Ylioppilaskirjoituksista ja äidinkielestä

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Hui hai hiisi.

Kirjoitukset ovat taas näemmä alkaneet. Äidinkieli jakautuu Hesarin mukaan nykyään kahteen (2) aineeseen YO-kirjoituksissa: tekstitaidon koe ja esseekirjoitus.

Kun luin moisesta uudistuksesta (, jonka uutuudesta en tosin ole varma,) olin tyytyväinen. Ajattelin Ylioppilastutkintolautakunnan vihdoin puuttuneen suomalaisten alati huononevaan oikeinkirjoitustaitoon. Mielessäni vilistivät jo sadistiset kuvitelmat galleriateineistä hikoilemassa kirjoitustilanteessa miettien, onko etuovi yhdyssana ja kirjoitetaanko Egypti isolla.

Mutta ei. Eräs juuri kirjoituksiin osallistuva työtoverini valisti minua: tekstitaidon koe on sarja lyhyempiä esseetyylisiä vastauksia, joissa testataan kokelaiden tekstinerittely- ja analysoimistaitoja.

...

Mitä helvettiä? Ilmeisesti asiaan osallisilla tahoilla ei ihan oikeasti ole mitään aikomusta puuttua siihen, että aikuiset ihmiset hallitsevat äidinkielensä kirjoittamisen yhtä hyvin kuin kolmasluokkalaiset. Tärkeämpää on osata eritellä jostain novellinpätkästä onomatopoeettisia tehokeinoja. En väitä, etteikö tekstin tulkitseminen ja "medialukutaito" olisi nykymaailmassa tärkeitä juttuja. Jotenkin on kuitenkin snadisti sellainen tunne, että tässä mennään nyt perse edellä puuhun.

Ei mulla muuta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hui hai hiisi.

...Tärkeämpää on osata eritellä jostain novellinpätkästä onomatopoeettisia tehokeinoja. En väitä, etteikö tekstin tulkitseminen ja "medialukutaito" olisi nykymaailmassa tärkeitä juttuja. Jotenkin on kuitenkin snadisti sellainen tunne, että tässä mennään nyt perse edellä puuhun.

Ei mulla muuta.
:D:D *kahvit sylissä*
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Samaa mieltä nykysin ei ihmiset osaa enää oikein kirjotusta kun koulussa vaan opetetaan jotain teksti analyysejä.

Joskus tulee kyllä oikeasti törmättyä aika käsittämättömiin tapauksiin oikeinkirjoituksen alalla. Panostus tähän ei olisi lainkaan huono homma.

Tuo uudistus taisi muuten tulla vuonna 2007. Itse ainakin kirjoitin vuoden 2006 keväällä vanhan kaavan mukaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän ne noissa analyyseissäkin tarkasta oikeinkirjoituksen :rolleyes:

Noin muuten ei kyllä ollut lukiossa montaa turhempaa asiaa kuin "novellianalyysit". Mitä hemmettiä pitäis analysoida jotain liirumlaarumtekstinpätkiä jonkun kirjatoukan keksimän metodin mukaisesti?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ikänä en oo kirjottanut, joten mulla ei voi olla mitään käsitystä oikeinkirjoituksesta, ja olen ihan URPO!

T: GaltsuPoju80
 
Viimeksi muokattu:

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Vuoden päästä olisi tarkoitus kirjoittaa äidinkieli. Aika sama, millaisen kokeen lykkäävät eteen, sillä tarkoitukseni on saada siedettävä numero.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Eipäs yleistetä! (nykynuoret sitä, nykynuoret tätä...) :mad:
Kyllä vielä ainakin osa suomalaisnuorista osaa kirjoittamisen jalon taidon.

Saavuin muuten itse tuossa puolisen tuntia sitten tekstitaidon kokeesta. Olihan tuo melko haastava, muttei mahdoton lain.
Nyt vaan sitten tuloksia jännäämään.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Eipäs yleistetä! (nykynuoret sitä, nykynuoret tätä...) :mad:
Kyllä vielä ainakin osa suomalaisnuorista osaa kirjoittamisen jalon taidon.

Saavuin muuten itse tuossa puolisen tuntia sitten tekstitaidon kokeesta. Olihan tuo melko haastava, muttei mahdoton lain.
Nyt vaan sitten tuloksia jännäämään.
Olenko yleistänyt? Mielestäni melko selvästi aloitusviestissä totesin, että äidinkielen osaamisen (nimenomaan oikeinkirjoituksen) taso on laskussa. Se on kiistämätön, mitattu fakta - ei mikään yleistys. Hesarista saa etsiä aihetta käsitelleen artikkelin jos tahtoo, itse en tahdo/jaksa. Totta kai osaaviakin on.

Peukkuja arvosanan puolesta ja onnea ponnea mahdollisiin tuleviin kirjoituskoitoksiin.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Eipäs yleistetä! (nykynuoret sitä, nykynuoret tätä...) :mad:
Mun lopputyön kielentarkastaja vuonna 2005 ainakin yleisti kovasti. Sanoi, että mun tekstistä huomaa, että olen käynyt kouluni vanhan opetussuunnitelman mukaan. Kuulema äidinkielen kieliopin ja kirjoittamisen taso romahti, kun opetussuunnitelmia muutettiin 1990-luvun lopussa. "Nykynuorten" taidot on kuulema paljon heikommat kuin aiemmin.

Että ei taida olla paljon väliä millainen se yo-koe on, jos opetusta vaan ei ole tarpeeksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Totta kai tarkastavat, kuten ovat ainekirjoituksessakin aina kirjoituksissa tarkastaneet. Ja tulokset ovat olleet yhä huonompia. Tässä nyt oli vain kyse siitä, että ns. jotain tarttis tehrä.
Ehkä voitaisiin aloittaa siitä, ettei katsota vinoon kirjakieltä puhuvia? :thumbfh:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Niin, jotenkin musta vaan tuntuu siltä, että on jotenkin muotia toistella tuota "nykyajan nuoret" - mantraa.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Että ei taida olla paljon väliä millainen se yo-koe on, jos opetusta vaan ei ole tarpeeksi.
No, hirmuinen kiire tuntuu ainakin koko ajan olevan. Tuntuu, että käsiteltäviä asioita on vähän liikaakin ja tunteja puolestaan aivan liian vähän. Sitten vielä kun opettaja sairastuu tai on muuten estynyt opettamaan, niin niistä vähistäkin tunneista lähtee vielä muutama pois.

Oma veikkaukseni tähän alati huonontuvaan kirjoitustaitoon on se, että kokelailta vaaditaan vähän jo liikaa: pitäisi eritellä kaiken maailman sarjakuvien kerronnan keinoja ja muuta tyhjänpäiväistä eikä sen oheen jää paljoa aikaa esimerkiksi kieliopille. Kunhan todetaan vaan, että onhan nämä asiat jo teille perskoulussa opetettu.

Äidinkielen ja kirjallisuuden (mukaanlukien mediataito tjsp.) voisi mielellään eriyttää kahdeksi eri aineeksi ja karsia turhimpia pois tai valinnaisiksi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
minun nuoruudessa Äidin kielen opettajatar vei pimeään huoneeseen ja piiskas jos sattu niinq puhumaan muuten ku kirja kieltä tunnil oi niitä aikoja
 
Ylös