanlaisen toikin Muu urheilu - puolelle.

Ohessa lista pelkillä moottoriurheilutapahtumilla, sekä muutamalla lisätyllä. Lisätyt italicsilla.

Dakar-ralli
Perinteikäs kisa, toivottavasti pystyy vielä joskus palaamaan Afrikkaan.


Monte Carlo -ralli
Jotenkin Monte Carlo sai WRC-kauden avauksen kiinnostamaan tosin kuin Ruotsin ralli. Onneksi tulee takaisin. IRC:ssä ei kiinnostanut niin paljon, tosin muista IRC-kisoista poiketen kiinnosti yhtä paljon kuin WRC-kisat.

Daytona 500
Indy 500:n ohella toinen tärkeä USA:lainen autokilpailu. Jyväskylän rallin ohella ainoa autokilpailu, jota F1:n ohella seurasin tänä vuonna tarkemmin.

F1-kauden avaus
Tätä onkin jo odotettu. Vaikka ajettaisiin Valencian unilääke-radalla, niin kiinnostaisi silti.

Grand Prix of Long Beach
Jenkkien Monaco


Monacon GP
F1:n tärkein kisa

Indianapolis 500
IndyCar:in tärkein kisa

Le Mans 24 h
Le Mans on minusta ehkäpä kaikkein tärkein yksittäinen autokilpailu. Kaksi muuta klassikkoa, Monacon GP ja Indy 500 ovat sarjojen osakilpailuja.

Hollannin/Assenin TT (kumpi on muuten oikea nimitys?)
MotoGP sarjan suuri kisa. Katson kohtuu usein.


Britannian GP
Monacon jälkeen sarjan tärkein kisa ainakin meikäläiselle. Kyseessä todellinen moottoriurheilumaa, upea rata ja erinomaiset fanit.

Jyväskylän ralli
Kiinnostaa, koska on Suomessa, ja vieläpä todellinen klassikkoralli.

Belgian GP
Erinomainen rata. Yleisöä vaan saisi olla enemmän.


Italian GP
Fanit tekevät Monzasta erityisen kilpailun.

Singaporen GP
Tästä voi tulla vielä jotain suurta, kunhan vain pitävät nykyisen katuradan seuraavat 30 vuotta. Tietyllä tapaa F1:n oma modernimpi ja turvallisempi versio Macaosta, katurata Aasialaisessa pikkuvaltiossa. Siirto moottoriradalle tuhoaisi kisan luonteen.

Buenos Aires 200 km
Tärkein kisa Etelä-Amerikassa, jonka tiedän


Bathurst 1000
Perinteikäs aussikisa


MotoGP-mestaruustaistelu
Tiukka mestaruustaistelu saisi kyllä katsomaan MotoGP:tä.


F1-mestaruustaistelu
Kaikista urheilutitteleistä arvostan WDC:n fudiksen MM:n jälkeen korkeimmalle. Tästä syystä tiukat mestaruustaistot tuovat minulle ehkä suurimman jännityksen urheilussa.

F1-kauden päätöskisa/Grande Prêmio do Brasil
Kauden päätöskisa on aina erityinen tapahtuma, etenkin jos mestaruus on vielä auki. Muutenkin, usein joku kuski tai talli ajaa jäähyväiskisaansa. Brasilian GP on yksi suosikeistani, kisana ei enkä niin suuri klassikko, mutta Interlagosin rata on erinomainen ja tunnelta ainutkertainen. Toivottavasti saisimme kokea joskus kokea brassin voittavan WDC:n kauden päätöskisassa Interlagosissa, '08 saimme jo vilauksen siitä millainen tunnelma Interlagosissa silloin olisi. Vielä huikeampaa olisi tietenkin se, jos saisi sen kokea paikan päällä. Ja, vaikka Brasilian GP ei olisi kauden päätöskilpailu, olisi se yksi kauden kohokohdista minulle.

Macaon GP
Nykyaikana ainutlaatuinen rata, ja perinteikäs tapahtuma. F1 voisi olla mielenkiintoista nähdä siellä, mutta toisaalta tapahtuman luonteeseen kuuluu se, että siellä ajavilla kuskeilla on suuri tulevaisuus edessa (F3) tai takana. (WTCC)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Le Mans on minusta ehkäpä kaikkein tärkein yksittäinen autokilpailu. Kaksi muuta klassikkoa, Monacon GP ja Indy 500 ovat sarjojen osakilpailuja.
Ensi vuonna LM on osa WECiä, menneellä kaudella ILMC:tä ja vuosikymmeniä sitten se oli ahkera vakiovieras WSC:ssä ;) Mutta tiedän toki mitä tarkoitat, (aika-ajoin) taustalla oleva sarja tuntuu tässä tapauksessa varsin merkityksettömältä itse tapahtumaan verrattuna. Ei Audia ja Pösöäkään oikeasti niin kiinnosta ne kauden lopussa jaettavat pystit, koska loppujen lopuksi suuri yleisö muistaa vain sen kuka seisoikaan ylimmällä korokkeella kesäkuisessa Ranskassa.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ensi vuonna LM on osa WECiä, menneellä kaudella ILMC:tä ja vuosikymmeniä sitten se oli ahkera vakiovieras WSC:ssä ;) Mutta tiedän toki mitä tarkoitat, (aika-ajoin) taustalla oleva sarja tuntuu tässä tapauksessa varsin merkityksettömältä itse tapahtumaan verrattuna. Ei Audia ja Pösöäkään oikeasti niin kiinnosta ne kauden lopussa jaettavat pystit, koska loppujen lopuksi suuri yleisö muistaa vain sen kuka seisoikaan ylimmällä korokkeella kesäkuisessa Ranskassa.
Vähän tuohan taitaa olla Indynkin tilanne. Useammin kuulee puhuttavan Indy 500 voittajista kuin CART/Champ Car/IRL/IndyCar-mestareista. Monacon ränkkaisin kuitenkin edelle IndyCarin heikon tason vuoksi.

Muutenkin, jos nuo pitäisi rankingiin laittaa, niin Indy 500 olisi selkeä kolmonen. IndyCarin vähäisestä arvostuksesta kertoo jo se, että F1-kuskit, varsinkaan menestyneet sellaiset, eivät sinne erityisemmin halua. Daytona 500 on melkein yhtä arvokas. Sen sijaan Monacoa ja Le Mansia on vaikeampi verrata. Valmistajien kannalta kumpikin F1-mestaruus on suurimpia saavutuksia. Le Mans-voitto menee kuitenkin yksittäisen GP-voiton edelle, muttei F1-mestaruuden. Kuskin kannalta puolestaan sanoisin GP-voittoa suuremmaksi saavutukseksi kuin Le Mansin voittoa, Le Mans voittajissa on paljon kuskeja, jotka syystä tai toisesta ei menestyneet F1:ssä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
IndyCarin vähäisestä arvostuksesta kertoo jo se, että F1-kuskit, varsinkaan menestyneet sellaiset, eivät sinne erityisemmin halua.
Ehkä kysymyksessä ovat turvallisuusseikat. Indycarissa on joitain ö-luokan sunnuntaisuhareita seassa ja Indyssä vauhdit ovat kuitenkin pitkälle neljättäsataa kilsaa tunnissa liki koko ajan. Siinä kun kierroksella ohitettava ei ole tilanteen tasalla, jälki on rumaa.

Nopeat formulat superovaalilla on jo sinänsä turvallisuusriski verrattuna nyky-F1:iin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kuskin kannalta puolestaan sanoisin GP-voittoa suuremmaksi saavutukseksi kuin Le Mansin voittoa, Le Mans voittajissa on paljon kuskeja, jotka syystä tai toisesta ei menestyneet F1:ssä.
Ja toisinpäin :tongue:

Nämä nyt kai on muutenkin mielipidekysymyksiä mitä arvostaa enempi.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ehkä kysymyksessä ovat turvallisuusseikat. Indycarissa on joitain ö-luokan sunnuntaisuhareita seassa ja Indyssä vauhdit ovat kuitenkin pitkälle neljättäsataa kilsaa tunnissa liki koko ajan. Siinä kun kierroksella ohitettava ei ole tilanteen tasalla, jälki on rumaa.

Nopeat formulat superovaalilla on jo sinänsä turvallisuusriski verrattuna nyky-F1:iin.
Turvallisuusseikat ovat varmasti syy, miksi menestyneet F1-kuskit eivät halua Indyyn Mansellin tyyliin. Hyvien kuskien puute puolestaan vähentää sarjan arvostusta. Tästä syystä hyvät kuskit haluavat vielä vähemmän sarjaan, sarja käy vielä heikommaksi ja arvostus laskee entisestään.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja toisinpäin :tongue:

Nämä nyt kai on muutenkin mielipidekysymyksiä mitä arvostaa enempi.
F1:ssä menestyneet kuskit tuppaavat monesti olemaan jäähdyttelijöitä, joilta puuttuu kaikkein suurin halu tehdä parhaansa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3518
Monte Carlo ralli, jotain niin legendaarista, aina innolla seurataan. Etenkin IRC:n aikana oli vielä kunnon seikkailuhenkeä vaikka lyhyt ralli olikin.

Ruotsin ralli, jotenkin vaan se "ainoa oikea" mm sarjan lumiralli, ei ikinä oikein Norjan ralli iskenyt (Tunturiralli olisi kiva jos siellä olisi mm sarjan autoja ja kuskeja enemmän)

Australian gp/muu kauden avaus gp.

Monacon gp.

Neste oil ralli.

Span gp.

Brazilia ja Suzuka.

Wales ralli gb.

Le Mans.

Siinäpä nuo oikeastaan, ei kerennyt ny kaikkia perustelemaan, katsotaan jos jaksaa myöhemmin täydentää.

Ei missään erikoisessa järjestyksessä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ohoh, vasta nyt huomasin tällaisen toijckin... Pikaisella hakemisella tuli kymmeniköksi:

1. Jyskälä. Kuten Carlos Sainz ja RallyXS sen sanoivat Ouninpohjasta - mutta koko kisaan sopien - "one place which is rallying what the Holy Grail is to Christianity". Tärkein tapahtuma.

2x Rallye Monte Carlo. Satavuotias konstikas. Täynnä skandaaleja, mutta silti niin kiehtova. Kaikkein perinteisimmät tiet alppimaisemissa.

2x Riihimäki ralli. Siellä enoni olkapäillä Leksa Kinnusen voittovauhtia katsellessa alkoi meikäläisen moottoriurheilun seuraaminen. Itselle se perinteikkäin.

2x F1 Monaco. Tätä pääsi näkemään jo 70-luvun Suomessa telkkarista pieninä väläyksinä, Anderstopissa ja Hockenheimilla käyneen vanhemman serkun selittäessä lajin saloja. Kaikkein klassisin kisa, vaikka harvemmin ihan paras...

2x Rally Portugal. Mahtavat katsojat, upea maa! Kahtena vuotena päässyt paikalle, ja onneksi on niiin hyvää sijaisohjelmaa tiedossa ettei harmita kuin pikkasen että 2012 ei ole mahdollinen.

6x VLN Langstrecken Nürburgring. Pitäis päästä seuraamaan paikanpäälle, Norschleifessä on imua (vaikkei sinne nykyään valitettavasti pääse turisti kurvailemaan kuten viime vuosituhannella). Kiinnostaisi valtavasti, mutta liveseuranta menee yli mun tietsikankäyttötaitojen.

6x Macao WTCC. Aina värikkäitä kisoja. Radan läpikävelyn muistelu tuo lisätunnetta seuraamiseen, ohittaa muut koppiautokisat sen ansiosta.

6x F1 Montreal. Yksi maailman suosikkikaupunkejani, usein värikkäitä kisoja ja paljon hyviä muistoja. Kuten Macao, tämäkin rata on tullut käveltyä ympäri ja se kokemus auttaa löytämään lisäfiilistä seuraamiseen.

6x NHRA Season Finale Pomona. Mahtava show, tuonne olisi päästävä takaisin. Valitettavasti jenkkikiihdyttelyä ei taaskaan ole meillä näkyvillä kanavilla.

10. Rallye de France Alsace. Hyvä ralli vaimon eurooppalaisella suosikkimatkailualueella. Ehdottomasti palattava katsomaan. Ranskalaiskatsojistakin löytyy hyviä tyyppejä kun menee hieman vaativampiin katselupaikkoihin eikä heti kylänlaitaan.

Eli: kunnon moottoriurheilu on koettava paikan päällä. Telkkarissa näkee toimintaa mutta tunnelma jää vaisuksi - auttaa kyllä jos on liittää muistoja.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
6x VLN Langstrecken Nürburgring. Pitäis päästä seuraamaan paikanpäälle, Norschleifessä on imua (vaikkei sinne nykyään valitettavasti pääse turisti kurvailemaan kuten viime vuosituhannelal). Kiinnostaisi valtavasti, mutta liveseuranta menee yli mun tietsikankäyttötaitojen.
:doubtful: Pääseepäs, ja aika helpostikin.

Mitä tulee tuohon Nurren seuraamiseen, niin VLN voi tosiaan väädä jähän vaikeaksi mutta kauden kohokohta eli N24 kyllä näkyy kauttaaltaan sekä ilmaisista livestreameista että timingeista, ja Radio Le Mans tarjoaa laadukasta selostusta.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
:doubtful: Pääseepäs, ja aika helpostikin.

Mitä tulee tuohon Nurren seuraamiseen, niin VLN voi tosiaan väädä jähän vaikeaksi mutta kauden kohokohta eli N24 kyllä näkyy kauttaaltaan sekä ilmaisista livestreameista että timingeista, ja Radio Le Mans tarjoaa laadukasta selostusta.
Sorry, epätarkkaa ilmaisua. Nykyäänkin on siellä aikoja jolloin voit mennä ja ajaa. Mutta 1988-1998 jolloin olen siellä kierrellyt erinäisiä kertoja, ei varattuja (tehtaille, lehdille, kerhoille yms) ollut kuin murto-osa nykyisestä. Useimmiten rata oli auki kenelle tahansa. Nyt viimeisimmät yritykset (2007, 2008, 2010) ovat kilpistyneet siihen, että menossa on ollut jokin privaattitapahtuma.

Livestreamit on vanhalle miehelle vieras juttu.
 
Ylös